Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

حقایق مهم درباره بی بی چک | بی بی چک چیست و چگونه استفاده می شود؟

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا تمام آنچه که شما باید در رابطه با بی بی چک بدانید را به شما بگوییم. بی بی چک یک وسیله تست خانگی برای تعیین احتمال بارداری است. همیشه نمی توان به نتایج بی بی چک مطمئن بود، با این حال، یکی از بهترین راه ها برای این است که بدانید آیا پریود عقب افتاده شما به باردار بودنتان مربوط است یا خیر؟ اگر می خواهید نحوه کار با این وسیله و همچنین تمام موارد مهم در رابطه با آن را بدانید، ما را تا انتهای این مطلب یاری نمایید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با قرص دومپریدون را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

بی بی چک چیست

همان طور که در خطوط ابتدایی اشاره کردیم، بی بی چک یک وسیله برای تشخیص بارداری است. استفاده از بی بی چک یکی از راحت ترین، در دسترس ترین، سریع ترین و ارزان ترین روش است که در منزل می تواند به شما بگوید آیا باردار هستید یا خیر.

این وسیله یک تکه پلاستیک است که با ادرار کردن روی آن و اندازه گیری هورمون های مخصوص به بارداری، احتمال بارداری را به شما خبر می دهد. استفاده از این وسیله بسیار راحت و آسان است. برخی از افراد می پرسند آیا نتیجه حاصل از بی بی چک قابل اعتماد است؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بسیار بستگی به آن دارد که شما در چه زمانی از آن استفاده خواهید کرد. در اکثر مواقع نتیجه حاصل از بی بی چک صحیح است. این وسیله بسیار ارزان است و شما می توانید به راحتی از هر داروخانه ای آن را تهیه کنید.

حقایق مهم درباره بی بی چک | بی بی چک چیست و چگونه استفاده می شود؟
حقایق مهم درباره بی بی چک | بی بی چک چیست و چگونه استفاده می شود؟

بی بی چک چگونه کار می کند

بعد از ادرار کردن روی بی بی چک، این وسیله شروع به بررسی میزان هورمون HCG در ادرار شما می کند. این هورمون در زمان بارداری توسط جفت تولید می شود و از ادرار دفع می شود. تقریبا ۱۱ روز بعد از انجام لقاح، این هورمون در خون دیده می شود. همچنین ۱۲ الی ۱۴ روز پس از لقاح نیز این هورمون در ادرار قابل اندازه گیری خواهد بود. هر ۴۸ ساعت یک بار، میزان این هورمون افزایش پیدا می کند، به طوری که در هفته های ۸ الی ۱۱ بارداری، بیشترین میزان از این هورمون در بدن وجود دارد.

در شرایطی که بارداری ادامه یابد، میزان این هورمون روز به روز کمتر می شود. از روی میزان هورمون HCG، می توان تشخیص داد که آیا بارداری در شرایط صحیح خود قرار دارد یا خیر. در صورتی که در زمان غیر قابل انتظار میزان این هورمون کم باشد، می تواند علامتی برای بارداری خارج از رحم و یا سقط جنین باشد. توقف افزایش سطح هورمون HCG در پایان سه ماهه ابتدایی بارداری، سبب بهبود اوضاع تهوع بارداری و خستگی خواهد شد.

بارداری با وجود بی بی چک منفی

برخی افراد این سوال را مطرح می کنند که آیا با وجود نتیجه منفی، ممکن است با وجود بی بی چک منفی، باردار باشیم؟ این موضوع در هر فرد متفاوت است. ممکن است در بدن برخی زنان هورمون HCG به درستی ترشح نشود. با این حال در صورتی که بعد از ۱۰ روز تاخیر در پریود، تست بی بی چک منفی شود، احتمال بارداری تقریبا صفر است. در حقیقت احتمال بارداری بعد از بی بی چک منفی معمولا بسیار پایین است و به ندرت رخ می دهد.

بهترین زمان برای تست بی بی چک

بی بی چک بهتر است یک هفته بعد از عقب افتادن پریود استفاده شود. همچنین بهتر است در زمان صبح و در اولین ادرار روز انجام شود چرا که هورمون مربوطه در بیشترین مقدار خود قرار دارد. بهتر است از آخرین دفع ادرار حداقل ۴ ساعت گذشته باشد. نوشیدن آب زیاد قبل از ادرار، ادرار را رقیق کرده و ممکن است نتیجه تحت تاثیر قرار گیرد. هر چه زمان انجام تست بی بی چک به اولین روز بعد از تاخیر پریود نزدیک تر باشد، احتمال خطا بیشتر است.

انواع بی بی چک

بی بی چک در انواع مختلفی از جمله نواری، مستقیم و قطره چکانی در بازار موجود است.  هر کدام از این مدل ها، رو استفاده خود را دارند که در ادامه اشاره کرده ایم:

نواری

متداول ترین نوع بی بی چک

ادرار ر در یک ظرف با ارتفاع یک سانتی متر ریخته و بی بی چک رو از قسمت انتهایی یعنی قسمتی که فلش دارد، وارد ظرف کرده و بیشتر از دو دقیقه و کمتر از ۱۰ دقیقه منتظر بمانید.

مستقیم

ادرار باید مستقیما روی بی بی چک بریزید و بیشتر از دو دقیقه و کمتر از ده دقیقه منتظر نتیجه بمانید.

قطره چکانی

مقداری از ادرار را با استفاده از قطره چکانی که در بسته بی بی چک هست، در حفره مشخص ریخته و منتظر نتیجه بمانید.

حقایق مهم درباره بی بی چک | بی بی چک چیست و چگونه استفاده می شود؟
حقایق مهم درباره بی بی چک | بی بی چک چیست و چگونه استفاده می شود؟

انواع نتیجه بی بی چک

بعد از انجام تست بارداری با استفاده از بی بی چک، یکی از سه حالت زیر پیش می آید:

نتیجه مثبت یا بارداری

در این حالت در فاصله زمانی ۳۰ تا ۵۰ ثانیه دو نوار رنگی که معمولا قرمز رنگ است در ناحیه کنترل دیده می شود.

نتیجه منفی یا عدم بارداری

اگر کمتر از یک نوار یا بیش از دو نوار ظاهر شود، نتیجه منفی است.

نتیجه مشکوک

اگه بعد از گذشت زمان نسبتا طولانی یعنی بین ۵ تا ۱۰ دقیقه هر دو نوار رنگی ظاهر شد، نتیجه مشکوک است. در این شرایط تست باید دوباره چند روز بعد انجام شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا