Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بیماری عروق کرونر چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟

بیماری عروق کرونر (CAD) یکی از  شایع ترین اشکال بیماری های قلبی است که بر عروق تأمین کننده خون و عضله قلب تأثیر می گذارد. CAD با نام های دیگری مانند بیماری کرونر قلب و بیماری ایسکمیک قلب نیز شناخته می شود. در بیماری  CAD ، عروق کرونر به دلیل تصلب شرایین و التهاب ، باریک و سفت می شوند.

تصلب شرایین تجمع پلاک در داخل عروق است. این پلاک ها حاوی کلسترول و سایر موادی هستند که با رسوب بیشتر میزان خونی که می تواند از طریق شریان جریان یابد را محدود می کنند. با جریان ناکافی خون عضله قلب نمی تواند اکسیژن مورد نیاز را دریافت کند و در نهایت این امر می تواند منجر به آنژین (درد قفسه سینه) ، آریتمی ، نارسایی قلبی و حمله قلبی شود.

اگر بیماری عروق کرونر دارید ، رعایت همه توصیه های پزشکی بسیار مهم است و بدون درمان مناسب ، این بیماری می تواند عواقب تهدید کننده بسیار جدی برای زندگی شما داشته باشد. برای علائم سکته قلبی ، مانند درد قفسه سینه و دشواری تنفس ، همراه با سرگیجه ، تعریق ، غش و اضطراب ، به دنبال مراقبت های پزشکی سریع باشید. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

عوارض بیماری عروق کرونر چیست؟

در ابتدا بیماری CAD می تواند بدون علائم ایجاد شود و با ادامه و پیشرفت این بیماری ، قلب برای انجام کار خود بدون اکسیژن کافی تلاش می کند. درد قفسه سینه و تنگی نفس از علائم رایج این بیماری می باشد ، با این حال ، حمله قلبی اغلب اولین علامت بیماری عروق کرونر است. حمله قلبی زمانی اتفاق می افتد که جریان خون از طریق شریان کرونر به طور کامل مسدود شده باشد ، در بیشتر موارد ، لخته خونی که در اطراف پلاک ایجاد می شود مسبب انسداد این عروق می باشد .

سبک زندگی حتی در دوران کودکی و اوایل زندگی در ایجاد بیماری CAD نقش بسزایی دارد. این سبک زندگی شامل سیگار کشیدن ، اضافه وزن یا چاقی و رژیم غذایی حاوی کلسترول و چربی های اشباع می شود. با این حال ، عوامل خطرزا دیگری نیز برای به وجود آمدن بیماری عروق کرونر وجود دارد که از کنترل شما خارج است ، این عوامل شامل مرد یا زن بودن و داشتن سابقه خانوادگی در بیماری عروق کرونر می باشد که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

خوشبختانه تغییر در شیوه زندگی می تواند تأثیر مثبتی بر سلامت قلب شما داشته باشد و در حقیقت ، تغییر سبک زندگی به طور معمول اولین قدم در درمان این بیماری است. در صورت لزوم ، پزشکان همچنین داروهایی را برای کاهش سطح کلسترول ، تسکین درد قفسه سینه ، جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش حجم کار قلب تجویز می کنند. گاهی اوقات ، برای بازگرداندن جریان خون مناسب ، جراحی یا یک روش مبتنی بر کاتتر لازم است.

بیماری عروق کرونر چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟
بیماری عروق کرونر چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟

علائم بیماری عروق کرونر چیست؟

بیماری عروق کرونر طی سالها تمایل به توسعه دارد و در مراحل اولیه ، بروز علائم کاملاً معمول است. با شدیدتر شدن این بیماری و باریک شدن عروق علائم خود را بیشتر نشان می دهند . علائم این بیماری ممکن است در حین ورزش بدتر شود و در سایر مواقع قلب به سختی کار می کند.

شایع ترین علائم بیماری عروق کرونر عبارتند از:

  • درد یا ناراحتی در قفسه سینه
  • خستگی و ضعف
  • تنگی نفس
  • تنگی یا ناراحتی در فک ، گردن ، پشت یا بازوها

علائم جدی بیکاری عروق کرونر

علائم جدی تری که ممکن است وضعیت تهدید کننده زندگی را برای نشان دهند و برای برخی افراد ، حمله قلبی اولین علامت پیشرفت این بیماری است. در صورت مشاهده علائم زیر بلافاصله با پزشک تماس بگیرید یا به دنبال خدمات پزشکی اورژانسی باشید زیرا این علائم تهدید کننده بسیار جدی برای زندگی شما می باشد ، این علائم عبارتند از :

  • اضطراب
  • درد ، فشار یا ناراحتی در قفسه سینه
  • سرگیجه ، سبکی سر یا غش کردن
  • حالت تهوع یا سوء هاضمه
  • تنگی نفس
  • تعریق بیش از حد

برخی از افرادی که دچار حمله قلبی می شوند علائم معمول را تجربه نمی کنند و ممکن است علائم بسیار خفیفی داشته باشند که به نظر نگران کننده نباشد.

علائم ممکن است به طور ناگهانی یا در طی چند ساعت یا چند روز ایجاد شود.  اگر حتی اندکی به علائم حمله قلبی مشکوک شدید ، سریع به دنبال مراقبت های پزشکی باشید زیرا زمان بروز حمله قلبی برای حفظ عضله قلب شما بسیار مهم است و شناخت و درمان حمله قلبی هر چه بیشتر طول بکشد ، احتمال مرگ عضله قلب یا آسیب شدید آن نیز بیشتر خواهد بود.

چه عواملی باعث بیماری عروق کرونر می شوند؟

تصلب شرایین و التهاب علت اصلی بیماری عروق کرونر است. در تصلب شرایین ، پلاک حاوی کلسترول در دیواره داخلی عروق جمع می شود و به مرور زمان رگ را تنگ و سخت می کند. رشد پلاک ها جریان خون در عضله قلب را بیشتر محدود می کند و این باعث می شود عضله قلب اکسیژن مورد نیاز را دریافت نکند ، کمبود اکسیژن یکی از علائم این بیماری می باشد . همچنین این کمبود اکسیژن  خطر ابتلا به سایر اشکال بیماری قلبی (مانند نارسایی قلبی) و حمله قلبی را افزایش می دهد.

بیماری عروق کرونر چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟
بیماری عروق کرونر چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟

ریسک فاکتور بیماری عروق کرونر چیست؟

عوامل متعددی خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را افزایش می دهد ولی با این حال ، همه افراد با این بیماری روبه رو نخواهند شد. ریسک فاکتورهای این بیماری عبارتند از:

  • مرد یا زن بودن
  • اضافه وزن یا چاقی
  • خوردن یک رژیم غذایی ضعیف با کلسترول و چربی های اشباع شده
  • داشتن سابقه خانوادگی بیماری قلبی ، به ویژه بیماری قلبی زودرس قبل از ۵۵ سالگی در پدر یا برادر و قبل از ۶۵ سالگی در مادر یا خواهر
  • داشتن دیابت ، فشار خون یا کلسترول بالا
  • داشتن یک سبک زندگی بی تحرک و بدون فعالیت بدنی کافی
  • سیگار کشیدن

چگونه می توان خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر را کاهش داد؟

کاهش خطر ابتلا به یک بیماری شامل تغییر عوامل خطر تحت کنترل شما است. خوشبختانه ، شما می توانید کارهای زیادی برای بهبود سلامت قلب خود انجام دهید. شما می توانید خطر ابتلا به این بیماری را با این موارد زیر کاهش دهید:

  • خوردن غذاهای سالم برای قلب ، غذاهایی که چربی های اشباع شده و ترانس کم و فیبر زیادی دارند
  • برنامه درمانی خود را برای سایر شرایط پزشکی دنبال کنید
  • انجام ورزش بدنی منظم با ۳۰ دقیقه ورزش متوسط ​​در بیشتر روزهای هفته
  • حفظ وزن سالم
  • مدیریت استرس
  • ترک سیگار

اگر در هر یک از این زمینه ها به کمک نیاز دارید ، با پزشک خود صحبت کنید. هرچه زودتر تغییرات لازم در سبک زندگی را ایجاد کنید ، احتمال بروز مشکلات جدی قلبی در شما کمتر خواهد شد.

بیماری عروق کرونر چگونه درمان می شود؟

درمان بیماری عروق کرونر با همان تغییر سبک زندگی برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری شروع می شود ، اما گاهی این تغییرات کافی نخواهد بود . در این صورت ، پزشکان داروهایی را به برنامه درمانی شما اضافه می کنند و این داروها می توانند به درمان کلسترول بالا ، جلوگیری از لخته شدن خون ، کاهش درد قفسه سینه با اعمال فشار و کاهش کار قلب کمک کنند.

برای تنگی شدید رگ ها ، پزشکان ممکن است روشی را برای بازگرداندن جریان خون توصیه کنند ، روش های مبتنی بر کاتتر، مانند مداخلات از راه پوست که یک گزینه احتمالی می باشد . جراحی بای پس عروق کرونر (CABG) گزینه دیگر است و توانبخشی قلب نیز ممکن است مفید واقع شود .

گزینه های درمانی انتخابی شما به محل و شدت انسداد و همچنین به تعداد عروق مبتلا شده بستگی دارد. سن ، سلامت کلی و ترجیحات شما نیز در این انتخابات نقش بسیار زیادی دارد. برای توصیه ها و برنامه های سلامتی خود برای پوشش توانبخشی قلب ، و سایر روش های درمانی با پزشک خود مشورت کنید .

بیماری عروق کرونر چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟
بیماری عروق کرونر چیست و چه علائم و عوارضی دارد؟

عوارض بالقوه بیماری عروق کرونر چیست؟

در برخی موارد ، بیماری عروق کرونر عوارض جدی و حتی تهدید کننده زندگی را ایجاد می کند. این عوامل دلیل اصلی مرگ و میر زنان و مردان در ایالات متحده است ، بیماری عروق کرونر سالانه بیش از ۳۷۰،۰۰۰ آمریکایی را می کشد. عوارض بالقوه این بیماری عبارتند از:

نارسایی قلبی

نارسایی قلبی در صورت ضعف عضله قلب برای پمپاژ خون به اندازه کافی در بدن رخ می دهد. کمبود اکسیژن مزمن و آسیب عضلات قلب می تواند باعث این ضعف و نارسایی قلبی شود.

حمله قلبی

حمله قلبی در صورت انسداد کامل عروق کرونر رخ می دهد و به طور معمول ، این اتفاق زمانی می افتد که پلاک موجود در رگ شما پاره شود و باعث تشکیل لخته خون شود . کاهش جریان خون می تواند به سرعت منجر به آسیب عضله قلب یا مرگ  شخص شود.

آریتمی قلب

آریتمی به معنی ریتم غیر طبیعی قلب می باشد زیرا کمبود اکسیژن و آسیب به عضله قلب می تواند فعالیت الکتریکی طبیعی قلب و در نتیجه ریتم طبیعی آن را مختل کند .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا