Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

دوبینی چشم چیست؟ | دارو و درمان دوبینی چشم

امروز در نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با بیماری دوبینی چشم و راه های درمان آن آشنا کنیم. این بیماری ممکن است به دلایل مختلف برای افراد ایجاد شود. البته راه درمان این بیماری نیز وجود دارد و می توان به راحتی آن را از بین برد. برخی از دوبینی ها به دلایل خاصی به صورت موقتی ایجاد می شوند. از جمله این دلایل می توان ابتلا به بیماری های دیگر اشاره کرد. در صورتی که شما به اختلال دوبینی مبتلا شده اید و به دنبال راه حلی برای آن هستید، تا انتهای این مطلب ادامه دهید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با تنبلی تخمدان را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

اختلال دوبینی چیست

دوبینی چشم را با نام دیپلوپی در علم پزشکی می شناسند. این بیماری به عنوان یک اختلال بینایی شناخته می شود. در این بیماری، فرد یک شی واحد را به صورت دو تصویر مجزا از هم مشاهده می کند. این تصاویر ممکن است در کنار هم دیده شوند و یا بر روی یکدیگر افتاده باشند. در مورادی بیمار دو تصویر را ترکیبی از این دو حالت می بیند. با توجه به این که بیماری چقدر شدید باشد و علت زمینه ای دارد یا خیر، این دوبینی می تواند ثابت و موقت باشد. همچنین این بیماری می تواند به صورت پیش رونده ادامه دار باشد.

بیماری دوبینی چشم برای بیمار علائم به همراه دارد که می توان به موارد زیر به عنوان علائم آن اشاره کرد:

سرگیجه

به هم خوردن تعادل در هنگام راه رفتن

اختلال در خواندن

در برخی موارد، افرادی که به اختلال دوبینی مبتلا شده اند، دچار درد ناگهانی که بعضا شدید هم هستند، می شوند. در شرایطی که این علائم شبیه به علائم آسیب دیدگی و اختلال سیستم عصبی باشد، باید هر چه سریع تر به پزشک متخصص مراجعه شود.

دوبینی چشم چیست؟ | دارو و درمان دوبینی چشم
دوبینی چشم چیست؟ | دارو و درمان دوبینی چشم

اختلال دوبینی چگونه است

در اختلال دوبینی، دید فرد مختل می شود. زمانی که که فرد در حال نگاه کردن به یک تصویر است، حرکات منظم و فعالیت های یکدستی برای جمع آوری اطلاعات تصویری از قرنیه تا عضلات چشم شکل می گیرد. در این میان، اعصاب چشم نیز درگیر می شوند تا اطلاعات به مغز برسد و تفسیر شوند. این مجموعه ها با همکاری هم، امکان دیدن اشیا را برای شخص فراهم می آورند.

در صورتی که هر یک از این اجزا در این مسیر دچار اختلال شود، بینایی فرد مختل می شود. یکی از اختلالاتی که فرد ممکن است به آن دچار شود، اختلال دوبینی است. در این اختلال فرد مبتلا به تاری دید می شود. چنانچه تاری دید فرد دائمی باشد، باید توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شود. در صورتی که فرد دوبینی خفیف داشته باشد، با مشاهده علائم هشدار دهنده، باید به پزشک مراجعه کند.

دوبینی می تواند موقتی باشد. در این حالت، اختلال به صورت گذرا، زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد. علائم این مشکل پس از مدتی با درمان های جزئی از بین می روند. در چنین شرایطی فرد باز هم حتما باید توسط متخصص مغز و اعصاب معاینه شود. علت این امر آن است که ممکن است فرد به دلیل جدی تری دچار دوبینی شده باشد.

دلایل دو بینی چشم و تاری دید

در این بخش از مقاله قصد داریم دلیل دوبینی و تاری چشم را بیشتر برای شما شرح دهیم. دوبینی چشم به دلایل مختلفی ممکن است روی دهد. در صورتی که این اتفاق برای یکی از چشم ها افتاده باشد، فرد در صورتی که چشم سالم خود را ببندد، باز هم تصاویر پیش رو را دوتایی می بیند. در دوبینی دو چشمی، فرد با وجود باز بودن هر دو چشم، تصاویر را دوتایی می بیند.

دلایل بسیاری می توانند منجر به بروز این اختلال شوند که عبارتند از:

بیماری قرنیه چشم

اختلال عدسی چشم

ضعف عضلات چشم

اختلالات مغزی

در ادامه هر یک از این عوامل را به صورت جداگانه برای شما شرح داده ایم:

بیماری قرنیه چشم

در این بیماری، قرنیه چشم که وظیفه متمرکز کردن نور را در ورودی چشم برعهده دارد، دچار مشکل می شود. اختلال در قرنیه می تواند سبب بروز اختلال دو بینی شود. این نوع اختلال به طور معمول در یکی از چشم ها رخ می دهد.

سه دلیل وجود دارد که می تواند قرنیه چشم را دچار اختلال کند که عبارتند از:

عفونت هایی که می ‌توانند سبب تحریک قرنیه چشم شوند.

زخم ‌هایی که می‌ توانند ساختار قرنیه را به طور کلی تغییر دهند.

خشکی قرنیه که می تواند سبب بروز اختلال بینایی شود.

دوبینی چشم چیست؟ | دارو و درمان دوبینی چشم
دوبینی چشم چیست؟ | دارو و درمان دوبینی چشم

اختلال عدسی چشم

در اختلال عدسی چشم، دوبینی بیشتر به دلیل کاتاراکت یا آب مروارید رخ می دهد. عدسی دقیقا پشت مردمک قرار گرفته و به چشم کمک می کند تا نور را بر روی شبکیه متمرکز کند.

ضعف عضلات چشم

در صورتی که عضله ها در یکی از چشم ها نسبت به عضلات چشم دیگر ضعیف تر باشد، حرکت چشم ها با هم هماهنگ نیست و فرد دچار دوبینی می شود.

ضعف عضلات چشم ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند که عبارتند از:

بیماری میاستنی گراویس

ابتلا به بیماری گریوز

بیماری اعصاب و روان

در ادامه به توضیح هر یک از این بیماری ها پرداخته ایم:

میاستنی گراویس

این بیماری، نوعی بیماری خود ایمنی است. در این بیماری، تحریک عضلات توسط اعصاب مغز مسدود می شود. از علائم این بیماری دوبینی و افتادگی پلک است.

بیماری گریوز

این بیماری وابسته به تیروئید است. جالب است بدانید که ابتلا به آن بر عضلات چشم نیز اثر می ‌گذارد. در بیماری گریوز، دوبینی عمودی شکل می گیرد. در این شرایط یک تصویر بالای تصویر دیگر قرار می ‌گیرد.

بیماری اعصاب و روان

ابتلا به برخی بیماری های اعصاب و روان، عصب های کنترل کننده عضلات چشم تحت تاثیر قرار می گیرند. در چنین مواردی فرد به دوبینی مبتلا می شود. از جمله اختلالاتی که سبب بروز این مشکل می شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ابتلا به بیماری مولتیپل اسکلروزیس که با نام «ام اس» نیز شناخته می شود و بر اعصاب مغز یا نخاع تأثیر می ‌گذارد.

بیماری سندرم گیلن باره، این بیماری یک اختلال عصبی است که سبب ضعف پیش‌ رونده بیمار خواهد شد.

ابتلا به دیابت، می ‌تواند بر روی اعصاب کنترل ‌کننده عضلات چشم تاثیر منفی بگذارد.

اختلالات مغزی

گاهی اوقات دوبینی چشم به دلیل اختلالات مغزی است. از جمله اختلالات مغزی که که می توانند سبب بروز دوبینی شوند، می توان موارد زیر را نام برد:

سکته مغزی

آنوریسم مغزی

افزایش فشار داخل مغز ناشی از عواملی همچون تروما، ضربه به سر، خونریزی مغزی یا عفونت

تومور مغزی

سردرد میگرنی

علائم دوبینی چشم و تاری دید

دوبینی چشم نیز مانند هر بیماری دیگری علائمی دارد که با مشاهده ان ها باید هر چه سریع تر برای ریشه یابی و درمان اقدام کرد:

ناهماهنگی یک یا هر دو چشم، مانند لوچ شدن و یا چپ شدن چشم‌ ها

درد هنگام حرکت یک یا هر دو چشم

ناراحتی یا درد در اطراف چشم، مانند شقیقه و ناحیه ابرو

سردرد

حالت تهوع

ضعیف شدن چشم

افتادگی پلک‌ ها

انواع دوبینی چشم کدام است

اختلال دوبینی چشم، به سه دسته تقسیم می شود:

دوبینی دو چشمی

اختلال دوبینی یک چشمی

دوبینی فیزیولوژیک

در ادامه به شرح هر یک از این بیماری های پرداخته ایم:

دوبینی دو چشمی

در صورت باز بودن هر دو چشم مشاهده می شود. با بستن چشم ها از بین می رود.

دو بینی تک چشمی

در یکی از چشم ها ظاهر می شود. اشیا سایه دار به نظر می رسند. با بستن چشم سالم، همچنان وجود دارد.

دوبینی فیزیولوژیک

در این نوع اختلال، تصاویر پس ‌زمینه یا تصاویری که فرد بر روی آن‌ ها متمرکز نشده‌ است، به ‌صورت دوگانه دیده می‌ شوند.

درمان دوبینی چشم

در صورتی که ابتلا به اختلال دوبینی چشم، بر اثر بیماری زمینه ای یا اختلال های عصبی نباشد، باید درمان روی خود چشم انجام شود. چنانچه به دلیل بیماری خاص یا بروز اختلالات عصبی فرد دچار این اختلال شده باشد، باید ابتدا مشکل زمینه ای و عصبی او حل شود. در این صورت تا حد زیادی دو بینی فرد بهبود می یابد. برای مثال دیابت و بیماری میاستنی با دارو درمان خواهد شد.

از دیگر درمان هایی که برای دوبینی چشم پیشنهاد می شود، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

عینک زدن

انجام تمرینات ویژه چشم

نصب منشور بر روی عینک

پوشاندن یک چشم

استفاده از لنز تماسی مات (بدون دید) در یک چشم

جراحی عضلات چشم

استفاده از عدسی منشوری

تزریق بوتولینوم توکسین (بوتاکس) به عضله چشم

در ادامه برخی از این درمان ها را به صورت مختصر برای شما توضیح داده ایم:

استفاده از لنزهای مات داخل چشمی جهت درمان دوبینی چشم

در صورتی که دوبینی فرد نیاز به استفاده از لنز تماسی مات داشته باشد، توسط یک جراحی که با نام کاشت لنز داخل چشمی یا IOL شناخته می شود، لنز تماسی درون چشم فرد بیمار قرار داده می شود. این درمان تنها در صورتی توصیه می شود که بیمار از سایر روش های درمانی بهره نبرده باشد. از این درمان برای افرادی استفاده می شود که دوبینی در هر دو چشم آن ها ظاهر شده باشد. در این درمان عدسی چشم به طول کامل خارج شده و جای آن یک عدسی مصنوعی قرار داده می شود.

دوبینی چشم چیست؟ | دارو و درمان دوبینی چشم
دوبینی چشم چیست؟ | دارو و درمان دوبینی چشم

استفاده در منشور برای درمان دو بینی چشمی

منشور یک قطعه شیشه ‌ای یا پلاستیکی V شکل است. این قطعه سبب شکست نور می ‌شود. برخی از منشورهای خاص که با نام منشور فرنل شناخته می شوند، بر روی عینک نصب می شوند. منشور فرنل از جنس ورقه ‌های پلاستیکی نازک است. یک ‌طرف آن به شیشه عینک چسبانده می‌ شود. طرف دیگر منشور شیارهای خاصی دارد که سبب تغییر نور ورودی به چشم‌ ها خواهد شد.

درمان دوبینی چشم از طریق تزریق بوتاکس

در برخی موارد دوبینی در چشم ها به دلیل لوچ شدن چشم ها رخ می دهد. از همین رو، برای درمان آن از تزریق بوتولینوم استفاده می‌ شود. سم بوتولینوم را به یکی از عضلات کنترل‌ کننده حرکت چشم تزریق می کنند. به وسیله این سم، ارسال پیام‌ های شیمیایی از اعصاب مسدود می شود، درنتیجه عضله در حالت استراحت قرار خواهد گرفت. با قرار گرفتن عضله در حالت استراحت، چشم نمی تواند حرکت کند و سایر عضلات حرکت دادن آن را بر عهده می گیرند. در نتیجه این عمل، چشم تقویت خواهد شد.

درمان دوبینی چشم از طریق جراحی چشم

در شرایط که بیمار به دلیل چش شدن چشم ها دچار این اختلال شده باشد، می توان از درمان جراحی استفاده کرد. جراحی می تواند موقعیت چشم ها را اصلاح کند. در صورتی که پزشک مطمئن شود با جراحی تراز شدن چشم ها امکان پذیر است و فواید آن بیشتر از عوارض و خطرات احتمالی آن است، این عمل انجام می شود.

پیشگیری از دوبینی چشم و تاری دید

با رعایت چند نکته مهم و همچنین اصلاح سبک زندگی، می توان از دوبینی چشم ها جلوگیری کرد. در ادامه به چند مورد از موارد پیشگیری اشاره کرده ایم:

کنترل دیابت

اگر بیماران مبتلا به دیابت به دقت برنامه درمانی خود را پیگیری کنند، کمتر از سایر دیابتی ها در معرض اختلال دوبینی قرار خواهند گرفت.

پیشگیری از ایجاد آب مروارید

با انجام چند کار ساده نظیر استفاده از عینک آفتابی، سیگار نکشیدن و داشتن رژیم غذایی سالم، احتمال ابتلا به آب مروارید و اختلال دو بینی که در پی آن ایجاد می شود، کاهش می یابد.

جلوگیری از خشکی چشم

در صورتی که رطوبت چشم ها به قدر کافی حفظ شود، احتمال دو بینی کاهش می یابد. خشکی چشم با استفاده از اشک مصنوعی برطرف می شود. البته این کار باید زیر نظر پزشک انجام شود.

جلوگیری از آسیب‌ دیدگی سر

با رعایت چند نکته ساده نظیر بستن کمربند ایمنی در هنگام رانندگی، استفاده از کلاه ایمنی در هنگام دوچرخه‌ سواری و یا راندن موتورسیکلت و استفاده از کلاه و عینک مناسب هنگام کار با ماشین ‌آلات و بازی‌ های ورزشی، می توان از آسیب به سر و احتمال ابتلا به اختلال دو بینی جلوگیری کرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا