Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا پرلیت ارگانیک است؟

پرلیت مده ای معدنی و طبیعی بوده و یک سنگ آتشفشانی از گرید سیلیسی است. کاربرد پرلیت در کشاورزی بسیار صورت می‌پذیرد. زیرا پرلیت حاوی ۵ درصد آب است. وجود آب در این ماده موجب می شود تا در دمای بالا منبسط شده و در هوای گرم بتواند ریشه گیاه را خنک نگه دارد. انواع پرلیت در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. پرلیت ساختمانی از انواع دیگر این ماده معدنی است که در صنعت ساختمان کاربرد دارد. قیمت پرلیت با توجه به نوع و گرید تولید شده آن متفاوت است. برای خرید پرلیت می توان به سایت های معتبر فروش مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمود.

طرز تهیه پرلیت

Pearlite دارای مقداری آب است که وقتی با حرارت بالا مواجه گردد پوسته رویی آن نرم شده و آب داخل آن ها حسابی به جوش آمده و بخار می ‌شود. به محض نرم شدن سطح رویی، بخار و آب داخل با سرعت زیادی از این ترکیب خارج شده و در اصطلاح می ترکد. سپس این ماده به رنگ سفید در خواهد آمد. برای تولید صنعتی ابتدا سنگ پرلیت با دستگاه خرد شده و سپس در معرض حرارت های ۸۰۰ تا ۹۰۰ درجه قرار می گیرد. درنهایت توپ های سفید و سبکی حاصل می آیند. این توپ ها دارای منافذ زیادی در خود هستند.

پرلیت در کشاورزی

پرلیت در کشاورزی کاربرد های متنوعی دارد. در باغچه های معمولی، این ماده را به نسبت برابر با پیت ماس، کوکوپیت و خاک مخلوط می کنند. پیت ماس و کوکوپیت آب را به خوبی ذخیره می کنند. اما Pearlite آب را به خوبی زهکشی می کند. پس این ترکیبات درواقع مکمل یکدیگر هستند. این ماده را می توان روی خاک پاشید تا به مرور با خاک مخلوط شود. برای رشد بذر و قلمه های جوان نیز این ماده بسیار مفید عمل می کند. هنگام استفاده از این ماده معدنی بهتر است از تجهیزات ایمنی همچون عینک و ماسک استفاده شود. خیس کردن ته کیسه نیز برای ممانعت از پخش گرد و غبار توصیه می گردد.

پرلیت ساختمانی

سبک بودن و خاصیت عایقی بودن این ماده موجب شده که در مصالح ساختمانی بسیار پر کاربرد باشد. بلوک های ساخته شده از پرلیت سبک بوده و از کیفیت بالایی برخوردارند. Pearlite منبسط هشتمین ماده عایق دانه ای سبک در دنیا محسوب شده و معمولا از سنگ طبیعی آتشفشانی منبسط شده در اثر حرارت حاصل می آید. بنابراین صنعت ساختمان مصرف کننده عمده Pearlite شناخته می‌شود. به طوریکه حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد از تولید این ماده به استفاده این صنعت می رسد. قیمت پرلیت با توجه به گرید آن متفاوت است.

انواع پرلیت

این ماده در انواع مختلفی تولید می شود. انواع آن از لحاظ اندازه به دانه درشت، متوسط و کوچک دسته بندی شده اند. انواع دانه درشت بالاترین میزان زهکشی آب را دارند. یعنی درصورتی که روی آن ها آب ریخته شود، آن را به‌راحتی از طرف دیگر عبور می دهند. قدرت هوا دهی Pearlite در داخل خاک خیلی بالاست و برای گیاهانی همچون ارکیده که نیاز به مقدار زیادی آبیاری دارند، مناسب است. این ماده از خفه شدن ریشه ممانعت کرده و هوا را به ریشه خواهد رساند. Pearlite دانه ریز هم بهترین گزینه برای بذر و قلمه های کوچک است. این نوع را می توان روی سطح باغ پراکنده نمود. این ماده خیلی سبک است و بهتر است که با خاک مخلوط و سپس استفاده شود.

آیا پرلیت ارگانیک هست

از دیدگاه علم شیمی، ترکیبات آلی حاوی کربن هستند. Pearlite حاوی کربن نیست و بنابراین می توان آن را به عنوان یک ماده معدنی در نظر گرفت. اما از دیدگاه کشاورزی اصطلاح ارگانیک در مواردی استفاده می شود که محصول به طور طبیعی و بدون فرآیندهای مصنوعی یا تغییرات شیمیایی قابل توجه تولید شده باشد. بنابراین استفاده از پرلیت در کشاورزی موجب تولید محصولات ارگانیک خواهد شد. توجه شود که قیمت پرلیت با توجه به نوع، اندازه و گرید تولید شده در بازار متفاوت خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا