Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

پلی الکترولیت (فلوکولانت) چیست؟

فلوکولانت یا کمک منعقد کننده ترکیباتی هستند که برای تکمیل روند منعقد سازی و ایجاد فلاک هایی درشت تر و سنگین تر به محلول های کلوئیدی افزوده می شوند. انواع فلوکولانت به صورت آنیونی، کاتیونی، نانیونیک و آمفوتر تولید و در بازار عرضه می گردند. کاربرد فلوکولانت و انواع آن در صنعت تصفیه آب و فاضلاب بسیار مهم است. البته انواع فلوکولانت با توجه به نوع آب و بار الکتریکی آن انتخاب می شوند. قیمت پلی الکترولیت یا فلوکولانت تحت تاثیر عوامل مختلفی همچون نوع و شرکت تولید کننده قرار دارد. برای خرید فلوکولانت می توان به سایت شرکت های عرضه کننده مراجعه نمود. لازم به ذکر است که از مزایا فلوکولانت ها در صنایع دیگر به غیر از آب و فاضلاب نیز بهره برده می شود.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررس خواص و کاربرد و مزایا مصرف فلوکولانت ها و همین طور نحوه استفاده از آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید تا بیشتر با این ترکیبات صنعتی آشنا شوید.

فلوکولانت چیست و چه انواعی دارد

فلوکولانت ها از بزرگترین تامین کنندگان مواد شیمیایی محسوب می شوند. این ترکیبات به صورت آنیونی و کاتیونی وجود دارند. انواع فلوکولانت به صورت پودری و مایع در بازار عرضه می شوند. در پلی الکترولیت ها کاتیون یا آنیون متصل شده به پیکره شیمیایی پلیمر نوع بار فعال پلیمر را تعیین می کند. بر این اساس و با توجه به خصوصیات می توان پلی الکترولیت ها را به سه دسته با بار مثبت (cationic)، بار منفی (anionic) و بدون بار (non-ionic) تقسیم بندی نمود. توجه شود که وزن مولکولی و شدت بار پلی الکترولیت‌ ها در فعالیت آن ها بسیار مهم است.

پلیمرهای منعقد کننده، ترکیباتی پلیمری با وزن مولکولی بالا و محلول در آب هستند. از مزایا مصرف فلوکولانت ها این است که موجب افزایش سرعت ته نشینی مواد جامد معلق و کلوئیدها و همین طور رنگ بری در فرآیندهای تصفیه و تولید مایعات می شوند. قیمت پلی الکترولیت ها تحت تاثیر نوع و کیفیت آن ها قرار دارد.

مزایا استفاده از فلوکولانت

  • در مقایسه با سایر مواد، به دوز کمتری از آن ها نیاز است.
  • زمان نگهداری کمتری از دیگر مزایای آن هاست.
  • ساختارهایی سخت، متراکم و فشرده دارند.
  • مصرف انرژی را کاهش می دهند.
  • استفاده مجدد از آب را برای مصارف دیگر امکان پذیر می کنند.
  • میکرواورگانیسم ها را از بین می برند.
  • موجب کاهش حجم لجن می شوند.
  • لخته های ایجاد شده را درشت و سنگین تر کرده و موجب ته نشینی آسان تر آن ها می شوند.
  • هزینه ها را کاهش می دهند.
  • سرعت ته نشین را افزایش می دهند.

فلوکولانت پلی اکریل آمید

ناخالصی های معلق و کلوئيدی در آب موجب ايجاد رنگ، بو و طعم نامطبوعی در آن می‌شوند. برای حذف این اثرات نامطلوب، آب را تصفیه می کنند. با استفاده از روش انعقاد و لخته‌ سازی می توان ناخالصی های موجود را حذف نمود. برای کامل شدن عمل انعقاد و ايجاد فلاک های بزرگ تر از موادی به نام فلوکولانت یا کمک منعقد کننده استفاده می شود. پلی آکریل آمید یا (PAM) کمک منعقد کننده ای است که قادر است تا لخته‌های به دست آمده از انعقاد را به لخته هایی درشت تر تبدیل کند. استفاده از این ماده موجب راحتی ته‌‌نشينی ذرات و صاف شدن آب می‌شود. این ماده پلیمری حلالیت بالایی در آب داشته و عملکردی عالی دارد.

پلی الکترولیت ها یا فلوکولانت ها ترکیباتی مصنوعی اما ارزان قیمت هستند. این PAM اثرات مخربی بر محیط زیست نداشته و پس از چند هفته استفاده در عملیات فرسایش زدایی به آسانی به مولکول های آلی تجزیه می گردد. شکل ظاهری این ماده بلوری جامد، سفید رنگ و بی بو است و توانایی حل شدن در حلال هایی همچون آب، اتانول، اتر و کلروفرم را داراست. برای اطلاع از قیمت پلی الکترولیت فوق و یا خرید آن به شرکت های عرضه کننده مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا