Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
غذایی و دارویی

دلایل استفاده از اسید سیتریک در رب گوجه فرنگی چیست؟

امروزه در صنایع غذایی از مواد مختلفی استفاده می‌شود. درواقع استفاده از این ترکیبات موجب بهبود فرآیند تولید خواهد شد. اسید سیتریک یکی از ترکیبات صنعتی بسیار پرمصرف در صنایع غذایی محسوب می شود. از خواص اسید سیتریک در رب برای نگهدارنگی و طعم دهندگی استفاده می شود. رب گوجه فرنگی از پرمصرف ترین کنسروها محسوب می شود. بنابراین فرآوری و عرضه آن توسط شرکت های مختلفی صورت می پذیرد. اسید سیتریک در رب گوجه از فساد آن جلوگیری کرده و موجب افزایش ماندگاری رب گوجه می گردد.

در ادامه این مطلب از جهان شیمی فیزیک به بررسی مزایا اسید سیتریک در رب گوجه فرنگی می پردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل مصرف اسید سیتریک در رب گوجه

گوجه فرنگی در ساختار خود اسیدهای آلی مختلفی دارد. این اسیدها بر زمان ماندگاری، خواص حسی و ظاهری محصولات گوجه فرنگی تاثیرات چشمگیری دارند. حفظ کیفیت فرآورده ها موجب افزایش ارزش غذایی آن ها شده و باری بدن فواید زیادی دارد.

کیفیت محصولات غذایی در زمان ماندگاری به عوامل مختلفی وابسته است. در ادامه به برخی از عوامل موثر بر کیفیت مواد غذایی فرآوری شده اشاره شده است.

  • ثبات شیمیایی و حرارتی ترکیبات موجود در محصول
  • اکسیداسیون
  • مقدار مواد افزودنی موجود در محصول
  • دمای انبار
  • زمان نگهداری در انبار

اسید سیتریک بیشترین اسیدی است که در ترکیبات رب گوجه فرنگی وجود دارد. اما مقدار این ماده در زمان ماندگاری تا ۷۱% کاهش خواهد یافت. بنابراین از اسید سیتریک به عنوان یک افزودنی خوراکی در جبران این کمبود در تهیه رب گوجه استفاده می شود.

مزایا مصرف اسید سیتریک در رب گوجه

اسید سیتریک به عنوان یک نگهدارنده هم در مواد غذایی و هم در محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود.

پودر اسید سیتریک را می توان در بسیاری از فروشگاه های بهداشتی و مواد غذایی طبیعی خریداری نمود.

اسید سیتریک در محصولات کنسرو شده به عنوان یک ماده نگهدارنده عمل می کند. اسید سیتریک در رب گوجه فرنگی از فساد این محصول با ممانعت از رشد باکتری های مضر جلوگیری می کند.

ماهیت اسیدها ترش مزه هستند. یکی از مهم ترین اهداف استفاده از این اسید، ایجاد طعم ترش در محصول و کاهش طعم شیرین و طعم دار کردن آن است.

استفاده از اسید سیتریک در رب گوجه موجب ایجاد شفافیت و پایداری مناسب شده و در آبمیوه ها و فرآورده های تخمیری نیز اثر مشابهی دارد.

این اسید سیستم های کلوئیدی را که حاوی پکتین، انواع صمغ و پروتئین ها هستند را تثبیت می کنند.

استفاده از اسید سیتریک اثر بنزوات سدیم و دیگر بنزوات ها را افزایش می دهد. این اسید ها به عنوان نگهدارنده خوراکی در محصولات غذایی استفاده می شوند.

تنظیم pH در حین فرایند تولید مواد غذایی بر رنگ و بو طبیعی محصول تاثیر بسزایی دارد. به همین دلیل از اسید سیتریک در رب گوجه برای تنظیم پی اچ استفاده می شود.

نحوه استفاده از اسید سیتریک در رب گوجه فرنگی

نحوه استفاده به این صورت است که نصف قاشق چای‌خوری اسید سیتریک یا دو قاشق غذاخوری آب لیموی تازه برای هر یک چهارم گوجه ‌فرنگی مصرف می گردد.

اسید سیتریک می توان قبل از پر کردن محصول با گوجه فرنگی مخلوط شده و یا به‌طور مستقیم به شیشه حاوی آن اضافه گردد. استفاده از سرکه گزینه مناسب در کاربرد های خانگی است. اما توجه شود که سرکه روی طعم رب تأثیر می گذارد. بنابراین استفاده از اسید سیتریک در رب گوجه انتخاب بهتری است.

آیا همه کنسرو های گوجه فرنگی آماده اسید سیتریک دارند

کنسرو گوجه فرنگی بدون سیتریک اسید اضافه شده به عنوان نگهدارنده یافته نمی شود. گوجه فرنگی میوه ای است که حاوی اسید سیتریک به طور طبیعی است. اما برای افزایش ماندگاری رب آن در صنایع غذایی از اسید سیتریک استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا