Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

۱۰ دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با دلایل گلودرد و راه های درمان خانگی آن آشنا کنیم. گلودرد یکی از بیماری هایی است که دست کم یک بار در طول زندگی به آن دچار شده ایم. این بیماری می تواند به دلایل مختلفی از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا بروز کند. گلودرد بسیار آزاردهنده است و خوردن و نوشیدن را برای ما سخت می کند. از همین رو، حتما شما هم به دنبال راه حلی برای رفع گلو درد در منزل هستید. در این مطلب سعی کردیم تا تمام راه حل های ممکن را برای درمان این بیماری به شما توضیح دهیم. پس تا انتهای با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با درد زانو را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

10 دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد
۱۰ دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد

گلودرد چیست

حسی مانند خراشیدگی در گلو، به گلو درد معروف است. برخی این حس را به وجود خرده شیشه در گلو تشبیه می کنند. رایج ترین دلیل بروز این درد، عفونت های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا است. گلودرد می تواند عامل باکتریایی نیز داشته باشد که البته این نوع آن کمتر رایج است. برای این نوع گلودرد شما باید آنتی بیوتیک مصرف کنید تا بیماری بهبود یابد.

طبق گزارش های منتشر شده از سازمان جهانی بهداشت، در طول سال حدود ۱۳ میلیون نفر به گلودرد دچار می شوند. این بیماری یکی از رایج ترین بیماری ها در میان مردم است که سن و سال مشخصی ندارد. حتی کودکان خردسال نیز به این بیماری دچار شده و از آن رنج می برند. با این که این بیماری بسیار آزاردهنده است، اما درمان آن آسان است و با کمی استراحت و مراقبت های پزشکی، بهبود می یابد. در ادامه به معرفی انواع گلودرد پرداخته ایم.

انواع گلودرد

با توجه به این که بیماری مذکور، کدام قسمت از گلو را تحت تاثیر خود قرار می دهد، در سه دسته، دسته بندی می شود:

فارنژیت یا گلودرد التهابی (Pharyngitis) که دقیقا ناحیه پشت دهان را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.

تونسیلیت یا التهاب لوزه‌ ها (Tonsillitis) که در آن لوزه‌ ها متورم و قرمز می ‌شوند. لوزه‌ ها بافت سفتی پشت دهان هستند.

لارنژیت یا التهاب حنجره (Laryngitis) که حنجره قرمز و متورم می‌ شود.

علائم گلو درد چیست

از آنجایی که همه ما یک بار به گلودرد مبتلا شده ایم، خوب با علائم اولیه ی آن آشنا هستیم. با این حال در این بخش از مقاله، رایج ترین علائم گلودرد را برای شما شرح داده ایم:

احساس درد یا خارش در گلو

دردی که با قورت دادن آب دهان یا حرف زدن بدتر می‌ شود

خشکی گلو

دشواری در بلعیدن

سوزش و تورم غده‌ های گردن یا فک

قرمزی و التهاب لوزه‌ ها

چرک یا لکه‌ های سفید رنگ روی لوزه‌ ها

صدای گرفته یا تو دماغی

شاید بیماری‌ های عفونی که سبب گلو درد می‌ شوند، علائم دیگری داشته باشند:

تب

سرفه

آبریزش بینی

عطسه

بدن درد

سردرد

حالت تهوع یا استفراغ

10 دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد
۱۰ دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد

علل ابتلا به گلو درد

حتما از خود می پرسید که چرا این بیماری تا این حد شایع است و چرا به آن دچار می شویم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بیشتر گلودردهایی که به آن دچار می شوید، دلایل عفونی دارند. این بیماری ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض هوای خشک رخ دهد. در ادامه دلایل بروز این بیماری را به صورت مختصر شرح داده ایم:

سرماخوردگی، آنفلوآنزا و عفونت‌ های محیطی

۹۰ درصد از گلودردها عامل ویروسی دارند. از جمله ویروس‌ هایی که سبب گلودرد می ‌شوند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرماخوردگی

آنفولانزا

مونونوکلئوز یا تب غده ‌ای  (mononucleosis)، یک بیماری عفونی که از طریق بزاق منتقل می ‌شود.

سرخک  (measles)، بیماری که با تب و جوش‌ های قرمز همراه است.

آبله مرغان  (chickenpox)، عفونتی که سبب تب و جوش‌ های قرمز رنگ روی پوست می ‌شود.

اوریون  (mumps)، عفونتی که باعث ایجاد تورم غده ‌های بزاقی در گردن خواهد شد.

گلودرد میکروبی و عفونت‌ های باکتریایی

علائم گلو درد میکروبی

همان طور که کمی بالاتر توضیح دادیم، گلودرد میکروبی ممکن است علائم متفاوتی نسبت به نوع دیگر آن داشته باشد. از مله این علائم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تب ناگهانی بالای ۳۸ درجه

گلوی قرمز و ملتهب با لکه‌ های سفید

سردرد

لرز کردن

کاهش اشتها

ورم غدد لنفاوی گردن

دشواری در بلع

این علائم معمولا تا پنج روز باقی خواهند ماند.

علل ابتلا به گلو درد میکروبی

در صورت که بیمار در معرض تماس با باکتری ها قرار گیرد، به این نوع گلودرد مبتلا می شود. این بیماری می تواند از راه چشم ها، بینی و یا دهان منتقل شود. با سرفه و عطسه، میکروب های این بیماری در فضا پخش می شوند. همچنین مضرف غذا و نوشیدنی و ظروف مشترک، احتمال ابتلا را بالا می برد.

10 دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد
۱۰ دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد

سایر علل ابتلا به گلو درد

به جز ویروس و باکتری ها، عوامل دیگری نیز هستند که می توانند شما را به این بیماری دردناک دچار کنند. در این بخش از مقاله این دلایل را نام برده ایم:

حساسیت‌ ها

خشکی هوا

سیگار

آلودگی‌ های هوا

محصولات شوینده و سایر مواد شیمیایی

زخم‌ ها

داد زدن، جیغ زدن و فریاد کشیدن

بیماری‌ رفلکس معده

تومور

درمان گلو درد

برای این که این بیماری دردناک را درمان کنید، راه حل های مختلفی وجود دارد. در این بخش هر یک از راه حل ها را برای شما تشریح کرده ایم:

درمان با دارو

بیشتر گلودردها بدون این که نیاز به درمان خاصی داشته باشند، برطرف خواهند شد. با این حال در مواقعی ممکن است بیمار نیاز به دارو داشته باشد. از جمله داروهای مناسب برای این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استامینوفن

ایبوپروفن

آسپرین

اسپری مخصوص گلودرد که شامل ضدعفونی‌ کننده‌ هایی مانند فنول یا ترکیبات خنک‌ کننده مانند منتول یا اوکالیپتوس می ‌شود.

آبنبات ضد سرفه

شربت سرفه

درمان گلو درد با آنتی‌بیوتیک

در مواردی که بیماری شما ناشی از عفونت های باکتریایی باشد، شما نیاز به مصرف آنتی بیوتیک دارید. در شرایطی که عامل بیماری ویروسی باشد، این دارو نمی تواند به درمان شما کمک کند. مصرف آنتی بیوتیک در گلودرد میکروبی واجب است چرا که در صورت عدم درمان به بیماری های خطرناک دیگری چون ذات الریه، برونشیت و تب روماتیسمی بدل می شود.

آنتی بیوتیک ها حتما باید در طول مدت زمانی که دکتر توصیه کرده مصرف شوند. قطع زودهنگام دوره درمان یا طولانی کردن خودسرانه دوره درمان، می تواند بدن شما را به آنتی بیوتیک مقاوم کند و دیگر روی شما اثر نمی گذارد. این موضوع یکی از جدی ترین مشکلات آنتی بیوتیک ها است و باید به آن توجه ویژه کرد. مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک می تواند شما را مشکلات جدی برای شما ایجاد کند.

10 دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد
۱۰ دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد

داروهای گیاهی برای درمان گلو درد

برخی از مردم علاقه دارند تا بیماری های خود را به دور از داروهای شیمیایی، با داروهای گیاهی درمان کنند. از جمله داروهای گیاهی که برای درمان گلودرد توصیه شده است، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

نارون آمریکایی

ریشه گل ختمی

ریشه شیرین بیان

دمنوش بابونه

نعناع فلفلی

شنبلیله

سرکه سیب

سیر

بهترین معجون برای گلو درد

زمانی که شما به گلودرد مبتلا می شوید، معمولا می توانید با درمان های خانگی این بیماری را بهبود بخشید. در صورتی که شما علائم دیگری چون تب ندارید، نیازی به مراجعه به پزشک نیست. یکی از راه حل های خانگی برای درمان گلودرد، استفاده از معجون های خانگی است. برای این منظور شما می توانید به روش زیر عمل کنید:

نوشیدن آب ولرم به صورت مکرر؛ این کار سبب می شود تا خلط هایی که در گلو گیر کرده اند، نرم شده و خارج شوند. همراه این خلط ها، درصد زیادی از باکتری ها و ویروس ها نیز خارج می شوند.

آب نمک غرغره کنید. به میزان ۱ قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب بریزید و غرغره کنید.

مایعات گرم مانند چای گرم با عسل، آب گرم و لیموترش بنوشید. نوشیدن دمنوش بسیار کارساز است.

خوردن سوپ گرم نیز در بهبودی موثر خواهد بود.

آب‌ نبات یا قرص‌ های مخصوص سرفه بمکید.

رطوبت لازم را در محیط ایجاد کنید.

به خودتان و تارهای صوتیتان استراحت دهید تا بهبودی کامل ایجاد شود.

10 دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد
۱۰ دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد

درمان خانگی گلو درد

در ادامه چند راه حل خانگی برای درمان این بیماری توصیه شده است:

اسانس‌ هایی که از برگ، پوست، ساقه و گل‌ های گیاهان گرفته می‌ شوند خاصیت درمانی دارد. این اسانس‌ ها میکروب‌ ها را از بین می‌ برند و التهاب را کاهش می‌ دهند. از جمله این اسانس ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

آویشن

لوندر

درخت چای

ترکیب هویج وحشی

رزماری

اوکالیپتوس

لیمو

نعناع فلفلی

زنجبیل

سیر

توجه کنید که این اسانس ها برای خوردن نیست. شما باید آن ها را درون آب جوش ریخته و با آن ها بخور دهید. این بهترین راه درمان گلودرد با انواع اسانس است.

پیشگیری از گلو درد

برای جلوگیری از بیماری گلودرد راه حل خاصی پیشنهاد نشده است. در حقیقت می توان گفت که این بیماری با دارو غیر قابل پیشگیری است. اما راه حل هایی وجود دارد که شما به وسیله آن ها می توانید از ابتلای خود جلوگیری کنید. برای مثال رعایت بهداشت فردی و شستن مکرر دست ها در طول زمستان می تواند از این موضوع جلوگیری کند.

همچنین بهتر است در طول زمستان از غذاهای حاوی ویتامین سی بیشتر استفاده کنید. ویتامین سی می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند تا شما دیرتر بیمار شوید.

بهتر است غذاها و ظروف خود را با افراد دیگر شریک نشوید. از وسایل بهداشتی مشترک نظیر حوله، بالش یا موارد این چنینی به صورت مشترک استفاده نکنید.

غذاهای مفید برای گلودرد

هر چه که غذاهای شما نرم تر باشند و بلع آن ها راحت تر باشد، برای زمان بیماری مناسب ترند. از جمله غذاهای مفید می توان به انواع سوپ و آش اشاره کرد. غذاهای زیر را می ‌توانید هنگام گلودرد مصرف کنید:

پاستای گرم و پخته شده، ماکارونی و پنیر

بلغور جوی گرم، غلات پخته شده یا شوربا

ژله

ماست ساده

سبزیجات پخته شده

سیب‌زمینی له شده

سوپ

شیر

آب میوه‌ های غیر اسیدی مانند آب انگور یا سیب

تخم مرغ آب ‌پز

10 دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد
۱۰ دلیل بروز گلودرد چیست؟ | دارو و درمان فوری و خانگی گلودرد

نحوه تشخیص گلو درد

زمانی که شما با گلایه از این بیماری به دکتر مراجعه می کنید، ممکن است از شما سوالاتی در رابطه با علائم بیماری بپرسد. او برای تشخیص التهاب گلو، با استفاده از چراغ قوی و چوب معاینه، گلوی شما را واررسی می کند. همچنین ممکن است نیاز به لمس گلو و غبغب شما برای بررسی ورم لوزه ها داشته باشد.

در صورتی که گلودرد شما منشا میکروبی داشته باشد، نیاز به نمونه برداری از بزاق احساس می شود. بعد از نمونه برداری، این نمونه به آزمایشگاه فرستاده می شود. نتیجه حدود یک تا دو روز بعد اعلام می ‌شود. گاهی برای تشخیص علت گلودرد نیاز به آزمایش‌ های بیشتری وجود دارد، می ‌توانید برای معاینه دقیق ‌تر نزد متخصص گوش و حلق و بینی بروید.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

سوالی که برای اکثر افراد پیش می ‌آید زمان مراجعه به پزشک است. درد گلو که توسط عفونت‌ های ویروسی ایجاد می‌ شوند معمولا پس از ۲ تا ۷ روز، خود به ‌خود بهبود می ‌یابند، با وجود این بعضی از انواع گلودرد نیاز به درمان دارند.

اگر علائم زیر را داشتید بهتر است به پزشک مراجعه کنید:

گلو درد شدید

مشکل در بلعیدن

اختلال در تنفس یا درد هنگام نفس کشیدن

مشکل هنگام باز کردن دهان

تب بالای ۳۸ درجه سیلسیوس

گردن درد

گوش درد

وجود خون در بزاق دهان یا خلط

دردی که بیشتر از یک هفته طول بکشد

احساس گیر کردن چیزی در گلو

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا