Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

آویسل در داروسازی چه کاربردی دارد؟

آویسل در داروسازی و به خصوص برای ساخت قرص ها به عنوان یک بافت دهنده، جایگزین چربی، حجم دهنده و … به کار برده می شود. آویسل به عنوان ماده کمکی در صنایع غذایی و دارویی به کار رفته و با نام علمی میکروکریستالین سلولز نیز خوانده می شود. کاربرد آویسل به طور عمده به عنوان چسب، رقیق کننده، تثبیت امولسیون، تجزیه کننده و … در صنایع دارویی و غذایی است. با مطالعه این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک اطلاعات مختصری درباره آویسل و کاربرد آن به دست می آوریم.

آویسل چیست؟

آویسل یک ماده کمکی، ضد کپک، ماده ضد انقباض، توسعه دهنده و یک عامل فشرده و تراکم سازی در صنعت غذا و دارو است. منبع تولید این ماده، خمیر چوب است که فراوان ترین و تجدیدپذیرترین مواد خام طبیعی است. میکروکریستالین سلولز از سلولز مشتق شده و به رنگ سفید، بدون بو و بدون مزه است. آویسل در بیشتر حلال های آلی، آب و اسیدهای رقیق شده، قابل انحلال نبوده و در هیدروکسید سدیم اصلا حل نمی شود. این ماده بی اثر و از نظر شیمیایی غیرفعال است. از آویسل به عنوان ماده حجیم کننده، لغزنده، تجزیه کننده، چسبنده و یک سوسپانسیون کمکی استفاده می شود.

آویسل چیست؟
آویسل چیست؟

از فواید آویسل می توان به پتانسیل رقتی بالا، تراکم پذیری عالی، روان کنندگی، داشتن پایداری فیزیکی و شیمیایی بالا و آسان کردن شکنندگی کم قرص، اشاره کرد.

تولید و ویژگی های آویسل

با استفاده از فرایندهای مختلفی چون اکستروژن واکنشی، انفجار بخار، هیدرولیز اسید و آنزیم متصل می توان آویسل تولید کرد. در برخی از فرایندها از اسیدهای معدنی چون اسید هیدروکلریک، اسید سولفوریک و اسید هیدروبرمیک و مایعات یونی استفاده می شود. با این واکنش ها، قسمت های نابالغ باقی مانده در بخش های بلوری از بین می رود.

از جمله ویژگی های مهم آویسل، تراکم پذیری عالی آن است که به بالا بردن تراکم در ساخت قرص ها کمک می کند. این ماده با کمک به جریان پذیری قرص ها، باعث حرکت آرام مواد آن در دستگاه پرکننده می شود. با داشتن چگالی ظاهری پایین آویسل، می تواند موجب رقت و چگالی بسته بندی بالا شود. با کاربرد آویسل در قرص ها، سرعت تخریب آن ها بالا رفته و عملکرد آن ها با سرعت بهتری انجام می شود.

از خواص آویسل، کاربرد مستقیم و بدون ترکیب با عنصر دیگر در قرص ها بوده و همچنین نیازی به دانه بندی ندارد. چون این ماده قادر به جذب آب است برای بالا بردن درصد خلوص ترکیبات پودری استفاده می شود.

خواص استفاده از آویسل

کاربرد آویسل در داروسازی برای ساخت قرص هایی است که به سختی در آب حل می شوند. با این ترکیب، پخش دارو در بدن با سرعت بیشتری انجام شده و با ثبات تر خواهد بود. همچنین در ساختار میکروکریستالین سلولز، فیبر نامحلول به مقدار زیادی وجود داشته که به دلیل عدم جذب آن توسط خون، باعث کم شدن مسمومیت این ماده به درصد خیلی بالا می شود.

خواص استفاده از آویسل
خواص استفاده از آویسل

آویسل در ترکیب مواد غذایی چون محصولات لبنی و نانوایی، سس، نوشیدنی ها و گوشت های فرآوری شده به کار برده می شود. از آویسل به عنوان تثبیت کننده داغ و سرد در بستنی، مواد غذایی منجمد و ادویه جات برای ثبات بهتر استفاده می شود.

برای این که کالری مواد غذایی کم شده و جذب آب بهتر صورت گیرد، در محصولات پخته شده به عنوان عامل ضد انعقاد از آویسل استفاده می شود. کاربرد آویسل در نقش جایگزین چربی نیز در گوشت های کم چرب و کاهش چربی و بالا بردن ویسکوزیته ادویه جات است.

آویسل در صنایع آرایشی و بهداشتی به عنوان حجم دهنده، جایگزین چربی و سفت کننده لوازم آرایشی به کار برده می شود. همچنین این ماده نقش صاف کننده را در این محصولات داشته و کیفیت پایدار و تازه ای به این محصولات می دهد.

از مزایای کاربرد آویسل در صنعت غذا، مفید بودن برای سیستم گوارشی با افزایش حرکات روده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا