Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آبعمومی

رنگ استخر و انواع رنگ استخری

رنگ استخر با توجه به نوع استخر و مصالح به کار رفته و همچنین آب و هوای منطقه انتخاب می شود. رنگ عایقی که در استخرها برای کف و دیواره های استخر استفاده می شود، رنگ استخری نامیده می شود. این رنگ در حوضچه های پرورش آبزیان و مخازن آب کاربرد دارد. علاوه بر رنگ آمیزی استخر، در هر استخری ضدعفونی کردن آب نیز از دغدغه های بسیار مهم است. انواع کلر ایرانی، هندی، آمریکایی و چینی برای این منظور استفاده می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با رنگ استخر و بهترین نوع آن آشنا می کند.

انواع رنگ استخر

رنگ در دو نوع بر پایه آب و حلال برای استخر وجود دارد. در رنگ استخر بر پایه آب هیچ گونه مواد شیمیایی وجود ندارد. به همین دلیل مناسب برای انواع مخازن آب است. اما رنگی بر پایه حلال، مناسب برای استخرهای سیمانی و فلزی است. این رنگ توانایی پوشش دادن تمام ترک های استخر را داشته و در برابر آب عابق است. از خواص مهم رنگ بر پایه حلال، ضد جلبک بودن و مقاومت بالای آن در برابر فشار آب است.

رنگ آکریلیک

نوعی رنگ به نام آکریلیکی برای استخرها وجود دارد که در هر دو پایه آب و حلال تولید می شود. رنگ آکریلیکی، مناسب برای استخرهایی با مصالح بتنی و سیمانی بوده و در استخرهایی با عمق زیاد کاربرد ندارد. قبل از استفاده از این رنگ، ابتدا ترک ها و آسیب دیدگی های استخر خود را ترمیم کرده و سطوح استخر را از آلودگی ها تمیز کنید. سپس سطح استخر را خشک کنید زیرا این رنگ فقط در سطوح خشک می توان استفاده کرد. از خواص این رنگ، توانایی ترمیم، آنتی باکتریال بودن، کم هزینه بودن، ضد جلبک و توانایی تحمل دمای بین ۳۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد است.

رنگ پلیمری

رنگ استخری پلیمری متشکل از پلیمرهای مقاوم، پودر سیلیس و سیمان پلیمری است. این نوع رنگ، بهترین نوع برای پوشش و عایق کاری است. در استخرهایی با سطوح سیمانی، بتنی و فلزی از نوع پلیمری استفاده می شود. از خواص آن می توان به ضخامت بالا، آنتی باکتریال و ضد جلبک بودن، مقاوم بودن در برابر رطوبت، ترمیم آسان، قابل استفاده در سطوح مرطوب و همچنین تحمل حرارت بین ۴۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد است.

رنگ اپوکسی

رنگ استخری اپوکسی حاصل ترکیب اپوکسی با کاتالیزورهای رنگی بوده و برای اوقاتی مناسب است که فرصت کافی جهت رنگ آمیزی وجود ندارد. زیرا خیلی سریع خشک شده و در برابر فشار آب و نفوذ آن مقاوم است. از خواص این نوع رنگ می توان به ضد جلبک بودن، داشتن طیف های رنگی مختلف، صیقلی بودن بعد از رنگ کاری، مقاومت در برابر سرمایش و گرمایش و همچنین قابل شست و شو بودن را اشاره داشت.

از رنگ اپوکسی در سوله ها، انواع مخازن آب، عایق کاری لوله های فلزی، عایق سازی منابع فلزی آب و همچنین استخرهای پرورش آبزیان استفاده کرد.

کلر ایرانی نسبت به انواع کلر وارداتی (آمریکایی و چینی) کیفیت پایین تری دارد.

رنگ نانو

یکی از ساده ترین رنگهایی که برای استخر استفاده می شود، نانو است که بر اساس مواد نانو تهیه می شود. این نوع رنگ، ویژگی کشسانی داشته و پوسته نمی دهد. رنک استخری نانو را در تمام انواع مخازن آب و استخری و همچنین همه انواع آب و هوا استفاده می کنند. رنک استخر نانو هیچ ضرری نداشته و از خواص آن می توان به ضخامت بالا، قابلیت تحمل دمای بین ۴۰ تا ۲۰۰ درجه سانتی گراد، خاصیت کشسانی، مقاومت در برابر نفوذ رطوبت، چسبندگی بالا و عایقی مناسب برای استخر را اشاره داشت.

فاکتورهای مناسب جهت انتخاب بهترین رنگ استخر

یکی از این فاکتورها اندازه استخر است. اگر رنگ تیره برای استخر انتخاب می شود باید اندازه آن بزرگ باشد تام بتوان تمام جزئیات را بدون تیره شدن بیش از حد مشاهده کرد. اما در استخرهایی با اندازه کوچک از رنگ های روشن استفاده کنید تا فضا روشن تر شود.

یکی دیگر از این فاکتورها، محوطه اطراف استخر است. کامل کردن استخر و منظره اطراف آن باید به طور همزمان و مکملی صورت گیرد. فاکتور دیگر، سبک خانه است که رنگ متناسب با آن انتخاب می شود. به عنوان مثال در خانه های مدرن از دکوراسیون مینیمال و رنگ های تیره استفاده می شود. اما برای خانه های کلاسیک، بیشتر از رنگ های روشن استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا