Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ظرف نمونه گیری آزمایشگاه چیست و چه مصارفی دارد؟

ظرف نمونه گیری ازجمله وسایل موردنیاز آزمایشگاهی محسوب می‌شود. انواع ظرف نمونه گیری با جنس های مختلف در بازار موجود بوده و قابل تهیه هستند.

ظرف نمونه گیری آزمایشگاهی ممکن است پلاستیکی یا شیشه‌ای باشد. از کاربرد ظرف نمونه گیری جهت جمع آوری، نگهداری و انتقال نمونه های مایع یا جامد آزمایشگاهی استفاده می‌شود. طرف نمونه گیری پاتولوژی، ادرار و طرف نمونه گیری مدفوع در آزمایشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. جنس ظرف نمونه گیری از پلیمرهای مقاوم در برابر شکستن بوده و اغلب آن ها درب دارند. وجود درب در ظرف نمونه گیری از پخش بو و میکروب به محیط ممانعت می‌کند. انواع ظرف نمونه گیری با توجه به کاربردشان از قیمت های مختلفی در بازار برخوردارند. باری خرید ظرف نمونه گیری آزمایشگاه به سایت های فروش تجهیزات آزمایشگاهی مراجعه نمایید.

ظرف نمونه گیری چیست

ظرف نمونه گیری از مهم ترین و ابتدایی ترین تجهیزات آزمایشگاهی محسوب می شود. انواع ظرف نمونه گیری به صورت استریل و غیر استریل، شفاف و نیمه شفاف تولید و در بازار عرضه می شود. ظروف نمونه گیری آزمایشگاهی از استحکام بالایی برخوردار بوده و قابل استریل شدن با اتوکلاو را نیز دارند. این ترکیبات به گونه ای ساخته می‌شوند که در برابر اسید ها و حلال‌ها مقاومت بالایی داشته باشند. از کاربرد این ظروف اغلب در پاتولوژی بیمارستان ها، آزمایشگاه‌ها و مراکز نمونه گیری استفاده می‌شود. از مزایا ظرف نمونه گیری داشتن درب است. درب موجب می‌شود که نمونه به بیرون نشت نکند.

جنس ظرف نمونه گیری آزمایشگاهی

از کاربرد ظرف نمونه گیری در جمع آوری، نگهداری و انتقال نمونه های آزمایشگاهی استفاده می شود. این نمونه ها ممکن است مایع یا جامد باشند. ظروف نمونه گیری از جنس پلیمر بوده و در برابر شکستن مقاوم هستند. درب تعبیه شده در این ظروف مانع پخش نمونه در محیط شده و از آلودگی ممانعت می کند.

انواع ظروف نمونه گیری

ظروف نمونه گیری در سایز، شکل و حجم های مختلفی به کار گرفته می شود. ظروف نمونه گیری همچنین در انواع ساده، رنگی، شیشه ای و پلاستیکی قابل تهیه هستند. انواع رنگی این ظروف در محیط های حساس به نور مورد استفاده قرار می‌گیرند. ظروف پلاستیکی نسبت به ظروف شیشه‌ای مزیت مقاومت در مقابل ضربه و شکستن را داشته و بنابراین با دوام تر و مقاوم تر هستند. هرکدام از این ظروف با توجه به موارد استفاده از آن به کار برده شده و قابل تهیه از مراکز فروش تجهیزات آزمایشگاهی هستند.

ظروف نمونه گیری ادرار

از نمونه ادرار در تشخیص انواع عفونت های دستگاه ادراری و اثبات وجود برخی مواد و سلول ها همچون قند، پروتئین، خون، گلبول های سفید و قرمز استفاده می شود. در صورت لزوم این نمونه ها کشت داده خواهند شد.

برای انجام آزمایشات نیازی به استریل کردن ظروف ادراری نیست. اما ظروف باید کاملا تمیز و عاری از مواد شیمیایی باشند. امروزه بیشتر از ظروف نمونه گیری ادرار یک بار مصرف استفاده می شود.

اغلب این ظروف درب دار بوده و درب آن ها را باید با احتیاط باز نمود. به هیچ وجه دست نباید با داخل ظرف تماس حاصل یابد.

ظرف نمونه برداری مدفوع

برای جمع آوری و انتقال مدفوع از ظرف نمونه گیری مدفوع استفاده می شود. در سطح درونی درب ظرف قاشقکی تعبیه می شود تا جمع آوری و انتقال نمونه بدون آلودگی برای بیمار و آزمایشگر فراهم گردد.

ظرف نمونه گیری خون

لوله‌های آزمایشگاهی در دسته ظرف نمونه گیری خون و تجهیزات آزمایشگاهی قرار دارند. این لوله ها در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی، آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و موارد مشابه مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

استفاده از این لوله‌ها در فرایند اندازه‌ گیری پارامترهای خونی مثل اندازه گیری قند خون، اوره، آنزیم‌، کراتین، املاح، سلول های خونی و… به کار می روند.

نقش هر یک از لوله های خونگیری به عنوان ظرف نمونه گیری خون، با کارایی خاص خود مشخص می شوند. درواقع هر لوله نمونه گیری با در رنگی مخصوص به خود شناخته می شود. هر رنگ نشان دهنده کاربرد خاص لوله در آزمایشگاه های تشخیص طبی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا