Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

گرم کردن آب استخر با چه روش هایی صورت می گیرد؟

گرم کردن آب استخر با انواع روش های متفاوت صورت می گیرد. بعد از راه اندازی هر استخری، باید با روش های نگهداری آب استخر نیز آشنا شوید. زیرا وجود آلودگی ها در آب استخر باعث انتقال بسیاری از بیماری ها به خصوص بیماری های گوارشی می شود. یکی از این روش ها، گرم کردن آب استخر است.

ضدعفونی کردن استخر نیز مهمترین گزینه در نگهداری آب استخر است. انواع کلرها با برندهای مختلف، برای این منظور به کار برده می شود. پودر کلر آکواپول آمریکا بهترین نوع کلر خارجی است و کلر پارس نمونه ای ایرانی و باکیفیت است که انواع میکروارگانیسم ها را از بین می برد. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با انواع روش هایی که آب استخر را گرم می کنند، آشنا می شویم.

انواع روش های گرم کردن آب استخر

انواع روش های گرم کردن آب استخر
انواع روش های گرم کردن آب استخر

پنل های خورشیدی

با پنل های خورشیدی می توان آب استخر را به دمای مورد نظر رساند. پنل های مورد نظر، انرژی گرمایی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. از برق تولید شده می توان آب استخر را گرم کرد. اما این روش، پرهزینه بوده و ابعاد استخر تعیین کننده مقدار و تعداد پنل ها است. این پنل ها نیاز به فضای مناسبی برای دریافت نور دارند.

تشک خورشیدی

استفاده از تشک های خورشیدی مانند پنل های خورشیدی بوده ولی عملکرد آن ها با گرفتن گرما از نور خورشید صورت می گیرد. این تشک ها باعث گرم شدن آب عبوری از خود می شوند. در این روش در استخرهای کوچک استفاده شده و نیاز به پمپ دارند. تشک های مورد استفاده باید به اندازه استخر باشد. تشک های خورشیدی متناسب با محیط زیست بوده ولی فضای بزرگتری را اشغال می کند.

قیمت کلر پارس، کلر هندی و انواع دیگر کلرهای ایرانی و خارجی متفاوت است.

پمپ حرارتی آب

از روش های دیگر گرم کردن آب در استخرها که مشابه با تشک های خورشیدی است، پمپ حرارتی است. اما برخلاف تشک ها، پمپ حرارتی به انرژی خورشیدی بستگی ندارد. این دستگاه در هوای گرم، گرما را از هوا به آب پمپ شده منتقل می کند. به همین دلیل از معایب این روش، محدودیت استفاده تنها در هوای گرم است. ولی نصب تجهیزات آن مقرون به صرفه بوده و به راحتی انجام می شود.

در صورت سرد بودن منطقه ی زندگی، از برق و گاز برای تامین انرژی این پمپ ها استفاده می شود.

هیتر گازی استخر

راحت ترین و پرسرعت ترین روشی که برای بالا بردن دمای آب استخرها استفاده می شود، هیترهای گازی است. بر خلاف کشور ما، در کشورهای اروپایی به جهت مصرف بالای گاز، از این روش زیاد استفاده نمی شود. یکی از مزایای هیترهای گازی، کاربرد آن ها در تمام مناطق آب و هوایی است، ولی باید گاز طبیعی داشته باشند.

دیگ بخار

دیگ های بخار روش دیگری است که برای گرما دادن به کار برده می شود. ولی دیگ بخار، چون آلودگی زیادی ایجاد می کند، کمتر استفاده می شود. از معایب این دیگ ها، نیاز داشتن به محیط مناسب برای موتورخانه است. چون فضای زیادی توسط این موتورخانه اشغال می شود.

بهترین روش گرم کردن آب استخر

استفاده از کاور خورشیدی بهترین روشی است که برای این منظور به کار برده می شود، زیرا کم هزینه است. تبخیر باعث از بین رفتن بیشتر گرمای استخر می شود. گرم شدن آب با کمک نور خرشید صورت گرفته و سپس این آب به قسمت های سطحی می رسد. اگر پوششی در استخر نباشد، تمام آب گرم شده تبخیر می شود. در نتیجه با کمک یک کاور و پوشش مناسب، گرمای خورشید باقی مانده و عمل تبخیر صورت نمی گیرد. در نتیجه بدون نیاز به اتلاف انرژی بالا با استفاده از این روش، می توان آب را در استخر گرم کرد.

نکته مهم دیگر در نگهداری استخر، پاکسازی آن است که با انواع کلر آمریکایی و کلر هندی و  کلر پارس می تواند انجام شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا