Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

انواع پلی الکترولیت چیست؟

پلی ‌الکترولیت ‌ها با نام الکترولیت‌های پلیمری نیز در بازار معرفی می شوند. این پلیمرها در آب محلول هستند. انواع پلی الکترولیت ها با خواص متفاوت تولید و در بازار خرید و فروش عرضه می شوند. انواع الکترولیت ها در بار الکتریکی تفاوت هایی را با یکدیگر دارند. این تفاوت در بار الکتریکی پلی الکترولیت ها، موجب تفاوت در کاربرد آن ها شده است. در ادامه این مطلب به بررسی انواع پلی الکترولیت ها و خواص و نحوه استفاده از آن ها می پردازیم. برای خرید پلی الکترولیت در انواع مختلف می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی مراجعه نمود.

خواص پلی الکترولیت ها

  • حجم لجن تولید شده توسط آن ها کمتر است.
  • نیاز به تنظیم‌کننده‌های pH را برطرف می‌کنند.
  • قادر به حذف برخی از میکروارگانیسم ها هستند.
  • سرعت بالایی در تشکیل لخته و رسوب ذرات دارند.
  • در مقایسه با دیگر مواد نیاز به دوز کمتری دارند.
  • مصرف انرژی کمتری دارند.
  • موجب کاهش هزینه‌ها می‌شوند.

انواع پلی الکترولیت

پلی الکترولیت های آنیونی

پلی الکترولیت‌هایی که دارای قابلیت یونیزاسیون با بار منفی باشند، به طوری که با استفاده از آن‌ها برآیند بار کل منفی شود، آن‌ها را آنیونی می نامند. این ترکیبات پلیمرهایی خطی بوده و محلول در آب هستند. این مواد در حلال های آلیفاتیک، بنزن، اتر و استون حل نمی شوند. کربوکسیلات ها، فسفات ها و سولفونات ها از گروه های مهم در انواع آنیونی هستند.

پلی الکترولیت های کاتیونی

وقتی پلی الکترولیتی دارای قابلیت یونیزاسیون با بار مثبت باشد، به طوریکه برآیند بار کل مثبت شود، آن را از انواع کاتیونی می نامند. انواع نانوذرات کاتیونی، هومو پلیمرها و کوپلیمرهای حاوی بار مثبت در این گروه جای گرفته اند. آمونیوم یک تایی، دوتایی و چهارتایی از مهم ترین گروه های انواع کاتیونی هستند.

استفاده از پلی الکترولیت در تصفیه آب

ضرورت سالم بودن آب در محیط زیست و صنایع مختلف موجب شده تا از ترکیبات مختلفی برای تضمین سلامت آب استفاده شود. کنترل و جلوگیری از آلوده شدن آب امری دشوار است. بنابراین لزوم تصفیه آب و حذف آلودگی‌ها و ذرات جامد از آن برای استفاده های مختلف بسیار مورد توجه قرار دارد. با استفاده از پلی الکترولیت ها می توان ذرات کلوئیدی موجود در آب را حذف نمود.

پلی الکترولیت های نانیونی

ترکیبات پلیمری که بدون بار یا خنثی هستند، فلوکولانت غیر یونی یا نانیونیک نامیده می شوند. این محصولات دارای وزن مولکولی بالایی بوده و بر پایه پلی آکریل آمید تشکیل یافته اند. پلی الکترولیت‌های غیر یونی در آب کاملا محلول بوده و در فرآیندهای متفاوت به عنوان لخته ساز های کمکی استفاده می‌شوند. این انواع پلی الکترولیت ها در موارد زیر کاربرد دارند. برای خرید پلی الکترولیت می توان به صورت حضوری یا غیر حضوری اقدام نمود.

  • لخته سازی انواع سوسپانسیون ‌های کلوئیدی
  • جهت شفاف سازی در صنعت آب و فاضلاب
  • استفاده در آبگیری لجن
  • ایجاد تغییر رنگ در آب خاکستری

نحوه انتخاب پلی الکترولیت

انتخاب فلوکولانت وابسته به بار الکتریکی کلوئیدهای معلق در محلول است. اگر ذرات کلوئیدی بدون بار باشند، می توان از انواع نانیونی استفاده نمود. درصورتی که بار الکتریکی کلوئید ها منفی باشد، باید از انواع کاتیونی استفاده نمود. اگر بار ذرات مثبت باشد نیز باید از فلوکولانت های آنیونی استفاده نمود. برای ایجاد فلاک یا لخته بین ذرات کلوئیدی و فلوکولانت ها نیروی جاذبه الکترواستاتیک بسیار مهم است. این نیرو توسط نیروی جاذبه بارهای ناهمنام کلوئیدها و پلی الکترولیت استفاده شده در محلول ایجاد می شود.

مزایا پلی الکترولیت ها در کشاورزی

استفاده از پلی الکترولیت های کاتیونی به طور قابل توجهی موجب افزایش میزان مواد ارزشمند زراعی در ترکیب خاک می شود. در نهایت با استفاده از این ترکیبات رشد و نمو گیاهان و محصولات زراعی تحریک خواهد شد. فروش و خرید پلی الکترولیت ها در بازار صنعتی بسیار صورت می پذیرد. زیرا این ترکیبات در صنایع از اهمیت بالایی برخوردارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا