Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
کشاورزی و دامپروری

روغن سویا دامی چیست؟ – ویژگی ها و مزایای آن

روغن سویا دامی محصولی طبیعی، ارگانیک و پرکاربرد برای طیور است. با افزودن این روغن به خوراک حیوانات، میزان رشد و نمو آن ها افزایش می یابد. روغن سویا از دانه های سویا استخراج می شود و دارای کاربردهای بسیاری است.

وجود نشاسته و انواع ویتامین ها در روغن سویا تاثیر عمده ای در استفاده ی دامداران و مرغداری ها از آن در پرورش دام دارد. خرید روغن سویا برای کاربرد در زمینه های مختلف صورت می گیرد.

در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک به معرفی روغن سویا دامی، ویژگی و کاربردهای آن می پردازیم.

تولید روغن سویا دامی

روغن سویا از دانه های سویا و به وسیله ی حرارت و استفاده از انواع حلال ها تولید می شود. این روغن از محصولات پرمصرف دانه های گیاه سویا است. برای تولید آن، نخست به جداسازی پوسته از دانه های سویا می پردازند. سپس سویاها را خرد کرده و با دمای ۷۵ درجه سانتی گراد حرارت می دهند. این امر موجب فشردگی پروتئین و استخراج بهتر روغن می شود. سویا را در حلال هگزان فرو می برند. در مراحل بعدی به تفکیک هگزان از روغن می پردازند تا روغن سویای خام به دست آید.

تولید روغن سویا دامی
تولید روغن سویا دامی

ویژگی های روغن سویا دامی

روغن سویا روغنی گیاهی بوده و برای وزن گیری و پرورش حیوانات دامی به کار می رود. این روغن غنی از مواد معدنی است که برای رشد دام و طیور مفید است.

غلظت بالای این فرآورده باعث شده تا استفاده از مقدار کم آن تاثیرگذار باشد و دام ها به سرعت به وزن متعادل برسند. همچنین پروتئین موجود در روغن سویا موجب رشد سریع تر عضله ی دام می شود. روغن سویا دامی به رنگ طلایی بوده و به سبب تصفیه شدن ماندگاری بالایی دارد.

خرید روغن سویا باید از فروشگاه های معتبر صورت گیرد تا محصولی با کیفیت و مرغوب تهیه شود.

فواید روغن سویا

شیردهی در حیوانات شیرده با مصرف روغن سویا بالا می رود و به بهبود کیفیت شیر و تولید گوشت لذیذتر می انجامد. این ماده باعث تقویت بازدهی تولید در دام می شود. این روغن موجب بهبود استقامت استخوان های بدن می شود. به واسطه ی خواص دارویی و داشتن ویتامین از مرگ و میر دام و طیور جلوگیری می کند. وزن دام را در مدت کوتاهی متناسب می کند و موجب وزن گیری، هضم سریع غذا و تقویت دام های گوشتی و شیری می شود. همچنین روغن مذکور به بهبود سیستم ایمنی بدن دام کمک می کند و باعث مقاومت بدن در برابر انواع بیماری ها شود.

برای افزایش رشد و نمو جنین در دام های باردار کمک می کند. در نهایت در هزینه ها صرفه جویی می شود.

مزایای روغن سویا دامی در جوجه های گوشتی و مرغ های تخم گذار

مصرف روغن سویا در جوجه های گوشتی باعث تسریع در هضم کربوهیدرات ها می شود و بازده انرژی خوراک آن را تقویت می کند. در مرغ های تخم گذار نیز می تواند قدرت تولید را افزایش دهد و موجب تقویت ضریب تبدیل غذایی شود.

روغن سویا دامی می تواند میزان امگا ۳ و امگا ۶ را افزایش داده و از خطر ابتلای انسان به بیماری های قلبی عروقی و سرطان پیشگیری کند.

اسیدهای چرب اشباع شده با مصرف روغن سویا کاهش می یابد، در نتیجه فرآورده های لبنی این دام ها دارای کلسترول بد کم تری است.

این روغن به سبب داشتن ویتامین باعث سرعت بخشیدن به هضم غذا و در نتیجه رشد و نمو دام می شود. همچنین می توان آن را از مکان های معتبر تهیه کرد. روغن مورد بحث در تغذیه ی دام ها به شکل ترکیبی توسط دامداران و مرغداری ها مورد استفاده قرار می گیرد. روغن این دانه می تواند راندمان تولید را در دام ها بالا می برد.

این محصول در بسته بندی های مختلف ۱ لیتری، ۴ لیتری و اندازه های بزرگ تر و فله ای  به صورت اینترنتی و حضوری به فروش می رسند. درصد خلوص در تعیین قیمت این محصول موثر است، البته افزایش قیمت سویا نیز قیمت خرید روغن سویا را تحت تاثیر قرار می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا