Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
صنایع شیمیاییعمومیکشاورزی و دامپروری

کود پتاس چیست و چه مصارفی دارد؟

کود پتاس محصولی پرمصرف در صنعت کشاورزی محسوب می‌شود. استفاده از کود پتاس به دلیل داشتن پتاسیم موجب افزایش مقاومت ریشه خواهد شد. بعلاوه کاربرد کود پتاس باعث افزایش جذب مواد مغذی دیگر نیز می گردد. از دیگر مزایا کود پتاس می توان به افزایش کیفیت و طعم محصول در گیاهان بارور اشاره نمود. پتاسیم، نیتروژن و فسفر به عنوان عناصر اصلی رشد و نمو گیاه شناخته می شوند، بنابراین کودهای غنی از این سه عنصر قادر به تقویت و افزایش رشد گیاه خواهند بود. قیمت کود پتاس در بازار متفاوت بوده و با توجه به برند تجاری و وزن بسته بندی مقادیری متفاوت است. برای خرید کود پتاس و نحوه کاربرد کربنات پتاسیم به سایت ها و مراکز معتبر فروش مراجعه نمایید.

کود پتاس چیست

کود پتاس از مهم‌ترین منابع تأمین پتاسیم مورد نیاز برای گیاهان زراعی است. عنصر پتاسیم یکی از مهم‌ترین ریزمغذی های برای گیاهان محسوب می شود. پتاسیم بسیاری از فرآیندهای فیزیولوژیک گیاهان را هدایت کرده و در چرخه رشد آن ها عنصری ضروری است. گیاهان در اثر کمبود پتاسیم مقاومت خود را از دست داده و در برابر تنش ها، آفات و بیماری ها آسیب پذیر خواهند شد. کمبود پتاسیم می تواند فرآیندهای مهمی مانند تنفس سلولی، فتوسنتر، تبخیر و تعرق را نیز با اختلال مواجه کند. بنابراین در صورت مشاهده علائم کمبود پتاسیم در گیاه می توان با استفاده از کود پتاس اقدام به رفع نیاز گیاه نمود تا از آسیب های جدی به گیاه ممانعت شود.

کود پتاس بالا برای چی خوبه

به طور کلی در تمامی مراحل رشد و تکثیر گیاه  از پتاسیم به عنوان عنصری ضروری استفاده می شود. گیاهانی که از کمبود این عنصر رنج می برند، در مقایسه با گیاهانی که دارای سطح مناسبی از این عنصر هستند از مقاومت کمتری برخوردارند. پتاسیم در بین کشاورزان جهت تعیین کیفیت استفاده می شود. زیرا کمبود آن بر اندازه، شکل، رنگ و قدرت دانه یا میوه تاثیر خواهد داشت. بنابراین کاربرد کود پتاس و کاربرد کربنات پتاسیم در صنعت کشاورزی جایگاه ویژه ای دارد.

کود پتاس چیست و چه مصارفی دارد؟
کود پتاس چیست و چه مصارفی دارد؟

زمان مصرف کود پتاس

بهترین زمان کاربرد کربنات پتاسیم به عنوان کود قبل و یا هنگام کشت دانه است. زیرا بیشترین جذب پتاسیم در گیاه در مراحل اولیه رشد صورت می پذیرد. البته محل قرار گیری کود نیز از موارد مهمی محسوب شده که باید به آن توجه نمود.

محلول پاشی کود پتاس

تمامی کود هایی پتاس به صورت کامل در آب حل می گردند. بنابراین می توان از محلول پاشی کود بر زمین های زراعی نیز استفاده نمود.  البته توجه گردد که برخی از این کودها دارای شاخص نمکی بالایی هستند. بنابراین اگر نزدیک به دانه و محل پیوند قرار گرفته شوند، موجب جلوگیری از رشد صحیح جوانه گیاه خواهند شد. این اثر بر روی  خاک های شنی و خشکی که در آن‌ها از مقادیر بالایی کود پتاس استفاده شود دیده می شوند.

بهترین مکان قرار گرفتن کود در فاصله ۷.۵ سانتی متری از کنار و ۵ سانتی متری پایین تر از دانه است. این نوع کوددهی بهترین روش برای ممانعت از آسیب های احتمالی به گیاه است. این روش کوددهی بخصوص در سطوح کم و یا زمانی که پتاسیم خاک خیلی کم باشد، مفید خواهد بود.

برای استفاده در سطوح بزرگ، از روش پاشیدن بر روی سطح استفاده می گردد. در این روش پیش از شخم زدن کوددهی صورت گرفته و بر سطح زمین پاشیده می شود. شخم زدن باعث می شود که کود در لایه های مختلف خاک قرار گرفته و ریشه دسترسی بهتری به آن داشته باشد.

کود پتاس برای پسته

پسته از گیاهان مهم همراه با ارزش اقتصادی بالاست. این محصول از حساسیت بالایی نسبت به میزان پتاسیم برخوردار است. جذب پتاسیم توسط پسته در ماه های آخر تابستان صورت می پذیرد که درواقع زمان پر شدن مغز پسته است. کمبود پتاسیم در پسته موجب بروز مشکلاتی مانند پوچی مغز، زرد شدن لبه برگ ها و… می گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا