Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

دلایل مصرف سوربیتول در رژیم غذایی طیور چیست؟

سوربیتول یک الکل قند است که در بسیاری از مواد غذایی می‌تواند جایگزینی برای شکر محسوب شود. امروزه از سوربیتول در رژیم غذایی طیور و حیواناتی همچون سگ ها استفاده می شود. سوربیتول در رژیم غذایی طیور آنزیم های لوزالمعده را تحریک کرده و موجب سم زدایی از کبد می گردد. از فواید سوربیتول در رژیم غذایی طیور می توان به رشد بهتر نسبت به پرندگان تغذیه شده با رژیم گلوکز یا فروکتوز اشاره نمود. از طرفی کاربرد سوربیتول در رژیم غذایی طیور از کاهش وزن آن ها نیز ممانعت به عمل می آورد. سوربیتول در گرید های مختلفی در بازار عرضه می شود. قیمت سوربیتول مورد استفاده در رژیم غذایی طیور تحت تاثیر برند تجاری محصول قرار دارد. برای خرید سوربیتول در رژیم غذایی طیور به مراکز معتبر مراجعه نمایید.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی سوربیتول و استفاده از آن در رژیم غذایی طیور و سایر حیوانات مانند سگ ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

سوربیتول چیست

سوربیتول نوعی الکل قند است که به طور طبیعی هم می توان آن را در برخی از میوه ها یافت. الکل قند ها کربوهیدرات هایی کم هضم بوده و بدن قادر است تنها تا حدودی آن ها را جذب کند. بنابراین آن‌ها اغلب فاقد کالری محسوب می‌شوند. خواص شیمیایی سوربیتول به آن این اجازه را می دهد تا چندین عمل را انجام دهد. خواص شیرین کننده سوربیتول موجب شده است تا از آن به عنوان شیرین کننده ای کم کالری در محلول های دارویی استفاده گردد. این ماده دارای خاصیت هایپروزمیک است و به آن اجازه می دهد تا به عنوان یک ملین عمل کرده و موجب نرم شدن مدفوع و رفع یبوست خواهد شد. بعلاوه استفاده از سوربیتول در رژیم غذایی طیور و حیوانات خانگی مانند سگ نیز استفاده می شود.

دلایل مصرف سوربیتول در رژیم غذایی طیور

غذای طیور اغلب از مخلوط چندین ماده غذایی همچون غلات، کنجاله سویا، چربی، ویتامین، مواد معدنی و کربوهیدرات تشکیل شده است. این خوراکی ها همراه با آب، انرژی و مواد مغذی ضروری را برای طیور فراهم می کنند. مصرف این مواد غذایی انرژی لازم جهت رشد، تولید مثل و سلامت پرنده را تامین خواهد نمود. پروتئین ها و اسیدهای آمینه، کربوهیدرات ها، چربی ها، مواد معدنی و ویتامین ها از مهم ترین مواد غذایی مورد نیاز طیور هستند.

حفظ متابولیسم عمومی پرنده و تامین انرژی برای تولید گوشت و تخم مرغ از طریق چربی‌ها، پروتئین و کربوهیدرات‌ها تأمین می گردد. سوربیتول یک کربوهیدرات است که به طور گسترده ای در دام داری برای بهبود عملکرد کبد و رشد بهتر طیور کارایی دارد.

سوربیتول در رژیم غذایی طیور

از سوربیتول در رژیم غذایی طیور بسیار استفاده قرار می گیرد. پرندگان مقدار زیادی خوراک را در بدن فرآوری می کنند. کبد نقش بسیار مهمی در این فرآیند دارد. درواقع کبد حیاتی ترین عضو طیور بشمار آمده و مسئول هضم، متابولیسم و استفاده از مواد خوراکی است. سوربیتول موجب تحریک ترشحات آنزیم های لوزالمعده شده و با تقویت ترشحات نمک های صفراوی دارای اثر سم زدایی حیاتی بر کبد است.

سوربیتول در رژیم غذایی طیور موجب می شود تا وزن مطلق و نسبی چربی شکمی در پرندگان به میزان قابل توجهی کاهش یابد. رژیم حاوی سوربیتول موجب می شود تا غلظت گلوکز، کلسترول تام و لیپوپروتئین با چگالی بسیار کم کاهش یابد.

جوجه هایی که از سوربیتول در رژیم غذایی آن‌ها استفاده می‌شود، رشد بهتری نسبت به پرنده های تغذیه شده با رژیم گلوکز یا فروکتوز نشان می‌دهند. تغذیه با رژیم سوربیتول از کاهش وزن بدن ممانعت کرده و موجب کاهش پاسخ های التهابی اولیه می گردد.

فواید سوربیتول در رژیم غذایی طیور

انرژی یک ماده مغذی نیست، اما یکی از ویژگی های مواد مغذی است. سوربیتول در رژیم غذایی پاسخ های التهابی اولیه را کاهش داده و از کاهش رشد به دلیل تزریق مکرر LPS و Sephadex ممانعت به عمل می آورد. بعلاوه نحوه عملکرد سوربیتول در ممانعت از تاخیر رشد در طی تحریک ایمنی با زایلیتول کاملا متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا