Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق شاه تره و خواص و مضرات آن برای سلامتی

عرق شاتره یا شاطره سرشار از انواع ویتامین ها و مواد آنتی اکسیدان است و دارای خواص شفابخش و درمانی گسترده‌ای می باشد . از این گیاه اغلب برای درمان بیماریهای پوستی استفاده می کنند زیرا شاه تره برای درمان التهابات پوستی بسیار مفید است. این عرق مانند سایر عرق ها مانند عرق نعنا، عرق کاسنی، عرق گزنه و… دارای خواص درمانی فراوانی است. اگر این عرق به اندازه و به طور صحیح مصرف شود، می تواند نقش موثری در سلامتی داشته باشد. در این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی بیشتر خواص عرق شاه تره می پردازیم.

گیاه شناسی شاه تره

شاه تره (نام علمی: Fumaria officinalis)  گیاهی علفی از ارتفاع ۲۰ تا ۸۰ سانتی متر است از تیره شقایقیان که دارای گل‌های نامنظم به شکل خوشه ای ای و رنگ آنها سفید تا صورتی یا ارغوانی است . برگ های شاتره دارای بریدگی های بسیاری است . ساقه‌ای شکننده کوتاه و شاخه‌دار دارد. گیاه شاتره از طعم تلخی برخوردار است.از این گیاه در دوران باستان به عنوان قدرت جادویی یاد می کردند وتصور می کردند با دود کردن شاه تره ارواح خبیث و شیاطین از آن ها دور می شود و از قرن بیستم در طب سنتی آن رابرای درمان بیماری ها تجویز می کردند. در کتب طب سنتی به نام های شاهتره، شاه تره و بقله الملک شناخته می شد .

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی شاه تره (شاطره)
نام انگیسی گیاه دارویی fumitory
نام علمی گیاه دارویی Fumaria officinalis L
نامهای رایج گیاه دارویی شاتره، شیتره، قرمت، بویه، خامشه، هلیانه
خاستگاه گیاه دارویی مناطق معتدل شمال آفریقا، اروپا و بخش‌هایی از غرب آسیا
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی پوست و مو, دستگاه گوارش, زنان, کبد
خواص گیاه دارویی التیام بواسیر, هبود هضم غذا, تسکین درد قاعدگی, تصفیه کننده کبد, درمان آلرژی پوستی, درمان اگزما, درمان دل‌درد و دل‌پیچه, درمان یبوست, رفع جوش و آکنه، التیام گزش نیش حشرات, بهبود عوارض یائسگی
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی فلج عضلات و اختلال دستگاه تنفسی در صورت مصرف بیش از اندازه، احتیاط مصرف در زنان باردار و مادران شیرده

ارزش غذایی عرق شاه تره

 

شاه تره سرشار از آلکالوئیدهایی مانند فوماریتین، فوماریلین ، بولوبوکاپنین، پروتوپین است. همچنین از تانن ها و نمک‌های پتاسیم تشکیل‌شده‌اند که برای سلامتی مفید است. علاوه بر آن سرشار از اسید فوماریک است.

شاه تره سرشار از ویتامین c و مواد آنتی‌اکسیدان است شاتره حاوی اسید کافئیک، مواد تلخ، جوهر مازو، لیزاب، اسیدهای آمینه و رزین‌، فلاونوئیدها می باشد . هم چنین دارای ترکیبات غیر آلکالوییدی پنتاتر یا کونتان و تانن و فوماریک اسید است .

عرق شاه تره
عرق شاه تره

خاستگاه شاه تره

 

محل رویش در جهان : در حقیقت این گیاه بومی اروپا و شمال آفریقا می باشد. البته در قسمت هایی از آمریکای شمالی و استرالیا، آسیا می روید. در ایران کوه سرخ خراسان رضوی، اقلید فارس، دامنه‌های زاگرس، به ویژه در دشت‌های بیجار کردستان یافت می شود . هم چنین این گیاه در اطراف تهران، آذربایجان، چهارمحال بختیاری، کرمان و جیرفت به صورت خودرو می روید.

خواص درمانی عرق شاه تره

 

عرق شاه تره و درمان پوستی

شاه تره با خواص فراوان خود باعث درمان اختلالات پوستی مانند خارش،جوش ، آلرژی، اگزما، کهیر می شود و ترکیب آن با حنا برای نیش حشرات مفید است.

عرق شاه تره و دستگاه گردش خون

عرق شاه تره خون را تصفیه می کند . این عرق خونتان را رقیق می کند و مناسب افرادی است که غلظت خون دارند.

عرق شاه تره و دستگاه گوارش

شاتره به ترشح آنزیم های گوارشی کمک می کند و باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و هضم می شود. این گیاه اشتها آور است و درمان ‌کننده استفراغ‌ های صفراوی و بلغمی می شود.

عرق شاه تره و کبد

این گیاه فعالیت اصلی خود را به عنوان تنظیم کننده جریان صفرا بیان می کند و به واسطه اسید فوماریک موجود در آن است باعث پاکسازی و سم زدایی کبد می شود و آلکالوییدهای آن در بهبود بیماری‌های کبدی و صفراوی نافع است . به این ترتیب این گیاه باعث تقویت عملکرد کبد می شود.

عرق شاه تره

عرق شاه تره و کلیه

اثر ادرار آور آن برای تسهیل تخلیه کلیه ها توصیه می شود

عرق شاه تره و دیورتیک شگفت‌انگیز

احتباس آب می تواند به اندازه کم آبی برای بدن ضرر داشته باشد، مخصوصا برای بیماران قلبی و افرادی که مشکلات کلیوی و کبدی و یا فشار خون بالا دارند . پزشکان برای درمان احتباس آب، داروهای شیمیایی ادرار آور تجویز می کنند ولی این داروها بیش از حد قوی هستند و باعث از دست رفتن پتاسیم بدن می شود. پس بهترین راه درمان، استفاده عرق شاه تره است که یک ادرار آور قوی است و باعث رهایی بدن از تجمع آب اضافی و سموم می باشد.

عرق شاه تره و جلوگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا

کیسه صفرا، ذخیره کننده مایع صفراست که به وسیله کبد ساخته می شود. اگر مواد شیمیایی تشکیل دهنده صفرا نامتعادل شوند، باعث بروز سنگ های صفراوی می شود. برای پیشگیری از تشکیل سنگ کیسه صفرا گیاه شاه تره بسیار موثر است و به عنوان ضد اسپاسم عالی برای کیسه صفرا عمل می‌کند.

عرق شاه تره و درمان آرتروز 

آرتروز که نوعی التهاب مفاصل می باشد از شایع ترین نوع بیماری آرتریت است . اغلب افراد از در تمام سنین و جنسیت ها و نژاد ها به آرتروز مبتلا می شوند . ولی این عارضه در خانم ها بیشتر دیده می شود و با افزایش سن احتمال وقوع آن بیشتر می شود . گیاه شاه تره با داشتن خواص ضد التهابی، برای آرتریت بسیار مفید است و از روش‌های طبیعی برای کمک به درمان آرتروز می باشد.

عوارض عرق شاه تره

استفاده از آن در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.با توجه به محتوای آلکالوئید گیاه، استفاده از آن بیش از ۱۵ روز در ماه محتاطانه است.این گیاه سمی است و مصرف زیاد آن سبب فلج عضلات و اختلال دستگاه تنفسی می ‌شود.

مصرف عرقیات گیاهی و طبیعی لزوما بی خطر نیستند . دوز، روش مصرف و تداخل آن‌ ها با سایر مواد غذایی و دارو ها مهم هستند .اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید یا در شرایطی خاص به سر می برید، حتما قبل از مصرف داروهای گیاهی با پزشک خود مشورت کنید.

دانستنی‌ های مفید در رابطه با عرق شاه تره

  •  شاتره را گرم مصرف کنید زیرل وقتی سرد شود بعضی از مواد مفید آن رسوب می کند.
  • برای بهره گیری مفید از عرق شاه تره، بهتر است آن را با عرق کاسنی بنوشید.
  • این گیاه به دلیل داشتن ویتامین سی برای ازبین بردن آفت و التهاب لثه مفید است.
  • گیاه خشک این گیاه خواص بیشتری برای معده دارد تا گیاه تازه آن.

خواص عرق شاتره

عرق شاتره خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. شما می توانید این عرق گیاهی را از عطاری ها و یا سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی تهیه کنید. در طب سنتی از این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید و مغذی بسیار استفاده شده است. عرق شاتره دارای خواصی از جمله بهبود مشکلات گوارشی و کمک به افزایش وزن است.

برخی از مهمترین خواص این عرق گیاهی شامل ضد عفونی کننده، آرامش بخش، ضد اسپاسم، ضد حساسیت، تقویت کننده قلب، بهبود مشکلات پوستی، تصفیه خون، کاهش فشار خون و بهبود مشکلات دوران قاعدگی است. توصیه می شود در مصرف این عرق گیاهی دقت کنید زیرا مصرف بیش از حد آن، ممکن است عوارض جانبی مختلفی برای شما در پی داشته باشد.

طریقه مصرف شاه تره برای پوست

مهمترین کاربرد عرق گیاهی شاه تره، بهبود مشکلات پوستی است. از این عرق گیاهی در طب سنتی برای درمان و بهبود مشکلات پوستی مانند آکنه بسیار استفاده شده است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث پاکسازی پوست و در نتیجه درخشندگی و جوانی پوست می شود. عرق شاه تره همچنین دارای خاصیت ضد التهابی است که در بهبود مشکلات پوستی مانند حساسیت پوستی بسیار مهم است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی از بروز چین و چروک نیز جلوگیری می کند.

عرق شاه تره برای قاعدگی

عرق شاه تره به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی برای بهبود مشکلات دوران قاعدگی نیز موثر است. شما می توانید از این عرق گیاهی برای بهبود و کاهش گرفتگی ها و دردهای این دوران استفاده کنید. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید باعث کاهش خونریزی در این دوران نیز می شود. برای بهره مندی از خواص این عرق گیاهی بهتر از یک هفته قبل از شروع علائم دوران قاعدگی مصرف عرق شاه تره را شروع کنید. همچنین توجه داشته باشید در مصرف این عرق گیاهی زیاده روی نکنید.

عرق شاتره و کاسنی

عرق گیاهی شاتره و عرق گیاهی کاسنی خواص بسیار زیادی برای بدن دارند. طبع هر دو این عرق گیاهی سرد است و برای بهبود مشکلات بسیار زیادی استفاده می شوند. تولیدکنندگان عرقیات گیاهی برای تقویت و ارتقا خواص، این دو عرق گیاهی را باهم ترکیب کرده اند. در طب سنتی از عرق گیاهی شاتره و کاسنی برای بهبود عملکرد کبد و سم زدایی از بدن بسیار استفاده می شود. شما می توانید عرق گیاهی شاتره و کاسنی را از عطاری ها و سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی تهیه کنید و از فواید بسیار زیاد این عرق گیاهی بهره مند شوید.

عرق شاه تره برای حساسیت

یکی دیگر از خواص بسیار زیادی این عرق گیاهی، بهبود حساسیت های فصلی است. عرق شاه تره نوعی داروی گیاهی مانند آنتی هسیتامین است. این عرق گیاهی علاوه بر ضد حساسیت بودن، دارای خاصیت آرامش بخشی و پاکسازی خون از سموم بدن است. مصرف این عرق گیاهی در فصل بهار باعث کاهش حساسیت های فصلی می شود. قبل از مصرف این عرق گیاهی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

خواص عرق شاه تره و کاسنی

عرق گیاهی شاه تره و کاسنی خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق ترکیبی دارای ترکیبات بسیار مفیدی برای بدن است. شما از این عرق گیاهی می توانید برای درمان اختلالات کبدی و سم زدایی از بدن استفاده کنید. در طب سنتی از این عرق گیاهی برای دفع صفرا بسیار استفاده می شود. این عرق گیاهی حاوی ویتامین های ضروری و مواد مغذی مانند آهن، منگنز، اسید فولیک و پروتئین است.

برخی از مهمترین خواص این عرق گیاهی شامل درمان مشکلات گوارشی، بهبود مشکلات ادراری، ضد التهاب، تصفیه کننده خون، کاهش دهنده کلسترول خون و بهبود مشکلات پوستی است. این عرق گیاهی طبع سردی دارد و برای افراد گرم مزاج بسیار مفید است. باید توجه داشته باشید از این عرق گیاهی در حد اعتدال استفاده کنید تا عوارض جانبی برای شما در پی نداشته باشد.

عرق شاه تره برای چیست

این عرق گیاهی برای درمان بسیاری از مشکلات استفاده می شود. در طب سنتی از عرق شاتره برای درمان مشکلاتی همچون مشکلات کبدی، مشکلات مجاری ادراری، کاهش تب، کاهش حساسیت، پاکسازی خون، کاهش کلسترول خون، برطرف کردن صفرا و بهبود مشکلات پوستی استفاده می شود. شما می توانید از این عرق گیاهی برای بهبود مشکلات خود استفاده کنید. مصرف مناسب این عرق گیاهی، هیچ گونه عوارضی برای سلامتی ندارد.

مضرات عرق شاه تره

مصرف عرق گیاهی شاه تره هیچ گونه عوارضی برای بدن ندارد. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی، ممکن است برای سلامتی مضر باشد. عوارض جانبی مصرف بیش از حد این عرق گیاهی شامل، اسهال، دل درد و تنگی نفس است. مصرف این عرق گیاهی برای زنان بارداری و مادران شیرده توصیه نمی شود.

طبع عرق شاتره

عرق گیاهی شاتره طبع سردی دارد و برای افراد سرد مزاج مناسب نیست. افراد گرم مزاج می توانند در حد اعتدال این عرق گیاهی را مصرف کنند و از فواید بسیار زیاد آن بهره مند شوند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا