Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق دارچین و خواص دارویی بی نظیر آن

عرق دارچین که از پوست درخت دارچین به دست می آید به دلیل خواص دارویی فراوانش از گذشته های بسیار دور مورد توجه بوده است. سابقه ی استفاده از دارچین به صد ها سال پیش باز می گردد و عده ای آن را پادشاه ادویه ها می دانند زیرا در گذشته های دور ارزشی معادل طلا داشت. امروزه دارچین پس از زردچوبه و فلفل محبوب ترین و پرمصرف ترین ادویه است. در طب سنتی و طب نوین به استفاده از دارچین ، عرق دارچین و دمنوش دارچین توصیه فراوانی شده است. از عرق دارچین برای درمان بسیاری از بیماری ها مانند آکنه، دیابت، آلزایمر، فشار خون، اضافه وزن، مشکلات قاعدگی و … استفاده می شود. افراط در استفاده از  این عرق  سبب بروز مشکلاتی می شود . از این رو، چگونگی و میزان مصرف آن باید به توصیه افراد متخصص صورت گیرد .

در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی خواص دارویی عرق دارچین، دارچین و مشکلات احتمالی ناشی از سوء مصرف آن ها می پردازیم امیدوارم این مقاله در شناساندن عرق دارچین بسیار موثر واقع شود.

روش تهیه عرق دارچین

 

دارچین از درختی به دست می آید که برگ هایی به رنگ سبز تیره و گل هایی سفید دارد. ریشه این درخت تا ده متر در خاک فرو می رود . برای تهیه دارچین پوست درخت را می کنند و پس از خشک کردن مصرف می کنند . برای تهیه عرق دارچین، دارچین را به همراه آب می جوشانند. بخار حاصله را به روش تقطیر سرد می کنند. عصاره ای که به این روش به دست می آید عرق دارچین نام دارد.

طبیعت عرق دارچین

بر اساس طب سنتی عرق دارچین دارای طبیعت گرم و خشک است. به همین دلیل مصرف بدون مصلح آن به افراد دارای مزاج گرم توصیه نمی شود .

روش مصرف عرق دارچین

 

میزان و نحوه مصرف عرق دارچین بسته به نوع بیماری متفاوت است. اما به طور کلی حکمای طب سنتی بر این باورند که برای تاثیر گذاری بیشتر، بهتر است همراه با چای یا به اندازه نصف استکان بعد از هر وعده غذایی مصرف شود.

خواص دارویی عرق دارچین

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک

در این سندرم اختلالات هورمونی باعث ایجاد کیست های کوچک در لبه خارجی تخمدان و در نتیجه بزرگ شدن آن می شود. عرق دارچین سبب می شود مقاومت بدن زنان مبتلا به سندروم پلی کیستیک نسبت به انسولین کاهش یابد. برای درمان این بیماری بهتر است عرق دارچین همراه با عسل مصرف شود.

تقویت سیستم ایمنی بدن

عرق دارچین خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتریایی و ضد قارچی دارد. علاوه بر این سرشار از پلی فنل های آنتی اکسیدانی و پروآنتوسیانیدین ها است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر مشکلات قلبی و اختلالات تنفسی می شود.

مشکلات قاعدگی

بر اساس تحقیقات مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی زنانی که به طور منظم و روزانه یک فنجان عرق دارچین مصرف می کنند هنگام قاعدگی از التهابات و درد کمتری رنج می برند.

کاهش وزن

گفته می شود مصرف عرق دارچین در افراد احساس سیری ایجاد می کند. در نتیجه اشتهای فرد کاهش یافته و میل کمتری به خوردن غذا دارد و این امر سبب کاهش وزن می شود.

آرتروز

عرق دارچین خاصیت ضد التهابی دارد . به همین دلیل مصرف آن برای افرادی که از درد مفاصل و آرتروز رنج می برند بسیار مفید است. علاوه بر این به جریان گردش خون نیز بسیار کمک می کند که این امر برای افرادی که به بیماری آرتروز مبتلا هستند بسیار حائز اهمیت است.

پارکینسون

بر اساس مقالات منتشر شده در مقالات معتبر علمی،  مصرف عرق دارچین می تواند روند پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش دهد. این عرق به دلیل داشتن مواد مغذی عملکرد مغز را تقویت کرده و سبب بهبود فعالیت های فیزیکی بیماران می شود.

دیابت

عرق دارچین می تواند میزان قند خون در بدن را کاهش دهد. از این رو، مصرف روزانه این عرق به کاهش قند خون ( به خصوص افرادی که به دیابت نوع دو مبتلا هستند ) منجر می شود.

سرما خوردگی

همان طور که گفته شد عرق دارچین دارای خاصیت ضد التهابی است و مصرف آن هنگام ابتلا به سرما خوردگی، گرفتگی عضلات و درد ناشی از آن را بر طرف کرده و باعث بهبود سرفه، گلو درد و عفونت می شود.

بی اشتهایی

حتما با اصطاح بی اشتهایی عصبی آشنا هستید. در این حالت افراد به دلیل استرس و فشار های عصبی تمایلی به مصرف غذا ندارند. عرق دارچین نفخ، بی اشتهایی و مشکلات دستگاه گوارش را بر طرف می کند. همچنین برای درمان حالت تهوع، استفراغ، دل درد، اسهال و نفخ بسیار مفید است.

قلب

عرق دارچین سرشار از کلسیم و فیبر است. در نتیجه، بدن را در برابر مشکلات و بیماری های قلبی محافظت می کند. به افرادی که دارای مشکلات قلبی هستند توصیه می شود عرق دارچین یا ادویه دارچین را در رژیم غذایی خود بگنجانند.

برفک دهان

مطالعات دانمشمندان نشان می دهد عرق دارچین روی قارچ کاندیدا آلبیکنس اثر درمانی فوق العاده ای دارد. این عرق می تواند برفک دهان نوزادان را برطرف کند. البته مصرف آن برای نوزادان و کودکان باید با تجویز پزشک متخصص انجام  گیرد.

پوست

همان طور که پیش تر گفته شد عرق دارچین سبب بهبود جریان گردش خون می شود. جریان خون مناسب موجب می شود اکسیژن رسانی به بخش های مختلف بدن از جمله پوست بهتر انجام شود. از عرق یا پودر دارچین در تهیه ماسک های خانگی نیز استفاده می کنند.

عوارض جانبی مصرف عرق دارچین

 

  • به دلیل طبیعت گرمی که دارد در افراد دارای طبع گرم سبب بروز مشکلاتی مانند خشکی پوست، خارش بدن، گرگرفتگی، خارش گوش و گلو می شود. به همین دلیل این افراد باید در مصرف آن محتاط باشند .

 

  • زیاده روی در مصرف عرق دارچین موجب بالا رفتن تپش قلب،‌ کم خوابی، بی‌خوابی، افسردگی، التهاب یا ورم کردن پوست، زخم، ترک یا پوست پوست شدن لب و گوشه ی دهان و سوزش معده می شود .

 

  • عرق دارچین با کم کردن غلظت خون به گردش آن کمک می کند اما افراط در مصرف آن باعث به وجود آمدن مشکلاتی در سیستم گردش خون می شود. خصوصا اگر با مصرف قرص هایی مانند آسپرین که خون را رقیق می کنند همراه باشد ( در این حالت رقت خون را دو برابر می کند ).

 

  • در زنان باردار موجب زایمان زودرس می شود.

 

  • در زنان شیرده باعث بروز مشکلات معده در نوزادان می شود. درد معده ، اسهال یا استفراغ نشانه ی حساسیت سیستم گوارشی کودک به این نوع ماده غذایی است. از این رو مصرف آن توسط مادر باید محدود باشد.

 

مشخصات ظاهری گیاه دارچین

 

درختی است همیشه سبز که برگ های چرمی شکل متقابل ، همراه با گل های سفید و گل های دسته ای قهوه ای مایل به آبی دارد . دارچین که از پوست این درخت به دست می آید به صورت قطعات خشک و لوله ای شکل است که قسمت داخلی آن حنایی تیره و قسمت خارجی آن قهوه ای است و بو و طعمی مطبوع و تند دارد .

پراکندگی جغرافیایی گیاه دارچین

 

این گیاه بومی هند و مناطق گرم و مرطوب مجاور آن است و در ایران نمی روید.

ترکیبات شیمیایی موجود در گیاه دارچین

 

این گیاه شامل ترکیبات شیمیایی فراوانی مانند سینامآلدهاید، ویترین، اوژنول، سینامیل استات، سینامیل الکل، اُ متوکسی سینامالدهاید، سینامیک اسید، دی ترپن هایی مانند سینزیلانول و سین زیلانین و در نهایت پروآنتوسیانیدین اولیگومریک است .

ارزش غذایی پودر دارچین

به ازای هر ۳۰ گرم دارچین حدود ۶۹ کیلو کالری انرژی در بدن تولید می شود و شامل ۱.۱ گرم پروتئین ، ۰.۱ گرم چربی، ۳.۱ میلی گرم امگا ۳ ، ۳/ ۱۲ میلی گرم امگا ۶، ۲۲.۵ گرم کربوهیدرات، ۲۸۱ میلی گرم کلسیم، ۰.۶ گرم قند، ۵/۲ میلی گرم آهن ، ۱۷ میلی گرم منیزیم، ۱۸ میلی گرم فسفر ، ۱۲۱ میلی گرم پتاسیم، ۳ میلی گرم سدیم، ۰.۵ میلی گرم زینک، ۰.۱ میلی گرم مس، ۵ میلی گرم منگنز، ۱.۱میلی گرم ویتامین سی،  ۰.۶میلی گرم ویتامین ای ، ۰.۴ میلی گرم نیاسین و ویتامین هایی مانند A و K می باشد.

انواع دارچین

 

دارچین کاسیا : این نوع دارچین را می توانیم از فروشگاه ها و عطاری ها تهیه می کنیم و قیمت آن ارزانتر از نوع دیگر است .

دارچین سیلان : این نوع دارچین بیشتر در امریکا و کشور های اروپایی مصرف شده و بسیار گران می باشد. دارچین سیلان خواص دارویی بیشتری نسبت به نوع کاسیا داشته، عوارض و مشکلات آن نیز بسیار کمتر است.

 

خواص دارویی شگفت انگیز دارچین

 

  • کنترل قند خون،  کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید،  پیشگیری از آلزایمر، جلوگیری از عفونت و ورود ویروس ها، تقویت عملکرد بدن، پیشگیری از بیماری های قلبی، بهبود گردش خون،  تسکین دردهای عضلات و سردرد،  جلوگیری از سرطان، افزایش شیر مادر، جلوگیری از خونریزی ، کمک به بهداشت دهان و دندان، کنترل و دفع حشرات، حجم دهندگی لب، کمک به بهبود و تقویت روحیه، کمک به درمان بیماری  PMS، از بین برنده باکتری های ایکولای، کمک به هضم غذا و رفع مشکلات گوارش
  • درمان دندان درد، درمان سرفه ها و سرماخوردگی های معمول، کمک به تحریک و افزایش رشد مو ، ماسک صورت دارچین برای از بین بردن آکنه، اسکراب پوست های خشک،  خوش بو کننده نفس، جلوگیری از پیری و چین و چروک پوست، مدیریت و کنترل وزن، کاهش اضطراب و استرس، مبارزه با آلرژی، جلوگیری و درمان قارچ، جلوگیری از کاهش سطح یادگیری و مراقبت از فعالیت‌های مغزی ، منبع غنی آنتی‌اکسیدان، کاهش کلسترول بد خون،  افزایش میل جنسی، درمان اگزما، بهبود عادت ماهانه، نگه‌دارنده‌ی مواد غذایی، راز جوانی و کم خونی، کاهش درد عضلانی، خاصیت تب بر، درمان ام اس، درمان نفخ و جایگزین مناسب برای شکر .

عوارض جانبی مصرف دارچین

 

 

  • به دلیل خاصیت رقیق کنندگی خون نباید توسط افرادی مصرف شود که داروهای رقیق کننده خون استفاده می کنند.

 

  • مصرف زیاد آن سبب افزایش ضربان قلب می شود به همین دلیل در افرادی که مشکلات قلبی دارند بسیار خطرناک است.

 

  • در افراد گرم مزاج سبب بروز مشکلاتی مانند خارش بدن ، گر گرفتگی ، خارش گوش ، خشکی پوست ، خارش گلو و گوش می شود.

 

  • مصرف بیش از اندازه آن توسط افراد دیابتی سبب کاهش شدید قند خون می شود.

طریقه مصرف عرق دارچین

عرق دارچین دارای طبع گرم است. شما در هنگام مصرف این عرق گیاهی باید بسیار دقت کنید. در طب سنتی توصیه می شود عرق گیاهی دارچین را روزانه به میزان نصف استکان بعد از صرف وعده های غذایی مصرف کنید. باید توجه داشته باشید از مصرف بیش از حد این عرق گیاهی اجتناب کنید.

خاصیت عرق دارچین

عرق دارچین خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. دارچین از زمان های قدیم، یک ادویه پرکاربرد و مفید برای سلامتی بوده است. تولید کنندگان برای استفاده راحت تر از خواص این ادویه مفید، آن را به شکل عرق گیاهی تولید می کنند. شما می توانید از این عرق گیاهی برای درمان و بهبود بسیاری از مشکلات خود استفاده کنید.

برخی از مهمترین خواص عرق دارچین، بهبود و درمان مشکلاتی مانند مشکلات پوستی، بهبود بیماری دیابت، کمک به کاهش وزن، تقویت عملکرد قلب، کاهش فشار خون و بهبود مشکلات زنانه مانند سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک است.

در طب سنتی این عرق گیاهی برای مبتلایان به دیابت بسیار توصیه می شود. عرق دارچین قند خون را کاهش می دهد. این عرق گیاهی همچنین به دلیل داشتن آنتی اکسیدان و ترکیبات مفید، سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. شما با مصرف مناسب و در حد اعتدال آن می توانید از خواص بسیار زیاد عرق دارچین بهرمند شوید.

زمان مصرف عرق دارچین

بهترین زمان مصرف عرق دارچین بعد از صرف وعده های غذایی است. مصرف این عرق گیاهی هنگام ناشتا یا آخر شب، ممکن است باعث کاهش فشار خون و عوارض جانبی مانند سردرد و سرگیجه شود.

خرید عرق دارچین

شما برای خرید عرق دارچین، می توانید به سایت های اینترنتی فروش محصولات گیاهی یا عطاری های محل خود مراجعه کنید. بهتر است عرقیات گیاهی را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

طریقه مصرف عرق دارچین برای لاغری

یکی از خواص عرق گیاهی دارچین، کمک به کاهش وزن است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن ترکیبات مفید، باعث افزایش متابولیسم بدن شده و چربی های اضافی بدن را از بین می برد. شما با استفاده از عرق دارچین می توانید به تناسب اندام برسید. اما باید توجه داشته باشید تنها مصرف این عرق گیاهی کافی نخواهد بود و در کنار مصرف منظم عرق دارچین، ورزش و رژیم غذایی مناسب نیز داشته باشید.

عرق دارچین قیمت

قیمت عرق دارچین در بازار حدود، ۳۰ هزار تومان است. این قیمت، ممکن است بر اساس کیفیت و حجم این عرق گیاهی متغیر باشد. برای اطلاع از قیمت این محصول، می توانید به سایت های فروش محصولات گیاهی و عطاری های محل خود مراجعه کنید.

عرق دارچین و فشار خون

یکی دیگر از فواید عرق دارچین، بهبود فشار خون است. فشار خون بالا عوارض جانبی بسیار زیادی مانند مشکلات قلبی، سکته و بسیاری دیگر از مشکلات سلامتی را در پی خواهد داشت. بنابراین اگر مبتلا به فشار خون هستید توصیه می شود از این عرق گیاهی استفاده کنید.

عرق دارچین جریان خون را بهبود می بخشد. این عرق گیاهی همچنین ناخالصی های خون را از بین می برد و با بهبود فشار خون باعث تقویت عملکرد قلب نیز می شود. عرق دارچین به دلیل داشتن مواد معدنی مفید مانند کلسیم، از بروز مشکلات قلبی و افزایش فشار خون جلوگیری می کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا