Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

هات پلیت (همزن مغناطیسی ) چیست و چه کاربردی دارد؟

هات پلیت ( همزن مغناطیسی ) یک دستگاه حیاتی است که در آزمایشگاه برای گرم کردن نمونه ها استفاده می شود. این واقعیت که این وسیله توانایی گرم کردن نمونه را بدون هیچ گونه شعله ای دارد از مزایای اصلی آن است. هات پلیت یکی از لوازم آزمایشگاهی است که می تواند روزانه برای دمای ۱۰۰ درجه و حتی بالاتر استفاده شود.

بررسی مواد حین گرم شدن در آزمایشگاه بسیار مهم است و این وسیله این امکان را برای شما به وجود می آورد.  استفاده از صفحه گرم یک مزیت بزرگ است و می توان آنرا از مواد مختلفی مانند سرامیک ، آلومینیوم یا مینا تهیه کرد. یک صفحه گرم کننده آلومینیومی می تواند گرما را به طور مساوی و خیلی سریع و کارآمد توزیع کند. این دستگاه به راحتی تمیز و نگهداری می شود اگرچه باید در برابر خوردگی احتیاط کرد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می شود.

مواد دیگری که برای ساخت صفحه گرم استفاده می شود سرامیک و لعاب است. اینها نیز ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. هر دو از نظر کنترل دما و همچنین مواد شیمیایی قوی از دوام بیشتری برخوردار هستند. این صفحه می تواند در برابر دمای بالاتر مقاومت کند و همچنین به تغییر رنگ حساس است. از این رو تغییر رنگ ناشی از گرم شدن صفحه بیشتر به چشم می آید.

کاربرد هات پلیت (همزن مغناطیسی)

در کارهای آزمایشگاهی  از صفحات گرم به طور کلی برای گرم کردن ظروف شیشه ای یا محتوای آن استفاده می شود. برخی از این دستگاه ها همچنین حاوی همزن مغناطیسی هستند و اجازه می دهند مایع گرم شده به طور خودکار هم زده شود.

در یک آزمایشگاه از صفحات گرم استفاده می شود زیرا حمام ها در صورت ریختن ، گرم شدن بیش از حد یا شعله ور شدن می توانند خطرناک باشند و دارای اینرسی حرارتی بالایی هستند (به این معنی که مدت زمان زیادی طول می کشد تا خنک شوند).

انواع هات پلیت (همزن مغناطیسی)

هات پیلت آزمایشگاهی

یکی از پرکاربردترین لوازم آزمایشگاهی است که با کمک آهنربا به حل کردن نمونه های موجود در نمونه کمک می کند. این دستگاه دارای یک صفحه نمایش دیجیتالی است که امکان تنظیم دما و سرعت همزدن را فراهم می کند.

هات پلیت صنعتی

هات پلیت‎ها در زمینه‎های متعدد صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند و طیف دمای ۱۰۰ تا ۷۵۰ درجه‎ی سانتی گراد را فراهم می کنند. برای این منظور اغلب اوقات به منبع برق ۱۲۰ تا ۴۸۰ ولت نیازمند هستند. این صفحات گرم صنعتی قادر به تحمل وزنی بیش از ۶۰ کیلوگرم هستند. تفاوت هات پلیت‎های صنعتی این است  که یک صفحه‎ متخلخل به نام  heated chucks دارند.

از این تجهیزات به منظور ایجاد حرارت یکنواخت برای فیلم‎های نازک توسط کشیدن فیلم به شکل محکم بر روی صفحه با کمک یک وکیوم، استفاده می‎شود. یکی  دیگر از کاربردهای این تجهیزات صنعتی در فرآیند ساخت نیمه هادی‎ها است.

هات پلیت دیجیتال

امروزه بیشتر نوع استفاده شده در آزمایشگاه می باشد  زیرا مکان تنظیم و نمایش سرعت دورانی و دما را به صورت دیجیتال دارد. این دستگاه توان حرارتی مناسبی با توزيع بهينه و يکنواخت دما دارد و صفحه هیتر از آلومينيوم با گرید مقاوم در برابر خوردگی و شوک حرارتی  و پوشش سرامیکی مقاوم در برابر مواد شيميايي با کاربرد عمومي در آزمايشگاه ساخته شده است.

هات پلیت (همزن مغناطیسی) چیست و چه کاربردی دارد؟
هات پلیت (همزن مغناطیسی) چیست و چه کاربردی دارد؟

طرز کار و اصول استفاده از هات پلیت

دو روش جایگزین برای گرم کردن ظروف شیشه ای با استفاده از صفحه گرم وجود دارد. یک روش تعلیق ظروف شیشه ای کمی بالاتر از سطح صفحه بدون تماس مستقیم است. این امر نه تنها دمای شیشه را کاهش می دهد ، بلکه سرعت تبادل گرما را کاهش می دهد و حتی گرمایش را بیشتر می کند. این روش برای آزمایش با نقطه جوش کم یا هنگامی که حداقل دمای منبع حرارت زیاد است به خوبی کار می کند.

روش دیگر تنظیم دستگاه به شکل آبمیوه گیری است که با سرهم کردن بخش هایی بر روی صفحه گرم انجام می شود. این روش برای گرم شدن ظروف شیشه ای در دمای بالاتر است زیرا فلاسک به طور غیر مستقیم توسط هوای گرم جمع شده در زیر آن گرم می شود و برخلاف تعلیق ساده ظروف شیشه ای ، این روش در برابر رسوبات بهتر محافظت می شود. هر دو این روش ها در آزمایشگاه های دانشجویی مفید هستند زیرا ارزان ، موثر ، ایمن هستند و پس از استفاده کاربر مجبور نیست منتظر خنک شدن حمام شود.

قیمت خرید و فروش هات پلیت چیست؟

قیمت خرید و فروش هات پلیت با توجه به اینکه کدام نوع از این دستگاه را نیاز دارید متفاوت است و شما می توانید به راحتی آنرا از شرکت های تامین و توزیع لوازم آزمایشگاهی خریداری کنید.

هات پلیت را از کجا بخریم و تهیه کنیم؟

این وسیله آزمایشگاهی را می توان از فروشندگان لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی تهیه کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا