Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
تصفیه آبمحصولات شیمیایی

مقدار مناسب کلر استخر چقدر است؟

حفظ مقدار مناسب کلر استخر شنا برای تمیز، ایمن و لذت بخش نگه داشتن آب بسیار مهم است. اینکه چه مقدار کلر به استخر اضافه کنید بستگی به نوع کلر مورد استفاده شما دارد. مثلا در مورد قرص کلر می توانیم بگوییم که قاعده کلی افزودن  ۱ قرص ۳ اینچی یا ۲۰۰ گرمی در هر ۱۰ هزار لیتر آب استخر سرباز یا یک قرص ۳ اینچی یا ۲۰۰ گرمی در هر ۱۵ هزار لیتر در استخر سربسته در هر هفته است. هدف این است که سطح کلر ۱ تا ۲ قسمت در میلیون (ppm) باشد.

شما باید ابتدا میزان کلر استخر خود را آزمایش کنید تا سطح فعلی کلر آن را بیابید، سپس مقادیر کلر را بر اساس مقدار ppm مورد نیاز برای افزایش سطح و تعداد گالن استخر اضافه کنید. حداقل هر هفته آب استخر را مجدداً آزمایش کنید و در صورت لزوم کلر اضافه کنید. قبل از صحبت بیشتر در مورد اینکه مقدار مناسب کلر استخر چقدر است، نحوه عملکرد کلر در استخرها را مرور می کنیم. با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

انواع کلر موجود در استخر شنا

کلر آزاد

کلر آزاد، کلر موجود در آب است که هنوز با هیچ یک از اجزا دیگر در آب ترکیب نشده است. کلر آزاد آماده کشتن باکتری ها، ویروس ها و جلبک ها است زیرا فعال و آماده استفاده است. برای اینکه ضدعفونی به خوبی انجام شده و بهترین کیفیت آب در استخرها حفظ شود، باید کلر آزاد کافی وجود داشته باشد.

وقتی صحبت از تمیز نگه داشتن استخر می شود، کلر آزاد اصلی ترین ماده ضدعفونی کننده ای است که از رشد میکروارگانیسم های مضر جلوگیری می کند. با بررسی منظم سطح کلر آزاد، صاحبان استخر می توانند مطمئن شوند که آب برای شناگران سالم و تمیز است.

کلر ترکیبی

زمانی که کلر آزاد با مولکول های آلی یا معدنی موجود در آب استخر واکنش می دهد کلر ترکیبی تشکیل می شود. اغلب اوقات، شناگران عرق، چربی بدن، ادرار و موارد دیگر را به این مواد شیمیایی اضافه می کنند. هنگامی که کلر آزاد با این سموم ترکیب می شود، کلرآمین می سازد که اغلب به آنها «محصولات جانبی ضد عفونی» می گویند.

برخلاف کلر آزاد، کلر ترکیبی به خوبی آب را تمیز نمی کند و می تواند باعث بوی بد، سوزش چشم و پوست و کاهش شفافیت آب شود. مقادیر بالای کلر ترکیبی به این معنی است که آب به اندازه کافی تمیز نمی شود و برای تجزیه کلرآمین ها و ایمن کردن آب به تصفیه کلر یا «شوک درمانی» بیشتری نیاز دارد. مقدار مناسب کلر استخر سطح کلرآمین ها را کنترل می کند.

کلر کل

کلر کل مجموع مقدار کلر آزاد و ترکیبی در آب استخر است. کلر کل تصویر کاملی از کلر موجود در استخر، از جمله کلر آزاد که به عنوان ضدعفونی کننده فعال عمل می کند و کلری که قبلاً با آلاینده ها تماس داشته است (کلر ترکیبی) ارائه می دهد.

با توجه به سطح کلر کل، می توانید محاسبه کنید که به طور کلی چه مقدار کلر باید به استخر اضافه کنید و مطمئن شوید که در محدوده ایمن باقی می ماند. متعادل کردن مقدار کلر کل برای تمیز نگه داشتن آب و جلوگیری از مشکلات ناشی از کلر بسیار کم یا زیاد مهم است.

با دانستن تفاوت بین کلر آزاد، کلر ترکیبی و کلر کل، صاحبان استخر می توانند سطح کلر را در استخرهای خود کنترل کنند و مطمئن شوند که همه می توانند ایمن و لذت بخش شنا کنند. برای حفظ مقدار مناسب کلر استخر، مهم است که آب را آزمایش کنید و مقدار مناسبی کلر اضافه کنید.

همانطور که ما محاسبه می کنیم که چه مقدار کلر باید به استخر در حیاط خلوت خود اضافه کنید، بیشتر در مورد مقدار کلر آزاد صحبت می کنیم. ما نمی ‌توانیم روی کلر ترکیبی برای از بین بردن آلاینده‌ ها در استخر حساب کنیم، زیرا این ماده ضدعفونی ‌کننده خیلی قوی نیست.

به طور کلی، یک استخر شنای خانگی باید بین ۲ تا ۴ پی پی ام کلر آزاد داشته باشد. هنگامی که کیت تست شما نشان می دهد که سطح کلر آزاد به زیر ۲ پی پی ام کاهش یافته است، باید به فکر اضافه کردن بیشتر باشید.

مقدار مناسب کلر استخر چقدر است؟
مقدار مناسب کلر استخر چقدر است؟

انواع کلر مورد استفاده در استخر

در بازار، حداقل پنج نوع مختلف از کلر استخر وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. آنها عبارتند از:

کلر مایع (هیپوکلریت سدیم یا وایتکس)

هیپوکلریت سدیم یا همان وایتکس ، که معمولاً به عنوان کلر مایع در ایران شناخته می شود، یک شکل رایج ضدعفونی کننده بد استخر است. کلر مایع حاوی غلظت کمی از کلر است. بدترین روش ضدعفونی آب استخر با کلر مایع یا وایتکس است که خیلی از فروشگاه ها در ایران بخاطر قیمت کم آن ارائه میدهند . مشکلات پوستی و تنفسی و گوارشی تا رنگبری مایو و رنگ مو از مشکلات استفاده از کلر مایع است .

کلر گرانول (هیپوکلریت کلسیم)

کلر گرانول یکی دیگر از گزینه های محبوب برای ضدعفونی استخر است. این ماده شیمیایی شامل دانه های کوچک یا گلوله های هیپوکلریت کلسیم است که در آب حل شده و کلر آزاد می کند. کار با کلر گرانول آسان است و می توان آن را با پخش کردن آن در سطح استخر یا حل کردن آن قبل از افزودن به آب استفاده کرد.

دی کلرو ایزوسیانورات (کلرهای سریع حل شو)

دی کلر شکل تثبیت شده کلر است که به صورت دانه ای یا قرصی موجود است. این ترکیب حاوی کلر و اسید سیانوریک است که به محافظت از کلر در برابر تخریب ناشی از نور خورشید کمک می کند. دی کلر اغلب برای کلرزنی استخر و درمان شوک استفاده می شود و بهترین گزینه از نظر کیفیت آب و سلامتی برای استفاده در استخر شنا است .

قرص کلر (اسید تری کلرو ایزوسیانوریک)

قرص های کلر به آرامی در آب حل می شوند و حاوی اسید تری کلرو ایزوسیانوریک هستند. آنها معمولاً در دستگاه های پخش کلر شناور یا کلریناتورهای خودکار استفاده می شوند. قرص ‌های کلر آزادسازی مداوم کلر را فراهم می‌ کنند و سطوح ضدعفونی ثابت استخر را در طول زمان تضمین می‌کنند و بهمراه دی کلرو ایزوسسیانورات بهترین گزینه برای استفاده در استخر است .

هیپوکلریت لیتیوم

هیپوکلریت لیتیوم یک ترکیب کلرینه با قابلیت حل شدن سریع به صورت گرانول است. اگرچه نسبتاً گران‌ است، اما به دلیل خاصیت ضدعفونی‌ کنندگی سریع و کمترین تأثیر بر روی تعادل آب استخر کاملا شناخته شده است که در ایران وجود ندارد .

چه مقدار کلر به استخر اضافه کنیم؟

دریافت مقدار مناسب کلر استخر بستگی به تعدادی متغیر مانند اندازه استخر و میزان کلر آزاد موجود در آن دارد. بیایید از استخری استفاده کنیم که ۲۵۰۰۰ لیتر ظرفیت دارد.

فرض کنید مقدار کلر آزاد در استخر شما ۱ پی پی ام است و می خواهید آن را به ۳ پی پی ام برسانید. برای انجام این کار، باید میزان کلر مورد نیاز خود را مشخص کنید. اگر کلر مایع را انتخاب می کنید که معمولاً شامل هیپوکلریت سدیم است و ۱۲۵ گرم کلر موجود در هر لیتر دارد، باید حدود ۴۰۰ میلی لیتر به استخر خود اضافه کنید. در غیر این صورت، می توانید از مقدار کلر مایع برای اضافه کردن به ماشین حساب استخر برای دوز دقیق تر استفاده کنید.

اگر گرانول های کلر جامد مانند هیپوکلریت کلسیم یا کلر دانه ای را انتخاب می کنید که دارای ۷۰۰ گرم کلر در لیتر است، باید حدود ۷۰ گرم از این دانه ها را به استخر خود اضافه کنید.

برای کلر جامد تثبیت شده، مانند اسید تری کلرو ایزوسیانوریک یا قرص کلر، که دارای ۹۰۰ گرم کلر آزاد در هر لیتر است، باید حدود ۵۵ گرم اضافه کنید تا غلظت کلر آزاد را تا جایی که می خواهید به دست آورید.

لطفاً به یاد داشته باشید که این ارقام بر اساس این ایده است که شما با آب تمیزی که با کلر تصفیه نشده است شروع می کنید. بسته به میزان کلر استخر ، ممکن است نیاز به تغییرات داشته باشید.

برای اینکه ضدعفونی با کلر به خوبی عمل کند، مقدار کلر موجود در آب باید بین ۱ تا ۳ پی پی ام باشد. می‌توانید از یک ماشین‌ حساب برای اضافه کردن کلر به استخر استفاده کنید که برای نیازهای شما ساخته شده است.

مقدار مناسب کلر استخر چقدر است؟
مقدار مناسب کلر استخر چقدر است؟

زمان مناسب افزودن کلر به استخر

تعیین بهترین زمان برای افزودن کلر به عوامل مختلفی مانند میزان استفاده از استخر، دمای استخر و دمای آب بستگی دارد. با این حال، شروع فصل همیشه زمان خوبی برای شوک زدن استخر برای رسیدن به ppm کلر مورد نظر است. اما به یاد داشته باشید، تعمیر و نگهداری برای حفظ تعادل استخر یک امر کلیدی است. چه از قرص ‌های کلر استفاده کنید، چه از کلر دانه ‌ای یا یک تولید کننده کلر، به طور مرتب سطح کلر خود را بررسی کنید.

نکات و ترفندهایی در رابطه با مقدار مناسب کلر استخر

پوشش استخر خود را تمیز نگه دارید و فیلتر استخر خود را به خوبی اجرا کنید. به یاد داشته باشید که پمپ و فیلتر استخر برای گردش صحیح مواد شیمیایی استخر ضروری هستند.

در صورت شکوفایی ناگهانی جلبک یا یک مهمانی بزرگ در استخر، آماده باشید که استخر خود را شوکه کنید. شوک باعث افزایش سریع غلظت کلر می شود و جلبک ها و باکتری ها را از بین می برد.

همچنین، مهم است که مراقب سطح pH استخر خود باشید. اسید هیپوکلروس، مؤثرترین شکل کلر، در یک محیط کمی اسیدی بهترین کار را دارد. بنابراین، سعی کنید سطح pH استخر خود را در حدود ۷.۵ نگه دارید.

انتخاب کیت های تست مناسب کلر استخر

حفظ ترکیب شیمیایی مناسب آب در استخر آنقدرها هم که به نظر می رسد پیچیده نیست. قانون سرانگشتی این است که سطح کلر آزاد خود را بین ۲ تا ۱۰ ppm نگه دارید. آزمایش مکرر به شما کمک می کند تا مطمئن شوید که آب استخر شما شفاف و عاری از باکتری های مضر است.

برای نظارت دقیق بر تعادل آب استخر خود، از کیت تست استخر قابل اعتماد استفاده کنید. بهترین کیت ها خوانش کلر کل، کلر آزاد، سطوح pH و اسید سیانوریک را ارائه می دهند. حفظ تعادل ایده ‌آل کلر و سایر مواد شیمیایی استخر رایج ‌ترین راه برای جلوگیری از رشد جلبک ‌ها و تازه نگه داشتن آب استخر است.

به عنوان مالک استخر باید مطمئن شوید که آب استخر شما سالم و تمیز است. بهترین انتخاب در اینجا سرمایه گذاری روی کیت های تست با کیفیت است. این ابزارهای مفید به شما امکان می دهد تا تعادل کلر استخر خود را در کنار سایر پارامترها کنترل کنید. به یاد داشته باشید، دستیابی به تعادل ایده آل کلر در استخر شنا، کلید اصلی آب درخشان و تمیز است.

سخن پایانی

داشتن استخر می تواند در ماه های گرم تابستان لذت بخش باشد، اما مسئولیت های خود را نیز به همراه دارد. بنابراین اگر به نیازهای نگهداری استخر خود توجه کنید در تمام فصل از یک استخر تمیز و جذاب لذت خواهید برد. سطح بهینه کلر برای اکثر دمای آب بین ۱ تا ۳ قسمت در میلیون (ppm) است. در حالت ایده آل، مقدار مناسی کلر استخر شنا باید همیشه حدود ۲ پی پی ام باشد و آب باید به طور مرتب آزمایش شود. سطوح کلر در استخر هم شامل کلر آزاد است که به طور فعال استخر را تمیز می کند و هم کلر ترکیبی یا کلرامین ها است که هنگام اتصال کلر به آلاینده ها ایجاد می شود.

خرید کلر استخر

یکی از مهمترین دغدغه های فعالان حوزه شیمیایی، خرید کلر استخر از یک فروشنده معتبر، باسابقه و قابل اطمینان است. با هدف افزایش اعتماد بین فروشندگان و خریداران از کیفیت محصول موردنظر در فرایند خرید کلر استخر، ما به عنوان مرجع مواد شیمیایی در ایران، تمام تلاش خود را کرده ایم که بهترین فروشندگان کلر استخر را در این بخش و همچنین بنر بالای صفحه به شما معرفی نماییم. امیدواریم با معرفی تامین کنندگان منتخب، نگرانی های خریداران محترم کاهش یافته و بتوانیم لذت تجربه خرید کلر استخر با قیمت و کیفیت مناسب را به شما هدیه نماییم.



  • بازرگانی مهر شیمی

فروش انواع مواد شیمیایی صنایع غذایی و تجهیزات و لوازم تصفیه آب



  • شرکت جهان شیمی

واردکننده مواد اولیه و افزودنی های مجاز صنایع غذایی و خوراکی و دارویی و مواد تصفیه آب کارخانجات و صنایع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا