Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

کاربرد فیلتر شنی چیست؟

کاربرد فیلتر شنی به عنوان یکی از ابتدایی ترین روش های تصفیه آب است. با کمک این دستگاه، ذرات معلق جامد، گل و لای و همچنین املاح اضافی از آب جداسازی می شود. در نتیجه کدورت آب از بین رفته و زلال و شفاف می شود. فیلتر شنی علاوه بر این، به عنوان اولین مرحله در سیستم های تصفیه پیشرفته نیز به کار برده می شود. در تصفیه آب از کلر به عنوان ماده ضدعفونی کننده استفاده می شود. کلر آمریکایی با کیفیت در بازار برای این منظور عرضه می شود. برای آشنایی با کاربرد فیلتر شنی، این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک را مطالعه بفرمایید.

فیلتر شنی

سند فیلتر یا فیلتر شنی را به صورت مخزنی تعریف می کنند که آب را با فیلتراسیون فیزیکی از درون سیلیس و بستر شنی عبور داده و ذرات معلق آن را حذف می کند. این دستگاه بیشتر به صورت عمودی و گاهی به صورت افقی و از جنس فلز یا فایبرگلاس است. این روش که آب شفاف حاصل می کند، ساده، کم هزینه و سازگار با محیط زیست است. چند لایه سیلیس با درجه بندی های مختلف داخل مخزن و به صورت تحت فشار قرار دارد. در این روش همه ذرات معلق، رنگ ها، پلانکتون ها، باکتری ها و … از آب حذف می شوند.

فیلتر شنی
فیلتر شنی

به عبارتی با فیلتر شنی، آب عبور شده از بستر آن، صاف می شود.

مزایای فیلتر شنی

اجزای فیلتر شنی، یک مخزن، شیر ورودی، یک شیر خروجی و تعداد زیادی نازل است. سیلیس موجود در این فیلترها، برای جلوگیری از عبور ذرات اضافی از نازل ها است. از مزایای فیلتر شنی، سرعت تصفیه بالا، کم هزینه بودن، داشتن مکانیسم عمل ساده و همچنین اشغال فضای کم است.

کاربرد فیلتر شنی در آماده کردن آب برای برج های خنک کننده، تولید آب آشامیدنی، تصفیه در استخرها، تصفیه فاضلاب، تصفیه آب های خاکستری و همچنین پیش فیلتراسیون برای سیستم های غشایی است.

چگونگی عملکرد فیلتر شنی

کاربرد فیلتر شنی با ترکیب دو فرایند جهت جداسازی آلاینده های آب صورت می گیرد.

در اولین مرحله، به دام افتادن ذرات معلق جامد در فاصله های کم بین دانه های ریز شنا انجام می شود. در مرحله بعد مواد لزج، چربی ها و مواد ژلاتینی به دانه های شنی متصل می شوند. مواد منعقد کننده برای بالا بردن میزان راندمان فیلتر به آن افزوده می شود.

در نتیجه این دو فرایند، حجم زیادی از آلاینده ها تفکیک شده و باعث ایجاد افت فشار زیاد تولید شده توسط فیلتر نسبت به افت فشار مواد اولیه می شود. کل این فرایند را به عنوان اولین مرحله از تصفیه آب نیز محسوب می کنند.

انواع فیلتر شنی

یکی از فیلترهای شنی، استخری است که برای جداسازی ذرات اضافی آب است. به جهت این که در آب استخر کلر وجود دارد، بدنه فیلترهای شنی استفاده شدده از استیل یا فایبرگلاس است. کلر ایرانی بیشترین کاربرد را در گندزدایی از آب استخرها دارد.

از انواع فیلترهای شنی دیگر، تحت فشار است. این فیلتر که سرعت بالایی در عمل فیلتراسیون دارند، مواد جامد معلق تا ۱۰۰ میکرون را جداسازی می کند. ساخت این فیلترها به صورتی است که هنگام تولید یا شست و شوی برعکس عبور آب از سیلیس ها، پخش به صورت یکنواخت صورت گیرد.

کاربرد فیلتر شنی تند به عنوان یکی دیگر از انواع این دستگاه ها، برای تصفیه آب آشامیدنی است. راندمان این فیلترها بالا بوده و ذرات معلق بزرگ را حذف می کنند. از این فیلترها دو نوع سریع ثقلی و فشاری وجود دارد. پمپ های قوی، بک واش، شست و شوی منظم و تنظیم دقیق خروجی پمپ از مواردی است که در این فیلترها باید نیاز است.

نوع دیگر فیلتر شنی، کند است که علاوه بر روش های دیگر که به پمپ و مواد شیمیایی نیاز دارند، با کمک فرایندهای بیولوژیکی جهت پاکسازی آب استفاده می کند. این سیستم ها بدون فشار بوده و بدون این که به مواد شیمیایی نیاز پیدا کنند با استفاده از لایه ای از کربن فعال، عمل پاکسازی آب را انجام دهند.

بازار خرید و فروش کلر ایرانی به جهت قیمت ارزان آن، رونق دارد. کلر به صورت انواع مختلفی چون قرص کلر، پودر کلر به فروش  می رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا