Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

تصفیه آب بویلر یا دیگ بخار چگونه است؟

تصفیه آب بویلر یا دیگ بخار یکی از با اهمیت ترین موضوعات برای سالم نگه داشتن بویلر است. قبل از این که سیال وارد لوله ها و مخازن بویلر شود، تصفیه آب بویلر صورت می گیرد. با تصفیه آب، عملکرد بویلرها و بازده عمل آن ها بهتر می شود. بخاری که از آب بویلر تولید می شود، باعث انتقال گرما در تمام تاسیسات این سیستم می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با چگونگی تصفیه آب بویلر یا دیگ بخار و همچنین خرید کلر آشنا می کند.

آب دیگ های بخار

در بویلرها، آب توسط لوله ها و مخازن حرارت داده شده و تولید بخار با کیفیت بالا می کند. منبع تولید گرما، سوخت های فسیلی، برق و یا انرژی هسته ای می تواند باشد. گرما توسط بخار تولید شده در تمام تاسیسات منتقل می شود. به این وظیفه مهم، تصفیه آب در دیگ های بخار از اهمیت بالایی برخوردار است. اما قبل از این که آب یا هر سیال دیگری، وارد دیگ بخار شود، تصفیه آن انجام می شود. کنترل سه فاکتور مهم PH، سختی آب و TDS در آب ورودی حائز اهمیت است. با تصفیه، دیگ های بخار از آسیب در امان خواهند بود.

آب دیگ های بخار
آب دیگ های بخار

در صورت عدم تصفیه تصفیه آب بویلر یا دیگ بخار، قطعات داخلی بویلر، تجهیزات ایمنی و لوله های کمکی آن، پوسته پوسته می شود. پس نیروی حرارتی افت پیدا کرده، بازده بویلر کاهش یافته و دیگ بخار دچار خرابی می شود. در نتیجه علاوه بر این که طول عمر تجهیزات کم می شود، فرایند تولید بخار دچار آسیب می شود.

برای خرید کلر با کیفیت مناسب، بهتر است شرکت های معتبر انتخاب شود تا خریدی مطمئن داشته باشد.

نحوه تصفیه آب بویلر یا دیگ بخار

با توجه به عواملی چون کیفیت و شیمی آب و همچنین ملزومات دیگ بخار، انواع فرایندهای تصفیه آب بویلر، مختلف است. اما به طور کلی شامل مراحل زیر است.

آب جایگزین

به آبی که اولین بار از منبع دریافت شده و جایگزین آب بخار شده و یا آب چکه شده از دیگ بخار است، آب جایگزین گفته می شود. این آب می تواند آب شهری، آب تصفیه نشده و … باشد.

تشکیل رسوب شیمیایی و انعقاد

با افزودن مواد شیمیایی مختلف به مخزن آب بعد از این که ذرات خارجی بزرگ از بین رفت، مواد معلق و آلاینده های دیگر حذف می شود. این کار با استفاده از یک یا دو رآکتور صورت می گیرد که مواد شیمیایی اضافه شده با ذرات ریز ترکیب شده و تشکیل ذرات سنگین برای ته نشین شدن می کند. آلوم و پلی آلومینیوم از جمله متداول ترین مواد انعقاد کننده هستند.

فیلتراسیون و اولترافیلتراسیون

برای این که ذرات معلقی چون انواع رسوبات، کدورت و مواد آلی مختلف از آب حذف شود، این فرایند صورت می گیرد. ذراتی با اندازه ای کمتر از یک میکرون، با این روش حذف می شوند.

رزین سختی گیر

رزین سختی گیر می تواند سختی ایجاد شده توسط ترکیباتی مانند بی کربنات ها، سولفات ها، کلریدها و نیترات ها را از بین ببرد. با استفاده از یک کاتیون اسید قوی، اتصال آن به یون ضعیفی مانند سدیم صورت می گیرد. سدیم آزاد شده توسط رزین سختی گیر، با یون های سخت کننده مانند کلسیم، منیزیم و آهن ترکیب می شود.

قلیاییت زدایی

رزین های حذف قلیاییت مانند کلرید سدیم، میزان PH آب را کاهش می دهد. کلرید در این رزین آنیونی قوی، جایگزین بی کربنات، سولفات و نیترات می شود.

اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون

اکثر ناخالصی های مضری که غشاهای RO/ NF را آلوده می کند، توسط اسمز معکوس و نانوفیلتراسیون از بین می رود. آلاینده ها با عبور تحت فشار آب از غشاهای نیمه تراوا به دام می افتد. باکتری ها، نمک ها، مواد آلی، سیلیس و سختی، از جمله موادی هستند که با این فرایند حذف می شوند.

حذف گاز

مخلوط گاز میعانی بازگردانده شده به سیستم با آب جایگزین تصفیه شده صورت گرفته و به فرایند هوازایی وارد می شود. زیرا وجود اکسیژن و دی اکسید کربن به هر مقداری، باعث خورندگی لوله ها و تجهیزات بویلر می شود. قیمت خرید کلر در بازار با توجه به نوع کشورهای تولیدکننده متفاوت است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا