Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

ویژگی ها و قیمت خرید و فروش پودر کریستال ملامین

پودر کریستال ملامین ترکیبی آلی با فرمول C3H6N6 است که حاوی ۶۷ درصد نیتروژن است بنابراین مشتقات این ماده شیمیایی از مقاومت در برابر آتش یا خاصیت بازدارندگی خوبی برخوردار هستند. پودر کریستال ملامین را می توان با فرمالدئید و سایر عوامل برای تولید رزین های ملامین ترکیب کرد.

این نوع رزین ها پلاستیک های ترموست با دوامی هستند که در ورقه های تزئینی فشار بالا مانند فرمیکا ، ظروف غذاخوری ملامین ، کفپوش لمینت و تخته های آشپزخانه استفاده می شوند. فوم ملامین به عنوان عایق ، مواد ضد صدا و در محصولات تمیز کننده پلیمری استفاده می شود.

منشاء کلمه “ملامین” از آلمان شروع شده و با ترکیب ملام (مشتق آمونیوم تیوسیانات) و آمین ساخته شده است. در بازار خرید و فروش پودر کریستال ملامین در ایران می توان  به کریستال ملامین پتروشیمی خراسان ، کریستال ملامین پتروشیمی ارومیه و کریستال ملامین لردگان اشاره کرد.  در ادامه در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه می شود.

پودر کریستال ملامین چیست ؟

پودر کریستال ملامین نوعی واسطه مهم آلی است که اولین بار توسط شیمیدان آلمانی Justus von Liebig در سال ۱۸۳۴ سنتز شد. در اوایل تولید این ماده ، سیانامید کلسیم به دیسیان آمید تبدیل می شد که  اگر بیشتر از دمای ذوب آن گرم شود به ملامین تبدیل می شود. امروزه بیشتر تولیدکنندگان صنعتی از اوره برای تولید ملامین استفاده می کنند.

در مرحله اول ، اوره به اسید سیانیک و آمونیاک تجزیه می شود سپس اسید سیانیک به اسید سیانوریک پلیمری می شود که با آزاد شدن آمونیاک، ملامین متراکم می شود. آب آزاد شده با اسید سیانیک واکنش می دهد  که به پیشرفت واکنش کمک می کند.

تبلور و شستشوی ملامین مقدار قابل توجهی پساب تولید می کند که ممکن است برای دفع راحت تر در ماده جامد (۵/۱ – ۵٪ از وزن) متمرکز شود. ماده جامد ممکن است تقریباً حاوی ۷۰٪ ملامین ، ۲۳٪ اکسی تریازین (آملین ، آملید و اسید سیانوریک) ، ۷/۰٪ پلی کوندنزات باشد.

با این حال  در فرآیند Eurotecnica ، هیچ زباله جامدی وجود ندارد و آلاینده ها به آمونیاک و دی اکسید کربن تجزیه می شوند و به عنوان گاز به کارخانه بالادست اوره ارسال می شوند. بر این اساس می توان فاضلاب را در خود کارخانه ملامین بازیافت کرد یا به عنوان آب خنک کننده تمیز استفاده کرد.

ملامین با اسید و ترکیبات مربوطه واکنش داده و ملامین سیانورات و ساختارهای بلوری مرتبط  را ایجاد می کند  که به عنوان آلاینده ها یا بیومارکرهای زیستی در تقلبات پروتئین چینی نقش دارند.

ویژگی ها و قیمت خرید و فروش پودر کریستال ملامین
ویژگی ها و قیمت خرید و فروش پودر کریستال ملامین

کاربردهای پودر کریستال ملامین

بیشترین کاربرد ملامین ترکیب با فرمالدئید و عوامل دیگر به منظور تولید رزین های ملامین است که کاربرد بسیار گسترده ای دارند. ملامین یکی از اجزای اصلی Pigment Yellow 150 است که ماده رنگی در جوهرها و پلاستیک ها است. مشتقات ملامین داروهای آرسنیکال به طور بالقوه در درمان تریپانوزومیازیس آفریقایی  حائز اهمیت هستند.

این ترکیب همچنین در تولید پلی سولفونات ملامین استفاده می شود که به عنوان فوق روان کننده برای ساخت بتن با مقاومت بالا استفاده می شود. سولفونات ملامین فرمالدئید (SMF) پلیمری است که به صورت مخلوط با سیمان برای کاهش محتوای آب در بتن استفاده می شود در حالی که سیالیت و کارایی مخلوط را در هنگام کاربری و ریختن افزایش می دهد. این امر منجر به تولید بتن با تخلخل کمتر و مقاومت مکانیکی بالاتر می شود که مقاومت بهتری در محیط های تهاجمی و طول عمر بیشتری نشان می دهد.

استفاده به عنوان کود

استفاده از ملامین به عنوان کود برای محصولات در دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ به دلیل محتوای بالای نیتروژن (۳/۲) رواج داشته است. با این حال ، تولید ملامین بسیار گرانتر از سایر کودهای متداول ازته مانند اوره است. مینرالیزاسیون (تجزیه به آمونیاک) برای ملامین کند است و باعث می شود این محصول از نظر اقتصادی و علمی به عنوان کود مناسب نباشد.

تولید ظروف غذاخوری ملامینه

ملامین و نمک های آن به عنوان مواد افزودنی ضد آتش در رنگ ها ، پلاستیک ها و کاغذ استفاده می شوند. ملامین دارای هدایت حرارتی کم ، مقاومت در برابر شعله بسیار عالی و خود خاموش شونده است. این امر آن را برای لباس های محافظ و مقاوم در برابر شعله ، به تنهایی یا به عنوان مخلوط با الیاف دیگر مفید می کند.

خطرات استفاده از پودر کریستال ملامین

ملامین بعضاً به طور غیرقانونی به منظور افزایش میزان پروتئین ظاهری به محصولات غذایی افزوده می شود. مصرف ملامین ممکن است منجر به آسیب باروری ، یا سنگ مثانه یا کلیه و سرطان مثانه شود. همچنین هنگام استنشاق یا تماس با پوست یا چشم تحریک کننده است.

کمیته استاندارد مواد غذایی سازمان ملل متحد حداکثر مقدار ملامین مجاز در شیر خشک پودر شده را ۱ میلی گرم در کیلوگرم و مقدار ماده شیمیایی مجاز در سایر غذاها و خوراک دام را ۲.۵ میلی گرم در کیلوگرم تعیین کرده است. اگرچه از نظر قانونی الزام آور نیست  اما این سطح به کشورها اجازه می دهد واردات محصولات با مقادیر بیش از حد ملامین را ممنوع کنند.

کریستال ملامین پتروشیمی خراسان

شرکت پتروشیمی خراسان در سال ۱۳۶۹ تأسیس شده و در بجنورد (خراسان شمالی) در شمال شرقی ایران واقع شده است. محصولات مهم این شرکت اوره، آمونیاک و کریستال ملامین هستند و پتروشیمی خراسان یکی از بزرگترین تولید کنندگان اوره در کشور است و سالیانه ۵۰۰ هزار تن یعنی یک چهارم نیاز کشور را برطرف می کند. ظرفیت تولید کریستال ملامین در شرکت پتروشیمی خراسان حدود ۲۰ هزار تن در سال است و ۷۰% از کریستال ملامین تولید شده در این شرکت نیز به خارج صادر می شود. مواد اولیه مورد نیاز این مجتمع از پالایشگاه گاز شهید هاشمی نژاد سرخس تامین می شود.

کریستال ملامین پتروشیمی ارومیه

شرکت پتروشیمی ارومیه در جنوب غربی شهرستان ارومیه، کیلومتر ۳۰ جاده ارومیه – مهاباد واقع شده است. این شرکت در سال ۱۳۶۹ راه اندازی شده و دارای ۳ واحد  تولید کریستال ملامین ، سولفات آمونیم و اسید سولفوریک است. تولیدات این شرکت ۴۰۰۰ تن کریستال ملامین ، ۴۰۰۰۰ تن سولفات آمونیم و ۵۰۰۰۰ اسید سولفوریک در سال است و نقش مهمی در تامین نیازهای داخل کشور دارد. پتروشیمی ارومیه اولین شرکت تولید کننده پودر کریستال ملامین در کشور است و در حال حاضر بیش از ۳۰% از بازار ملامین کشور را در اختیار دارد.

پودر کریستال ملامین لردگان

مجتمع پتروشیمی لردگان واقع دراستان چهارمحال و بختیاری منطقه فلارد در فاصله ۵۵ کیلو متری شهرستان لردگان قرار گرفته است و  از سال ۱۳۹۹  شروع به فعالیت کرده است. فعالیت های این شرکت در جهت  تولید آمونیاک و اوره است و  با راه اندازی واحد تولید کریستال ملامین در این مجتمع انتظار می رود ظرفیت تولید این ترکیب بسیار مهم در کشور به دو برابر برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا