Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

تصفیه پساب چیست؟ – انواع روش های آن

تصفیه پساب برای بازگرداندن آب مصرف شده برای استفاده دوباره صورت می گیرد زیرا دنیا با کمبود آب مواجه است. به دلیل اهمیت این موضوع، تصفیه پساب فرایندی بسیار مهم بوده و نیاز به ارائه راه کارهای جدید دارد. فاضلاب های صنعتی که در نتیجه فعالیت های صنعتی مختلف تولید می شود، به روش های مختلفی تصفیه می شود. در فرایند تصفیه، آب فاضلاب به آبی تبدیل می شود که می تواند مجدد استفاده شود. پودر کلر یکی از موادی است که در فرایندهای تصفیه و پاکسازی به کار برده می شود. این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک ما را با تصفیه پساب و انواع مراحل آن آشنا می کند.

انواع روش های تصفیه پساب

امروزه فاضلاب ها به عنوان مهمترین منابع تامین آب هستند و همان طور که گفته شد، کیفیت انواع آن ها متفاوت است. به همین دلیل با استفاده از روش های مختلف، تصفیه می شوند. دو دسته آلاینده ها در فاضلاب ها وجود دارد. یکی آلاینده های غیرآلی که شامل انواع نمک های معدنی، کلر، مواد قلیایی، آمونیاک و … هستند و دیگری آلاینده های آلی که شامل انواع قندها، چربی ها، روغن ها، هیدروکربن ها، پروتئین ها و … هستند.

در انواع فناورهای تصفیه آب، فرایندهای مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی مانند فیلتراسیون، منعقد کردن، شناورسازی، جذب، تبادل یون، الکترولیز و … انجام می شود. در این جا به برخی از این روش ها اشاره می کنیم.

انواع روش های تصفیه پساب
انواع روش های تصفیه پساب

ازن و ازن ژنراتور

با توجه به مزایای زیاد ازن نسبت به ضدعفونی با انواع کلر مانند پودر کلر، از این فرایند بسیار استفاده می شود. ازن گازی با خاصیت اکسیدکنندگی بسیار قوی است که به عنوان یک ضدعفونی کننده در تصفیه آب و فاضلاب به کار برده می شود. ازن به راحتی توانایی از بین بردن باکتری ها، ویروس ها، تخم ها و کیست های انگلی را داشته و نسبت به کلر، کلروآمین و … قدرت گندزدایی بالاتری دارد. با ازن، مواد جانبی مضری باقی نمی ماند. کلر توانایی حذف کامل میکروب ها را نداشته، کیفیت آب را تغییر داده و اثرات زیست محیطی دارد، در صورتی که ازن این معایب را ندارد.

فناوری پلاسما

از جمله مزایای فناوری پلاسما، مقرون به صرفه بود ن، عدم کاربرد مواد شیمیایی و بالا بردن میزان ظرفیت تصفیه خانه های فاضلاب است. در این فرایند، جرقه هایی در نتیجه برخورد با ذرات محلول و مولکول های آب ایجاد شده و میزان انرژی بالا رفته در نتیجه دمای موضعی محیط بالا می رود. با این فرایند، کاویتاسیون پلاسمایی اتفاق می افتد که منجر به تشکیل حباب هایی با اندازه نانو و میکرومتری می شود. وقتی حباب ها واپاشی می شوند، افزایش دمای موضعی، باکتری ها و میکروارگانیسم ها را از بین می برد. الکترون ها و یون های موجود با واپاشی، تولید رادیکال های قوی می کند که وجود آن ها و اشعه فرابنفش، مواد محلول را اکسید می کند. در این صورت، جداسازی به صورت جامد در نتیجه تشکیل لخته و رسوب انجام می شود.

جاذب های طبیعی

جداسازی آلاینده های آلی در فاضلاب ها، امری بسیار مهم است که توسط جذب کننده بسیار قوی، طبیعی و غیرسمی به نام آیروژل الیاف کربن صورت می گیرد. این جذب کننده قابل بازیافت نیز است. این ماده با سطح ویژه بالا، انواع آلاینده ها با وزن بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ برابر وزن خود را جذب می کند.

روش های غشایی

انواع غشاهای پلیمری مانند اولترافیلتراسیون، نانو فیلتراسیون، میکروفیلتراسیون و اسمز معکوس در صنعت آب و فاضلاب به کار می رود. برای استفاده از این غشاها در انواع تصفیه خانه ها، پکیج تصفیه فاضلاب غشایی و سیستم اسمر معکوس استفاده می شود. در این روش مزایایی چون کاهش مصرف انرژی، سهولت استفاده، انتقال جرم با بازده بالا وجود دارد که در انواع تصفیه فاضلاب های پتروشیمی به کار برده می شود.بازار خرید و فروش پودر کلر به عنوان یکی از مواد کاربردی در تصفیه آب، رونق زیادی دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا