Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییغذایی و دارویی

تفاوت آویسل ۱۰۱ و ۱۰۲ چیست؟

تفاوت آویسل ۱۰۱ و ۱۰۲ و انواع دیگر گریدهای آن در اندازه ذرات و همچنین میزان رطوبت موجود است. به طوری که آویسل ۱۰۱ در بین انواع دیگر، اندازه ذرات بزرگتری با قطر حدود ۶۲ میکرومتر دارد. آویسل نوع ۱۰۵، اندازه ذرات کوچکتری با قطر ۲۵ میکرومتر دارد. از نظر میزان رطوبت، آویسل نوع ۱۰۳ دارای کمترین مقدار است. تفاوت انواع آویسل ها می تواند در نوع بسته بندی آن ها نیز باشد. با توجه به گریدهای مختلف و نوع وزن های بسته بندی، قیمت خرید و فروش آویسل متفاوت است. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با تفاوت آویسل ۱۰۱ و ۱۰۲ آشنا می کند.

آویسل یا میکروکریستالین سلولز چیست؟

ماده ای حاصل از سلولز چوب آلفا به نام تجاری آویسل است که نام اصلی آن میکروکریستالین سلولز است. این ماده یک ضد انقباض بوده و به عنوان نوعی امولسیفایر رفتار می کند. آویسل ماده ای بدون بو، بدون مزه و سفید رنگ بوده و با هیدرولیز شدن توسط اسید به پودری ریز تبدیل می شود. میکروکریستالین سلولز ماده ی مورد استفاده در فشرده سازی مستقیم در صنایع غذایی و دارویی است که به عنوان اتصال دهنده خشک قوی، جذب کننده، پرکننده، رقیق کننده، روان کننده و قرص ضدعفونی کننده به کار برده می شود.

آویسل یا میکروکریستالین سلولز چیست؟
آویسل یا میکروکریستالین سلولز چیست؟

آویسل از نظر ساختاری یک پلی ساکارید است که از تعداد زیادی (چند صد تا ده هزار) گلوکز تشکیل شده است. پیوندهای بین آن ها از نوع ۱و ۴ بتا گلیکوزیدی است. آویسل در آب نامحلول است ولی حالت ژل مانندی با متورم شدن در آب پیدا می کند. این ترکیب غیر سمی بوده و از خواص مفید آن این است که در طبیعت می تواند تجزیه شود.

تولید آویسل

آویسل از منابع مختلف به دست آمده و در نتیجه می تواند از لحاظ ترکیب شیمیایی و خواص فیزیکی و شیمیایی چون تبلور، میزان رطوبت، ساختار متخلخل، وزن مولکولی و همچنین ساختار با هم متفاوت باشند. به همین دلیل قیمت فروش آویسل به دست آمده از منابع مختلف با هم فرق دارد.

آویسل را از سلولز چوبی تصفیه شده با درجه بالا به دست می آورند. برای تهیه آویسل، سلولز را هیدرولیز می کنند تا شکل بلوری ریز یا همان میکروکریستالی حاصل شود. وقتی قسمت های سلولز آمورف یا بدون شکل از این بلورهای برداشته شود، پودری سفید و بدون اثر حاصل می شود. فرایندهایی که برای تولید این محصول به کار برده می شود، اکستروژن واکنشگر، هیدرولیز اسید، واسطه آنزیم و … است. در بین روش های تولید، هیدرولیز اسید به دلیل مدت زمان انجام کوتاه و مداوم بودن، بیشتر به کار برده می شود.

انواع آویسل

در صنایع دارویی گریدهای مختلفی از آویسل به نام های PH101، PH102، PH103، PH301 و PH105 وجود دارد. متفاوت بودن اندازه ذرات تشکیل دهنده، تفاوت آویسل ۱۰۱ و ۱۰۲ و انواع دیگر را تعیین می کند. مقدار رطوبت این گریدها نیز با هم تفاوت دارد.

فروش آویسل در گریدهای مختلف توسط شرکت ها در بسته بندی های مختلف عرضه می شود. برای خرید محصولی باکیفیت بهتر است از مراکز خرید معتبر اقدام کرد.

از این ماده در صنایع غذایی و دارویی بسیار استفاده می شود. به طوری که در ساخت قرص ها برای فشرده کردن و اتصال فرایندهای تولید خشک و تر به کار برده می شود. از خواصی که آویسل را مناسب برای این صنایع کرده است، قدرت و یسکوزیته ضخیم کنندگی است. عملکرد آویسل های با درجات اندازه بزرگتر و تبلور بالا با دی اکسید سیلیسیم کلوئیدی بهتر است. این ماده به عنوان یک چسبنده خشک باعث بهبود قابلیت انعطاف پذیری و قرص مخلوط فشرده سازی می شود. در قرص های خوراکی، آویسل به عنوان یک رقیق کننده و اتصال دهنده بوده و روان کننده است. به طوری که با کاربرد مقدار کمی از این ماده، اتصال موثر بین مواد صورت می گیرد. به ویژه مواد دارویی فعال با قرص های ضعیف را به راحتی می تواند به هم متصل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا