Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو

امروز در این مطلب از نشریه الکترونیکی جهان شیمی فیزیک قصد داریم تا شما را با درد زانو و راهکار درمان آن آشنا کنیم. درد زانو یکی از آن دسته دردهایی است که وجودش کارهای روزمره را برای انسان غیر ممکن می کند. این درد ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. در این مطلب سعی داریم تا تمامی آنچه که لازم است در رابطه با درد زانو بدانید را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای با ما همراه باشید.

لازم به ذکر است شما در نشریه ی الکترونیکی جهان شیمی فیزیک می توانید اطلاعات بسیار کامل و مفیدی در رابطه با انواع داروها به دست آورید. کافی است در کادر جستجو که در قسمت سمت چپ و بالای صفحه ی اصلی سایت قرار گرفته است، نام داروی خود را وارد کرده و مقالات مربوط به آن را بخوانید. اگر به دنبال اطلاعات دارویی خاص هستید و مطلبی در رابطه با آن در سایت ما نیست، لطفا در قسمت بیان دیدگاه ها عنوان کرده تا مقاله ی کاملی در رابطه با آن برای شما قرار دهیم.

برای مثال خواندن مطلبی در رابطه با بیش فعالی را به شما پیشنهاد می کنیم. برای مطالعه ی این مقاله ی ارزشمند اینجا کلیک کنید.

درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو
درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو

درد زانو چیست

یکی از شایع ترین دردهای استخوانی، درد زانو است. این درد در ساختارهای استخوانی تشکیل دهنده مفصل زانو یعنی فمور، تیبیا، فیبولا یا نازک نی، کاسه زانو (کشکک) یا رباط ها و غضروف (مینیسک) زانو ممکن است پدیدار شود. ابتلا به درد زانو سن و سال خاصی ندارد و هر فردی در هر سنی ممکن است به آن دچار شود. با این حال این درد بیشتر در افراد مسن به دلیل کهولت سن دیده می شود. در مواردی برخی از جوانان به دلیل کارهای سنگین و ورزش های غیر اصولی ممکن است به این درد دچار شوند.

انواع درد زانو

زانو دردها را می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

آسیب دیدگی حاد: مانند شکستگی استخوان و پارگی رباط

بیماری های جسمانی: آرتروز و عفونت ها

بیماری های ناشی از استفاده بیش از حد (استفاده شدید): استئوآرتریت، سندروم های پاتلا، تاندونیت و بورسیت

علت درد زانو چیست

در این بخش از مقاله تلاش کرده ایم تا فهرستی از دلایلی که سبب بروز درد زانو می شوند، برای شما آماده کنیم. به طور کلی دلایلی که می توانند سبب بروز این درد شوند عبارتند از:

شکستگی ها

در صورتی که به ساختار استخوانی زانو، ضربه مستقیم وارد شود، می تواند شکستگی رخ بدهد. این شکستگی یک آسیب دیدگی بسیار مشهود و دردناک در یکی از استخوان های زانو است. در اثر شکستگی این عضو از بدن، درد و تیر کشیدن، اختلال در عملکرد مناسب زانو، عدم تحمل وزن بدن (مانند شکستگی پلاتوی تیبیا) پدیدار می شوند. باید توجه کرد که تمام شکستگی ها به مراقبت های ارتوپدی اورژانسی نیاز دارند.

پارگی رباط ها

یکی از انواع پارگی رباط که بسیار شایع است، پارگی رباط ACL (رباط صلیبی قدامی) است. این پارگی اغلب در ورزش های سنگین، یا تغییر حرکت های ناگهانی رخ می دهد.

پارگی مینیسک

مینیسک های داخلی و خارجی زانو از جنس غضروف هستند. آن ها مانند ضربه گیرهایی در میان استخوان های زانو قرار گرفته اند. در برخی موارد، پیچیدن زانو می تواند سبب پارگی مینیسک شود.

درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو
درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو

دررفتگی

گاهی اوقات مفصل زانو دچار در رفتگی می شود. چنین چیزی یک وضعیت پزشکی اورژانسی است. این آسیب دیدگی اغلب در طول تصادفات وسایل نقلیه موتوری اتفاق می افتد یعنی هنگامی که زانو با داشبورد برخورد می کند.

آرتریت روماتوئید

که به آن آرتروز هم می گویند، یک بیماری خود ایمنی است که هر مفصلی در بدن می تواند به آن مبتلا شود. این بیماری می تواند باعث بوجود آمدن درد شدید و ناتوانی فرد شود.

 نقرس

شکلی از آرتروز است که بیشتر در انگشت شست پا ایجاد می شود. با این حال ممکن است زانو را نیز درگیر کند.

آرتریت سپتیک

یا آرتروز عفونی، در شرایطی رخ می دهد که مفصل زانو دچار عفونت شده است. چنین چیزی به درد، تورم و تب منجر می شود. این بیماری هر چه سریع تر به درمان با آنتی بیوتیک و تخلیه عفونت نیاز دارد.

تاندونیت پاتلا

عبارت است از التهاب تاندون هایی که کاسه زانو (پاتلا) را به استخوان ساق پا متصل می کنند. تاندونیت پاتلا بیماری مزمنی است که اغلب در افرادی یافت می شود که یک حرکت را تکرار می کنند (مانند دوندگان و دوچرخه سواران).

استئوآرتریت

از بین رفتن غضروف مفصل بواسطه استفاده از آن و بالا رفتن سن، سبب بروز درد زانو می شود.

اضافه وزن

فشار وارده به مفصل زانو با وزن اضافی افزایش می یابد. چاقی هم خطر استئوآرتریت را افزایش می دهد؛ زیرا غضروف ها بر اثر چاقی سریع تر از بین می روند.

استفاده بیش از حد در طول حرکات تکراری

موارد استفاده بیش از حد از مفاصل که در طول تمرینات ورزشی (آهسته دویدن و اسکی) یا شرایط کاری خاص (زانو زدن طولانی مدت) دیده می شوند می توانند باعث از بین رفتن غضروف و منجر به درد شوند.

درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو
درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

زمانی که بعد از چند روز استراحت کردن، درد زانوی شما برطرف نشد، باید حتما به پزشک ارتوپد مراجعه کنید. این بیماری می تواند علائمی به شرح زیر در بدن شما نمایان کند:

تورم

ناتوانی در خم کردن

تغییر شکل

ناتوانی در راه رفتن یا احساس ناراحتی به هنگام راه رفتن

درد قابل ملاحظه

معاینه درد زانو چگونه است

معمولا درد زانو پس از مدتی خود به خود از بین می رود. البته این موضوع به عوامل زمینه ای بروز این درد بسیار وابسته است. در صورتی که  درد زانو برای طولانی مدت شما را تحت تاثیر قرار داده و اذیت می کند اما برای درمان آن اقدام نکنید، می تواند عوارض سنگینی برای شما به همراه داشته باشد. این عوارض به صورت بلند مدت می توانند زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهند و حرکت را برای شما دشوار کنند.

متخصص مراقبت های بهداشتی کار خود را با پرسیدن سوالات مرتبط با سلامت عمومی فرد آغاز می کند؛ سپس به سوالاتی می پردازد که به طور خاص به ماهیت زانو درد فرد ( مدت، شدت، چیزهایی که باعث احساس بهتر یا بدتر شدن درد می شوند و غیره) مرتبط هستند. سپس، معاینه زانو انجام می شود.

این معاینه شامل خم کردن زانو با دامنه حرکت کامل، بررسی ثبات رباط ها و ارزیابی هر گونه حساسیت به لمس و تورم می باشد. اغلب مقایسه نتایج معاینه زانوی دردناک با زانوی دیگر سودمند است. غالبا این ها همه آن چیزی هستند که برای تشخیص مشکل و شروع درمان لازم اند. در چندین مطالعه تحقیقاتی به این موضوع پی برده اند که یک پزشک معاینه کننده باتجربه به اندازه آزمایش اشعه ایکس قابل اطمینان است. گاهی ممکن است پزشک خواستار انجام بررسی های بیشتری مانند آزمایش های ذیل شود:

کشیدن مایع از مفصل (آرتروسنتز)

آزمایش های خون

آزمایش های رادیولوژی

درمان درد زانو

با توجه به علت بروز این درد، درمان های مختلفی در نظر گرفته می شود. شرایط بیمار نیز در تعیین این نوع دردها باید در نظر گرفته شود. در صورتی که آسیب دیدگی سبب بروز درد زانو باشد، اغلب می توان با استفاده از اقدامات محافظه کارانه شامل RICE درمانی (یعنی استراحت، یخ ، فشرده کردن و بالا نگاه داشتن) درمان کرد. با این حال روش های درمانی این درد به شرح زیر انجام می شود:

استراحت

عبارت است از اجتناب از فعالیت هایی که درد زانو را بدتر می کنند و حدالامکان استفاده نکردن از زانو. ممکن است استفاده از عصای زیر بغل و بریس زانو برای  درمان درد زانو ضروری باشد.

 یخ

برای کاهش تورم مورد استفاده قرار می گیرد. می توان هر ساعت یکبار به مدت ۱۵-۲۰ دقیقه یا حداقل ۴ بار در روز از بسته های یخ استفاده کرد.

درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو
درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو

فشرده کردن

عبارت است از محافظت از زانو با استفاده از محکم (نه سفت) بستن آن با باند کشی (فشاری)، جوراب های فشاری یا بسته های ژل. اگر تورم زانو باعث سفت شدن بانداژ شود، باید آن را فورا شل کرد.

بالا نگاه داشتن

کمک می کند تا کبودی و تورم زانو به حداقل برسد. باید هر چقدر که ممکن است زانو را (به عنوان مثال با استفاده از بالش) بالاتر از سطح قلب نگاه داشت.

دارو

درمان محافظه کارانه  زانو درد همچنین می تواند شامل داروهایی که تجویز می شوند یا بدون نسخه به فروش می رسند باشد. مسکن های متداول عبارتند از استامینوفن (به عنوان مثال تیلنول) و داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی ( NSAIDها مانند ایبوپروفن (آسپرین و موترین) و ناپروکسن (الِو و ناپروسین ها) علاوه بر تسکین درد زانو التهاب زانو را هم کاهش می دهند.

باید از این داروها تنها مطابق با دستور العمل مصرف آن ها استفاده کرد. داروها می توانند عوارض جانبی داشته باشند و برخی از آن عوارض جانبی شدید باشند (به عنوان مثال خونریزی دستگاه گوارشی، زخم معده، آسیب به کبد و آسیب های قلبی و عروقی). داروهای تجویزی را می توان برای درمان زانو دردی که درمان محافظه کارانه برای آن جواب نمی دهد مورد استفاده قرار داد.

عفونت های زانو (مانند استئومیلیت یا ورم استخوان و بورسیت سپتیک یا عفونی) بسیار جدی هستند و به درمان تهاجمی با آنتی بیوتیک ها نیاز دارند. اگر آنتی بیوتیک های خوراکی اثری نداشته باشند، ممکن است آن ها را به طریقه IV ( درون وریدی) مورد استفاده قرار دهند. در موارد شدید، آسپیراسیون (کشیدن مایع) لازم است یا باید مفصل را به روش جراحی تخلیه کرد ( که به آن دبریدمان جراحی گفته می شود).

درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو
درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو

تزریق کورتیزو

تزریق کورتیزون را می توان برای درمان برخی انواع زانو درد ها که پایدار هستند یا به رغم درمان های دیگر بدتر می شوند مورد استفاده قرار داد. این روش درمان عبارت است از تزریق مستقیم کورتیزون (یک استروئید و ضد التهاب) به مفصل زانو به منظور کاهش درد، التهاب و تیرکشیدن زانو. تزریق کوتیزون می تواند در طول زمان دیگر بافت ها و ساختارهای درون مفصل (به عنوان مثال تاندون ها) را تضعیف کرده به آن ها صدمه بزند.

جراحی تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی)

ممکن است بیمارانی که دچارصدمه دیدگی شدید زانو هستند و درمان های دیگر برای آن ها جواب نمی دهد به جراحی تعویض مفصل زانو که آرتروپلاستی هم نامیده می شود نیاز داشته باشند. در تعویض کامل مفصل زانو، استخوان و غضروف آسیب دیده مفصل زانو برداشته می شوند و یک مفصل مصنوعی که متشکل از مواد فلزی و پلاستیکی است جایگزین آن ها می شود. تعویض ناقص مفصل زانو که کمتر متداول است عبارت است از عوض کردن تنها یک قسمت از مفصل. تعویض کامل مفصل زانو، درد زانو را در بیش از ۹۰% از بیماران کم می کند.

جراحی تعویض مفصل زانو معمولا ۲ ساعت طول می کشد و تحت بیهوشی عمومی یا نخاعی صورت می گیرد. بیشتر بیماران بعد از جراحی برای چند روز در بیمارستان می مانند. فیزیوتراپی تا حد ممکن زود شروع می شود و در بیشتر موارد بیماران روز بعد از جراحی تمرین دادن مفصل مصنوعی زانو را آغاز می کنند.

فیزیوتراپی

ممکن است از فیزیوتراپی هم برای کاهش درد و التهاب زانو استفاده شود. فیزیوتراپی می تواند عضلات را تقویت کند، اصطکاک ساختارهای درون زانو را کاهش دهد و به آموزش تکنیک های بدنی مناسب به بیمار و بدین ترتیب به کاهش خطر عود درد کمک کند.

درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو
درمان معجزه آسای درد زانو در منزل | دارو و درمان فوری درد زانو

جراحی آرتروسکوپیک (آرتروسکوپی زانو)

برخی انواع آسیب دیدگی های زانو، به عنوان مثال پارگی رباط یا غضروف و از هم گسیختگی تاندون با جراحی آرتروسکوپیک زانو که آرتروسکوپی هم نامیده می شود درمان می شوند. در این عمل سرپایی، جراح ارتوپد شکاف کوچکی می زند و از یک آرتروسکوپ (وسیله ای که دارای دوربین ریزی است که به یک مانیتور متصل است) استفاده می کند تا مفصل زانو را معاینه کند. سپس بافت صدمه دیده با استفاده از ابزارهای جراحی که از طریق شکاف های کوچک دیگری به درون بدن وارد می شوند برداشته یا ترمیم می شود.

آرتروسکوپی را که معمولا حدود ۱ الی۱:۳۰ ساعت طول می کشد می توان تحت بیهوشی موضعی، ناحیه ای یا عمومی انجام داد. برخی بیماران بدنبال جراحی آرتروسکوپی زانو برای مدت کوتاهی به استفاده از عصا یا عصای زیر بغل نیاز دارند ولی برخی بیماران دیگر می توانند بدون نیاز به کمک با احتیاط راه بروند. می توان از داروهایی که بدون نسخه به فروش می رسند یا داروهای تجویزی برای تسکین درد استفاده کرد و ممکن است برای کاهش خطر عفونت آنتی بیوتیک تجویز شود. در بیشتر موارد، بهبودی حدود ۶ تا ۸ هفته طول می کشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا