Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

گیاه سانسوریا ، نحوه ی نگهداری و پرورش و تکثیر آن

امروزه آشنایی با گیاهانی که در محیط آپارتمان به راحتی پرورش می یابند بسیار مورد توجه قرار گرفته است. پرورش گیاهان آپارتمانی مانند گیاه سانسوریا به عنوان مقاوم ترین گیاه آپارتمانی مورد توجه بسیاری از ایرانی ها که بخصوص در آپارتمان زندگی می کنند قرار دارد. گیاه سانسوریا با داشتن شرایط رشد خوب و نحوه نگهداری آسان و همچنین مقاومت مناسب در برابر بیماری ها و نور کم و عمر طولانی، از بهترین گیاهان برای پرورش در محیط های آپارتمانی به حساب می آید. گیاه سانسوریا یکی از مناسب ترین گیاهان برای مبتدیان علاقمند به نگهداری از گل های آپارتمانی می باشد. به دلیل استفاده ی زیاد از گیاه سانسوریا در منازل در این مقاله به بررسی نحوه تکثیر، قیمت خرید و فروش، آبیاری و بیماری هایی که ممکن است دچار شود می پردازیم. با ما همراه باشید.

گیاه سانسوریا را تا چه اندازه می شناسید ؟

گیاه سانسوریا (Sansevieria) از خانواده لیلیاسه ها (Liliacea) و از گیاهان بومی آفریقا، ماداگاسکار و جنوب آسیا می‌باشد. گیاه سانسوریا دارای برگ هایی پهن و درشت بوده و این برگ های درشت و پهن در گیاه سانسوریا به شکل گلی بزرگ دور تا دور و در لا به لای هم قرار گرفته و فشرده شده اند.

این گیاه گروه بسیار متنوعی از گیاهان بوده و با داشتن بیش از ۷۰ گونه، دارای رنگ و ابعاد متفاوتی می باشد. گیاه سانسوریا دارای برگ هایی به رنگ سبز روشن بوده که این برگ های سبز روشن دارای خطوطی به رنگ سبز تیره بوده و همین خطوط سبز پررنگ است که به گیاه سانسوریا زیبایی و ارزش تزیینی بخشیده است. نوعی دیگر از این گیاه نیز وجود دارد که ابلق بوده و علاوه بر دارا بودن خطوط سبز رنگ و تیره دارای حاشیه ای به رنگ زرد می باشد. معمولا با توجه به سلیقه ی هر شخص هر دو نوع از این گیاه زیبا در آپارتمان ها نگهداری می شود.

گیاه سانسوریا، نحوه ی نگهداری و پرورش و تکثیر آن
گیاه سانسوریا، نحوه ی نگهداری و پرورش و تکثیر آن

البته نوع جذاب تر گیاه سانسوریا مربوط به همان نوع ابلق می شود که طرفداران زیادی را در بین دوستداران گیاهان آپارتمانی داراست. گیاه سانسوریای ابلق با نام س. هاهنی نیز شناخته شده و این نوع گیاه سانسوریا زیاساز گلدان های بزرگ و باغچه های ژاپنی هاست.

گیاهان خانواده لیلیاسه مانند گیاه سانسوریا در دسته ی گیاهان دائمی و همیشه سبز قرار داشته و دارای ریزوم یا همان ساقه زیر زمینی بوده و دارای چندین گونه مختلفند که تنها چند گونه از آن ها دارای برگ های زیباست که در آپارتمان ها پرورش و نگهداری می شوند. قیمت گیاه سانسوریا به زیبایی برگ هایش بوده و هرچه برگ ها زیباتر باشند قیمت بالاتری دارند.

نکته

این گیاه یکی از مناسب ترین گیاهان برای نگهداری در آپارتمان های جدید است که دارای شوفاژ هستند. برگ های این گیاه که مستقیما از روی ریزوم ها خارج می شوند، سبز (زیتون)ی و با نوار های عرضی سبز پر رنگ هستند.

این گیاه جز گیاهان گل دار بوده و گل های خوشه ای، کوچک و سفید رنگ این گیاه روی ساقه های باریک و بلندش ظاهر می شوند. رشد این گیاه در سال کم بوده و معمولا در هر سال تعداد کمی برگ اضافه می کند. خاک مناسب گیاه سانسوریا مخلوطی از خاک برگ و ماسه می باشد.

گلدان گیاه سانسوریا نیاز دارد تا دو سال یک بار تعویض شود. در فصل تابستان برگ های سانسوریا باید با آب ولرم و اسفنج کامل شست و شو داده شوند. نگهداری این گیاه در نور کم و سایه ممکن بوده و گیاه سانسوریا از از اوایل بهار تا پایان تابستان به کود رقیق نیاز دارد.

میزان آبیاری گیاه سانسوریا چگونه است ؟

نکته ی مهم در نگهداری گیاه سانسوریا آبیاری آن است که بسیار کم آب می باشد و بنابراین برای آبیاری باید دقت نمود سطح خاک روی گلدان کاملا خشک باشد. زیرا این گیاه زیبا به آبیاری حساس بوده و به همین دلیل، خاک خیس موجب پوسیدگی آن می‌شود.

معمولا گیاه سانسوریا در فصل تابستان به آبیاری حدود یک بار در هفته و در فصل زمستان دو هفته یک بار نیاز خواهد داشت. میزان آبیاری این گیاه بسته به محیط نگهداری آن متفاوت بوده و درجه حرارت و میزان نور دریافتی آن متغیر خواهد بود.

این گیاه برای کسانی که زیاد به سفر رفته یا آبیاری گیاهان منزل را فراموش می کنند، این گیاه می تواند برایشان گیاه مناسبی باشد.

گیاه سانسوریا به چه میزان نور و دمای محیط نیاز دارد ؟

  • در وضعیت ایده آل نور متوسط، حدود ۲ متر فاصله از پنجره جنوبی و غربی برای این گیاه مناسب می باشد و
  • تحمل محیط های پرنور و کم نور و سایه را نداشته و نور آن باید متناسب باشد.
  • این گیاه باید از آفتاب مستقیم دور نگه داشته شود زیرا برگ های آن در اگر در مقابل نور مستقیم خورشید قرار بگیرند خواهند سوخت.
  • البته باید توجه داشت که گونه ی ابلق سانسوریا نسبت به بقیه ی گونه ها، به نور بیشتری نیاز دارد.
  • اگر این گیاه در نور کم قرار بگیرد، انواع دارای قسمت های زرد رنگ، قسمت زردشان کمرنگ خواهد شد.
گیاه سانسوریا، نحوه ی نگهداری و پرورش و تکثیر آن
گیاه سانسوریا، نحوه ی نگهداری و پرورش و تکثیر آن

میزان رطوبت گیاه سانسوریا چگونه است ؟

این گیاه به خشکی یا رطوبت هوا حساس نبوده و حتی در حمام هم که دارای رطوبت بسیار بالایی می باشد قابل نگهداری است. این خاصیت نیز یکی دیگر از دلایلی مراقبت آسان از این گیاه بوده که آن را به عنوان یک گیاه مقاوم و به اصطلاح جان سخت می شناسند.

شرایط پرورش گیاه سانسوریا چگونه است ؟

این گیاه قادر به تحمل طیف وسیعی از دمای مختلف می باشد و تنها باید مراقب بود که در معرض باران و برف و نور بسیار شدید قرار نگیرد. اگر این گیاه در خارج از منزل نگهداری می شود، در فصل زمستان آن را به داخل خانه یا محیطی که از سرما محفوظ بماند منتقل نمایید.

تکثیر گیاه سانسوریا چگونه است ؟

تکثیر این گیاه به دو روش صورت می گیرد که در ادامه به آن اشاره شده است.

تکثیر سانسوریا با پا جوش یا ریزوم !

در روش تکثیر با پاجوش بعد از رشد گیاه و ایجاد پاجوش ‌های آن، گیاه از گلدان خارج شده و ریشه ی پاجوش را از گیاه مادر جدا می‌کنند. فقط باید دقت نمود که پاجوش ‌هایی که جدا می شوند نباید خیلی کوچک باشند، تا گیاه جدید توانایی رشد و نمو داشته باشد. با جدا کردن پاجوش ها کوچک از گیاه، پاجوش های کوچک روند رشد بسیار کندی را در پیش خواهند گرفت.

تکثیر سانسوریا با برگ یا همان قلمه زدن !

در روش تکثیر با قلمه زنی باید با یک قیچی مناسب باغبانی برگ سانسوریا را به اندازه ‌های ۸ سانتی متری برش زده و توجه داشت که که برگ‌ های کوچک انتخاب نشود چون در این صورت تکثیر به خوبی صورت نمی‌گیرد. برای روش تکثیر با قلمه ی برگ، باید برگ‌ هایی انتخاب شوند که حداقل بحدود ۳۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشند. روش تکثیر با قلمه زنی به دو صورت انجام تکثیر در خاک و تکثیر در آب.

تکثیر گیاه سانسوریا در خاک چگونه انجام می گیرد ؟

در روش تکثیر در خاک معمولا  به انتهای برگ، قارچ کش یا پودر ریشه ‌زا می زنن تا به موفقیت قلمه و ایجاد گیاه جدید بیانجامد. پس از آغشته کردن انتهای برگ با مواد گفته شده، قلمه ‌های گیاه را جهت تکثیر آن، درون ماسه می کارند تا ریشه بدهد.

ریشه ‌زایی پس از حدود سه هفته آغاز شده و در هفته چهارم کم کم شاهد رشد جوانه خواهید بود. با رویش جوانه ها می‌توان آن ها را جدا نموده و هر کدام را در گلدان جداگانه ای کاشته و پرورش داد.

تکثیر گیاه سانسوریا در آب چگونه خواهد بود ؟

برای تکثیر به این روش قلمه ی گیاه را در آب فرو کرده و منتظر ریشه زنی آن باشید. پس از مشاهده ی ریشه ها می توانید قلمه را در گلدانی کاشته و گیاه سانسوریا جدیدی پرورش دهید. برای تسهیل در ریشه زایی قلمه می توان به آبی که قلمه در آن قرار داده شده است مقداری هورمون ریشه زایی اضافه نمود.

نکات مهم در تکثیر و پرورش سانسوریای ابلق چیست ؟

در تکثیر گیاه سانسوریای ابلق اگر قلمه درستی نداشته باشیم، رگه های رنگی گیاه از بین خواهد رفت. برای رفع این مشکل باید پایین قلمه ‌ها را به صورت هشتی برش زد. باید به این نکته توجه نمود که قسمت هشتی قلمه درون خاک کاشته شود. این گونه احتمال اینکه رگه های طلایی گیاه حفظ شوند بیشتر خواهد بود. اما این روش برای تکثیر کاملا قطعی نمی باشد و برای تکثیر قطع سانسوریای ابلق، با تکثیر از طریق ریزوم یا همان پاجوش باید اقدام نمود. در روش تکثیر با پاجوش بدون شک رگه های طلایی حفظ خواهند شد. این روش های تکثیر می توانند در نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی به ما کمک کنند.

گیاه سانسوریا به چه کود و خاکی نیاز دارد ؟

برای این گیاه خاکی مناسب است که سنگین باشد یعنی خاکی که مخلوطی است از: شن، ماسه، رس و مواد آلی. این گیاه در خاک سنگین رشد بهتری داشته و این خاک برای نگهداری گیاه سانسوریا بسیار مناسب خواهد بود. خاک مناسب باعث ایجاد سریع تر پاجوش خواهد شد.

کود گیاه سانسوریا چیست ؟

برای کود دهی گیاه سانسوریا، بهتر است از کود گیاهان زینتی استفاده کنید. این کود را می توان از فروشگاه های گل و گیاه یا گلخانه ها تهیه نمود. کوددهی این گیاه هر ۲ هفته‌ یکبار، برای تغذیه گیاه سانسوریا کافی می باشد.

آیا گیاه سانسوریا گل دهی دارد ؟

اگر گیاه سانسوریا در شرایط خوب و مناسبی پرورش داده شود گل های زیبایی می دهد. این گل ها شاید ظاهر معمولی داشته باشند اما عطر بسیار خوشی دارند. پس اگر از این گیاه به خوبی مراقبت کرده و به زمان آبیاری و کوددهی آن توجه نمایید و همچنین آن را در نور مناسب قرار دهید می توانید گیاهی زیبا و با گل هایی خوش عطر داشته باشید.

چه بیماری هایی در کمین گیاه سانسوریاست ؟

  • آفات‌ها ی گیاه سانسوریا:

دو نوع آفت این گیاه را تهدید می کند: شپشک آردی و نوزاد عنکبوت. این آفات شیره ی گیاه را می مکند و پلاسیدگی برگ ها را سبب می شوند و اگر به موقع نابود نشوند، باعث نابودی گیاه خواهند شد. در بعضی مواقع نیز با ایجاد حفره بر روی برگ های گیاه، آن را ضعیف نموده به طوری که گیاه بر اثر کوچک ترین آفت و یا بیماری از بین خواهد رفت.

شپشک آردی قابل رویت بوده و پس از بررسی گیاه می توان آن را با دست برداشت. برای پیشگیری از حمله شپشک آردی نیز کمی الکل به سطح برگ ها اسپری نمایید. برای از بین بردن فوری آفات می توان از سم حشره کش استفاده کرد.

برای مبارزه با نوزاد و تخم عنکبوت باید برگ ها مرتب با آب شسته و پاکیزه شود و رطوبت هوای محیط مناسب باشد. رطوبت حشرات و آفات را از گیاه دور نگه خواهد داشت.

  • بیماری های گیاه سانسوریا:

بیماری های قارچی می تواند سراغ گیاه سانسوریا نیز بیاید. اگر سطح برگ گیاه همیشه خیس باشد، قارچ ها به سرعت در آن محل رشد نموده و باعث ضعف، پلاسیدگی و در نهایت قرمز شدن برگ ها خواهند شد. برای از بین بردن قارچ ها باید از سم قارچ کش استفاده نمود.

قرمز و قهوه ای شدن برگ ها و تشکیل قسمت های سفید رنگ از نشانه های بیماری قارچی می باشد. بخش های سفید رنگ قارچی شبیه تار عنکبوت هستند که در به مرور قهوه ای می شوند. بیماری های قارچی به سرعت باعث پوسیدگی برگ ها و در نهایت مرگ گیاه می شوند.

با خشک نگه داشتن گیاه، آبیاری و خاک مناسب و قرار دادن در شرایط دمایی مناسب می توان از بروز بیماری گیاه سانسوریا جلوگیری نمود و گیاه سالمی را پرورش داد.

گیاه سانسوریا، نحوه ی نگهداری و پرورش و تکثیر آن
گیاه سانسوریا، نحوه ی نگهداری و پرورش و تکثیر آن

قیمت و خرید و فروش گیاه سانسوریا به چه صورت می باشد ؟

برای خرید و فروش گیاه سانسوریا می توان به گل فروشی ها و ( گلخانه )ها مراجعه نمود یا آن را به صورت سفارشی از فروشگاه های آنلاین سفارش داده و در منزل دریافت نمود. خرید گیاه سانسوریا برای منازل و محل کار بسیار مناسب بوده و پرورش و فروش گیاه سانسوریا به دلیل مقاومت این گیاه در مقابل انواع بیماری ها و موارد دیگر بسیار انجام گرفته و رونق اقتصادی فراوانی دارد. قیمت گیاه سانسوریا با توجه به سایز و رنگ برگ هایش متفاوت بوده و معمولا قیمت گیاه سانسوریا که اندازه ی برگ هایش بزرگ تر و رنگین تر باشد بیشتر خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا