Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

عرق میخک و فواید شگفت انگیز این عرق که تا به حال نمیدانستید!

عرق میخک دارای خواص درمانی با ارزشی است . این گیاه مانند مسکن طبیعی عمل می کند و با مصرف آن حس آرامش بخشی را تجربه خواهید کرد. این گیاه علاوه بر خواص آرامش بخشی که دارد، دارای خواص درمانی فراوانی مانند خواص ضد باکتری و ضد قارچ،ضد سرفه و تنگی نفس، تقویت کننده قلب و حافظه و… می باشد. در ادامه این مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک شما را با عرق میخک خواص، فواید و مضرات آن آشنا می کنیم، با ما همراه باشید.

میخک

میخک (Clove) نوعی از گیاهان دارویی است که برگ های درخت آن هیچ وقت زرد نمی شود و همیشه ، در تمام طول سال زرد است.گل های میخک کوچک و خوشه مانند است و بویی معطر و قوی دارد. برگ های آن بیضی شکل و نوک تیز می باشد دم برگ های این گیاه قرمز رنگ و برگ های این درخت همیشه سبز می باشند و به درخت میخک زیبایی خاصی داده است این درخت را به عنوان عنوان درخت زینتی نیز می کارند. اجزای گیاه میخک مانند گل، برگ، ساقه حاوی اسانس روغنی است که از طریق تقطیر استخراج می شود.

ترکیبات شیمیایی عرق میخک

گیاه میخک دارای ترکیباتی مانند کاربو فیلین، الکل بنزیلیک، بنزوات دو متیل، فورفوول و اتیلن است و این گیاه تقریبا دارای ۸۰ تا ۹۰ درصد ماده اوزنول دارد.

توجه : از اسانس میخک در صنعت عطر سازی و همچنین برای طعم دهنده و معطر کردن صابون ها و در تهیه خمیردندان و معطر کردن محلول های شستشوی دهان به کار می رود .

جدول مشخصات

 

نام گیاه دارویی میخک
نام انگیسی گیاه دارویی Clove
نام علمی گیاه دارویی Syzygium aromaticum
نامهای رایج گیاه دارویی میخک صد پر، قرنقل، قرنقول
خاستگاه گیاه دارویی جنوب شرق آسیا
طبع گیاه دارویی گرم و خشک (صفراوی)
اثرگذاری گیاه دارویی دهان و دندان, مفاصل و عضلات, میل جنسی
خواص گیاه دارویی تسکین درد دندان, درمان دردهای عضلانی، افزایش دهنده قوای جنسی,
روش مصرف گیاه دارویی خوراکی, موضعی
عوارض گیاه دارویی مصرف زیاد موجب اختلال در سیستم گوارش، کبد و روده در افراد گرم مزاج می‌شود.

ارزش غذایی عرق میخک

 

عرق میخک

انرژی:۴۷ کیلو کالری
کربوهیدرات:۱۰.۵۲ گرم
پروتئین:۳.۲۷ گرم
چربی کل:۰.۱۵ گرم
فیبر رژیمی:۵.۴ گرم
فولات:۶۸ میکروگرم
نیاسین:۱.۰۴۶ میلی گرم
اسید پانتوتنیک:۰.۳۳۸ میلی گرم
پیریدوکسین:۰.۱۱۶ میلی گرم
ریبوفلاوین:۰.۰۶۶ میلی گرم
تیامین:۰.۰۷۲ میلی گرم
ویتامین آ:۱۳ واحد
ویتامین سی:۱۱.۷ میلی گرم
ویتامین ای:۰.۱۹ میلی گرم
ویتامین کا:۱۴.۸ میکروگرم
سدیم:۹۴ گرم
پتاسیم:۳۷۰ گرم
کلسیم:۴۴ میلی گرم
مس:۰.۲۳۱ میلی گرم
آهن:۱.۲۸ میلی گرم
منیزیم:۶۰ میلی گرم
منگنز:۰.۲۵۶ میلی گرم
فسفر:۹۰ میلی گرم
سلنیوم:۷.۲ میکروگرم
روی:۲.۳۲ میلی گرم
بتاکاروتن:۸ میکروگرم
لوتئین زاکسنتین:۴۶۴ میکروگرم

خواص و مزایای سلامتی استفاده از عرق میخک

گل های میخک علاوه بر زیبایی چشم نوازی که دارد دارای خواص شگفت انگیری می باشد و پزشکان مصرف این گیاه با ارزش و بی نظیر را به جای تجویز دارو های شیمیایی به بیماران خود پیشنهاد می دهند. از مهمترین خواص میخک می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • خوشبو کننده دهان
  • تسکین دندان درد
  • پاکسازی ریه و باز کردن مسیر تنفس
  • سلامت رحم
  • جلوگیری از افزایش وزن
  • دفع باکتری‌ها و ویروس‌های دهان و دندان
  •  از بین بردن آکنه و جوش
  •  محافظ کبد و جلوگیری از چرب شدن آن
  • بهبود سیستم گوارش

عرق میخک و بیماران دیابتی: بیماری دیابت یکی از بیماری های شایع است و میزان انسولین در افراد مبتلا به دیابت به اندازه کافی نیست .

مقدار انسولین تولید شده در بیماران دیابتی به اندازه کافی نیست و تحقیقات نشان می دهد که استفاده از گل میخک، به تولید انسولین در بدن و همچنین حفظ سطح قند خون کمک می کند.

عرق میخک و سیستم گوارشی : میخک تقویت کننده دستگاه گوارشی است و اختلالات گوارشی مانند درد معده، سوء هاضمه، تهوع و استفراغ و باد شکم در مان می کند . این گیاه خاصیت ضد کرم و ضد انگل دارد و می تواند انواع کرم های معده و روده را ازبین ببرد. میخک نفخ، گاز معده، سکسکه درمان کند.این گیاه حاوی اوژنول (Eugenol)میباشد. این ترکیب آنتی اکسیدان قوی است و خاصیت ضد درد دارد و برای معده درد مفید است.

عرق میخک و تقویت سیستم ایمنی بدن: میخک، تولید گلبول های سفید را در بدن افزایش می دهد و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود میخک و درمان بیماریهای دهان و دندان : میخک به عنوان ضد درد و ضد عفونی کننده می تواند نقش موثری در درمان مشکلات دهان و دندان داشته باشد. عصاره‌های آبی و اتانولی میخک اثرات ضد میکروبی و از تکثیر و رشد باکتریها پیشگیری می کند و مانع پوسیدگی دندان می شود.در طب سنتی از این گیاه برای تقویت لثه و درد دندان و از بین بردن بوی بد دهان استفاده داشته است.

هم چنین میخک می تواند باعث سفید کردن دندان شود . افرادی که دندان های زردی دارند می توانند برای رهایی از این مشکل، مقداری میخک را بکوبند تا پودر شود و از آن به جای خمیر دندان استفاده کنند.

عرق میخک و استحکام استخوان ها : میخک با داشتن ترکیبات فنلی مثل فلانوئید ها و ایزوفلاون ها، فلاون ها بهترین ماده غذایی برای تقویت و استحکام استخوان ها است . این گیاه برای بیمان مبتلا به پوکی استخوان مفید است چون تراکم استخوانی را افزایش می دهد.

عرق میخک و درمان سر درد: با مصرف عرق میخک به طور موثری سردرد را تسکین می دهد.

عرق میخک و بهبود هضم : از خواص میخک تحریک ترشح آنزیم های گوارشی است و این امر باعث بهبود هضم غذا می شود. از این گیاه برای درمان مشکلات گوارشی مانند، درد معده، گرفتگی، تهوع و سوء هاضمه استفاده می کنند.

میخک برای مبارزه با سرطان ریه :نتایج مطالعه آزمایشگاهی نشان می دهد که عصاره هیدروالکلی میخک می تواند با سرطان مبارزه کند و باعث درمان سرطان ریه در مراحل اولیه شود. همچنین، گل میخک حاوی فنلی به نام اوژنول می باشد که بیشتر ازجوانه گیاه میخک حاصل می شود که دارای خاصیت ضد سرطانی است.

عرق میخک و خاصیت آنتی باکتری قوی : یک ماده گیاهی به نام «اوژنول» که اغلب جوانه‌های گیاه میخک است دارای خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی است . فعالیت ضد میکروبی اوژنول به شدت با پاتوژن های انسانی مبارزه می کند .براساس نتایج آزمایشگاهی میخک دارای اثر دارای اثر باکتری‌کشی و مهارگرباکتری گونه باکتریواستاتیکی می باشد و از تقسیم و رشد آنها جلوگیری می کند.

عرق میخک و محافظت از کبد: با توجه به آنتی اکسیدان های غنی موجود در میخک، این گیاه می تواند محافظ کننده خوبی در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت کند. برای کبد باشد .

عوارض جانبی عرق میخک

مصرف عرق این گیاه هیچ گونه عوارض جانبی ندارد ولی اگر در مصرف آن زیاده روی شود باعث بروز برخی عوارض جانبی مانند حساسیت پوستی، افزایش خونریزی، مشکلات دستگاه تنفسی، کاهش سطح قند خون، آلرژیک، بیهوشی، تشنج می شود.

میخک دارای طبع گرمی است و افراد گرم مزاج باید در مصرف آن زیاده روی نکنند زیرا ممکن است موجب ناراحتی کلیه و معده شود. روش هایی مصرفی مختلفی برای کاهش مضرات این گیاه وجود دارد . به عنوان مثال مصرف میخک همراه صمغ عربی خود مشورت کنید.

دانستنی‌های مفید

  • کنستانتین یکم به اسقف اعظم کلیسای رم ۷۰ کیلوگرم میخک به عنوان هدیه تقدیم کرد.
  • میخک راباید درظرف های در بسته نگهداری کرد . اگر غیر از این شرایط نگهداری شود زود فاسد می شود.
  • واژه میخک از کلمه انگلیسی Clou به معنای میخ گرفته شده است . در ضمن خاصیت ضد میکروبی میخک به اندازه آمپول پنی سیلین است
  • مرجع علمی درمانی آلمان، اثرات درمانی این گیاه را بر روی دندان درد تایید کرده است و.

خواص عرق میخک

عرق میخک خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد. این عرق گیاهی توسط بسیاری از افراد به دلیل خواص ضد باکتریایی در برابر چندین پاتوژن انسانی، بسیار مورد تبلیغ قرار می گیرد. تصور می شود که عرق میخک به اندازه کافی قوی است که آن عوامل بیماری زا را از بین ببرد.

این عرق گیاهی دارای خواص ضد التهابی و ضد درد نیز است. مطالعات بر روی عرق میخک که بر روی موش های آزمایشگاهی انجام شده است، نشان می دهد که وجود اوژنول در این عرق گیاهی، التهاب ناشی از بیماری ادم را کاهش می دهد. همچنین تایید شد که اوژنول می تواند درد را با تحریک گیرنده های درد کاهش دهد. عرق میخک طبع گرم و خشکی دارد. این عرق گیاهی سرشار از ویتامین C است و برای سلامتی بسیار مفید است.

از دیگر خواص این عرق گیاهی می توان به بهبود و درمان مشکلانی مانند سردرد، دندان درد، کاهش قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش وزن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش، افزایش سلامت استخوان ها و بهبود مشکلات جنسی اشاره کرد.

فواید و مضرات عرق میخک

میخک هزاران سال است که در کشورهای همچون هند و چین، نه تنها به عنوان ادویه بلکه به عنوان یک عرق گیاهی برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز استفاده می شود. در طب آیورودا از این عرق گیاهی برای رفع پوسیدگی دندان و بوی بد دهان استفاده می کنند. در طب چینی نیز از این عرق گیاهی به عنوان تقویت کننده جنسی استفاده می کنند.

این عرق گیاهی فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. اما در صورت مصرف بیش از حد می تواند عوارض جانبی نیز برای سلامتی داشته باشد. اجزای موجود در عرق میخک در صورت استفاده بیش از حد یا رقیق نشده می تواند مضر باشد. مصرف بیش از حد این عرق گیاهی می تواند باعث کاهش قند خون، تشدید خونریزی، تشنج و حساسیت و آلرژی شود. برای جلوگیری از این مضرات، باید این عرق گیاهی را در حد اعتدال مصرف کنید.

طرز تهیه عرق میخک

برای تهیه عرق میخک، ابتدا مقداری آب به همراه گیاه و گل میخک را درون دستگاه تقطیر یا عرق گیری می ریزیم. سپس بخارات حاصله را خنک کرده و عرق میخک را تهیه می کنیم. تهیه عرق گیاهی میخک به دو صورت صنعتی و خانگی تهیه می شود. در منزل با خرید یک دستگاه عرق گیری کوچک؛ می توانید این عرق گیاهی را تهیه کنید و از خواص بی نظیر آن لذت ببرید.

خواص میخک برای مردان

عرق میخک در طب سنتی برای درمان مشکلات جنسی مردان بسیار استفاده می شود. یکی از خواص این عرق گیاهی، افزایش و تقویت میل جنسی است. این عرق گیاهی باعث تولید بیشتر هورمون مردانه در فرد می شود و مشکلات جنسی مردان را بهبود می بخشد.

طرز تهیه عرق گل میخک

گل میخک فواید بسیار زیادی دارد. برای راحتی استفاده از فواید این گیاه، تولید کنندگان آن را به صورت عرق گیاهی تولید می کنند. برای تهیه عرق گل میخک، فقط از گل این گیاه استفاده می شود. گل گیاه میخک را به همراه آب درون دستگاه تقطیر ریخته و بخارات حاصله را خنک می کنیم. عصاره به دست آمده عرق گل میخک است. این عرق گیاهی خواص بسیار زیادی برای سلامتی دارد.

خرید عرق میخک

شما می توانید عرق میخک را با کیفیت مناسب به صورت آنلاین یا در عطاری های محل خود خریداری کنید. بهتر است این عرق گیاهی را در مکانی خشک و خنک نگهداری کنید. این عرق گیاهی از نظر طعم و مزه قوی است، بنابراین مطمئن شوید که آن را کم مصرف کنید.

خواص میخک برای زنان

عرق گیاهی میخک برای زنان نیز بسیار مفید است. مصرف این عرق گیاهی توسط زنان، باعث تقویت رحم، بهبود عملکرد تخمدان و باروری می شود. یکی از مشکلات رایج بانوان در باروری بهم خوردن مزاج رحم و سرد مزاج شدن آن است. این عرق گیاهی به دلیل داشتن طبع گرم، باعث تعادل مزاج رحم و در نتیجه بهبود باروری در زنان می شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا