Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آب

روش های گرم کردن آب استخر چیست؟

با انواع روش های گرم کردن آب استخر می توانید در فصول سرد سال نیز از استخرها استفاده کنید. برای افراد شناگر، داشتن دمای مناسب آب استخر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هر کدام از انواع استخرها مانند استخرهای تفریحی، درمانی، هتل ها، جکوزی و … دارای دمای مناسب متفاوتی هستند. علاوه بر دمای مناسب، ضدعفونی کردن آب استخر نیز از مسایل بسیار مهم است. کلر متداول ترین ماده ای است که برای این منظور به کار برده می شود. کلر پارس یکی از بهترین برندهاست که در بازار عرضه می شود. در این مقاله نشریه جهان شیمی فیزیک با روش های گرم کردن آب استخر آشنا می شویم.

کاور خورشیدی

گرمای استخر با کمک پوشش خورشیدی حفظ شده و به مقدار زیادی مانع از تبخیر می شود. کاور خورشیدی ارزان ترین روش حفظ گرما در استخرها است. اگر کاور خورشیدی روشن باشد، نور خورشید و گرمای زیادی را به استخر داده و باعث عبور اشعه UV از خود می شود. این شرایط گلخانه ای باعث گرم شدن آب استخر می شود. اما کاورهای تیره فقط وسیله ای برای حفظ گرمای آب استخر هستند.

کاور خورشیدی
کاور خورشیدی

کلر پارس از برندهای معتبر است که محصولی باکیفیت را در بازار عرضه می کند.

گرمکن خورشید

از دیگر روش های گرم کردن آب استخر، گرمکن خورشیدی است که با کمک انرژی خورشید، آب استخر را گرم می کند. این دستگاه مانند یک آبگرمکن خورشیدی عمل می کند. لوله هایی سایه از جنس پلاستیک تشکیل دهنده این دستگاه هستند. آب بعد از پمپاژ شدن به درون گرمکن خورشیدی، انرژی و گرما را وارد آب استخر می کند. عملکرد گرمکن های خورشیدی در مناطقی با روزهای آفتابی بیشتر، بهتر خواهد بود. گرمکن خورشیدی همراه با یک کاور خورشیدی، در حفظ گرمای آب استخر، عملکرد بهتری خواهند داشت.

هیتر گازی

یکی از روش های گرم کردن آب استخر، هیتر گازی است که در استخرهای خانگی کوچک و متوسط به کار برده می شود. در این روش، شعله آتش به طور مستقیم با لوله های حاوی آب برخورد کرده و آن ها را گرم می کند. هیترهای گازی که متشکل از قطعات داخلی مختلف است، حجم کمی دارد و این از مزایای دستگاه است. از معایب این دستگاه، هزینه بالای آن است.

هیتر برقی

بالا بردن دمای آب استخرها با هیترهای برقی بر اساس گرم شدن المنت های حرارتی داخلی با کمک انرژی الکتریکی است. هیترهای برقی در مقایسه با هیترهای گازی، دارای ظرفیت حرارتی پایین ولی مصرف برق بالا هستند، به همین جهت در جکوزی ها و استخرهای خانگی کوچک استفاده می شوند.

پمپ حرارتی یا هیتر پمپ

دمای آب استخرها در این روش با کمک انرژی الکتریکی و هوای گرم محیط بالا می رود. آب استخر بعد از این که از پمپ و فیلتر عبور می کند، داخل دستگاه شده و هوای محیط با کمک یک فن به داخل وارد می شود. سپس عبور آن از کویل اوپراتور در اطراف دستگاه انجام می شود. گرمای موجود در این هوا به کمک مایع مبرد جذب شده و به گاز تبدیل می شود. ورود گاز گرم به کمپرسور، باعث گرم شدن دوباره آن می شود.

سپس گاز گرم خارج شده از کمپرسور به نوعی مبدل حرارتی به نام کندانسور وارد شده و تبادل حرارتی بین آب استخر و گاز گرم صورت می گیرد. ر نتیجه بخشی از این گرما به آب استخر منتقل شده و دمای آبی که ۳ تا ۵ درجه زیاد شده است، وارد استخر می شود.

گاز داغ که حرارت خود را از دست داده است مایع شده و وارد اوپراتور می شود. این روش با این که هزینه بالایی دارد، ولی در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

دیگ های بخار استخری

در گذشته با توجه به منابع فراوان انرژی های تجدیدپذیری چون گازوئیل، نفت و گاز طبیعی در ایران، برای گرم کردن آب خانه ها از این روش استفاده می شد. می توان برای گرم کردن آب استخر نیز از دیگ بخار و موتورخانه استفاده کرد. نگهداری از دیگ های بخار و تجهیزات آن نسبت به روش های دیگر کمتر است. کلر پارس را در بازار برای استفاده در ضدعفونی آب استخرها وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا