Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
آزمایشگاهی

از کاغذ ph و کاربردهای آن چه می دانید؟

کاغذ ph یکی از لوازم آزمایشگاهی است که برای شناسایی اسیدها و بازها مورد استفاده قرار می گیرد. تغییر رنگ این کاغذها نشان دهنده اسیدی یا بازی بودن محیط است و به همین دلیل به آنها معرف ph یا پی اچ اندیکاتور نیز گفته می شود.

در تهیه این کاغذها معرف هایی مانند فنل فتالئین و برومو تیمول بلو مورد استفاده قرار می گیرد که به محض برخورد با محیط اسیدی یا بازی تغییر رنگ می دهند. این اندیکاتورها به طور تقریبی محیط را شناسایی می کنند و قادر به اندازه گیری دقیق ph نیستند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

آشنایی با انواع کاغذ ph

این شناسگرها در انواع رولی و تک استریپ با دقت های مختلف در بازار خرید و فروش می شوند و شما می توانید بر اساس نوع کاربرد و راحتی خودتان هریک از آنها را خریداری کرده و مورد استفاده قرار دهید.

بر روی این کاغذها قسمت های رنگی مختلفی وجود دارد که بر اساس محدوده pH پررنگ تر شده و بر اساس آن می توان میزان اسیدی یا بازی بودن محیط را مشخص کرد. کاغذ تورنسل یکی از انواع پی اچ سنج های موجود در بازار است.

شایان ذکر است که این اندیکاتور گاهی اوقات بطور مجزا فقط برای شناسایی محدوده بازی یا اسیدی اختصاصی عمل می کنند. مثلا کاغذ PH شناسگر اسیدها فقط قادر به سنجش محدوده Ph اسیدی یعنی ۰ تا ۷ است و در مقابل کاغذ PH شناسگر بازها فقط در محدوده ۷ تا ۱۴ کارایی دارد.

قبل از استفاده از این شناسگرها باید بدانید که PH دارای محدوده ۰ تا ۱۴ است که ۰ تا ۷ را اسیدی و ۷ تا ۱۴ را قلیایی می نامند.

نحوه و طریقه کار با کاغذ ph 

برای سنجش پی اچ با این اندیکاتورها کافی است یک استریپ از کاغذ PH یا ۵ یا ۶ سانتی از PH سنج رولی را در محلول مجهول قرار داده و پس از گذشت ۲ ثانیه آنرا بیرون آورده و پس از تغییر رنگ آنرا  با طیف رنگی راهنمای روی جلد بسته بندی مقایسه می کنید. کار با این شناسگرها بسیار ساده است و به سرعت می توان پی اچ محلول را ارزیابی کرد.

لازم به ذکر است که اسیدها مواد شیمیایی هستند که غلظت یون هیدروژن مثبت در آنها بالاست. این ترکیبات در محدوده PH صفر تا ۷ قرار دارند که نزدیک تر بودن آنها به صفر و در واقع PH پایین تر نشان دهنده قویتر بودن اسید است.

در مقابل بازها ترکیبات شیمیایی هستند که مقدار یون هیدروکسید منفی در آنها بالاست. این ترکیبات از نظر پی اچ در محدوده ۷ تا ۱۴ قرار دارند و نزدیک بودن آنها به ۱۴ و در واقع PH بالاتر نشان دهنده قویتر بودن باز است.

اسیدها و بازها می توانند ضعیف یا قوی باشند و بر این اساس کاربرد و ویژگی های شیمیایی و فیزیکی آنها متغیراست. این ترکیبات کاربرد گسترده ای دارند و در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت خرید و فروش کاغذ ph 

کاغذ ph در انواع مختلف و با نام های دیگری از قبیل  کاغذ صافی  ph،  ph سنج و غیره در بازار موجود است و می توان آنها را از فروشندگان لوازم و تجهیزات آزمایشگاهی تهیه کرد.

بهترین و با کیفیت ترین این لوازم آزمایشگاهی انواع آلمانی شرکت مرک آلمان است که کاغذ ph مرک آلمان در بسته های ۱۰۰ استریپی موجود است و می توان آنها را با خرید حضوری یا اینترنتی تهیه کرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا