Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

علت کبود شدن پوست یا سیانوز چیست | درمان خانگی کبود شدن پوست

کبود شدن پوست یا سیانوز تغییر رنگ مایل به آبی پوست، غشای مخاطی، لثه ها و ناخن ها به دلیل کاهش اکسیژن خون است. از نظر بالینی، سیانوز در مواردی با اکسیژن اشباع ۸۵ درصد یا کمتر مشهود است، در حالی که سیانوز خفیف می تواند به سختی تشخیص داده شود.

در حالت عادی رنگ خون قرمز به نظر می رسد زیرا کاملا اکسیژن دار است. با این حال، زمانی که خون فاقد اکسیژن باشد، خون قرمز مایل به آبی یا بنفش به نظر می رسد. این کمبود اکسیژن در بستر ناخن، پوست یا غشای مخاطی باعث می ‌شود که قسمت ‌های بدن رنگ آبی به خود بگیرند.

وجود سیانوز اهمیت بالینی زیادی به دلیل تشخیص های افتراقی دارد. یک رویکرد حرفه ای با تشخیص به موقع و درمان سریع به درمان کامل کبود شدن پوست یا سیانوز کمک می کند. اگر این وضعیت در اسرع وقت درمان شود، پیش آگهی بهتری دارد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در رابطه با علت کبود شدن پوست یا سیانوز و روش های درمان آن ارائه می گردد لطفا با ما همراه باشید.

انواع کبود شدن پوست یا سیانوز

سیانوز به طور کلی به سه نوع طبقه بندی می شود:

سیانوز مرکزی

سیانوز مرکزی با تغییر رنگ مایل به آبی یا بنفش زبان، غشای مخاطی دهان، لب ها و پوست ظاهر می شود. این وضعیت ناشی از اشباع نشدن خون شریان مرکزی ناشی از بیماری های قلب و ریه است. در این شرایط خون بدون اکسیژن به جای اینکه برای اکسیژن رسانی به ریه ها منتقل شود، وارد گردش خون عمومی بدن می شود و در نتیجه علائم سیانوز ایجاد می شود.

سیانوز محیطی

سیانوز محیطی با کاهش گردش خون در اندام‌ های محیطی مانند دست و پا مشخص می ‌شود. این سیانوز عمدتا به دلیل رکود خون و دریافت بیش از حد اکسیژن در بافت‌ های محیطی ایجاد می ‌شود و با اشباع شریانی همراه نیست. نواحی آسیب ‌دیده به رنگ آبی یا بنفش تغییر می ‌کنند و اندام ‌ها معمولا برای لمس سرد هستند، مخصوصا بستر ناخن. شرایط سیانوز محیطی را می توان با گرم کردن ملایم برطرف کرد.

سیانوز افتراقی

سیانوز افتراقی با تمایز رنگی که اندام های فوقانی و تحتانی را درگیر می کند، مشخص می شود. در این شرایط اندام فوقانی رنگ صورتی را نشان می دهد و اندام تحتانی به رنگ آبی است. در سیانوز افتراقی برگشت پذیر، بازوها بیشتر از پاها سیانوتیک هستند. این مورد در کودکان با جابجایی شریان های بزرگ (TGA) دیده می شود، جایی که خون اکسیژن دار از گردش خون ریوی از طریق مجرای شریانی باز به آئورت نزولی می رسد. بنابراین آئورت نزولی با خون اکسیژن دار از گردش خون ریوی پر می شود و در نتیجه اکسیژن اشباع بیشتری در اندام تحتانی نسبت به اندام فوقانی ایجاد می شود.

علائم کبود شدن پوست یا سیانوز
علائم کبود شدن پوست یا سیانوز

علائم کبود شدن پوست یا سیانوز

پوست آبی، لب ها یا زبان علائم اصلی سیانوز هستند. اگر پوست آبی با هر یک از علائم زیر همراه است، باید با اورژانس تماس بگیرید:

  • نفس نفس زدن
  • تب
  • مشکل در تنفس یا تنگی نفس
  • سردرد
  • درد در قفسه سینه
  • عرق کردن شدید
  • درد یا بی حسی در اندام ها
  • بلانچینگ اندام ها
  • سرگیجه

علت کبود شدن پوست یا سیانوز

سن

یکی دیگر از دلایل رایج کبودی سن است. با افزایش سن، پوست نازک‌ تر می ‌شود و رگ‌ های خونی به سطح پوست نزدیک ‌تر می ‌شوند. همچنین، با افزایش سن، چربی زیر پوست را از دست می ‌دهیم که یک لایه محافظ یا بالشتک اضافی برای رگ ‌های خونی اضافه می ‌کند. هر دوی این موارد امکان کبودی آسان را فراهم می کند.

سابقه خانوادگی

اغلب اوقات کبودی در خانواده ها ایجاد می شود. همچنین زنان بیشتر از مردان در معرض کبودی هستند.

داروهای تجویزی

مصرف برخی از داروها نیز باعث کبودی پوست می شود. رایج ترین آنها رقیق کننده های خون هستند که از لخته شدن خون جلوگیری می کنند، مانند کومادین، هپارین، Xarelto، Pradaxa و Eliquis. انواع دیگر رقیق‌ کننده‌ های خون با توقف تجمع پلاکت ‌ها مانند پلاویکس، برلینتا و افینت عمل می‌ کنند. برخی از آنتی بیوتیک ها، NSAID ها (Celebrex)، استروئیدها، شیمی درمانی و داروهای ضد افسردگی نیز می توانند باعث کبودی شوند.

داروهای بدون نسخه

افرادی که از داروهای مسکن بدون نسخه مانند آسپرین یا NSAID ها (ادویل یا آلو) استفاده می کنند، ممکن است کبودی مکرر را تجربه کنند. بسیاری از افراد برای پیشگیری یا درمان حمله قلبی یا سکته از آسپرین استفاده می کنند. اگر فکر می کنید آسپرین ممکن است باعث کبودی شود، بدون مشورت با پزشک خود آن را قطع نکنید زیرا می تواند عواقب مرگباری داشته باشد.

مصرف مکمل های غذایی

بسیاری از مکمل‌ ها می ‌توانند خون را رقیق کرده و منجر به کبودی ‌های مکرر شوند، مانند سیر، جینسنگ، جینکو، روغن ماهی، مخمر سنت جان، نخل اره‌ای و امگا ۳.

کمبود ویتامین

کمبود ویتامین C یا K می تواند منجر به کبودی آسان شود. ویتامین C برای ساخت کلاژن، که بخشی از رگ های خونی ما است، مورد نیاز است. بدون ویتامین C، رگ های خونی شکننده و پاره می شوند که منجر به کبودی می شود. این وضعیت بیشتر به نام اسکوربوت شناخته می شود.

ویتامین K برای لخته شدن خون ضروری است. بدون وجود این ویتامین خون شما نمی تواند لخته شود و خونریزی و کبودی بیش از حد خواهید داشت. برخی از بیماری های روده و کبد، فیبروز کیستیک، سوء تغذیه و سوء جذب چربی می توانند باعث کمبود ویتامین K شوند.

آسیب خورشید

از آنجایی که نور خورشید با از بین بردن کلاژن و الاستین باعث پیری زودرس می شود، تخریب این پروتئین ها پوست را شکننده می کند. پوست شکننده منجر به کبودی آسان می شود.

علت کبود شدن پوست یا سیانوز
علت کبود شدن پوست یا سیانوز

تشخیص کبود شدن پوست یا سیانوز

برای رد علت احتمالی سیانوز، شرح حال پزشکی مناسب و معاینه کامل از طریق آزمایش های مختلف انجام می شود. قلب، ریه ها، شکم، قفسه سینه، دست ها و پاها تحت نظر هستند. آزمایش های مختلف انجام شده عبارتند از:

اندازه گیری اکسیژن اشباع خون با پالس اکسیمتری

این آزمایش برای اندازه گیری سطح اکسیژن اشباع خون استفاده می شود. این ساده ترین و رایج ترین روش برای اندازه گیری میزان ارسال اکسیژن به تمام قسمت های بدن است. می تواند حتی سطوح کوچکی از تغییرات در سطح اکسیژن را تشخیص دهد. این دستگاه گیره ای کوچک دارد که بیشتر به انگشت متصل است و یک حسگر زمانی. در سیانوز، اکسیمترها به تعیین نیاز به اکسیژن درمانی تکمیلی کمک می کنند.

شمارش کامل خون (CBC)

آزمایش خون برای ارزیابی سلامت کلی استفاده می شود و به تشخیص چندین اختلال مرتبط با خون کمک می کند. به عنوان مثال سطح هموگلوبین با وجود سیانوز مزمن افزایش می یابد. در شرایطی مانند ذات الریه و آمبولی ریه، تعداد گلبول های سفید افزایش می یابد.

اشعه ایکس قفسه سینه

این آزمایش از تابش برای تولید تصاویری از بافت ها، استخوان ها و اندام ها از جمله ریه، قلب و دیواره قفسه سینه استفاده می کند. اشعه ایکس قفسه سینه به تشخیص بیماری های مادرزادی قلبی که منجر به سیانوز مرکزی و سایر علل سیانوز مانند پنوموتوراکس و ادم ریوی می شود کمک می کند.

الکتروکاردیوگرام یا اکوکاردیوگرام (ECG)

این آزمایش فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می کند. ECG به تشخیص بیماری سیانوتیک قلبی مادرزادی کمک می کند و به تشخیص علت بیماری سیانوتیک قلب کمک می کند.

توموگرافی کامپیوتری قفسه سینه (CT)

سی تی قفسه سینه شامل تجهیزات ویژه اشعه ایکس برای تشخیص ناهنجاری های یافت شده با سایر آزمایشات تصویر برداری و کمک به تشخیص علل درد قفسه سینه، سرفه های غیر قابل توضیح، تب و سایر علائم قفسه سینه است. این بررسی در تشخیص سرطان ریه در مراحل اولیه بسیار موثر است زیرا می تواند حتی گره های کوچک را در ریه ها به دقت تشخیص دهد.

تجزیه و تحلیل گازهای خون شریانی (ABG)

آزمایشات آنالیز گازهای خون شریانی به اندازه گیری سطح اسیدی اکسیژن و دی اکسید کربن در خون کمک می کند. همچنین سطوح اسید و باز (pH) را اندازه گیری می کند.

درمان کبود شدن پوست یا سیانوز

درمان سیانوز به طور کامل به درمان علت زمینه ای بستگی دارد. درمان به موقع می تواند به جلوگیری از عوارض بیشتر ناشی از کمبود اکسیژن خون کمک کند. اکسیژن درمانی در ابتدا برای معکوس کردن وضعیت هیپوکسی (سطح پایین اکسیژن) ارائه می شود. هدف بازگرداندن خون اکسیژن دار در اسرع وقت است. استفاده از گرمای ملایم در مناطق آسیب دیده نیز می تواند علائم سیانوز محیطی را بهبود ببخشد.

تشخیص کبود شدن پوست یا سیانوز
تشخیص کبود شدن پوست یا سیانوز

درمان فوری و قطعی کبود شدن پوست یا سیانوز

یکی از اولین درمان هایی که پزشک ممکن است از آن استفاده کند، اکسیژن درمانی است. اکسیژن درمانی به شما اکسیژن اضافی می دهد تا به افزایش سریع سطوح کمک کند. بسته به شدت بیماری ممکن است به دستگاه تنفس یا دستگاه تنفس مصنوعی نیاز داشته باشید.

داروی کبود شدن پوست یا سیانوز

درمان دارویی سیانوز محیطی، رگ ‌های خونی را منبسط می ‌کند و ممکن است شامل داروهای ضد افسردگی، داروهای مورد استفاده برای درمان اختلال نعوظ (مهارکننده‌های PDE5) و داروهای ضد فشار خون – مهارکننده‌های ACE (مهار کننده ‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین) و دیورتیک‌ ها (دفع کلیه ‌ها) باشد.

درمان خانگی کبود شدن پوست یا سیانور در طب سنتی

مصرف کافئین و نیکوتین جریان خون را کند می کند و رگ های خونی را باریک می کند. بنابراین مصرف محدود نیکوتین و کافئین در این شرایط مفید است.

از مصرف برخی داروها مانند ضد احتقان ها، داروهای میگرن و قرص های ضد بارداری، بتابلوکرها، که باعث انقباض عروق خونی و محدود شدن جریان خون می شوند، باید اجتناب شود.

سایر تغییرات سبک زندگی عبارتند از: ورزش منظم، گرم نگه داشتن اندام ها، کاهش استرس و اجتناب از تغییرات سریع دما.

چه کسانی در معرض کبود شدن پوست هستند

چند عامل وجود دارد که می تواند خطر ابتلا به سیانوز را در یک فرد افزایش دهد. برخی از عوامل خطر سیانوز به شرح زیر است:

  • سابقه هرگونه بیماری مادرزادی قلبی
  • افرادی که برای اولین بار به ارتفاعات می روند
  • قرار گرفتن در معرض مونوکسید کربن
  • هر نوع تشنج
  • سابقه بیماری های ریوی یا آلوئولی مانند آسم، برونشیت مزمن یا برونشکتازی
  • زندگی در شرایط بسیار سرد
آیا کبودی بدن خطرناک است
آیا کبودی بدن خطرناک است

چه بیماری هایی باعث کبودی بدن میشود

اختلالات خونی

اختلالات خونی ارثی، مانند هموفیلی و بیماری فون ویلبراند، می تواند منجر به کبودی آسان شود. در این بیماری ها خون فاقد فاکتورهای مختلف لخته شدن است که منجر به خونریزی و کبودی بیش از حد می شود.

بیماری کبد

آسیب به کبد باعث کاهش تولید فاکتورهای انعقادی و پلاکت ها می شود. بدون اینها خونریزی و کبودی بیش از حد خواهید داشت. بیماری کبد می تواند ناشی از سرطان یا مصرف بیش از حد الکل باشد.

سرطان

برخی از سرطان های خون – مانند کم خونی آپلاستیک، لوسمی و سندرم میلودیسپلاستیک – با خونریزی و کبودی مشخص می شوند، زیرا پلاکت های کافی در گردش خون برای لخته شدن خون وجود ندارد.

سندرم کوشینگ

این سندرم به دلیل کورتیزول اضافی در بدن ایجاد می شود. کورتیزول اضافی کلاژن را تجزیه می کند و در نتیجه رگ های خونی شکننده می شود. هنگامی که رگ های خونی شکننده هستند باعث کبودی و خونریزی می شوند.

آیا کبودی بدن خطرناک است

سیانوز یک بیماری جدی است و زمانی رخ می دهد که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. در طی یک دوره زمانی، این وضعیت تهدید کننده زندگی خواهد بود و در صورت عدم درمان می تواند منجر به نارسایی قلبی، نارسایی تنفسی و حتی مرگ شود.

علت کبودی ران پا بدون ضربه

کبودی ممکن است بدون هیچ دلیل مشخصی روی پاها ایجاد شود. کبودی اغلب زمانی رخ می دهد که رگ های خونی زیر پوست آسیب ببینند. کبودی بدون دلیل پا می تواند به دلیل بیماری کبد، کمبودهای تغذیه ای، شرایط خود ایمنی و سایر اختلالات باشد.

علت کبودی بدن بدون ضربه

علت کبودی بدن بدون ضربه از پارگی های میکروسکوپی در رگ های خونی زیر پوست ایجاد می شود. کبودی های غیر قابل توضیحی که به راحتی یا بدون دلیل ظاهری ایجاد می شوند ممکن است نشان دهنده یک اختلال خونریزی باشد، به خصوص اگر کبودی با خونریزی مکرر بینی یا خونریزی لثه همراه باشد.

کبودی بدن پلاکت خون

پلاکت ها سلول هایی در خون هستند که به توقف خونریزی کمک می کنند. کاهش پلاکت ها می تواند باعث کبودی آسان، خونریزی لثه و خونریزی داخلی شود. این بیماری در اثر واکنش ایمنی بدن نسبت به پلاکت های خود ایجاد می شود که در پزشکی به آن پورپورای ترومبوسیتوپنیک خود ایمنی نیز گفته می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا