Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۵ دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با بلع دردناک و راه های درمان آن آشنا کنیم. بلع دردناک یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی برای افراد است. این عارضه می تواند افراد را در هر سنی درگیر کند. دلایل متعددی می تواند سبب بروز بلع دردناک در انسان شود. این عارضه ممکن است یکی از عوارض شایع عفونت یا یک واکنش آلرژیک باشد. در صورتی که درد در هنگام بلعیدن شدید باشد، می تواند فرایند خوردن و آشامیدن را با مشکل رو به رو کند. از همین رو، در مواقعی ممکن است افراد به مراجعه به پزشک نیاز پیدا کنند. در این مطلب سعی کردیم تا تمام آنچه که لازم است در رابطه با بلع دردناک بدانید را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با خونریزی داخلی  را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

بلع دردناک چیست

هنگامی که شما در زمان خوردن و آشامیدن دردی در گلوی خود احساس کنید، دچار بلع دردناک شده اید. این عارضه حتی ممکن است کودکان خردسال را نیز به خود درگیر کند. بلع دردناک می تواند خبر از یک عفونت جدی در گلو، یا یک واکنش آلرژیک در دستگاه گوارش بدهد. این درد در قسمت ابتدایی مری و در حلق احساس می شود. زمانی که افراد به سرماخوردگی دچار شده باشند، بیشتر از هر وقت دیگری بلع دردناک را احساس خواهند کرد. با این حال عوامل دیگری می تواند عامل بروز این عارضه باشد. در قسمت بعدی مقاله، دلایل مهم بروز بلع دردناک را برای شما توضیح داده ایم.

5 دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن
۵ دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن

دلایل بلع دردناک چیست

در این بخش تلاش کردیم تا شایع ترین دلایل بروز بلع دردناک را برای شما شرح دهیم. از جمله دلایل بروز این عارضه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرماخوردگی

آنفولانزا

سرفه مزمن

عفونت گلو مانند عفونت استرپتوکوکی

رفلکس اسید

ورم لوزه

گره‌ های لنفاوی متورم در گردن

آسیب به گلو

بلع ناقص غذاهای تیز و زبر مانند چیپس و کراکر

عفونت گوش

بلع قرص های بزرگ

در برخی از موارد نادر، بلع دردناک می تواند نشانه ای از انواع خاصی سرطان، مانند سرطان مری نیز باشد.

عوارض احتمالی بلع دردناک

بلع دردناک عارضه چندان بدون مشکلی نیست. این عارضه می تواند سبب شود تا عوارض دیگری در بدن شما رخ دهد. از جمله عوارضه بروز بلع دردناک می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عفونت قفسه سینه

بدتر شدن عفونت های باکتریایی یا ویروسی

از بین رفتن حس چشایی، که ممکن است موقتی یا دائمی باشد

گره های لنفاوی متورم در گردن، که ممکن است چرخاندن سر یا تکیه دادن سر به پشت را دشوار کند

5 دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن
۵ دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن

سایر علائم بلع دردناک در صورت وجود عفونت

اگر عارضه بلع دردناک بر اثر بروز عفونت در گلو و مری رخ داده باشد، می تواند عوارض دیگری به جز عوارض بیان شده به دنبال داشته باشد. از جمله این عوارض می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تب

لرز

سردرد

سرفه خشک

تعریق

لوزه های قرمز و ملتهب

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اصلی ترین سوالی که ممکن است در رابطه با بلع دردناک ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد، این است که در هنگام بروز این عارضه به چه متخصصی باید مراجعه کرد؟ در پاسخ سوال شما، باید بگوییم که پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، برای درمان این عارضه به شما کمک خواهد کرد. حال ممکن است بپرسید که در چه صورت باید به پزشک مراجعه کنیم؟

همان طور که گفتیم، بلع دردناک می تواند شما را در هر سنی درگیر کند. این اتفاق می تواند برای کودکان نیز رخ دهد. در این شرایط یک متخصص کودکان نیز می تواند شما را یاری کند. در شرایطی که کودکتان دچار مشکلات زیر شده باشد، باید به پزشک مراجعه کنید:

مشکل در تنفس

آمدن مقدار زیاد آب از دهان (در صورتی که غیر معمول باشد)

مشکل در بلع

گلوی به وضوح متورم

اگر خودتان یا یکی از اطرافیان بزرگسال شما دچار بلع دردناک شدید، در صورت مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

مشکل در باز کردن دهان

اختلال در بلع

درد شدید گلو که بدتر می شود

مشکل در تنفس

خون به هنگام سرفه

علائمی که یک هفته یا بیشتر طول بکشد

صدای خشنی که بیش از دو هفته طول بکشد

درد مفاصل

وجود توده در گردن

بثورات پوستی

5 دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن
۵ دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن

تشخیص علت بلع دردناک

زمانی که شما دچار بلع دردناک می شوید، باید تمام علائمی را که احساس می کنید، به پزشک گزارش کنید. هر علامت جدید و تشدید شونده ای می تواند پزشک را از وخامت بیماری شما با خبر کند، لذا هیچ نشانه ای نباید از پزشک پنهان بماند. هر چه شما بیشتر تمامی علائم خود را توضیح دهید، پزشک راحت تر می تواند به درمان شما مشغول شود و علت درد شما را تشخیص دهد.

در صورتی که معاینه فیزیک برای تشخیص علت در شما کافی نباشد، ممکن است آزمایشات خاصی برای این منظور روی شما انجام شود. از جمله این آزمایشات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آزمایش خونی به نام شمارش کامل خون

این آزمایش میزان انواع مختلف سلول‌ های خونی بدن را اندازه گیری می کند. نتیجه این آزمایش مشخص می کند که آیا بدن شما با عفونت ناشی از ویروس یا باکتری ها مبارزه می کند یا خیر.

اسکن‌ های MRI و CT

با بررسی تصاویر گرفته شده از گلو، هر گونه ناهنجاری و مشکل در ابتدای دستگاه گوارش و غدد لنفاوی تشخیص داده می شود.

کشت سلولی گلو

یکی از جدیدترین روش های شناسایی مشکلات گلو، آزمایش کشت سلولی است. در این آزمایش از مخاط پشت گلو نمونه برداری می شود. این آزمایش می تواند مشخص کند که آیا ارگانیسم های آلوده کننده سبب بروز عفونت در گلو شده اند یا خیر؟

کشت خلط

نمونه گیری از خلط و مخاط، حضور هر نوع باکتری و میکروب را در بدن گزارش می دهد. این آزمایش ساده و بدون درد است و می تواند عفونتی را که سبب بروز بلع دردناک شده است، تشخیص دهد.

تست بلع باریوم

آزمایش بلع باریوم شامل تابش یک سری پرتوهای ایکس به مری می شود. در این تست بعد از بلع مایعات مخصوصی که حاوی یک عنصر بی ضرر به نام باریوم است، پرتوی ایکس به بدن تابیده می شود. باریوم به طور موقت مری را پوشانده و روی اشعه ایکس ظاهر می شود و به پزشک اجازه می دهد مسیر غذا را ردیابی کند. آزمایش بلع باریوم می تواند به پزشک نشان دهد که آیا غذا به درستی از دهان به معده می رود یا خیر.

درمان بلع دردناک

با توجه به این که علت بلع دردناک چیست، درمان آن نیز متفاوت است. پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، برای درمان عفونت های گلو، لوزه و مری، آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز می کند. این آنتی بیوتیک حتما باید تا زمان توصیه شده، سر ساعت مصرف شود. استفاده بیش از اندازه یا کمتر از مقدار توصیه شده، می تواند بیماری شما را بدتر کند. همچنین در مواقعی ممکن است پزشک برای شما دهانشویه تجویز کند. این دهانشویه ها سبب می شود در هنگام بلع قرص های آنتی بیوتیک، گلوی شما بی حس شود.

به کمک دهانشویه بی حس کننده، هر دردی در هنگام بلع قرص از بین می رود. در صورتی که درد گلوی شما شدید باشد، از برخی اسپری ها برای بی حسی آن استفاده می شود. همچنین ممکن است پزشک از داروهای ضد التهاب برای درمان بلع دردناک بهره بگیرد. این داروها می توانند التهاب مری، گلو و لوزه ها را کمتر کنند.

در صورتی که التهای لوزه ها عود کند، بلع دردناک باز می گردد و لوزه های به دارو پاسخ نخواهند داد. در این شرایط پزشک جراحی برداشتن لوزه را توصیه می کند. این عمل جراحی، یک نوع عمل سرپایی است و همان روز می توانید بعد از عمل به منزل بروید.

5 دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن
۵ دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن

درمان های خانگی بلع دردناک

در شرایطی که موضوع بلع دردناک شما زیاد جدی نباشد، در منزل و با چند راهکار ساده نیز می توانید آن را درمان کنید. از جمله درمان های خانگی برای رفع بلع دردناک می توان به مصرف آنتی اسیدهای بدون نسخه اشاره کرد. این دسته از داروها، رفلاکس اسید معده را از بین برده، در نتیجه ورم مری کاهش می یابد. در صورتی که رفلاکس اسید معده، یک بیماری مزمن در بدن شما باشد، می تواند بیماری های مربوط به معده و مری را تشدید کند. در نتیجه برای درمان این بیماری حتما باید به متخصص گوارش مراجعه کنید و تنها مصرف آنتی اسیدها، چاره ساز نخواهند بود.

سایر درمان هایی که برای رفع بلع دردناک در خانه می ‌توانید امتحان کنید، عبارتند از:

حتما مقدار زیادی مایعات بنوشید. نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب، می تواند نیاز شما به آب را تامین کرده و گلوی شما را آرام و مرطوب کند.

غرغره آب نمک، یکی از بهترین درمان ها برای رفع بلع دردناک است. در این شرایط شما باید یک قاشق چایی خوری نمک را با یک لیوان آب مخلوز کرده و غرغره کنید. این درمان می تواند التهاب گلو را از بین برده و بلع دردناک را درمان کند.

نوشیدن مایعات گرمی چون چایی و عسل به صورت جرعه جرعه، تا حد زیادی بلع دردناک را از بین می برد.

مواد غذایی تند و پر ادویه، می تواند گلو را تحریک کرده و بلع دردناکرا تشدید کنند.

اگر دچار عارضه بلع دردناک شدید، حتما در هوای مرطوب تنفس کنید. به این منظور می توانید از دستگاه های بخور و رطوبت ساز در منزل استفاده کنید. گرفتن دوش آب گرم و یا ساخت بخور با تشت آب گرم می تواند نتیجه مشابهی برای شما به همراه داشته باشد.

5 دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن
۵ دلیل بلع دردناک و راه های درمان خانگی آن

داروهای گیاهی برای بلع دردناک

استفاده از داروها و دمنوش های گیاهی تا حد زیادی در شما را تسکین می دهد. البته از نظر علمی هنوز به طور کامل اثبات نشده که این داروها و دمنوش ها در رفع عفونت اثر داشته باشند؛ اما مصرف آن ها در کنار داروهای کارساز، می تواند بلع دردناک را متوقف کرده یا کاهش دهد. از جمله این داروهای می توان به مریم گلی و ریشه شیرین بیان اشاره کرد. این داروها را می توانید از عطاری ها تهیه کنید.

در صورتی که بلع دردناک شما، شدید شده و هنوز به پزشک مراجعه نکرده اید، داروهای بدون نسخه می توانند تا زمان مراجعه به دکتر، شما را تسکین دهند. در صورتی که با مصرف این داروها برای سه روز متوالی، همچنان درد شما آرام نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

بروز هر گونه علائم نگران کننده باید جدی گرفته شود. عفونت گلو می تواند در بدن شما به صورت مزمن بدل شده و به خون راه یابد. این عفونت می تواند مشکلات عدیده ای برای شما به همراه داشته باشد. در صورتی که درد گلو همراه با بوی بدن دهان باشد، نشان دهنده عفونت گلو است. از همین رو، برای درمان این عارضه حتما باید به پزشک مراجعه کنید و استفاده از داروهای گیاهی برای شما فایده ای ندارد.

در صورت بروز این علائم بهتر است نکات بهداشتی را رعایت کنید. همواره دست های خود را بشویید. از اشتراک گذاری لیوان و ظروف غذای خود با سایر افراد خودداری کنید. آب کافی مصرف کنید. به حد کافی استراحت کنید. آنتی بیوتیک های توصیه شده از سوی پزشک را حتما در زمان مقرر شده حتما مصرف کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا