Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا تگزاپون مورد تایید سازمان جهانی غذا و دارو است؟

تگزاپون یا سدیم لوریل اتر سولفات در واقع یک سورفکتانت آنیونی است که مصارف صنعتی متعددی دارد. کاربرد تگزاپون در تولید انواع شوینده ها بسیار صورت می پذیرد. از خواص تگزاپون به عنوان عامل ایجاد کف و تمیز کننده بهره برده می‌شود. خرید و فروش تگزاپون به عنوان یک ماده پرمصرف صنعتی صورت می پذیرد. انواع تگزاپون توسط شرکت های مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. قیمت تگزاپون با توجه به نوع آن و شرکت تولید کننده می تواند متفاوت باشد. برای خرید تگزاپون می‌توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

انواع تگزاپون

انواع تگزاپون به دو شکل خمیری (N70) و صدفی موجود است. تگزاپون صدفی نسبت به نوع N70 از خلوص کمتری برخوردار بوده و در تولید محصولات شوینده صدفی و غیر شفاف همچون شامپوها مورد استفاده قرار می گیرد. انواع تگزاپون N70 به فرم خمیری است و با ویسکوزیته بالا در تولید مایعات شوینده شفاف مورد استفاده قرار می گیرد. تگزاپون هنگام رقیق شدن با آب در غلظت های معمولی، ویسکوزیته پایینی را از خود نشان خواهد داد. افزودن سدیم کلراید و آلکانول آمید به این ترکیب ویسکوزیته را تنظیم خواهد نمود.

ویژگی و خواص تگزاپون

  • کف زایی مناسب دارد.
  • کف آن سبک بوده و غلیظ نیست.
  • با سایر افزودنی ها سازگاری دارد.
  • این ترکیب از قابلیت بازدارندگی برخوردار است.
  • از ویژگی های مهم تگزاپون شکل پذیری عالی آن است.
  • تگزاپن ماده ای حلال در آب است.

استفاده از تگزاپن در تولید مواد آرایشی و بهداشتی

این ماده استفاده عمده ای در تهیه شوینده ها دارد. بعلاوه در پاک کننده های دیگر نظیر مایعات ظرف‌شویی و تجهیزات شوینده موجود در صنعت نظیر کارواش‌ها نیز استفاده می شود. این ماده سورفکتانت قادر است تا چربی ها و روغن ها را نیز در خود حل کند. لوسیون ها، انواع خمیر دندان ها، کرم ها و… در فرمولاسیون خود حاوی این ماده هستند. این ماده در انواع گوناگون مایع و یا غیر مایع تولید شده و مورد استفاده قرار می گیرد. برای خرید تگزاپون می توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود. استفاده از محصول فوق در محصولات آرایشی از ترکیبات خطرناک و سمی محسوب نمی شود.

تگزاپ,ن و تاییدیه سازمان های جهانی بهداشت

در تولید بیشتر شوینده ها از خمیر دندان تا شامپوهای کارواش از تگزاپن استفاده می شود. سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) نشان با انجام آزمایشاتی استفاده از این ماده برای مصرف کننده را بی خطر اعلام نموده است. البته برای استفاده از آن حدودی را تعیین نموده است. اداره بهداشت صنایع شیمیایی استرالیا عدم واکنش این ماده با DNA را اعلام نموده است.

اما نکته مهم این است که محصول فوق نیز مانند سایر دترجنت ها باعث تحریک پوست و سوزش شدید چشم می شود. مهم‌ ترین تأثیر سدیم لوریل اتر سولفات و مشتقات دیگر این است که به شکسته شدن محافظ رطوبتی پوست منجر شده و به دیگر مواد شیمیایی اجازه می‌دهند تا به راحتی به لایه های زیرین پوست نفوذ کنند.

ایمنی تگزاپون

سدیم لوریل سولفات و سایر سورفکتانت های آنیونی قادرند تا بافت پوششی پوست انسان را دچار آسیب کنند. درواقع بیشتر واکنش های مضر پوست به خاطر سورفکتانت ها موجود در محصولات آرایشی و بهداشتی است. تخریش پوست از خواص ناخواسته این ماده است. به طوری که در مطالعات بالینی می توان از آن برای خراش دادن عمدی پوست استفاده نمود.

روش ساخت تگزاپون

تولید این ماده در مقیاس‌ صنعتی به وسیله اتوکسیله کردن الکل دودکانول صورت می‌ پذیرد. اتوکسیلات حاصل آمده سولفونه گشته و پس از تبدیل به نمک سدیم، خنثی سازی می‌شود. مولکول‌های SLES نیز مانند سایر سولفات‌های الکل چرب و سولفات‌های اتر الکل چرب هر دو گروه عاملی آب گریز و آب دوست را شامل می شوند که به این مواد خواص فعال کننده سطحی می بخشند. برای خرید تگزاپون در انواع مختلف می توان به مراکز معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا