Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

از روغن زیره ، خواص و فواید بی نظیر آن چه می دانیم ؟

روغن زیره که از دانه ( میوه ) گیاهی به همین نام به دست می آید از طبیعت گرم و خشک برخوردار است . سابقه ی استفاده از گیاه زیره و فراورده های آن مانند روغن ، دمنوش و ادویه به هزاران سال پیش باز می گردد . این گیاه به دلیل عطر تند و طعم کمی تلخ و دلنشین ، به عنوان ادویه در تهیه ی غذاها کاربرد فراوانی دارد . خواص درمانی بی نظیری که این گیاه دارد موجب شده است در طب سنتی به استفاده از آن توصیه ی فراوانی شود .

گیاه زیره دو نوع سیاه و سبز دارد . زیره سیاه که با نام علمی Carum Carvi  و نام سنتی کرویا شناخته می شود در ایران به نام های دیگری مانند زیره کرمانی ، شاه زیره و زیره کوهی نیز معروف است . زیره سبز نوع دیگری است که با نام علمی  Cuminum Cyminum L و در برخی کتب گیاه شناسی با نام کروایه شناخته می شود .

جالب است بدانیم که :

زیره ی سیاه همان طور که از نامش پیدا است به رنگ سیاه دیده می شود . باریک تر است و عطر بیشتری دارد . زیره ی سبز ، رنگ سبز روشن دارد و اندازه ی آن نسبت به زیره ی سیاه درشت تر است و عطر کمتری دارد . تفاوت عطر و طعم این دو نوع زیره به دلیل وجود ترکیبات مختلف در این دو نوع گیاه است .

علی رغم تفاوت هایی که زیره ی سیاه و سبز در رنگ ، شکل ، عطر و طعم دارند از لحاظ خواص درمانی از شباهت های بسیاری برخوردار هستند .

روغن زیره سرشار از فیبر ، انواع مواد معدنی ، ریز مغذی ، ویتامین و آنتی اکسیدان است . از این رو در درمان بیماری هایی مانند مشکلات گوارشی ، معده ، قلب ، اسپاسم ، افسردگی ، قاعدگی ، یبوست و سرماخوردگی موثر است .

روغن زیره
روغن زیره

در مقاله ی پیش رو از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به معرفی روغن زیره ، خواص ، فواید و کاربرد های آن می پردازیم :

  • پراکنش جغرافیایی گیاه زیره
  • مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن زیره
  • از چه خواص درمانی برخوردار است ؟
  • عوارض روغن زیره چیست ؟
  • گیاه شناسی گیاه زیره

 

پراکنش جغرافیایی گیاه زیره

بررسی های باستان شناسان نشان می دهد استفاده از این گیاه دارای قدمتی طولانی است . این گیاه در کشور های افغانستان ، ایران ، ازبکستان ، تاجیکستان ، ترکیه ، مراکش ، مصر ، هند ، کوبا ، سوریه ، مکزیک و شیلی به صورت خودرو می روید .

در ایران بهترین نوع زیره ، در استان کرمان خصوصا شهرستان بافت رشد می کند که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است .

مهم ترین ترکیبات شیمیایی موجود در روغن زیره

روغن زیره از بیشترین مقدار و تنوع اسید های چرب و مواد فعال برخوردار است . از جمله مهم ترین ترکیبات موجود در این روغن می توان به امگا ۳ ، امگا ۶ ، امگا ۹ ، اسید پالمیتیک ، اسید لینولئیک ، اسید اولئیک ، گلوتاتیون ، تیموکینون ، ویتامین های A ، B ،C  ،E  و F ، اسیدهای آمینه ضروری ، آهن ، فسفر ، کلسیم ، روی و گوگرد اشاره کرد .

از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

 

از چه خواص درمانی برخوردار است ؟
از چه خواص درمانی برخوردار است ؟

به پیشگیری از بیماری های عفونی کمک می کند

روغن زیره به دلیل داشتن خاصیت ضد باکتریایی و ضد قارچی از نفوذ و رشد قارچ ها و باکتری های بیماری زا به درون بدن جلوگیری می کند . از این رو ، مانع از ایجاد عفونت در روده ها ، سیستم گوارش ، سیستم تنفس و سیستم دفع ادرار می شود . این روغن به دلیل خاصیت ضد عفونی کنندگی ، باکتری ها را از بین برده و از ایجاد زخم و عفونت داخلی جلوگیری می کند .

در تقویت قلب موثر است

آنتی اکسیدان ها و اسید های چرب موجود در روغن زیره میزان کلسترول بد خون را کاهش می دهد . علاوه بر این ماهیچه های قلب را تقویت کرده از سخت شدن شریان ها و رگ ها جلوگیری می کند . به این ترتیب علاوه بر تقویت قلب ، موجب کاهش فشار خون می شود . مصرف روغن زیره به افرادی که از بیماری های قلبی و فشار خون بالا رنج می برند توصیه می شود .

مشکلات پوستی را برطرف می کند

آنتی اکسیدان ها و ویتامین A موجود در این روغن ، تولید کلاژن را افزایش می دهد . کلاژن ماده ای است که مقدار آن با افزایش سن کاهش می یابد . بنابراین باید به روش های مراقبتی به پوست اضافه شود تا از شل شدگی و افتادگی بافت پوست جلوگیری کرده و مانع از ایجاد چین و چروک شود .

علاوه بر این ، خاصیت آب رسانی این روغن موجب نرمی و لطافت پوست شده و به جوان سازی آن کمک می کند . برای رفع مشکلات پوستی و برخوردار بودن از پوستی جوان و شاداب می توان در تهیه ی ماسک های مختلف از آن استفاده کرد .

موجب تقویت مو می شود

ترکیبات موجود در این روغن موجب افزایش گردش خون در پوست سر شده و علاوه بر آب رسانی به تغذیه و تقویت فولیکول های مو کمک می کند . این ویژگی موجب تقویت و افزایش رشد مو شده ، از ریزش و خشکی آن جلوگیری می کند .

موجب تقویت مو می شود
موجب تقویت مو می شود

در کاهش نفخ موثر است

در اثر فعالیت باکتری های درون روده گاز تولید می شود . اگر میزان تولید این گاز ها بیشتر از حد طبیعی باشد موجب تشکیل نفخ روده ای می شود . استفاده از این روغن روی فعالیت روده و باکتری های موجود در آن اثر گذاشته مانع از ایجاد نفخ می شود . علاوه بر این ، در کاهش نفخ معده نیز موثر است .

به درمان مشکلات قاعدگی کمک می کند

یکی از مشکلات شایع در قاعدگی ایجاد اختلال در چرخه ی قاعدگی است . در برخی از زنان مدت زمان چرخه ی قاعدگی بیشتر از حد نرمال است . این افراد معمولا با مشکل تاخیر یا توقف قاعدگی رو به رو هستند . به این افراد توصیه می شود با مصرف منظم روغن زیره این مشکل را برطرف کنند . علاوه بر این ، این روغن در کاهش علائم زنانی که دچار مشکل سندرم پس از یائسگی می شوند موثر است .

شیردهی مادران شیرده را افزایش می دهد

تغذیه نوزادان با شیر مادر کمک فراوانی به تقویت سیستم ایمنی و رشد می کند . مادرانی که از شیر بی کیفیت برخوردار هستند مجبور به استفاده از شیر خشک می شوند . مصرف این روغن موجب بهبود کمیت و کیفیت شیر مادران شده است . به مادران شیرده توصیه می شود این روغن را با عسل ترکیب کرده سپس مصرف کنند . خواص روغن زیره از طریق شیر به نوزاد نیز منتقل شده و از ایجاد نفخ و سوء هاضمه جلوگیری می شود .

به عنوان آنتی هیستامین قوی شناخته می شود

 

به عنوان آنتی هیستامین قوی شناخته می شود
به عنوان آنتی هیستامین قوی شناخته می شود

یکی از مشکلاتی که در اغلب افراد مبتلا به آلرژی مشترک می باشد سرفه های طولانی مدت است . این سرفه ها ممکن است به حدی باشد که موجب ضعف و بی حالی بیمار شود . در برخی موارد فرد دچار مشکلات تنفسی شده و ممکن است با خطر مرگ رو به رو شود .

عامل ایجاد سرفه های آلرژیک ماده ای به نام هیستامین است . برای رفع این مشکل داروهای آنتی هیستامین زیادی وجود دارد که تجویز می شوند . روغن زیره با داشتن خاصیت آنتی هیستامین می تواند یک داروی موثر در رفع این مشکل باشد .

ادرار آور است

این روغن به عنوان یک ادرار آور قوی شناخته شده است . افزایش ادرار موجب خروج سموم و آب اضافی از بدن می شود . به این ترتیب ، به کاهش فشار خون و چربی کمک می کند . اسید اوریک موجود در این روغن به دفع رسوبات کلیه کمک کرده و مانع از ایجاد عفونت ادراری می شود .

در تسکین اسپاسم موثر است

به انقباض و گرفتگی ناگهانی و غیر ارادی عضلانی اسپاسم می گویند که ممکن است یک اختلال عمومی و یا پاسخی موضعی به یک حالت دردناک باشد . مصرف روغن زیره اثر برخی آنزیم ها و ترکیبات شیمیایی ایجاد کننده ی اسپاسم را غیرفعال کرده و موجب تسکین عضلات درگیر می شود . علاوه بر این استفاده از این روغن اسپاسم دستگاه تنفسی را کاهش داده به درمان سکسکه ، سرفه های ممتد و نفس نفس زدن کمک می کند .

عملکرد معده را تقویت می کند

این روغن با داشتن خاصیت ضد باکتریایی از ایجاد عفونت معده و معالجه زخم جلوگیری می کند . علاوه بر این ترشح اسید معده و حجم صفرا را افزایش داده به هضم غذا و رفع سوء هاضمه کمک می کند . از این رو توصیه می شود یک قاشق غذا خوری روغن را با آب گرم و نمک سیاه ترکیب کرده و مصرف کنند .

سرماخوردگی را درمان می کند

 

سرماخوردگی را درمان می کند
سرماخوردگی را درمان می کند

ترکیب این روغن با عسل یا آب گرم به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک می کند . این ترکیب مخاط اضافی سیستم تنفسی را دفع کرده موجب تسکین و رفع تورم دستگاه بینی ، حنجره ، حلق ، برونش و گلو می شود .

افسردگی را کاهش می دهد

روغن زیره طبیعت گرم و خشک دارد و موجب بهبود عملکرد دستگاه گردش خون ، دستگاه گوارش ، غدد درون ریز و سیستم عصبی می شود . از این رو ، در رفع خستگی مفید بوده و با تحریک مغز به درمان افسردگی کمک می کند .

یبوست را برطرف می کند

آنتی اکسیدان های موجود در روغن گردش خون را افزایش داده و موجب آب رسانی به بافت ها و اندام های بدن می شود . علاوه بر این ، با تقویت حرکات روده به دفع مدفوع کمک کرده و مشکل یبوست را برطرف می کند . رفع یبوست موجب پاک سازی روده ها شده و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود .

انگل را از بین می برد

یکی از مشکلات دستگاه گوارش وجود انگل یا کرم های روده ای است که اغلب در کودکان دیده می شود . وجود انگل مشکلاتی مانند کم خونی ، ضعف و بی حالی را به دنبال دارد . استفاده از این روغن کرم های روده را کاملا از بین برده و عوارضی به دنبال ندارد .

موجب تقویت بدن می شود

این روغن به دلیل داشتن انواع اسید های چرب مفید ، ویتامین ها ، مواد معدنی و ریز مغذی موجب تقویت اندام ها و افزایش انرژی عمومی بدن می شود . به همین دلیل ، افراد با مصرف منظم آن همواره احساس شادابی و نشاط می کنند .

نکته :

علاوه بر موارد گفته شده مصرف این روغن در درمان بیماری هایی مانند جذام ، بثورات ، آکنه ، زگیل ، روماتیسم ، آرتریت ، نقرس ، کاهش بینایی ، سردرد ، کمردرد و درد دندان موثر است .

عوارض روغن زیره چیست ؟

 

عوارض روغن زیره چیست ؟
عوارض روغن زیره چیست ؟

استفاده از روغن زیره در کنار مصارف و کاربرد های فراوانی که دارد می تواند عوارضی نیز به دنبال داشته باشد . از این رو توصیه می شود مصرف این روغن مانند سایر روغن های گیاهی و طبیعی به توصیه ی افراد متخصص در این زمینه صورت گیرد .

در این قسمت به برخی از عوارض و محدودیت های استفاده از این روغن می پردازیم :

  • مصرف آن به کودکان زیر ۳ سال توصیه نمی شود .
  • زنان باردار باید از مصرف روغن زیره پرهیز کنند .
  • استفاده از آن به افرادی که فشار خون پایین دارند توصیه نمی شود .
  • در صورت انجام عمل های پیوند اعضا نباید از این روغن استفاده کرد .
  • افرادی که از بیماری های مزمن حاد رنج می برند نباید از این روغن استفاده کنند .
  • مصرف این روغن به صورت موضعی ممکن است در برخی افراد با حساسیت های آلرژیک مانند قرمزی ، خارش یا التهاب همراه باشد . به همین دلیل توصیه می شود قبل از استفاده مقداری از آن را داخل پوست آرنج امتحان کرده در صورت عدم بروز حساسیت مورد استفاده قرار داد .

گیاه شناسی گیاه زیره

زیره گیاهی بوته ای ، علفی و یک ساله است که ارتفاع ساقه هایش به ۵۰ تا ۶۰ ساتیمتر می رسد . برگ های نواری و باریک آن به ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر طول دارند و به رنگ سبز هستند . ریشه های گیاه ، دراز ، باریک و به رنگ سفید است . میوه گیاه که اصطلاحا به آن دانه می گویند به اندازه ی ۲ میلی متر است که شکلی هلالی دارد و دارای ۵ خط برجسته است .

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا