Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

شوک آب استخر چیست؟ – انواع آن

شوک آب استخر زمانی انجام می شود که حجم کم کلر روی تمیزی آب استخر به اندازه ی کافی تاثیرگذار نباشد. روش های مختلفی برای شوک دادن به استخر وجود دارد. با این روش، مقدار کافی کلر به استخر وارد می شود تا تا تمام کلر ترکیب شده در آن حذف شود. مقدار اضافه شده کلر در این شرایط به اندازه ۱۰ برابر مقدار کلر ترکیب شده در استخر است. کلر آمریکایی آکواپول یکی از با کیفیت ترین و بهترین کلرهای خارجی و  کلر پارس یکی از شرکت های معتبر تولید کننده و عرضه کننده کلر در داخل کشور است. با شوک آب استخر و نحوه انجام آن در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک آشنا می شویم.

شوک آب استخر چیست؟

در مواقعی که با ورود به استخر با بوی تند کلر مواجه می شوید، کلری نیست که برای پاکسازی به کار رفته است. دو نوع کلر در آب استخر وجود دارد. نوع اول، کلر آزادی است با اکسید کردن ذرات معلق در آب استخر، کار گندزدایی را انجام می دهد. نوع دیگر، کلر ترکیبی بوده و قبلا گندزادیی را انجام داده و الان هیچ سودی ندارد. کلر ترکیبی که به نام کلرامین خوانده می شود، بسیار مضر بوده و در دوزهای بالا سمی است.

شوک آب استخر زمانی انجام می شود که مقدار کلر ترکیبی به بیشتر از ۳ ppm برسد. ماده ای که برای شوک دادن مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند کلری و یا غیرکلری باشد. با این عمل، ذرات معلق اکسید شده و از بین می رود. در نتیجه میزان کلر آزاد آب استخر زیاد می شود. اکسید کردن و تبدیل به حالت گازی نیز فرایند دیگری است که با اکسید شدن کلر ترکیبی توسط شوک صورت می گیرد.

شوک آب استخر چیست؟
شوک آب استخر چیست؟

انواع شوک آب استخر

با این که ماده اصلی همه این روش ها کلر است، اما تفاوت های زیادی بین آن ها وجود دارد. شرایط تعیین کننده مناسب بودن یکی از این روش ها برای استخر است.

آب ژاول یا سدیم هیپوکلریت

کلر مایع که همان سدیم هیپوکلریت است، با داشتن میزان PH بالا، ارزان قیمت است. اما استفاده از این نوع شوک کلر در دوزهای بالا، مشکلاتی چون سفید شدن سطوح رنگ شده، آستر وینیل و سطح های حساس را ایجاد می کند. نتیجه ی مناسب زمانی حاصل می شود که به ازای هز ۱۰ هزار گالن از اب استخر، یک گالن از این شوک اضافه شود. اما ۲۴ ساعت بعد از اضافه کردن این شوک، وارد آب استخر نشوید.

کلر هیپوکلریت کلسیم

هیپوکلریت کلسیم که به صورت پودری بوده و از نظر قیمت، مقرون به صرفه است. میزان PH این شوک پایین تر از کلر مایع است. برای این که مشکلات گفته شده در اضافه کردن کلر مایع پیش نیاید، در سطوح مستعد سفید شدگی با احتیاط استفاده می شود. مقدار کلسیم هیپوکلریت اضافه شده به ازای هر ۱۰ تا ۱۵ هزار گالن آب استخر، نیم کیلو است. زمان افزودن شوک کلر استخر کل هیپو، بهتر است عصر باشد تا بتواند در شب تاثیر بهتری بگذارد. چون سطح کلسیم آب توسط این نوع شوک بالا می رود در استخرهای با کلسیم زیاد استفاده نشود.استفاذه از کلر ایرانی پارس برای این منظور در صورت نبود کلر خارجی خوب میتواند خوب باشد . محصولات کلر پارس با استفاده از آخرین تکنولوژی دوستدار محیط زیست تولید می شوند.

هیپوکلریت لیتیم

در ایران این روش وجود ندارد و مرسوم نیست هیپوکلریت لیتیم که همان شوک لیتیم است، با این که گران است، خیلی سریع حل می شود. به همین دلیل در استخرهای وینیلی و سطوح مستعد سفید شدن، به کار برده می شود. سطح کلسیم استخر با این شوک بالا نرفته و در استخرهای با کلسیم بالا مناسب است. مقدار دوز مصرفی این نوع شوک کلر بالاتر از انواع دیگر است. به طوری که به ازای هر ۸ هزار گالن، نیم کیلوگرم استفاده می شود. شوک کلر استخر لیتیم به جهت گران بودن در استخرهای مسکونی کوچک، بسیار استفاده می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا