Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومیغذایی و دارویی

نمک هیمالیا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟

نمک هیمالیا یک نمک سنگی (هالیت) است که به دلیل وجود مواد معدنی کمیاب دارای رنگ صورتی است و به عنوان یک ماده افزودنی غذایی به جای نمک تصفیه شده خوراکی استفاده می شود. این ترکیب برای پخت و پز مواد غذایی ، ساخت لامپ های تزئینی و درمان های آبگرم نیز استفاده می شود. این محصول اغلب با ادعاهای بی اساس مبنی بر اینکه فوایدی برای سلامتی دارد ، تبلیغ می شود.

مشخصه نمک هیمالیا رنگ صورتی آن است و شامل ۸۴ ماده معدنی و عناصر طبیعی است. این نمک مدتهاست که در سنت های شرقی برای سلامتی و شفابخشی استفاده می شود ، در حالی که غرب اخیراً از این نوع هالیت تقویت کننده سلامتی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه خواص شگفت انگیز این سنگ در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

نمک هیمالیا را از کجا بخریم؟

قیمت خرید نمک هیمالیا از نمک دریا و نمک خوراکی تصفیه شده بالاتر است و در فروشگاه های ارگانیک و داروهای گیاهی عرضه می شود. دقت داشته باشید که نمک هیمالیا تقلبی نیز به وفور در بازار موجود است و به سادگی توسط ترکیبات شیمیایی رنگی نمک دریا را به رنگ صورتی تبدیل می کنند که می تواند مضراتی برای سلامتی داشته باشد.

ترکیبات معدنی نمک هیمالیا

ساختار شیمیایی نمک هیمالیا شبیه نمک معمولی است. نمک هیمالیایی از سنگ نمک معدن نمک خورا در منطقه پنجاب در پاکستان بدست می آید. تحلیل نمونه های نمک خورا نشان می دهد که بین ۹۶ تا ۹۹ درصد سدیم کلرید با مقادیر متفاوتی مواد معدنی نظیر کلسیم، آهن، زینک، کروم، منیزیم و سولفات ترکیب شده است که مجموع آنها زیر ۱ درصد است.

برخی نمک های پاکستان به خاطر ناخالصی زیادی که دارند مناسب غذا یا مصارف صنعتی نیستند. برخی کریستال های نمک این ناحیه دارای ظاهری شفاف و غیر سفید هستند و در برخی مناطق صورتی و مایل به قرمز  نیز  می باشند.

داستان های محلی کشف این معادن را به اسکندر نسبت می دهند با این حال اولین شواهد استخراج آن مربوط به مردم جانجوا در قرن ۱۲ است. برخی معتقدند که منابع نمک این منطقه از میلیون ها سال پیش وجود داشته اند و با اینکه خیلی شبیه نمک خوراکی است اما رنگ صورتی دارد. برخی افراد آنها را به خاطر ظاهر زیبایی که دارند می خرند درحالیکه دسته ای دیگر به دنبال مزایای سلامتی آن هستند.

به لحاظ خاصیت غذایی نیز این نمک ها مشابه نمک خوراکی هستند هرچند که فاقد ید هستند. این نمک ها به عنوان ماده افزودنی به غذا اضافه شده و نیز در درمان با آبگرم و ماساژ درمانی نیز کاربرد دارند.

نمک هیمالیا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟
نمک هیمالیا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟

فواید نمک هیمالیا

  • حفظ قند خون سالم
  • کاهش فشار خون
  • حمایت از سیستم تنفسی سالم و سینوس ها
  • تقویت استخوان و جلوگیری از گرفتگی عضلات
  • بهبود گردش خون
  • برطرف کردن اضطراب و بی خوابی
  • لایه برداری ملایم پوست

این نمک حین گرم شدن یون های منفی از خود ساطع می کند که دارای مزایای بی شماری برای سلامتی است – از هوشیاری بالاتر روانی تا محافظت در برابر میکروب های موجود در هوا به این نمک نسبت داده می شود.

ماساژورها با استفاده از تکنیک های ماساژ سوئدی از سنگ های نمک هیمالیای گرم استفاده می کنند. در طول دوره ماساژ مواد معدنی از طریق پوست جذب می شوند و احساس خوبی در فرد به وجود می آورند.

ماساژ درمانی با سنگ نمک هیمالیا میدان الکترومغناطیسی بدن را خنثی می کند.  این سنگ به تنظیم مجدد مسیرهای انرژی و متعادل سازی سیستم عصبی مرکزی که با فرکانس های موبایل و سایر فرکانس های موجود در محیط دچار اختلال شده است، کمک می کند.

کاربردهای نمک هیمالیا

این نمک ها در غذا نیز استفاده می شوند اما قیمت آنها به دلیل رنگ خاصی که دارند ۲۰ برابر نمک معمولی سفید رنگ است. رنگ خاص آن، نداشتن مواد ضد انعقاد و همچنین فرآوری نشده بودن آن این باور را ایجاد کرده که آنها نمک های سالم تری هستند. اما شواهد کافی برای این ادعا وجود ندارد. در امریکا سازمان FDA به تولید کنندگان این نمک ها نسبت به رواج ادعاهای دروغ هشدار داده است.

این نمک ها به دلیل رنگ صورتی جذابی که دارند به عنوان لامپ تزئینی نیز استفاده می شوند. لامپ نمک هیمالیا چراغ های دکوری هستند که از نمک صورتی رنگ هیمیالیا ساخته شده اند و اعتقاد بر این است که مزایای زیادی برای سلامتی دارند. در حقیقت ادعا می شود که انها هوای اتاق را تمیز کرده، آلرژی را کاهش می دهند، حالتان را بهتر کرده و به خواب بهتر کمک می کنند.

نمک هیمالیا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟
نمک هیمالیا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟

لامپ نمک هیمالیا چیست و چرا مردم از آنها استفاده می کنند؟

این آباژورهای نمکی با قرار دادن لامپ در درون تکه ای نمک صورتی هیمالیا ساخته می شود. آنها به دلیل وجود مواد معدنی کمیاب، ظاهری خاص با نور گرم صورتی رنگ دارند که برای اغلب افراد خوشایند است.

گفته می شود لامپ های نمکی برای سلامتی مفید هستند چون یونیزرهای طبیعی هستند یعنی وضعیت شار الکتریکی هوای اطراف را تغییر می دهند. یونها ترکیباتی هستند که دارای شار هستند چون پروتون و نوترون های آنها در حالت غیربالانس است. وقتی تغییری در اتمسفر رخ دهد آنها در هوا تولید می شوند مثلا در هنگامی که آبشاری وجود داشته باشد یا هنگام طوفان یا رادیواکتیویته طبیعی رخ بدهد.

آنها را می توان به صورت صنعتی و با یونیزرهای هوا نیز تولید کرد. گفته می شود که لامپ های نمک هیمالیایی می توانند با جذب ذرات آبی که هنگام گرما دیدن لامپ ، به شکل بخار تولید می شود ، یون های منفی بیشتری تولید کنند. با این حال این تئوری تست نشده است.

تاثیرات مثبت نمک هیمالیا بر سلامتی

سه ادعای اصلی در باره تاثیر سنگ نمک هیمالیا بر سلامتی وجود دارد:

می توانند کیفیت هوا را بهبود دهند: این طور گفته می شود که آنها برای افرادی که آلرژی، آسم یا بیماری هایی دارند که روی عملکرد تنفسی اثر می گذارد مانند فیبروز کیستیک ، مفید هستند. با این حال هیچ شواهدی نیست که نشان دهد این لامپ های می توانند پاتوژن ها را از بین برده و کیفیت هوا را بهبود دهند و ممکن است این ادعا بر اساس داستان های قدیمی باشد. اما هنوز هم از مسئله حمایت می شود.

می توانند حالتان را بهتر کنند: برخی مطالعات روی حیوانات نشان داده که لامپ های نمک هیمالیا می تواند حالتان را بهتر کند. برخی مطالعات حیوانی نشان داده که قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی یون منفی در هوا می تواند مقدار سروتونین را که در تنظیم خلق و خو نقش دارد تغییر دهد. با این حال این ادعا ها مبنای علمی محکمی ندارند ولی برخی محققان متوجه شده اند کسانی که افسردگی دارند وقتی در معرض مقدار زیادی یون منفی قرار می گیرند وضعیت روحی بهتری پیدا می کنند.

به خواب بهتر کمک می کنند: مطالعات هنوز تاثیر نمک هیمالیا بر خواب را بررسی نکرده با این حال بررسی تاثیر یونیزه کردن هوا بر خواب، شواهد موثری را نشان نداده است. با این حال حتی اگر لامپ های نمک بر روی هوای اطراف موثر  باشند ، اما معلوم نیست که روی الگوهای خواب هم اثر داشته باشند.

با اینحال ممکن است نور کم منتشر شده از لامپ نمک هیمالیا به بهبود کیفیت خواب در انتهای روز کمک کند. چون وجود نور زیاد در محیط موجب تاخیر ترشح هورمون های خواب می شود.

نمک هیمالیا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟
نمک هیمالیا چیست و از خواص شگفت انگیز آن چه می دانید؟

آیا لامپ های نمک هیمالیا فایده ای دارند؟

به نظر می رسد که به لحاظ علمی این لامپ ها مزیتی که از نظر علمی به شکلی محکم ثابت شده باشد برای سلامتی انسان ندارند اما جنبه دکوراتیو داشته و برای زیبایی محیط می توانند استفاده شوند به خصوص که رنگ صورتی و نور ملایم آنها زیبایی جذابی به محیط می دهد.

مضرات نمک هیمالیا

این نمک به دلیل محتوای بالای سدیم ممکن است برای افراد مبتلا به فشارخون مضر باشد بنابراین این افراد باید در مصرف این نمک دقت کنند.  همچنین دیده شده که مصرف زیاد این نمک در افراد مبتلا به سیروز کبدی ، نارسایی قلب و بیماری های کلیوی منجر به ادم شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا