Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۱۲ دلیل تستوسترون پایین در مردان | دارو و درمان تستوسترون پایین در مردان

امروز در این مقاله از جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با ۱۲ دلیل تستوسترون پایین در مردان آشنا کنیم. همچنین به معرفی دارو درمان قطعی برای رفع این عارضه نیز پرداخته ایم. تستوسترون یکی از هورمون های مردانه است که بسیاری از فعالیت های بدن مردان را کنترل می کند. در برخی موارد به دلایل مختلف ممکن است میزان این هورمون در بدن مردان دچار تغییر شود. همین موضوع می تواند عوارضی به دنبال داشته باشد و زندگی آن ها را تحت تاثیر خود قرار دهد. در این مقاله به توضیح عوارض کاهش تستوسترون در بدن مردان و دلایل و راه درمان آن پرداخته ایم پس تا انتها با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با لخته خون را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

تستوسترون چیست

هورمون تستوسترون یک هورمون بسیار مهم در بدن مردان است که بسیاری از فعالیت های بدن آن ها به خصوص فعالیت های مربوط به مسائل جنسی را کنترل می کند. این هورمون به طور خود به خودی توسط بدن و در بیضه ها تولید می شود. از جمله علائم تستوسترون پایین در مردان می توان به ایجاد مشکل در عملکرد جنسی آن ها اشاره کرد. این هورمون در رشد جنسی و ظاهر مردان بسیار تاثیر گذار است.

تستوسترون محرک تولید اسپرم و افزایش میل جنسی در مردان به شمار می رود. همچنین این هورمون به بدن مردان کمک می کند تا توده عضلانی و توذده استخوانی را افزایش دهد.

به طور کلی، هورمون تستوسترون در بدن مردان نقش های زیر را ایفا می کند:

کمک به رشد آلت تناسلی و بیضه

رشد موهای صورت، بدن و شرمگاهی

تغییر صدا

ساختن عضلات و‌استخوان های قوی

بلند شدن قد

مردان برای تولید اسپرم و داشتن فرزند نیز به مقادیر طبیعی این هورمون نیاز دارند.

12 دلیل تستوسترون پایین در مردان | دارو و درمان تستوسترون پایین در مردان
۱۲ دلیل تستوسترون پایین در مردان | دارو و درمان تستوسترون پایین در مردان

کاهش تستوسترون در بدن

به طور کلی هر چه که سن مردان افزایش پیدا می کند، میزان تستوسترون در بدن آن ها کاهش می یابد. طبق تحقیقات انجام شده توسط انجمن اورولوژی، از هر ۱۰ مرد بالاتر از ۶۰ سال، تقریبا ۲ نفر از آنان، علائم کاهش تستوسترون دارند. زمانی که این بازه سنی به ۷۰ الی ۸۰ سال افزایش پیدا می کند، این تعداد به ۳ نفر افزایش خواهد یافت.

در صورتی که سطح تستوسترون از حد طبیعی پایین تر باشد، علائم مختلفی در بدن مردان ظاهر می شود. در شرایطی که سطح تستوسترون از ۳۰۰ نانوگرم در هر دسی لیتر کمتر شود، می توان گفت که سطح این هورمون پایین آمده است.

دلایل تستوسترون پایین در مردان

به طور کلی عواملی که در ادامه به آن اشاره شده است، می توانند بر میزان تستوسترون بدن مردان نقش داشته باشند:

آسیب به بیضه ‌ها

سرطان بیضه یا درمان سرطان بیضه

اختلالات هورمونی

عفونت

بیماری کلیوی یا بیماری مزمن کبد

چاقی

برخی از داروها و شرایط ژنتیکی

افزایش سن

فشار خون بالا

کلسترول بالا

دیابت

ایدز

مصرف طولانی مدت مواد مخدر

علائم تستوسترون پایین در مردان

طبق گزارشات منتشر شده از سازمان غذا و دارو، بازه طبیعی و معمولی میزان تستوسترون در بدن مردان، بین ۳۰۰ نانو گرم در دسی لیتر تا ۱۰۰۰ نانو گرم در دسی لیتر است. برای اندازه گیری میزان این هورمون در بدن مردان، از یک آزمایش خون به نام آزمایش تستوسترون سرم استفاده می شود.

در صورتی که میزان تستوسترون در خون از میزان طبیعی آن کمتر باشد، علائم نامحسوسی از خود بر جای می گذارد. در ادامه به ۱۲ مورد از این نشانه ها اشاره کرده ایم.

  • میل جنسی پایین

همان طور که گفتیم، تستوسترون نقش مهمی در انجام فعالیت های جنسی در مردان دارد. در صورت بروز تستوسترون پایین در مردان، کاهش میل جنسی در آن ها رخ خواهد داد. به طور کلی میل جنسی با افزایش سن در مردان کم و کمتر می شود؛ اگر در این شرایط بروز تستوسترون پایین در مردان رخ دهد، این کاهش میل جنسی به مراتب بیشتر خواهد شد.

  • مشکل در نعوظ

هورمون تستوسترون سبب می شود تا مردان در رسیدن به نعوظ و حفظ آن توانا شوند. البته این هورمون به تنهایی موثر نیست و باید گیرنده های موجود در مغز نیز نیتریک اکسید تولید کنند. این تحریک توسط تستوسترون انجام می شود. نیتریک اکسید یک مولکول است که می تواند سبب فعال سازی مجموعه ای از واکنش ‌های شیمیایی برای ایجاد نعوظ شود. در صورت بروز تستوسترون پایین در مردان، بروز نعوظ پیش از رابطه جنسی یا داشتن نعوظ های بی‌ اختیار در خواب برای مردان رخ خواهد داد. البته به خاطر داشته باشید که در مساله نعوظ، تستوسترون تنها یکی از عوامل تاثیر گذار است. در برخی درمان های مربوط به اختلال نعوظ، تستوسترون درمانی نتیجه رضایت بخشی نداشته است. از همین رو، مشخص شده که دسته ای از عوامل می توانند بر روند نعوظ تاثیرگذار باشند. از جمله این عوامل می توان به لیست زیر اشاره کرد:

دیابت

مشکلات تیروئید

فشار خون بالا

کلسترول بالا

استعمال دخانیات

مصرف الکل

افسردگی

استرس

اضطراب

12 دلیل تستوسترون پایین در مردان | دارو و درمان تستوسترون پایین در مردان
۱۲ دلیل تستوسترون پایین در مردان | دارو و درمان تستوسترون پایین در مردان
  • حجم کم مایع منی

از جمله علائم تستوسترون پایین در مردان، حجم کم مایع منی است. این مایه شیری رنگ سبب حرکت اسپرم ها می شود. در مردانی که دچار کاهش تستوسترون شده اند، هنگام انزال حجم کمی از منی خارج می شود. این موضوع در باروری مردان اثرگذار است.

  • ریزش مو

هورمون تستوسترون در بدن مردان تاثیر به سزایی در رشد موهای آن ها دارد. در صورتی که فرد دچار کاهش این هورمون شود، علائم ریزش مودر او پدیدار خواهد شد. تستوسترون پایین در مردان می تواند سبب ریزش موهای صورت و بدن نیز بشود.

  • خستگی به دلیل تستوسترون پایین در مردان

یکی از عوارض تستوسترون پایین در مردان، بروز خستگی مفرط و کاهش سطح انرژی بیش از حد است. این شرایط سبب می شود که فرد حتی با وجود خواب کافی، باز هم احساس خستگی داشته باشد.این دسته از مردان نسبت به هر نوع فعالیتی به خصوص فعالیت های ورزشی از خود توجه نشان نمی دهند و تمایلشان کم است.

  • کاهش توده عضلانی

همان طور که در خطوط ابتدایی مقاله گفتیم، تستوسترون در شکل گیری توده عضلات نقش به سزایی دارد. در صورتی که تستوسترون پایین در مردان رخ دهد، توده عضلانی در بدن آن ها شکل نخواهد گرفت. البته طبق تحقیقات انجام شده، این دشته افراد از لحاظ قدرت ماهیچه ای مشکلی نخواهند داشت.

  • افزایش چربی بدن

تستوسترون پایین در مردان، سبب افزایش چربی بدن آن ها می شود. همچنین ممکن است پدیده ژنیکوماستی یا افزایش حجم پستان در این گونه افراد دیده شود. به گفته پزشکان این عارضه به دلیل عدم تعادل میان دو هورمون تستوسترون و استروژن در مردان رخ می دهد.

  • کاهش توده استخوان

کمی پیشتر توضیح دادیم که هورمون تستوسترون می تواند در شکل گیری توده استخوانی بدن مردان موثر باشد. در صورتی که عارضه تستوسترون پایین در مردان رخ دهد، پوکی استخوان یا کاهش توده استخوانی در آن ها اتفاق خواهد افتاد. این عارضه بیشتر در بدن زنان دیده می شود. با این حال از آن جایی که تستوسترون در تولید و تقویت استخوان ها موثر است، کاهش ان می تواند منجر به پوکی استخوان شود. در این شرایط مردانی با سن بالا دچار شکستگی های استخوانی قرار خواهند گرفت.

  • تغییرات خلق و خو

در اثر تجربه تستوسترون پایین در مردان، تغییرات خلق و خود نیز در آن ها اتفاق می افتد. این هورمون در بسیاری از فرآیندهای فیزیک بدن نقش دارد. طبق تحقیقات انجام شده، سطج پایین این هورمون می تواند سبب بروز افسردگی، زودرنجی و عدم تمرکز شود.

  • تاثیر بر حافظه

هورمون تستوسترون نقش مهمی در فعالیت های مغز به خصوص عملکرد حافظه مردان دارد. کاهش سطح این هورمون می تواند بر کاهش حافظه ی خود به خودی که با افزایش سن رخ می دهد، تاثیر بیشتری بگذارد. طبق تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است، تستوسترون درمانی در مردانی که با کاهش آن رو به رو بوده اند، پاسخ مثبتی نداشته است.

12 دلیل تستوسترون پایین در مردان | دارو و درمان تستوسترون پایین در مردان
۱۲ دلیل تستوسترون پایین در مردان | دارو و درمان تستوسترون پایین در مردان
  • کوچک شدن بیضه ها

در مواردی که سطح هورمون تستوسترون در مردان بیش از حد کاهش یابد، بیضه ها می توانند از حد طبیعی خود کوچکتر شوند. این هورمون برای رشد آلت تناسلی و بیضه ها نیاز است. در صورتی که مقدار آن از حد نرمال کاهش یابد، آلت تناسلی و بیضه های مردان از جد طبیعی خود کوچکتر خواهد شد. البته این تغییرات سایز همیشه مربوط به کاهش سطح تستوسترون نیست. در افرادی که به این عارضه دچار شده بودند، مشخص شده است که عوامل دیگری نیز دخیل هستند که توضیح آن ها در این مقاله نمی گنجد.

  • کم خونی

یکی از مشکلاتی که بیشتر زنان با آن دست و پنجه نرم می کنند، کم خونی است. در شرایطی که عارضه تستوسترون پایین در مردان بروز کند، کم خونی در بدن آن ها نیز دیده می شود. طبق تحقیقاتی که در یک انجمن پزشکی در آمریکا انجام شده است، تستوسترون پایین در مردان، با کم خونی آن ها ارتباط مستقیم داشته است. زمانی که این دسته از مردان با تستوسترون تراپی تحت درمان قرار گرفته اند، به وضوح شمار سلول های خونی آنان افزایش یافته است.

از جمله نشانه های کم خونی در مردان می توان به موراد زیر اشاره کرد:

مشکلات تمرکز

سرگیجه

گرفتگی عضلات پا

اختلالات خواب

ضربان سریع و غیرطبیعی قلب

تشخیص تستوسترون پایین در مردان

در این قسمت از مقاله به شما می گوییم که چطور می توانید در تشخیص تستوسترون پایین در مردان موفق باشید. این تشخیص با معاینه فیزیکی امکان پذیر است. پزشک ابتدا موهای بدن مرد، اندازه سینه‌ ها و آلت تناسلی، اندازه و همسانی بیضه ‌ها و کیسه بیضه را مورد بررسی قرار خواهد داد. همچنین ممکن است برای تشخیص هر چه بهتر، امکان وجود تومور هیپوفیز که یک علت نادر تستوسترون پایین در مردان است را مورد بررسی قرار دهد.

در موارد بسیاری برای اطمینان از معاینه فیزیکی، انجام آزمایش خون توسط پزشک توصیه می شود. برای این آزمایش خون، بیمار باید بین ۷ تا ۱۰ ساعت ناشتا باشد. در صورتی که علائم تستوسترون کم را در خود مشاهده می کنید، حتما به یک پزشک غدد مراجعه کنید. همچنین پزشک را از سوابق پزشکی خود و تمام داروهایی که مصرف می کنید، مطلع سازید.

عوارض جدی تستوسترون پایین در مردان

طبق تحقیقاتی که انجام شده است، این عارضه می تواند عوارض خطرناکی از جمله بروز برخی بیماری ها را به دنبال داشته باشد. همچنین مردانی که سطح تستوسترون پایین تری دارند، زودتر از سایر مردان از دنیا می روند. به گفته پزشکان ارتباط معناداری میان تستوسترون پایین در مردان و دیابت و آپنه خواب وجود دارد. آپنه خواب به شرایطی گفته می شود که فرد در طول خواب دچار وقفه تنفسی شود.

درمان تستوسترون پایین در مردان

در این قسمت از مقاله به نام بردن درمان هایی که برای تستوسترون پایین در مردان مورد استفاده قرار می گیرد اشاره کرده ایم:

استفاده از مکمل های تستوسترون

تجویز کلومید

استفاده از روش‌ های کمک ‌باروری مانند کاربرد همزمان IVF و میکرواینجکشن برای تزریق مستقیم اسپرم به تخمک

نمونه برداری از بیضه (بیوپسی) و استخراج اسپرم از آن (TESE) درصورت ابتلا به آزواسپرمی یا کمبود شدید اسپرم

استفاده از روش درمانی IVF همراه با یا بدون مکمل تستوسترون به ویژه درصورت وجود همزمان مشکل ناباروری از سوی زن

در برخی از موارد درمان تستوسترون سبب افزایش تعداد گلبول قرمز خون و افزایش حجم سینه در مردان می شود. همچنین باید بدانید که مردان مبتلا به سرطان سینه مجاز به دریافت تستوسترون نیستند.

12 دلیل تستوسترون پایین در مردان | دارو و درمان تستوسترون پایین در مردان
۱۲ دلیل تستوسترون پایین در مردان | دارو و درمان تستوسترون پایین در مردان

روش های طبیعی افزایش سطح تستوسترون

به گفته پزشکان به طرق طبیعی نیز می توان میزان هورمون تستوسترون را در بدن افزایش داد. از جمله این روش ها می توان به لیست زیر اشاره کرد:

خواب کافی

رعایت رژیم غذایی سالم و ارگانیک

کاهش وزن

مدیریت استرس و اضطراب

استفاده از ویتامین ها و مکمل ها تحت نظر پزشک

پرهیز از استعمال دخانیات و الکل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا