Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق گشنیز چیست و چه کاربردی در درمان دارد ؟

عرق گشنیز یکی از عرقیجات نام آشنا در طب سنتی می باشد. خواص عرق گشنیز همواره مورد توجه بسیاری از مصرف کنندگان گیاهان و عرقیجات دارویی بوده است. گیاه گشنیز معروف به جعفری چینی با طبعی سرد و خشک است و چون با خشک کردن و قرار دادن در فریزر عطر و بوی خود را از دست می دهد بهتر است تازه و یا عرق گشنیز به جای آن مصرف شود. مصرف عرق گشنیز موجب کاهش قند خون در بیماران دیابتی می شود. مزایا عرق گشنیز داشتن ویتامین ها و املاح فراوان مانند: ویتامین A، ویتامین C، ویتامین B۶، آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و فیبر می باشد. به دلیل دارا بودن کاربرد در درمان بیماری ها امروزه تولید عرق گشنیز در بسیاری از کارگاه ها و کارخانه های صنعتی رونق فراوان دارد.

درادامه در نشریه علمی جهان شیمی فیزیک با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری درباره ی آن و تولید و خرید و فروش عرق گشنیز بیشتر آشنا شوید.

عرق گشنیز چیست و چه کاربردی در درمان دارد ؟
عرق گشنیز چیست و چه کاربردی در درمان دارد ؟

عرق گشنیز چه خواص و کاربردی دارد

تاریخجه ی استفاده از عرق این گیاه به زمان باستان برمی گردد آنها براین عقیده بودند که مصرف این گیاه می تواند از انتشار بیماری جلوگیری کند. انسان ها از آن زمان تا حالا از خواص عرق گشنیز که بسیار فراوان نیز هست بهره می برند. برخی خواص عرق این گیاه ارزشمند در ادامه آمده است:

  • خستگی را از بین می برد و مصرف آن روزی پرانرژی را می سازد.
  • کارکرد کبد را بهبود می بخشد و باعث سلامت و پاکسازی بدن از سمومی مانند: سرب و آلومینیوم خواهد شد.
  • استفاده از عرق این گیاه مانع ترش شدن غذا در معده شده و درد صفرا را به مقدار زیادی تسکین می دهد.
  • جوش ها و زخم های دهانی را درمان می کند.
  • به دلیل دارا بودن آهن، کم خونی را بهبود بخشیده یا درمان می کند.
  • به دلیل خواص ضد التهابی برای درمان آرتریت مصرف می گردد.
  • دستگاه ادراری را در برابر عفونت ها ی ادراری محافظت می کند.
  • در مقابله با باکتری هایی مانند سالمونلا مفید واقع می شود.
  • تعویق در عادت ماهیانه در بانوان را درمان می کند.
  • به دلیل دارا بودن ویتامین و مواد ضروری دیگر برای بدن از ریزش مو جلوگیری می کند.

آیا خواص ضدسرطانی گشنیز را می شناسید

ترکیبات ارزشمند گیاه گشنیز بسیار مفید برای پوست بدن می باشد. عرق این گیاه می تواند انواع سرطان پوست را بهبود بخشد. برای بهره بردن از این خاصیت درمانی، باید مقداری عرق این گیاه به صورت مخلوط با روغن گل سرخ بر محل آسیب دیده ماساژ داده شود.

معجزه مصرف عرق گشنیز در لاغری چیست

استفاده از عرق این گیاه برای لاغری یکی از بیشترین مصارف آن می باشد. این گیاه برای درمان چاقی مانند یک معجزه عمل می کند. با قرار دادن عرق این گیاه ارزشمند در سبد غذایی روزانه می توان به بهبود چاقی و رسیدن به هدف کمک کرد. توجه

  • عرق این گیاه سوخت و ساز بدن را افزایش داده
  • با تقویت سلامت روده ها باعث جذب بهتر مواد مغذی در بدن می شود.
  • به عنوان یک تنظیم کننده بافت های بدن عمل می کند

عرق این گیاه با این سه روش گفته شده می تواند چاقی را درمان کند و از مشکلات بدن بکاهد. البته باید دقت داشت که عرق این گیاه اشتها را افزایش می دهد و اگر شخص مصرف کننده نتواند اشتهای خود را کنترل کند استفاده از این عرق نه تنها منجر به لاغری اش نخواهد شد بلکه باعث چاق تر شدنش هم می گردد.

چطور چین و چروک صورت را درمان کنیم

گیاه ارزشمند گشنیز دارای ترکیبات مفیدی برای پوست می باشد. عرق تازه ی این گیاه درخشانی پوست را به ارمغان می آورد. برای داشتن پوستی صاف و درخشان و بدون چین و چروک می توان از گیاه گشنیز و عرق آن استفاده نمود. دستورالعمل مصرف:

ابتدا به ۱۵۰ سی سی عرق این گیاه، ۱۰ گرم تخم گشنیز و ۱۰ گرم اسطوخودوس اضافه شود سپس ظرف حاوی این سه ترکیب را روی حرارت قرار داده تا به مدت ۱۵ دقیقه دم بکشد. ترکیب آماده شده را صاف نموده و پس از سرد شدن به آن عسل و روغن زیتون اضافه گردد. از این مخلوط می توان بر روی پوست صورت مالید و از نتایج حیرت انگیز کاربرد عرق این گیاه لذت برد.

آیا عرق گشنیز دیابت را درمان می کند

مزایا عرق گشنیز معجزه ای است برای بیماران دیابتی. تحقیقات مختلف نشان داده است که عرق این گیاه نه تنها باعث کاهش قند خون می شود بلکه در بهبود کارکرد کبد نیز بسیار موثر عمل می کند. بنا بر نظر متخصصین در طب سنتی کاربرد این گیاه ترشح انسولین در بدن را افزایش داده و این موضوع باعث کاهش و درمان دیابت نوع دوم خواهد شد. این گیاه برای درمان دیابت بسیار موثر عمل می کند و بیماران دیابتی با مصرف عرق گشنیز می توانند تا حد زیادی بر بیماری خود فائق آیند.

عرق گشنیز چیست و چه کاربردی در درمان دارد ؟
عرق گشنیز چیست و چه کاربردی در درمان دارد ؟

عرق گشنیز چه ارتباطی با درمان میگرن دارد

از زمان ایران باستان تا امروز عرق این گیاه مصارف فراوانی داشته است. در ایران قدیم برای درمان سردرد از این گیاه و عرق آن استفاده می شده است. پژوهشگران در پژوهش های انجام شده در سال های اخیر پی برده اند که مصرف این گیاه یا عرق آن می تواند تا حد چشم گیری سردرد های میگرنی را کاهش دهد.

مزایا این عرق در بهبود اعصاب و روان را می شناسید

از زمان های خیلی دور گشنیز و عرق آن به عنوان گیاهی برای درمان مشکلات اعصاب و مشکلاتی مانند اختلال حواس استفاده می شده است. برای درمان این نوع از بیماری ها معمولا مقداری عرق گیاه را با آب لیمو شیرین و عرق کاسنی مخلوط کرده و صبح ها و به صورت ناشتا مصرف می شود.

مزایا عرق این گیاه در بهبود حافظه را شنیده اید

بر سر اینکه آیا گشنیز بر تقویت حافظه موثر است یا خیر اختلافاتی وجود دارد. در احادیث پیامبر اعظم آمده است که مصرف گشنیز موجب فراموشی می شود. اما امروزه محققان می گویند که مزایا عرق گشنیز تقویت حافظه است. البته پژوهشگران مقدار این مصرف را مهم شمرده اند و بر این باورند که مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب فراموشی شود پس باید دقت کافی در هنگام استفاده از عرق این گیاه به عمل آورد.

گشنیز و رفع غلظت خون

یکی از راه های درمان غلظت خون که یک عارضه در بسیاری افراد است و می تواند منجر به مشکلات زیادی در بدن مانند انواع “سکته” گردد، مصرف جوشانده ی تخم گشنیز و عرق آن است. این ترکیب با کاهش غلظت خون در بدن افراد به نوعی می تواند از خطرات بعدی و سکته و عوارض بسیار بد آن برای بدن جلوگیری نماید.

آیا کاربرد عرق گشنیز در درمان سینوزیت و سرماخوردگی را می دانید

  • یکی از خواص پرکاربرد دیگر عرق گشنیز، خواص آنتی بیوتیکی آن است. مصرف عرق گشنیز از بروز سرما خوردگی جلوگیری می کندو در صورت ابتلا به سرما خوردگی، می توان با مصرف عرق این گیاه ارزشمند، آن را درمان نمود. ویتامین C موجود این گیاه، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و اینگونه از بروز بیماری جلوگیری خواهد شد.
  • سینوزیت مشکلی شایع چه در کودکان و خردسالان و چه در بزرگسالان می باشد. سینوزیت ممکن است بعد از بروز یک سرماخوردگی و نفوذ آن به سینوس ها تحریک شود. برای درمان و بهبود سینوزیت می توان از بخور جوشانده ی تخم گشنیز و عرق آن استفاده نمود تا علائم بیماری بهبود یابد.

رابطه ی این عرق با پوست صورت چگونه است

  • درمان جوش های سرسیاه یکی از موارد مهم استفاده از عرق این گیاه ارزشمند است. برای لذت از خواص پوستی گیاه گشنیز مقدار یک قاشق از عرق آن را باید با دو برابر آب لیمو ترش مخلوط کرده و بر روی پوست صورت مصرف نمود. پس از یک ساعت شستشو و تکرار این روش می توان از شر جوش های سرسیاه خلاص شد.
  • افرادی که دارای پوست چربی هستند و از براقی آن احساس ناخوشایندی دارند می توانند عرق این گیاه را بر پوست صورت خود بمالند و بگذارند به مدت یک ساعت بر روی پوستشان بماند، سپس آبکشی کنند و از پوست خود لذت ببرند.
  • برای رفع خارش پوست می توان از مخلوطی از عرق این گیاه و عرق کاسنی استفاده نمود تا خارش پوست مرتفع گردد.
  • آکنه یکی از مشکلات پوستی بویژه در نوجوانان است که بسیار از لحاظ روانی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. برای رفع آکنه می توان از عرق این گیاه همراه با ترکیبات دیگر بهره گرفت. یکی از راه های برطرف کردن آکنه و بهبود آن استفاده از ماسک گشنیز و خیار و ماست به همراه جو دوسر می باشد. استفاده از ماسک این ترکیبات می تواند به خنک شدن پوست و کاهش التهاب کمک نماید.
  • یکی از مشکلات پوستی که امروزه متداول شده است اگزما یا خشکی حاد پوست می باشد که با نشانه هایی نظیر خارش، قرمزشدن پوست و یا تورم و پوسته ریزی شناخته می شود. استفاده از عرق این گیاه ارزشمند می تواند به کاهش علائم اگزمای پوستی کمک کند.
عرق گشنیز چیست و چه کاربردی در درمان دارد ؟

تولید عرق گشنیز چگونه است

گیاه ارزشمند گشنیز یک نوع گیاه سنتی با طبعی سرد و خشک است که در مناطقی مانند خاور میانه، چین، هند، مدیترانه و آسیای جنوبی می روید. از این گیاه در طبخ انواع غذاها در کشور های مختلف استفاده می شود و گیاهی است که به درمان سرما خوردگی و دیابت بین مردم معرف است. اما خواص دیگری نیز دارد که در بالا به برخی از آن ها اشاره نمودیم. تولید این عرق به شکل صنعتی در بساری از کشورها از جمله ایران که طب سنتی بیشتر استفاده می شود رونق دارد. برای تولید عرق گشنیز ابتدا باید به گیاه سالم آن دسترسی داشت تا خواص منحصر به فرد آن به طور کامل به عرق گیاه منتقل گردد.

عوارض و خطرات عرق این گیاه را می شناسید

یکی از عوارض عرق گشنیز می تواند در دوران بارداری بروز کند. این عرق به دلیل امکان ایجاد سقط جنین در دوران بارداری، استفاده از آن ممنوع است. این عرق قاعده آور است و می تواند منجر به سقط جنین در بارداری گردد.

از آنجایی که مصرف عرق گشنیز موجب کاهش در قند حون می شود ممکن است در دوران بارداری قند خون را کاهش دهد و موجب کاهش حافطه در نوزاد شود.

مصرف عرق این گیاه در حد معمول و متناسب عارضه ی خاصی را ایجاد نخواهد کرد اما در صورت استفاده ی بیش از حد از آن خستگی شدید، خواب عمیق، گنگی و بی حسی را تحمیل خواهد نمود.

قیمت و خرید و فروش عرق گشنیز چگونه است

بازار خرید و فروش عرق گشنیز مانند سایر عرقیجات امروزه رونق فراوانی دارد. خرید و فروش عرق گشنیز به صورت بسته بندی در بطری های شیشه ای و رزینی انجام می گیرد. قیمت عرق گشنیز بسته به کیفیت مواد اولیه ی مصرفی، مراحل تقطیر و پاستوریزاسیون و کیفیت بسته بندی متغیر است. بدیهی است قیمت این عرق با توجه به کیفیت مراحل گفته شده متغیر بوده و هرچه کیفیت بالاتری داشته باشند قیمت عرق گشنیز هم بالاتر خواهد بود.

برخی از کارخانه های تولید کننده مدعی استفاده از مواد کاملا ارگانیک در تولید عرقیجات گیاهی هستند و قیمت های بالاتری را برای محصولات تولیدی خود، درنظر می گیرند. یکی از تفاوت قیمت ها در بازار فروش عرق گشنیز می تواند همین مسئله باشد.

طریقه گرفتن عرق گشنیز

طریقه تهیه عرق گیاهی گشنیز بسیار راحت است. برای تهیه این عرق گیاهی شما نیاز به مقداری گیاهی گشنیز، مقداری آب و یک دستگاه عرق گیر خانگی دارید. برای شروع گیاه گشنیز را به خوبی شسته و درون مخزن دستگاه عرق گیری به همراه آب می ریزیم. درب مخزن دستگاه را به خوبی بسته و مخزن را در معرض حرارت قرار می دهیم. بخارات حاصله را سرد کرده و مایع بدست آمده را درون یک بطری جمع آوری می کنیم. شما می توانید روزانه از این عرق گیاهی برای بهبود مشکلات خود استفاده کنید.

قیمت عرق گشنیز

قیمت عرق گشنیز در بازار حدود ۲۵ هزار تومان است. برای اطلاع از قیمت این محصول می توانید به سایت های اینترنتی فروش یا عطاری های محل خود مراجعه کنید.

طریقه مصرف عرق گشنیز

در طب سنتی توصیه می شود برای بهرمندی از فواید عرق گشنیز آن را به میزان یک استکان بعد از وعده های غذایی میل کنید. همچنین توصیه می شود از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید.

مضرات گشنیز در طب سنتی

مصرف در حد اعتدال گشنیز، هیچگونه عوارضی برای سلامتی ندارد. اما اگر در مصرف گشنیز زیاده روی کنید، ممکن است عوارض جانبی برای سلامتی به همراه داشته باشد. برخی از مضرات گشنیز برای سلامتی شامل بروز مشکلات گوارشی، خستگی بیش از حد، ضعف نیروی جنسی و بروز واکنش های آلرژیک است. توصیه می شود زنان باردار و مادران شیرده، قبل از مصرف گشنیز به مقدار زیاد، با پزشک خود مشورت کنند.

خرید عرق گشنیز

شما برای خرید عرق گیاهی گشنیز، می توانید به عطاری های محل خود مراجعه کنید. همچنین می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی مراجعه کنید و عرق گیاهی گشنیز خود را سفارش داده و درب محل تحویل بگیرید. توصیه می شود از فروشگاه های معتبر عرقیات گیاهی را خریداری کنید.

خواص گشنیز برای مو

یکی از خواص گشنیز، تقویت سلامت مو است. این گیاه حاوی ترکیبات بسیار مفید برای سلامتی مو است. گشنیز دارای مواد معدنی همچون کلسیم، فسفر، آهن و پتاسیم است. همچنین تحقیقات نشان داده است گشنیز حاوی آنتی اکسیدان های قوی است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد جلوگیر می کند.

ترکیبات مفید موجود در گشنیز باعث تقویت پوست و مو شده و از ریزش مو جلوگیری می کند. شما با مصرف منظم گشنیز، می توانید موی درخشان و شاداب داشته باشید. مواد موجود در این گیاه، فولیکول های مو را به خوبی تقویت می کنند و باعث رشد مجدد مو می شوند.

طبع گشنیز چیست

گشنیز یکی گیاه دارویی است که طبع سرد و خشکی دارد. شما می توانید از دارچین یا سکنجبین برای مصلح طبع گشنیز استفاده کنید.

طبع عرق گشنیز

طبع عرق گشنیز، مانند گیاه گشنیز سرد و خشک است. افراد سرد مزاج باید در مصرف این عرق گیاهی بسیار دقت داشته باشند و از مصرف بیش از حد آن جدا خودداری کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا