Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

ارلن آزمایشگاهی چیست و چه استفاده هایی دارد؟

ارلن از ساده ترین وسایل آزمایشگاهی محسوب شده نوعی ظرف مخروطی ‌شکل است.

از کاربرد ارلن جهت مخلوط کردن مواد شیمیایی، نگهداری محلول ها و حلال ها و… استفاده می‌شود. جنس ارلن از شیشه مقاوم بوده و اغلب آن‌ها در برابر حرارت مقاومت بالایی دارند. انواع ارلن با فرم های مختلف تولید و در بازار عرضه می شوند. ارلن در کلاس های A و B تولید می شود. ارلن آزمایشگاهی کلاس A دارای کیفیت بالاتری است. استفاده از ارلن آزمایشگاهی در آزمایشگاه های شیمی، پاتولوژی، زیست شناسی و… صورت می پذیرد. درواقع این وسیله از وسایل آزمایشگاهی عمومی محسوب می شود. برای دریافت قیمت این وسیله و سایر وسایل آزمایشگاهی به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

ارلن چیست

ارلن از وسایل پرکاربرد در آزمایشگاه محسوب می‌شود. اولین بار این وسیله آزمایشگاهی توسط شیمی‌دانی آلمانی در سال ۱۸۶۰ طراحی شد. این وسیله کفی صاف داشته و دارای بدنه ای مخروطی و دهانه ای‌ استوانه‌ای است. این وسیله در حجم‌های مختلف تولید می شوند. جنس آنها اغلب از شیشه های بوروسیلیکاتی یا پیرکس بوده و در برابر مواد شیمیایی و حرارت مقاوم هستند. البته برخی از ارلنهای آزمایشگاهی نیز از جنس پلی پروپیلن نیز تولید می‌شوند.

ارلنها ساده یا مدرج هستند. از انواع مدرج برای برداشتن حجم معینی از مایع یا تعیین تقریبی حجم مایعات استفاده می‌گردد. انواع ساده نیز در گرم کردن مایعات، مخلوط نمودن یا نگهداری مایعات و… استفاده می‌شود.

انواع ارلن

انواع این وسیله را می‌توان براساس جنس، حالت و کلاس طبقه بندی نمود. جنس این وسایل آزمایشگاهی می‌تواند از شیشه‌های بوروسیلیکاتی یا پیرکس و پلی پروپیلن باشد. برخی از انواع این وسیله مدرج و برخی دیگر ساده‌اند.

این وسیله در دو کلاس A و B تولید و عرضه می‌گردد. این کلاس‌بندی وسایل آزمایشگاهی براساس استاندارد بین‌المللی ASTM صورت می‌پذیرد. ارلن‌های کلاس B در کاربردهای عمومی آزمایشگاهی استفاده می‌شوند. اما ارلن‌های کلاس A دارای مقاومت حرارتی و شیمیایی بالایی بوده و می توان محلول های شیمیایی را برای مدت زمانی طولانی تر در آن ها نگهداری نمود. برای خرید کلاس های مختلف از وسایل آزمایشگاهی به سایت های معتبر فروش مراجعه نمایید.

 تفاوت ارلن  و ارلن مایر

ارلن مایر از ظروف و شیشه آلات آزمایشگاهی است که تقریبا در هر آزمایشگاه یافته می شود. این وسیله شکلی مخروطی داشته و دارای گردن باریکی است. از انواع مایر در نگهداری، مخلوط کردن محلول‌ها، اندازه‌گیری حدودی مایعات و حرارت دادن محلول های مختلف استفاده می‌گردد.

انواع مایر از جنس بوروسیلیکات ۳.۳ و مقاوم به حرارت است. اغلب این ارلنها قادر به تحمل دمای تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد هستند. تحمل دمایی انواع مایر اصلی بالا بوده و این وجه تمایز آن با نمونه های معمولی است. نمونه های تقلبی این وسیله تحمل دمایی پایین تری و مابین ۱۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی گراد دارند.

ارلن تخلیه

ارلن تخلیه یا بوخنر از انواع دیگر ارلن آزمایگاهی محسوب می‌شود. مقاومت بالای بدنه در برابر فشار بالا از مزایای انواع مایر است. از این وسیله می‌توان جهت خروج گاز یا بخار و فیلتر کردن مواد استفاده نمود. طراحی این انواع به گونه ای است که در یک سمت دهانه، خروجی جهت اتصال به پمپ خلأ تعبیه شده است. کاربرد انواع خلأ جهت جداسازی ناخالصی‌ها از فاز مایع صورت می پذیرد.

تفاوت ارلن با بشر آزمایشگاهی

شکل خاص ارلنها موجب می شود تا سرعت تبخیر مایعات در آن ها بسیار کمتر از بشر باشد. این وسایل آزمایشگاهی به دلیل دهانه تنگی که دارند، مانع ریختن محلول به خارج از ظرف می شوند. بعلاوه به راحتی می‌توان محتویات داخل آن را چرخانده یا هم زد. بنابراین تفاوت ارلن با بشر آزمایشگاهی را می توان به شکل آن‌ها و کاربردشان نسبت داد. ارلنها را می توان به راحتی با درپوش یا چوب پنبه پوشانید. بنابراین از ورود گرد و غبار یا تبخیر مایع درون آن با کمک درپوش ممانعت می شود. این درحالی است که برای بشر این امکان فراهم نیست. برای خرید این وسایل آزمایشگاهی به مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا