Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
پزشکی

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری چیست؟ از موارد مصرف تا عوارض آن

لوونورژسترول توسط زنان برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود. این دارو یک ضدبارداری اورژانسی است و نباید به عنوان یک روش منظم پیشگیری از بارداری استفاده شود. استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری، بارداری را متوقف نمی‌کند یا از شما یا همسرتان در برابر بیماری‌های مقاربتی (مانند HIV، سوزاک، کلامیدیا) محافظت نمی‌کند. ممکن است در زنان با وزن معین (۷۴ کیلوگرم) خوب عمل نکند، یا اگر در ماه گذشته از داروهای خاصی استفاده کرده اید، می تواند منجر به بارداری شود. در مقاله حاضر در نشریه جهان شیمی فیزیک از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری مانند لوونورژسترول اطلاعاتی در اختیار شما قرار میدهیم.

مصرف همزمان قرص ال دی و اورژانسی

جلوگیری اورژانسی، شانس بارداری را کاهش می‌دهد. استفاده از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری باعث سقط نمی‌شود. اگر بلافاصله بعد از ارتباط استفاده شود بیشترین اثر را دارد. قرص ال دی و اورژانسیهر چه زودتر استفاده شوند اثر بهتری دارد.

از کجا بفهمیم قرص اورژانسی اثر کرده

اگر تا دو هفته پس از مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری افراد پریود نشوند، احتمال بارداری هست.

موارد مصرف قرص اورژانسی

لوونورژسترول برای جلوگیری از بارداری پس از مقاربت جنسی محافظت نشده (رابطه جنسی بدون هیچ روش پیشگیری از بارداری یا با روش پیشگیری از بارداری که ناموفق بوده یا به درستی استفاده نشده است. لوونورژسترل نباید برای جلوگیری از بارداری به طور منظم استفاده شود. این دارو باید به عنوان یک ضد بارداری اضطراری یا پشتیبان در مواردی که کنترل بارداری منظم ناموفق است استفاده شود. لوونورژسترول در دسته ای از داروها به نام پروژستین قرار دارد. این عمل با جلوگیری از آزاد شدن تخمک از تخمدان یا جلوگیری از لقاح تخمک توسط اسپرم (سلول های تولید مثل مردانه) عمل می کند. همچنین ممکن است با تغییر پوشش داخلی رحم (رحم) برای جلوگیری از بارداری عمل کند. لوونورژسترل ممکن است از بارداری جلوگیری کند، اما از گسترش ویروس نقص ایمنی انسانی، ویروسی که باعث سندرم نقص ایمنی اکتسابی و سایر بیماری‌های مقاربتی می‌شود، جلوگیری نمی‌کند.

طریقه مصرف قرص اورژانسی لوونورژسترول

اگر محصول بدون نسخه را برای خوددرمانی مصرف می‌کنید، قبل از مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری، تمام دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی محصول را بخوانید.

قرص خوراکی را با یا بدون غذا در اسرع وقت پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف کنید. این دارو زمانی بهترین اثر را دارد که ظرف ۷۲ ساعت (۳ روز) پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف شود.

اگر ظرف ۲ ساعت پس از مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری استفراغ کردید، با پزشک خود تماس بگیرید تا از شما بپرسد که آیا نیاز به تکرار دوز دارید یا خیر.

پس از مصرف این دارو، زمان شروع قاعدگی و میزان خونریزی ممکن است تغییر کند. اگر قاعدگی شما بیش از ۷ روز تاخیر داشت، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است نیاز به انجام تست بارداری داشته باشید.

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری چیست؟ ار موارد مصرف تا عوارض آن
قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری چیست؟ ار موارد مصرف تا عوارض آن

طریقه مصرف قرص اورژانسی دوتایی

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری باید در شرایط خاص مصرف گردد. استفاده طولانی مدت از قرص اورژانسی عوارض دارد:

  • به هم خوردنسیکل قاعدگی
  • به هم ریختن هورمون های زنانه
  • اختلالات خلقی
  • اختلال در عملکرد جنسی طبیعی
  • درد عضله ها
  • درد کمر و لگن
    صدمه به رحم
  • عفــونت واژن و لگن

بهترین زمان مصرف قرص اورژانسی

لوونورژسترول به صورت قرصی برای مصرف خوراکی عرضه می شود. اگر لوونورژسترل را به عنوان تک قرص مصرف می کنید، آن را در اسرع وقت ظرف ۷۲ ساعت پس از مقاربت جنسی محافظت نشده مصرف کنید. اگر لوونورژسترل را به صورت دو قرص مصرف می کنید، یک قرص را در اسرع وقت ظرف ۷۲ ساعت پس از مقاربت جنسی محافظت نشده مصرف کنید و دوز دوم را ۱۲ ساعت بعد مصرف کنید. اگر لوونورژسترل در اسرع وقت پس از مقاربت جنسی محافظت نشده مصرف شود، بهترین اثر را دارد.

اگر کمتر از ۲ ساعت پس از مصرف دوز لوونورژسترل استفراغ کردید، با پزشک خود تماس بگیرید. از آنجایی که شما می توانید به زودی پس از درمان با لوونورژسترل باردار شوید، باید به استفاده از روش منظم کنترل بارداری خود ادامه دهید یا بلافاصله استفاده از کنترل بارداری معمولی را شروع کنید.

عوارض قرص اورژانسی

قرص اورژانسی ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. اگر هر یک از این علائم شدید است یا از بین نمی رود، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • خونریزی قاعدگی شدیدتر
  • لکه بینی یا خونریزی بین دوره های قاعدگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • خستگی
  • سردرد
  • سرگیجه
  • درد یا حساسیت سینه

لوونورژسترل ممکن است عوارض جانبی دیگری ایجاد کند. در صورت بروز هرگونه مشکل غیرعادی در حین مصرف این دارو با پزشک خود تماس بگیرید.

حالت تهوع/استفراغ، درد شکم، خستگی، سرگیجه، تغییرات در خونریزی واژینال، حساسیت سینه ها یا سردرد ممکن است رخ دهد. اگر هر یک از این اثرات باقی ماند یا بدتر شد، فورا به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید.

در صورت داشتن هر گونه عوارض جانبی جدی، از جمله: درد شدید پایین معده (به خصوص ۳ تا ۵ هفته پس از مصرف لوونورژسترل) به پزشک خود اطلاع دهید.

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری چیست؟ ار موارد مصرف تا عوارض آن
قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری چیست؟ ار موارد مصرف تا عوارض آن

عوارض جانبی بیشتر رایج قرص اورژانسی

در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر بعلت مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری با پزشک خود مشورت کنید:

  • درد شکم یا معده
  • سرگیجه
  • سردرد
  • حالت تهوع
  • حساس شدن سینه ها
  • خستگی یا ضعف غیر معمول
  • استفراغ
  • خونریزی شدید یا خفیف قاعدگی
  • عدم وجود دوره های قاعدگی از دست رفته یا نامنظم
  • گرفتگی عضلات
  • قاعدگی نامنظم
  • درد
  • درد در لگن
  • توقف خونریزی قاعدگی

اقدامات احتیاطی قبل از مصرف قرص اورژانسی

اگر به لوونورژسترل، هر داروی دیگر یا هر یک از ترکیبات موجود در قرص لوونورژسترل حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید.

به پزشک و داروساز خود بگویید که چه داروهای دیگری با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های غذایی مصرف می کنید یا قصد دارید مصرف کنید. هر یک از موارد زیر را حتما ذکر کنید: باربیتورات ها مانند فنوباربیتال یا سکوباربیتال، داروهای خاصی برای تشنج مانند کاربامازپین. اگر با این داروها مصرف شود، لوونورژسترل ممکن است به خوبی کار نکند یا ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند.

به پزشک خود بگویید که چه محصولات گیاهی مصرف می کنید، به خصوص خار مریم.

اگر شرایط پزشکی دارید یا قبلا داشته اید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر قبلا باردار هستید از لوونورژسترل استفاده نکنید. لوونورژسترول به بارداری که از قبل شروع شده است پایان نمی دهد.

باید بدانید که پس از مصرف لوونورژسترل، طبیعی است که قاعدگی بعدی شما یک هفته زودتر یا دیرتر از زمان مورد انتظار شروع شود. اگر قاعدگی بعدی شما بیش از ۱ هفته پس از تاریخ مورد انتظار به تعویق افتاد، با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است باردار باشید و احتمالا پزشک به شما خواهد گفت که آزمایش بارداری بدهید.

اگرچه شما از قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری استفاده می کنید، اما باید بدانید که استفاده از این دارو در دوران بارداری می تواند به جنین آسیب برساند. ممکن است پزشک قبل از شروع استفاده از این دارو برای اطمینان از اینکه باردار نیستید به شما آزمایش بارداری بدهد. اگر فکر می کنید در حین استفاده از دارو باردار شده اید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر ۳ تا ۵ هفته پس از مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری دچار درد شدید زیر شکم یا معده شدید، فورا با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است حاملگی خارج از رحم (رحم) داشته باشید که به آن حاملگی خارج از رحم می گویند. حاملگی خارج از رحم می تواند یک وضعیت جدی و تهدید کننده زندگی باشد. همچنین می تواند مشکلاتی ایجاد کند که ممکن است باردار شدن شما را در آینده سخت تر کند.

ممکن است چند روز پس از مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری مقداری لکه های خونی داشته باشید. اگر خونریزی بیش از ۱ هفته ادامه داشت، فورا با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو ممکن است قاعدگی ماهانه بعدی شما را چند روز دیرتر از حد انتظار کند. اگر قاعدگی بعدی شما پس از مصرف این دارو بیش از ۱ هفته تاخیر داشت، فوراً برای انجام آزمایش بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

این دارو شما را از ابتلا به HIV/AIDS یا سایر عفونت های مقاربتی محافظت نمی کند. اگر این موضوع برای شما نگران کننده است، با پزشک خود صحبت کنید.

روش منظم کنترل بارداری شما مانند قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری یا پچ ممکن است در زمانی که از این دارو استفاده می کنید کارایی نداشته باشد. پس از استفاده از این دارو، باید از دو نوع پیشگیری از بارداری استفاده کنید. در هر زمان دیگری که در همان دوره ماهانه ای که از این دارو استفاده کرده اید، از قرص ها یا پچ های ضدبارداری همراه با شکل دیگری از پیشگیری از بارداری مانند کاندوم، دیافراگم، یا فوم یا ژله ضد بارداری استفاده کنید.

از مصرف داروهای دیگر خودداری کنید مگر اینکه با پزشکتان مشورت کرده باشد. این شامل داروهای تجویزی یا بدون نسخه و مکمل های گیاهی (مثلا مخمر سنت جان) یا مکمل های ویتامین می شود.

قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری چیست؟ ار موارد مصرف تا عوارض آن
قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری چیست؟ ار موارد مصرف تا عوارض آن

دیگر اقدامات احتیاطی قبل از مصرف لوونورژسترل

قبل از مصرف لوونورژسترل، اگر به آن حساسیت دارید، به پزشک یا داروساز خود اطلاع دهید. یا سایر پروژستین ها (مانند نورتیندرون)؛ یا اگر آلرژی دیگری دارید. این دارو حاوی مواد غیر فعال است که سبب واکنش های آلرژیک می شود.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز خود بگویید، به خصوص در موارد: خونریزی غیرقابل توضیح واژینال.

قبل از انجام عمل جراحی، در مورد تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای تجویزی، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) به پزشک یا دندانپزشک خود اطلاع دهید.

اگر باردار شدید یا فکر می کنید ممکن است باردار باشید، فورا به پزشک خود اطلاع دهید.

این دارو به شیر مادر منتقل می شود اما بعید است که به نوزاد شیرخوار آسیب برساند. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی قرص اورژانسی

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل تمام تداخلات دارویی ممکن نیست. فهرستی از تمام محصولاتی که استفاده می کنید (از جمله داروهای نسخه ای/غیر نسخه ای و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود به اشتراک بگذارید. هیچ دارویی را بدون تایید پزشک شروع، قطع یا تغییر ندهید.

برخی از داروها ممکن است با کاهش میزان هورمون های کنترل بارداری در بدن، باعث شوند که کنترل بارداری اضطراری عملکرد کمتری داشته باشد. این اثر می تواند منجر به بارداری شود. به عنوان مثال می توان به گریزئوفولوین، مودافینیل، ریفامایسین ها (مانند ریفامپین، ریفابوتین)، مخمر سنت جان، داروهای مورد استفاده برای درمان تشنج (مانند باربیتورات ها، کاربامازپین، فلبامات، فنی توئین، پریمیدون، توپیرامات) اشاره کرد.

مصرف بیش از حد قرص اورژانسی

در صورت مصرف بیش از حد، با خط اورژانس تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ

مصرف قرص اورژانسی جلوگیری از بارداری برای پیشگیری از بارداری و باردار نشدن لازم و ضروری است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا