Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

سدیم هیپوکلریت اسید یا باز؟

سدیم هیپوکلریت ماده ای شیمیایی و حاوی کلر است که از آن در صنایع مختلفی استفاده می شود. از خواص سدیم هیپوکلریت ضدعفونی کنندگی و سفید کنندگی آن است. این ماده توانایی حذف میکروارگانیسم ها و بسیاری از عوامل بیماری زا را داراست. از کاربرد سدیم هیپوکلریت در صنعت آب و فاضلاب، نساجی، پزشکی و… استفاده می شود. انواع سدیم هیپوکلریت در گرید های مختلفی تولید و در بازار عرضه می شوند. برای خرید هیپوکلریت سدیم می توان به مراکز معتبر عرضه مراجعه نمود. توجه شود که هیپو کلریت سدیم ماده ای بازی بوده و در دمای اتاق pH آن بالاتر از ۷ خواهد بود. توجه شود که این ماده بسیار خورنده بوده و یک اکسید کننده قوی محسوب می شود.

سدیم هیپوکلریت چیست

سدیم هیپوکلریت یا آب ژاول با نام تجاری وایتکس نیز شناخته می شود. این محصول قادر به حذف تمامی میکروب ها مانند انواع قارچ، ویروس و باکتری خواهد شد. از این ماده به‌عنوان ضدعفونی کننده و دفع بو در مخازن آب، صنایع فاضلاب و مصارف خانگی استفاده می شود. انواع آب ژاول در غلظت های ۵ درصد (خانگی) و ۱۰ درصد (صنعتی) قابل تهیه هستند. توجه شود که هیپوکلریت ها طیف استفاده گسترده ای دارند. بعلاوه ارزان قیمت بوده و اثرگذاری سریعی هم دارند. برای خرید هیپوکلریت سدیم به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

استفاده از سدیم هیپوکلریت در تصفیه فاضلاب

از کاربردهای آب ژاول می توان به تصفیه فاضلاب های صنعتی اشاره نمود. فاضلاب های صنعتی اگر بدون تصفیه به محیط زیست وارد شوند، آسیب های جدی به گیاهان و جانوران و محیط زیست وارد خواهند نمود. بنابراین پیش از ورود فاضلاب های صنعتی باید آن‌ها را با استفاده از ترکیباتی همچون آب‌ژاول ضد عفونی نمود. برای حذف آلاینده های موجود در فاضلاب از روش های مختلفی مانند آشغال گیری دستی و مکانیکی یا روش های بیولوژیکی استفاده می شود. مجموع استفاده از این موارد برای تصفیه فاضلاب موجب کاهش اثرات زیست تخریبی آن می گردد.

استفاده از آب ژاول در تصفیه فاضلاب می تواند بسیار مفید عمل کند. سدیم هیپو کلریت با یون های سیانید موجود در فاضلاب واکنش داده و موجب اکسید آن ها می گردد. طی این واکنش سیانید به سیانات تبدیل گشته و میزان سمی بودن آن کاهش خواهد یافت. بنابراین آب ژاول برای ضد عفونی فاضلاب های سیانیدی بسیار مفید عمل خواهد نمود. برای واکنش بهتر و سریع تر آب ژاول با سیانید، میزان pH اهمیت بسیار زیادی دارد. واکنش در مقادیر pH بالاتر از ۱۰ با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

سدیم هیپوکلریت اسید است یا باز

یکی از سوالات بسیار مهم در رابطه با آب ژاول این است که آیا هیپو کلریت سدیم اسید است یا باز. این ماده بوی زننده و قدرت خورندگی بالایی دارد. به همین دلیل برخی این‌طور تصور می کنند که این ماده اسید است. اما واقعیت این طور نیست و آب ژاول یک ماده بازی و قلیایی است که در دمای بالاتر از ۲۰ درجه سانتی گراد پی اچ بیشتر از ۷ خواهد داشت. توجه شود که آب ژاول اسید نیست، اما ماده ای بسیار خورنده است که تماس طولانی مدت با آن آسیب های جبران ناپذیری را خواهد داشت.

تفاوت سدیم هیپوکلریت و وایتکس

برای بسیاری از افراد این سوال مطرح است که آیا آب ژاول همان وایتکس است یا خیر. در پاسخ به این سوال باید گفت که آب ژاول در واقع همان وایتکس است و این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند. هیپوکلریت سدیم با داشتنن خاصیت ضدعفونی و لکه بری با نام های مختلفی شناخته می شود. آب ژاول، وایتکس، اکسید کلرید سدیم، آنتی فرمین و javel water و… از دیگر نام های این ماده محسوب می شوند. توجه شود که سدیم هیپو کلریت در گرید های مختلفی عرضه می گردد. این گرید ها از لحاظ قیمت متفاوت هستند. برای خرید هیپوکلریت سدیم به سایت های معتبر مواد شیمیایی صنعتی مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا