Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

استخر پیش ساخته و انواع  آن چیست؟

استخر پیش ساخته به انواع استخرهایی گفته می شود که در کارخانه ها ساخته شده و به صورت آماده فقط نصب می شوند. این استخرها از نظر شکل، سایزبندی متنوع بوده و علاه بر مقاومت بالا و کم هزینه بودن، به راحتی جابجا می شوند. وجود چنین مزایایی سبب شده تا بسیاری از افراد، امروزه از این استخرها در باغ، ویلا و محل سکونت خود استفاده کنند. مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با استخر پیش ساخته و کلر هندی کاربردی در ضدعفونی آب استخر آشنا می کند.

استخر پیش ساخته چیست

استخر و ورزش شنا یکی از تفریحات بسیار نشاط آور برای کودکان و بزرگسالان به خصوص در روزهای گرم تابستان است. استخرهای بتنی به عنوان معمول ترین نوع استخر بوده و در زمین طراحی می شود. ولی نوع جدیدی از استخر به نام استخرهای پیش ساخته و فایبرگلاس است که نسبت به نوع بتنی، هم هزینه کمتری دارد و هم سختی های کندن زمین، بتن ریزی، سیمان کاری، کاشی کاری و … مربوط به نوع کلاسیک را ندارد. سختی نصب و تاثیر تغییرات آب و هوایی در استخر سبب شده تا استخرهای آماده محبوب تر شوند.

کاربرد استخرهای آماده علاوه بر ویلا و باغات، برای مصارف کشاورزی و صنعت نیز است. از این نوع استخرها می توان برای جمع آوری آب باران استفاده کرد که در زمینه آبیاری کشاورزی کاربرد دارد.

استخرهای پیش ساخته طوری طراحی و ساخته شده اند که مانع نفوذ انواع باکتری ها و قارچ ها شده و در نتیجه از تشکیل جلبک جلوگیری می کنند. در نتیجه نیاز به انواع کلر از جمله کلر هندی برای ضدعفونی آب استخر تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

از مزیت های دیگر این نوع استخرها، عدم نیاز به کاشی کاری و ایزوگام است.

انواع استخر پیش ساخته

تنوع در جنس بدنه استخر آماده باعث تقسیم بندی آن به سه دسته می شود. استخرهای برزنتی – pvc، فایبرگلاس و استخر بتنی انواع آن است که در این جا بررسی می شود.

استخر پش ساخته برزنتی – pvc با فریم فلزی

این نوع استخر دارای شکل های سه بعدی مربعی، مستطیلی و … هستند که با کمک میله فلزی دور تا دور لبه بالایی آن تشکیل می شود. با قرار دادن پایه هایی از آلومینیوم و یا استیل، از سمت بیرونی استخر، استحکام آن را بالا رفته و نیرو و فشار وارد شده از سمت آب بر دیواره استخر مهار می شود. این استخر به دو صورت توکار و روکار اجرا شده و خیلی راحت با ماشین شخصی قابل جابجایی است.

از مزایای استخرهای آماده برزنتی می توان به قیمت ارزان، سبک بودن، داشتن ساختاری مقاوم در برابر شرایط جوی، امکان جابجایی و توانایی برپایی در کمتر از سه ساعت را نام برد.

استخر پییش ساخته فایبرگلاس – رزین

استخرهای آماده از این نوع که با بدنه ای از جنس های فایبرگلاس، رزین و چند لایه ژلکوت ساخته می شود، به شکل های مختلف مربع، دایره، مستطیل و نیم دایره وجود دارد. استخر پیش ساخته فایبرگلاس – رزین نسبت به انواع دیگر در برابر ضربه و نشتی بسیار مقاوم تر است. این استخرها که به دو صورت روکار و توکار ساخته می شوند، به صورت تک تکه به محل مورد نظر ارسال می شود.

از ویژگی های این استخر آن است که فقط با جرثقیل نصب شده و نمی توان طول و عرض آن را تغییر داد. اگر این استخر به صورت روکار نصب شود، به مرور زمان در مجاورت با خورشید خراب می شود. عدم نیاز به بتن ریزی، کاشی و سرامیک، داشتن سطح صاف و ساختاری مقاوم در برابر شرایط آب و هوایی، نصب آسان، داشتن شکل و اندازه های متنوع، قابلیت نصب پله در آن، هزینه نگهداری پایین و … از مزایای استخر فایبرگلاس – رزین است.

استخر پیش ساخته بتنی

مونتاژ استخرهای بتنی با کمک تایل های بتنی در کارخانه انجام شده و انتقال آن با کمک جرثقیل صورت می گیرد. اتصالات آرماتوربندی، این تیل های بتنی را به هم متصل می کند. استاندارهای بالایی برای مقاوم سازی و آب بندی در این استخرها وجود داشته و چون از بلوک و بتن برای ساخت آن استفاده می شود، کم هزینه است. عوامل مهمی چون کیفیت کاشی ها، مش بندی، آرماتوربندی و ضخامت بتن در میزان هزینه این استخرها تاثیر دارد. با توجه به اندازه استخر و پیچیدگی های لازم، ۴ تا ۸ هفته زمان برای ساخت آن ها نیاز است. این استخرها ۷ تا ۸ برابر وزن کمتری نسبت به انواع دیگر استخرهای آماده دارند.

برای تهیه کلر هندی در پاکسازی آب استخرها بهتر است مراکز معتبر انتخاب شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا