Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکیصنایع شیمیایی

باریم سوالو چیست؟ | تست باریم سوالو

باریم برای بررسی دقیق سیستم گوارشی کاربرد دارد. از سولفات باریم محلول به‌صورت خوراکی در تست باریم سوالو استفاده می‌شود. تست باریم سوالو مری می تواند اطلاعات مفیدی را از وضعیت دستگاه گوارش برای پزشک فراهم نماید. تکنیک باریم سوالو با روشی خاص و به دقت انجام شده و پیش از انجام آن دستوراتی به بیمار داده می شود. عکس رنگی باریم سوالو مری می‌تواند التهاب، زخم، انسداد و بسیاری از مشکلات دیگر را آشکار نماید. البته عوارض باریم سوالو نیز همواره وجود داشته و ممکن است در برخی از افراد دیده شود. توجه شود در این تست تنها از باریم سولفات استفاده شده و به هیچ وجه از باریم کلرید استفاده نمی‌شود.

عکس رنگی باریم سوالو از مری

مری از اعضای مهم و حیاتی دستگاه گوارش و بدن محسوب می‌شود. این عضو لوله‌ای شکل بوده و غذا را از حلق به معده منتقل می‌کند. در پزشکی طول لوله مری ۲۵ سانتی‌متر اعلام شده و بیشترین بخش آن در قفسه سینه قرار دارد. تست باریوم سوالو از ناحیه معده و مری بوده و اطلاعاتی را در این نواحی آشکار می‌کند. این عکس‌برداری وجود هرگونه التهاب، زخم، انسداد، تومور، رفلاکس و سایر ناهنجاری‌های این ناحیه را آشکار کرده و در تشخیص بیماری به پزشکان کمک می‌کند.

تست باریم سوالو

از تست رادیولوژی باریوم سوآلو جهت بررسی مری و گلو استفاده می‌شود تا بیماری احتمالی آن را بتوان مشخص نمود. در این آزمایش نیاز است که بیمار حدود ۴ ساعت قبل از تست ناشتا باشد.

در حین صرف نوشیدن باریم توسط بیمار و به صورت ایستاده، عکس هایی در موقعیت های مختلف از مری گرفته می‌شود. این آزمایش ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.

تکنیک باریم سوالو

پیش از انجام آزمایش بیمار باید به مدت ۴ تا ۱۲ ساعت، طبق نظر پزشک ناشتا باشد. بیمار باید اکیدا از خوردن و آشامیدن پرهیز نماید. استفاده از هرگونه دخانیات ممنوع بوده و در صورت عدم رعایت، موجب افزایش ترشحات خواهد شد.

در صورت استفاده بیمار از داروهای خاص، نباید پیش و پس از انجام آزمایش از آن‌ها استفاده کند. مصرف قرص های آنتی اسیدی نیز ممنوع است.

تست باریم سوالو چیست
تست باریم سوالو چیست

عکس باریم سوالو از مری برای چیست

عکس باریم سوالو برخی از اختلالات و بیماری های مربوط به مری و معده را مشخص می کند. در ادامه به برخی از موارد استفاده از عکس باریوم سوالو اشاره شده است. توجه شود که تنها از فرم سولفاته در این تست استفاده شده و کلرید باریم جایگاهی در این تست ها ندارد.

  • التهاب، زخم و انسداد
  • فتق هیاتال
  • تومورهای مختلف
  • رفلاکس معده به مری
  • اختلالات ماهیچه ای
  • و…

تفاوت تست باریم سوالو و میل

تفاوت باریم میل و سوالو در عضوی است که از آن  تصویربرداری انجام می شود. باریم محلولی مورد استفاده در عکس‌برداری های پزشکی بوده و قادر به پوشاندن مجاری گوارشی است. استفاده از این محلول در عکس‌برداری به پزشک در تشخیص بیماری کمک می‌کند. درواقع استفاده از باریم دقت تصویربرداری را افزایش داده تا پزشک بتواند مشکلات گوارشی را به‌صورت دقیق تری تشخیص داده و درمان کند.

عوارض باریوم سوالو

از خطرات آزمایش بلع باریم می‌توان به مشکلات ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه و مشکلات روده اشاره کرد.

درصورتی‌که تمام باریم از بدن خارج نشود، ممکن است بیمار پس از آزمایش به مشکلاتی همچون یبوست یا مدفوع نهفته دچار شود.

در صورت بارداری آزمایش بلع باریم صورت نمی‌پذیرد.

در صورت وجود حساسیت دارویی، حساسیت به بی‌حسی موضعی، ید یا لاتکس پزشک خود را مطلع کنید.

موارد منع انجام تست باریم سوالو

استفاده از این تست در برخی مواقع منع مصرف دارد. در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است.

  • وجود پارگی یا سوراخ در ناحیه مری یا روده
  • وجود انسداد در روده
  • یبوست شدید
  • اختلالات شدید در بلع

توجه شود که در تست های باریم تنها از نوع سولفات استفاده شده و کلرید باریم کاربرد ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا