Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

تاثیر انواع سوربیتول بر چاقی چیست؟

شیرین کننده ها ازجمله محصولاتی هستند که در صنایع غذایی کاربردی گسترده دارند. شیرین‌کننده‌ها را می‌توان به انواع مغذی و غیر مغذی تقسیم بندی نمود. سوربیتول نوعی شیرین کننده کم کالری بوده که در دسته الکل قندها قرار دارد. سوربیتول یک ملین بوده و دارای خواص دارویی است. استفاده از انواع سوربیتول در مواد غذایی به جای شکر، می تواند موجب کاهش کالری مواد غذایی شود. بنابراین اثر انواع سوربیتول بر چاقی موجب کاهش آن خواهد شد. اما توجه شود که سوربیتول در دسته داروهای افزایش دهنده اشتها قرار دارد. بنابراین مصرف سوربیتول بر چاقی در صورت استفاده های زیاد موثر خواهد بود. کاربرد سوربیتول در صنایع مختلف موجب فروش و خرید سوربیتول در بازار شده است. برای خرید و یا اطلاع از قیمت این شیرین کننده کم گالری به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

تاثیر انواع سوربیتول بر چاقی و دلایل آن

سوربیتول شیرین کننده‌ای است که به‌صورت طبیعی یافته می‌شود. اما برای استفاده های صنعتی سنتز شده و در انواع مصنوعی استفاده می شود. این ماده در صنایع غذایی جایگزینی مناسب برای شکر است. این ماده دارای شیرین کنندگی بالا و کالری کمتری نسبت به شکر است. بنابراین مصرف سوربیتول در افرادی که می خواهند از چاقی جلوگیری کنند، می‌تواند مناسب عمل کند. اما باید به این نکته توجه شود که استفاده از شیرین کننده های مصنوعی همچون سوربیتول می تواند اشتها را تحریک کند. بنابراین سوربیتول در افزایش وزن و چاقی هم می تواند موثر باشد.

تحقیقاتی که در مورد شیرین کننده ها و تحریک اشتها توسط آن‌ها صورت گرفته، متناقض است. اینکه این شیرین کننده ها باعث افزایش وزن شوند، هنوز به اثبات کامل نرسیده است. بنابراین بهتر است قبل از مصرف در این زمینه با پزشک مشورت کرده و از استفاده طولانی مدت این ترکیبات پرهیز نمایید.

مصرف انواع سوربیتول در دیابت

انواع سوربیتول از شاخص قند پایینی  برخوردار بوده و از این جهت می‌توان از آن‌ها برای افراد مبتلا به دیابت استفاده نمود. مطالعات حیوانی بر روی موش های آزمایشگاهی صورت گرفته است. این آزمایشات نشان داده اند که مصرف سوربیتول در این حیوانات موجب کاهش وزن، کاهش سطح گلوکز خون و تحمل گلوکزی بالا شده است. بنابراین مصرف این ماده در محدوده مجاز می‌تواند در افراد دیابتی مفید باشد. برای خرید سوربیتول می‌توان به سایت های معتبر فروش مراجعه نمود.

استفاده از انواع سوربیتول در پزشکی

از سوربیتول به‌صورت مایع در تولید داروهای ضد یبوست در پزشکی استفاده می‌شود. سوربیتول به روده بزرگ آب رسانده و با تحریک آن به عنوان یک عامل ضد یبوست عمل خواهد نمود. از انواع سوربیتول مایع و پودری در افراد سالمند می توان استفاده نمود. اما مصرف آن بدون تجویز پزشک توصیه نمی گردد. در بسیاری از میوه های خشک همچون آلو و کشمش می توان این الکل قند را یافت. مصرف انواع خشکبار به دلیل داشتن این ماده در هنگام مشکلات گوارشی این چنینی توصیه می شود. از ترکیب فوق در محیط کشت باکتری نیز می توان استفاده نمود. از کاربردهای دارویی سوربیتول می‌توان به تولید کپسول های ژله ای جهت ذخیره دوزهای مجاز دارو استفاده نمود.

خواص شیرین کنندگی انواع سوربیتول موجب شده تا به عنوان شیرین کننده ای کم کالری، در محلول های دارویی به کار رود. برای مثال در شیرین سازی شربت های دارویی مثل شربت ضدسرفه از سوربیتول استفاده می شود.

انواع سوربیتول و تاثیر آن بر چاقی

در محصولات بدون شکر همچون آدامس های جویدنی اکسترا، اوربیت، تریدنت و… از سوربیتول برای شیرین سازی محصول استفاده می شود. در تولید کوکی ها و شکلات های بدون قند نیز از سوربیتول برای شیرین سازی استفاده می شود. با کاربرد سوربیتول در این محصولات میزان کالری آن‌ها نسبت به استفاده از شکر کاهش می‌یابد. بنابراین تاثیر سوربیتول بر چاقی در این موارد منفی خواهد بود. از این محصول به عنوان شیرین کننده در انواع شکلات، آبنبات، پاستیل و… به‌وفور استفاده می شود. بنابراین خرید سوربیتول در انواع مختلف بسیار صورت می پذیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا