Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

فواید باورنکردنی امگا ۳

امگا ۳ یک ماده مغذی شگفت انگیز است که می تواند از سلامتی عمومی شما حمایت کند و به حفظ عملکردهای مهم بدن از چشم ها گرفته تا پوست ، عضلات و مفاصل کمک کند. امگا ۳ گروهی از اسیدهای چرب هستند که در غذاهای دریایی از جمله ماهی های چرب ، صدف و خرچنگ یافت می شوند و به صورت مکمل غذایی نیز در دسترس هستند.

اسیدهای چرب امگا ۳ مواد مغذی ضروری هستند که در پیشگیری و مدیریت بیماری های قلبی و بسیاری از مشکلات دیگر حائز اهمیت می باشند.

ALA ( آلفالینولنیک اسید) نوع دیگری از این اسیدهای چرب است که در سایر غذاها از جمله بعضی از روغن های گیاهی مانند کلزا و سویا یافت می شود.

فواید مصرف امگا ۳

امگا ۳ برای سلامتی چشم

وقتی به این اسیدهای چرب فکر می کنید ، احتمال اینکه ذهن شما فوراً به سمت عملکرد مغز ، سلامت قلب یا احتمالاً ماهیچه ها و مفاصل برود بسیار بالاست. اگرچه این ترکیب می تواند برای همه این موارد بسیار مفید باشد ولی نقش حیاتی امگا ۳ در حمایت از سلامت چشم هاست.

DHA (اسید چرب دوکوزاهگزائنویک) ، نوعی اسید چرب امگا ۳ و یک عنصر ساختاری مهم در شبکیه چشم است ، بخشی از چشم که برای تشخیص بینایی لازم است. بنابراین ، اگر در رژیم غذایی خود مقدار مناسب این اسیدچرب را دریافت نکنید ممکن است بر روی سطح دید شما اثر بگذارد.

جالب است بدانید یکی از مطالعاتی که به طور خاص نقش امگا تری  را در بینایی بررسی کرد دریافت که کمبود این ترکیب می تواند در تخریب ماکولا وابسته به سن (AMD) نقش داشته باشد. محققان دریافتند که در مبتلایان به AMD سطح  DHA و همچنین نوع دیگری از این اسید چرب ، EPA (اسید ایکوزاپنتائنوئیک) پایین تر از سطح نرمال است.

امگا ۳ برای کاهش التهاب

التهاب بخش مهمی از پاسخ ایمنی  بدن را تشکیل می دهد ، با این حال ، ریشه بسیاری از مشکلات سلامتی ، از جمله بیماری های قلبی عروقی ، فیبرومیالژیا و آرتروز نیز التهاب است.

در درجه اول باید بدانید که التهاب کوتاه مدت می تواند از سیستم ایمنی بدن حمایت کند و از آن در برابر میکروب های خطرناک و عفونت های ویروسی که سعی در نفوذ به بدن دارند ، محافظت کند. التهاب حتی به بافت های آسیب دیده برای بهبودی نیز کمک می کند.

بسیاری از فواید این اسیدهای چرب مفید ناشی از عملکرد ضد التهابی آنها است. تصور می شود که امگا ۳ می تواند با کاهش واکنش های التهابی ، باعث کاهش میزان سیتوکین های التهابی ، ایکوزانوئیدها و کاهش التهاب در بدن شود.

امگا ۳ برای سلامت ماهیچه ها و مفاصل

خواص ضد التهابی این ترکیب می تواند در مورد عضلات و مفاصل شگفت آور باشد و به حفظ تحرک شما به خصوص با افزایش سن کمک کند.

تحقیقات همچنین نشان می دهد که این اسیدهای چرب می تواند در جذب کلسیم نیز نقش داشته باشد. کلسیم برای استخوانهای سالم قوی بسیار ضروری است اما به چندین ماده غذایی دیگر وابسته است تا به درستی توسط بدن جذب و استفاده شود. اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند به تقویت جذب کلسیم در استخوانها کمک کرده و با افزایش تراکم آنها باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری پوکی استخوان شوند.

امگا ۳ برای خواب

رابطه بین این ترکیبات و خواب اخیراً مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است . جالب است بدانید که این ترکیب به آزاد شدن ملاتونین – هورمون خواب –  کمک می کند. همچنین این اسیدهای چرب  می توانند سطح هورمونهای استرس مانند نوراپی نفرین را تنظیم کنند و از این طریق نیز به بهبود خواب کمک کنند.

فواید باورنکردنی امگا 3
فواید باورنکردنی امگا ۳

امگا ۳ برای پوست

پوست بزرگترین اندام بدن شماست و به تعادل ظریف مواد مغذی متکی است تا عملکرد بهینه داشته باشد. متأسفانه وقتی پوست در معرض عوامل تنش زای محیطی ، آلرژن ها و سموم قرار می گیرد آسیب می بیند.

این اسید چرب از غشاهای پوستی پشتیبانی  کرده و به ترمیم سلول ها یا بافت آسیب دیده کمک می کند و باعث تقویت قدرت اپیدرم می شود . بنابراین از نفوذ راحت عوامل بیماری زا و آلرژن ها جلوگیری می کند.  خواص ضد التهابی این ترکیبات برای درمان مشکلاتی مانند آکنه ، اگزما و پسوریازیس نیز موثر است.

امگا ۳ برای عملکرد مغز

این ترکیبات در واقع بخشی از ساختار مغز محسوب می شوند بنابراین جای تعجب نیست که این ماده مغذی اغلب با عملکرد مطلوب مغز در ارتباط باشد. امگا ۳ به عنوان یک ضد التهاب طبیعی ، می تواند به کاهش التهاب در مغز که می تواند سیگنال های حیاتی مغز را مختل کند مقابله کند.  تحقیقات همچنین نشان داده اند که این ترکیب می تواند مانع از دست دادن حافظه شود.

در حالی که این اسیدچرب نمی تواند برای درمان زوال عقل یا آلزایمر کاری انجام دهد ، بررسی ها نشان داد که سالخوردگانی که سطح امگا تری بالاتری داشتند ، خطر ابتلا به زوال عقل کمتری دارند.

امگا ۳ برای خلق و خوی

این اسید چرب برای عملکرد مطلوب مغز به ویژه در مورد احساسات منفی مانند استرس و اضطراب ، مفید بوده و مصرف آن باعث افزایش روحیه شما می شود. این امر عمدتاً به تاثیر  EPA بر کورتیزول – هورمون استرس و کاهش آن برمی گردد.

در مطالعه‌ای که محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام داده‌اند ، مشخص شد که EPA به خودی خود و در ترکیب با فلوکستین قادر به کاهش سطح کورتیزول است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا