Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

آیا می دانید سنگ زیرکن چیست و چه خواص درمانی دارد؟

سنگ زیرکن (Zircon stone) یک سنگ قیمتی طبیعی است. این سنگ از سیلیکات زیرکون تشکیل شده است و در تعدادی از مناطق جهان از جمله سریلانکا ، برمه ، کامبوج ، ایالات متحده آمریکا ، آفریقای جنوبی و استرالیا یافت می شود. قرن هاست که در این سنگ در جواهرات و به ویژه به عنوان شبیه ساز الماس استفاده می شود.

زیرکون سنگ کاملا شناخته شده ای نیست و اغلب با الماس اشتباه گرفته می شود. اگرچه امروزه افراد زیادی از این سنگ قیمتی اطلاعی ندارند ، اما در گذشته این سنگ به خاطر درخشش طبیعی و ویژگی های جذاب آن بسیار ارزشمند و مورد پسند بوده است. زیرکن یک سنگ قیمتی طبیعی  بسیار زیبا است که از بسیاری جهات با الماس قابل مقایسه است.

این سنگ قدیمی ترین ماده معدنی موجود در زمین تاکنون می باشد ، برخی از بلورهای یافت شده از این سنگ  در استرالیا بیش از ۴.۴ میلیارد سال عمر دارند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سنگ زیبا در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

ویژگی های سنگ زیرکن

سنگ زیرکن به دلیل شباهت ظاهری زیادی که با الماس دارد ، اولین شبیه ساز الماس طبیعی بوده است. این تنها سنگ قیمتی طبیعی شبیه الماس است. متأسفانه بسیاری از افراد این سنگ را با زیرکونیا مکعبی ارزان تر و کم ارزش تر اشتباه می گیرند ، که این امر چشم انداز خوبی را برای این سنگ ایجاد نکرده است. با این حال زیرکن در نوع خود یک سنگ قیمتی زیبا است.

کلمه زیرکون از کلمه فارسی zargun  به معنی “طلایی رنگ” آمده است. با این حال ، شما می توانید این سنگ را در طیف وسیعی از رنگ ها ، ناشی از ناخالصی های مختلفی که در هنگام تشکیل سنگ وجود دارد ، پیدا کنید. این سنگ ممکن است حاوی مقداری اورانیوم نیز باشد در نتیجه کمی رادیواکتیو خواهد شد. در چنین مواردی ، این سنگ تحت تیمارهای پایداری قرار می گیرد تا بتوان از آنها در جواهرات استفاده کرد. با این حال ، اجازه ندهید این امر مانع اضافه شدن سنگ زیرکن به مجموعه جواهرات شما شود زیرا میزان کم رادیواکتیویته موجود در جواهرات این سنگ هیچ خطری برای سلامتی  انسان ندارد.

این سنگ  دارای درخشندگی ، پراکندگی و شکست بسیار بالای نور است. به عبارت دیگر این سنگ  با نور، بسیار عالی بازی می کند و این امر باعث می شود که این سنگ بسیار درخشان باشد.

آیا می دانید سنگ زیرکن چیست و چه خواص درمانی دارد؟

ارزیابی رنگ سنگ زیرکن

در حالی که بیشترین استفاده از انواع این سنگ ها شامل آبی ، صورتی ، زرد و بی رنگ است ، شما می توانید این سنگ را تقریباً در هر رنگی پیدا کنید. این سنگ بی رنگ خالص ترین ماده معدنی در جهان است و سنگ های الماس مانند با کیفیت بالا بسیار سخت پیدا می شوند.

رنگ آبی این سنگ با ارزش ترین و پرطرفدارترین زیرکون است. با این وجود ، تهیه سنگ زیرکن آبی طبیعی بسیار دشوار است ، بنابراین بسیاری از سنگ های آبی موجود در بازار تحت عملیات حرارتی قرار گرفته اند تا سایه های آبی رنگ برای این سنگ ایجاد کنند. از بین رنگ های این سنگ ، رنگ سبز بسیار مورد پسند است زیرا اتفاقاً نادرترین نوع این سنگ ها می باشد. این سنگ یک کالای کلکسیونی است و تهیه آن بسیار سخت است.

برخی از سنگ های زیرکن همچنین می توانند پلیوکرومی را نشان دهند. این توانایی سنگ در نمایش دو یا چند رنگ است ، بسته به زاویه ای که سنگ مشاهده می شود. آبی و سبز دو رنگی هستند که به طور معمول در معرض نمایش قرار می گیرند و در نتیجه آنها رنگی مانند گل مینا ایجاد می شود.

انتخاب برش سنگ زیرکن

به دلیل پراکندگی زیاد و وزن سبک این سنگ ، برش سنگ زیرکن بی رنگ به شکل درخشان معمولاً درخشندگی آن را به حداکثر می رساند و بسیار شبیه الماس می شود. روکش کاری روش دیگری برای افزایش بازدهی نوری این سنگ می باشد.

انتخاب وضوح سنگ زیرکن

این سنگ  به طور کلی از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است . با این حال زیرکن یک سنگ قیمتی طبیعی می باشد و به همین دلیل ، وجود ناخالصی ها و نقص های جزئی معمول در این سنگ یک چیز طبیعی می باشد، که اغلب از طریق بزرگنمایی قابل مشاهده است.

بیشتر سنگ های قیمتی زیرکن شفاف یا نیمه شفاف و دارای جلای شیشه ای هستند. گاهی اوقات این سنگ برای افزایش شفافیت تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد. سنگ های دارای شفافیت بالاتر، برای جواهرات از ارزش بیشتری برخوردار هستند.

عیار و قیمت هر قیراط سنگ زیرکن

بیشتر سنگ های قیمتی زیرکن در اندازه های کوچک یافت می شوند. سنگ های بزرگتر به ندرت به دست می آیند و می توانند قیمت های بالاتری داشته باشند . جالب اینجاست که این سنگ یکی از متراکم ترین سنگ های قیمتی است به این معنی که اندازه آن نسبت به سنگ قیمتی دیگر با همان وزن کوچکتر خواهد بود ، زیرا بسیار سنگین تر است. اگر وزن یک سنگ زیرکن و یک الماس مشابه را مقایسه کنید ، متوجه می شوید که وزن  سنگ زیرکن تقریباً ۵۰٪  بیشتر از الماس است.

تفاوت سنگ زیرکن با الماس

همانطور که قبلاً نیز چندین بار اشاره کردیم ، سنگ زیرکن یک شبیه ساز معروف الماس است و تنها سنگ قیمتی است که به طور طبیعی وجود دارد و از لحاظ ظاهری بسیار شبیه الماس است. تشخیص یک زیرکون با کیفیت و تراش خورده از یک الماس خوب  کار بسیار دشواری می باشد . اصلی ترین وجه تمایز بین سنگ زیرکن و الماس ، انکسار مضاعفی است که سنگ زیرکن از خود نشان می دهد.

آیا می دانید سنگ زیرکن چیست و چه خواص درمانی دارد؟

مقایسه سنگ زیرکن با کوبیک زیرکونیا

بیشتر افراد سنگ زیرکن را با زیرکونیا مکعبی (CZ ) اشتباه می گیرند ، این سردرگمی قابل درک است. به هر حال ، هر دو سنگ شباهت زیادی به الماس دارند و با کلماتی کاملاً مشابه نام گذاری شده اند. سنگ زیرکن و زیرکونیا مکعبی دو سنگ قیمتی بسیار متفاوت هستند و از نظر شیمیایی ، نوری و ساختاری دارای تفاوت های بسیار زیادی می باشند.

روش های تیمار سنگ زیرکن

بیشتر سنگ های زیرکن  موجود در بازار اغلب  تیمار نمی شوند. با این حال ، گاهی اوقات از درمان های حرارتی برای افزایش یا تغییر رنگ این سنگ ها استفاده می شود. بیشتر سنگ های زیرکن آبی موجود در بازار با عملیات حرارتی از زیرکن قهوه ای  تولید می شود.

شما می توانید نوع مصنوعی این سنگ را نیز پیدا کنید ، اما خیلی رایج نیستند. اگرچه این یک روش معمول در صنعت است که سنگ های قیمتی را با حرارت دادن بهبود می بخشند اما خرده فروش باید هنگام فروش سنگ های قیمتی خود این اطلاعات را فاش کنند. سنگ های قیمتی تیمار نشده از کیفیت بالاتری برخوردار هستند و تقریباً همیشه گران تر می باشند.

 استفاده از سنگ زیرکن در جواهرات

این سنگ قیمتی برای جواهرات مردانه و زنانه بسیار زیبا است زیرا طیف وسیعی از رنگ ها را برای انتخاب دارد. این سنگ دارای مقاومت بسیاری خوبی در مقابل سایش می باشد و به دلیل مقرون به صرفه بودن ، باعث ایجاد جواهرات عالی می شود.

توصیه می شود برای افزایش عمر سنگ در حلقه سنگ زیرکن از یک محیط محافظ مانند حاشیه استفاده شود و برای جلوگیری از آسیب دیدن آن باید با احتیاط از این سنگ استفاده کنید.

خصوصیات متافیزیکی و درمانی سنگ زیرکن

اگر احساس می کنید مردم به راحتی روی اعصاب شما راه می روند و مانند انتخاب دوم با شما رفتار می کنند ، از سنگ زیرکن برای افزایش صداقت و عزت نفس خود استفاده کنید تا اطمینان حاصل کنید که اجازه نمی دهید کسی با شما کمتر از آنچه که ارزش دارید رفتار کند . زیرکن این قدرت را دارد که اگر به درستی از آن استفاده کنید ، به افتخار زندگی شما بیفزاید و خرد را برای شما به ارمغان بیاورد.

همه کسانی که بیش از حد ترسو هستند و از بیان خواسته خود طفره می روند ، باید از قدرت این سنگ زیبا استفاده کنند تا اعتماد به نفس بیشتری برای خود بدست آورند. اگر می خواهید به عضو قابل توجهی از جامعه تبدیل شوید که مورد تحسین و تشویق دیگران قرار بگیرد ، سنگ زیرکون ابزار مناسبی برای شما خواهد بود زیرا این امکان را برای شما فراهم می سازد تا به فردی با ارزش و توانمند تبدیل شوید.

جالب است بدانید:

اگر در اعماق تاریکی و افسردگی گم شده اید ، استفاده از این سنگ برای شما بسیار سودمند خواهد بود زیرا قدرت این سنگ تمایل واقعی به زندگی کامل را در شما ایجاد می کند. بعلاوه ، شما حتی می توانید از این سنگ زیبا برای خوش شانسی استفاده کنید زیرا مشخص شده است که شانس بهتری را برای فرد استفاده کننده به همراه می آورد.

از آنجا که سنگ زیرکن اغلب با پیشرفت هایی برای شما همراه است ، شما باید در هر دوره ای که می خواهید تغییر اساسی در زندگی خود ایجاد کنید یا هدف بسیار بالایی را دنبال می کنید یکی از این سنگ ها را در نزدیکی خود نگه دارید. علاوه بر این ، توانایی این سنگ در محافظت از شما در برابر آسیب ها چنان قدرتمند است که افراد در قدیم از آن برای محافظت از خود در برابر تهدیدات انسانی و طبیعی استفاده می کردند.

آیا می دانید سنگ زیرکن چیست و چه خواص درمانی دارد؟

سنگ زیرکن و بهبود معنوی

این سنگ زیبا و قیمتی از اهمیت بالایی در امر بهبود معنوی برخوردار است ، خصوصاً به دلیل ارتباط آن با همه چاکراها. داشتن این سنگ می تواند شما را قادر به دریافت راهنمایی معنوی از قدرت های بالاتر کند که به شما کمک می کند هدف واقعی وجود خود را درک کنید. سنگ زیرکن با حذف انرژی های منفی از سیستم  فرد به پاکسازی و تصفیه روح او کمک می کند.

این سنگ قیمتی همچنین به دلیل توانایی خود در مبارزه با هرگونه نیرو و روح شیطانی و محافظت از روح و روان شما بسیار مشهور است. سنگ زیرکن به دلیل اتصال به زمین ، تمام انرژی های منفی شما را جمع می کند و روح شما را به حالت طبیعی خود باز می گرداند. علاوه بر این ، این سنگ زیبا با نشان دادن بی اهمیت بودن اشیا مادی به شما کمک می کند تا به روح الهی نزدیک شوید. این سنگ همچنین با ایجاد این مفهوم که شما فقط یک روح در یک جسم فیزیکی هستید و به قلمرو الهی تعلق دارید ، معنویت شما را افزایش می دهد

سنگ زیرکن و ارتباط آن با عشق و عاشقانه ها

اگر رنگ های سعادت و عاشقانه در روابط شما به رنگ خاکستری های تبدیل شده است از تمام خصوصیات قابل توجه سنگ زیرکن استفاده کنید تا دوباره رابطه خود را پر از عشق و علاقه کنید. دیده شده که این سنگ زیبا  عشق را در بین افراد پرورش می دهد بنابراین می تواند ابزاری دقیق باشد که برای نزدیک شدن به شریک زندگی خود به آن نیاز دارید.

از آنجا که سنگ زیرکن سطح اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد ، می تواند به شما کمک کند تا در روابط خود پیش قدم شوید و آن را در مسیر درست و به دور از همه  انرژی های منفی و مشکلات پیش ببرید.

مراقبت و نگهداری از سنگ زیرکن

این سنگ ممکن است شباهت زیادی به الماس داشته باشد ، اما سنگ بسیار نرم تری است. سختی سنگ زیرکن در مقیاس موهس بین ۶ تا ۷.۵ درجه بندی می شود ، ۷ مهمترین عدد در مقیاس موهس است زیرا ۷ درجه سختی سیلیس است که معمولاً در ذرات گرد و غبار یافت می شود. این بدان معنی است که سنگ زیرکن زیر درجه ۷ می تواند به راحتی توسط گرد و غبار سیلیس خراشیده شود.

سنگ زیرکن سنگی بسیار شکننده است و در صورت برخورد با ضربات سخت و ساییدگی خشن به راحتی آسیب می بیند و می شکند. توصیه می شود هنگام تمیز کردن این سنگ ، از کاربرد دستگاه های تمیز کننده اولتراسونیک یا بخار جدا خودداری کنید. در عوض ، از یک تمیز کننده جواهرات تجاری یا صابون و آب گرم با یک برس نرم استفاده کنید. پس از شستشو ، این سنگ را در آب  به خوبی بشویید و آن را خوب خشک کنید.

هنگام نگهداری از این سنگ آن را  در یک پارچه نخی یا مخملی آن را بپیچید. با این کار از گرد و غبار و خراشیده شدن توسط سایر وسایل جلوگیری می شود. این سنگ به شدت نسبت به نور خورشید و سایر منابع نور ماورا بنفش حساس است. از قرار دادن جواهرات خود در معرض این نوع نورها جدا خودداری کنید زیرا باعث کمرنگ شدن یا تغییر رنگ سنگ شما خواهد شد .

سنگ زیرکن را از مواد شیمیایی مانند شوینده های خشن ، سفید کننده و مواد آرایشی دور نگه دارید. همیشه بهتر است هنگام استفاده از لوازم آرایش و هنگام انجام کارهای خانه یا فضای باز که باعث قرار گرفتن این سنگ در معرض مواد شیمیایی می شود ، جواهرات سنگ زیرکن خود را در بیاورید .

در آخر

استفاده صحیح از سنگ زیرکن باعث اعتماد به نفس ، احساسات مثبت ، تفکر ، تجرد و خردمندی در شما شده و شما را به انسان بهتری تبدیل کند. اگر موفقیت و ثروت اهداف نهایی شما هستند ، این سنگ زیبا نیز سنگ عالی برای شما خواهد بود.

استفاده از سنگ زیرکن حتی می تواند به شما کمک کند عشق دفن شده و عاشقانه از دست رفته رابطه خود را با فرد مهم دیگری بیدار کنید. از این سنگ زیبا و جادویی به دلیل بسیاری از خواص درمانی مانند کمک به  درمان بی خوابی ،رفع  مشکلات کبدی و هضم غذا و ترک مواد مخدر استفاده کنید. در صورت استفاده صحیح ، قدرت های پنهان سنگ قیمتی زیرکن می تواند زندگی شما را کاملا دگرگون کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا