Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن کتان و خواص دارویی شگفت آور آن

روغن کتان که از دانه های گیاه کتان استخراج می شود دارای سابقه ای بسیار طولانی در درمان بیماری ها است .  کشفیات و تحقیقات باستان شناسان نشان می دهد دانه های کتان اولین بار توسط بابلی ها کشت و مورد استفاده قرار گرفته است .

یونانیان در اشعار خود به کشت کتان و خواص دارویی آن اشاره کرده اند . بقراط که پدر دارو نام دارد برای درمان انواع مشکلات گوارشی از کتان و روغن آن استفاده می کرد . این گیاه در روم و فرانسه نیز بسیار کشت می شد و خواص دارویی آن بسیار حائز اهمیت بود . از این رو می توان گفت کتان قدیمی ترین گیاه کشت شده در جهان است .

دانه های گیاه کتان را به دو صورت مورد استفاده قرار می دهند . مصرف دانه ها معمولا به صورت خام و یا روغن رایج است. این روغن منبع غنی امگا ۳ است و از لحاظ میزان اثر گذاری معمولا با روغن ماهی مقایسه می شود . روغن ماهی به دلیل وجود مقادیری جیوه نسبت به روغن کتان محبوبیت کمتری دارد .

روغن کتان حاوی ۵۰ تا ۶۰ درصد اسید آلفالینولنیک است که یک نوع اسید چرب امگا ۳ به حساب می آید . طعم شیرین و عطر تلخ این روغن ، آن را از سایر روغن ها متمایز می کند.

ترکیبات موجود در روغن کتان

 

این روغن منبعی غنی از امگا ۳  و ترکیبات فنلی ( لیگنان ) می باشد. امگا ۳ نوعی اسید چرب غیر اشباع است که در جلوگیری از بیماری های قلبی بسیار موثر است . ترکیبات فنلی خاصیت آنتی اکسیدانی دارند . گفته می شود خاصیت آنتی اکسیدانی کتان ۸۰۰۰ برابر گیاهان دیگر است . هر اونس از این روغن حاوی ۸ گرم فیبر، ۶ گرم پروتئین، ٪ ۳۱ ویتامینB1  ، منگنز ۳۵٪ ، ۱۰٪ سلنیوم  و ۱۹٪ فسفر است.

توجه :

فیبر از مشکلات گوارشی و یبوست جلوگیری می کند و استفاده از آن برای داشتن روده سالم و هضم غذا رایج است. کتان دارای فیبر محلول و نامحلول است .

روش مصرف روغن کتان

 

مقدار مصرف این روغن بر اساس توصیه شرکت تولید کننده متفاوت است . می توان به عنوان افزودنی به  روغن سالاد ، سس سرد ، آب ، ژله و اسموتی استفاده کرد .

توصیه می شود در طبخ غذاهایی که به حرارت نیاز دارند مورد استفاده قرار نگیرد زیرا قرار گرفتن روغن در معرض گرما می تواند ترکیبات شیمیایی مضر ایجاد کند .

در صورتیکه روغن دارای رنگ کدر ، بوی بد مانند بوی ماهی یا روغن سرخ شده و طعم تلخ یا سوخته باشد فاسد است . رنگ روغن باید شفاف و زرد طلایی باشد .

روغن کتانی که از بیرون خریداری می شود پس از باز کردن در، باید در یخچال نگهداری شود . روغن باید در ظرف شیشه ای مات نگهداری شود تا در برابر نور محافظت شود .

این روغن را به دلیل خاصیت رطوبت رسانی می توان به کرم پوستی اضافه کرده و به پوست مالید . همچنین برای تقویت درخشندگی و رشد موها می تواند مورد استفاده قرار گیرد .

خواص درمانی روغن کتان

 

جلوگیری از ابتلا به سرطان

همانطور که گفته شد این روغن سرشار از ترکیبات فنولی ( لیگنان ) است. از این رو مصرف آن سبب پیشگیری از سرطان هایی می شود که وابسته به هورمون هستند . لیگنان ها ترشح آنزیم هایی که در تولید هورمون ها نقش دارند را مسدود و رشد سلول های تومور را متوقف می کند .

کاهش کلسترول

اسید های چرب امگا ۳ موجود در روغن با کاهش سطح LDL و حفظ HDL خون ، کلسترول خون را کاهش می دهد .

کاهش التهاب

این روغن به دلیل داشتن امگا ۳ و موسیلاژ خاصیت ضد التهابی دارد . میزان اثر گذاری آن در کاهش التهاب بین افراد مختلف متفاوت است و مصرف آن باید به توصیه افراد متخصص صورت گیرد .

آرتروز

بیماری آرتروز یا همان درد مفاصل از جمله بیماری هایی است که بیمار را از انجام کارهای روزانه باز می دارد و از این جهت درد و رنج مضاعفی را به بیمار تحمیل می کند . روغن کتان به دلیل خاصیت ضد التهابی در تسکین دردهای مفصلی بسیار موثر است . توصیه می شود روغن کتان همراه با بلغم یا جو دو سر مصرف شود . مصرف روزانه یک قاشق غذا خوری از این روغن می تواند درد های مفصلی و کمر درد را بهبود ببخشد .

بیماری های روده

بیماری های التهابی روده مانند کرون و کولیت از کمبود امگا ۳ به وجود می آیند . روغن کتان که منبع غنی امگا ۳ است خاصیت ضد التهابی داشته و از بروز این بیماری ها جلوگیری می کند .  علاوه بر آن ، این اسید چرب مانع از تکثیر سلول های سرطانی شده و برای جلوگیری از بیماری های سرطان به ویژه سرطان کولون بسیار موثر است .

روغن کتان به دلیل داشتن فیبر بالا یک ملین قوی به حساب می آید و به درمان یبوست و مشکلات گوارشی کمک فراوانی می کند . همچنین در افرادی که به بیماری سندروم روده ی تحریک پذیر مبتلا هستند سبب کاهش التهاب و مشکلات روده می شود .

علاوه بر این ، این روغن سبب تحریک کیسه ی صفرا شده و صفرا آزاد می کند . صفرا موجب هضم و جذب چربی ها در روده می شود .

معمولا توصیه می شود یک قاشق غذا خوری از این روغن را با یک لیوان آب میوه یا اسموتی مخلوط کرده و صبح زود میل کنند . در صورت امکان می توان به طور منظم هر صبح زود یک قاشق غذا خوری از آن را مصرف کرد . در ضمن مخلوط کردن غذا با روغن سبب می شود بدن آن را بهتر جذب کند .

جلوگیری از بیماری های قلبی

ترکیباتی مانند اسید های چرب امگا ۳ ، اسید ایکوزاپنتانوئیک و اسید دوکوزاهگزانوئیک که در روغن کتان وجود دارند سبب سلامتی و عملکرد بهتر قلب می شوند . این روغن با کاهش فشار خون ، حفظ سطح کلسترول خون و تنظیم ضربان قلب موجب افزایش سلامت قلب و رگ های خونی شده و از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی جلوگیری می کند .

سندروم چشم خشک

در این بیماری لایه های بیرونی چشم نیاز به جذب روغن دارند و خشکی لایه های بیرونی چشم سبب سوزش می شود . افراد مبتلا به این نوع بیماری با مصرف این روغن می توانند علائم بیماری خود را کاهش دهند .

 

آسم

اسید های چرب امگا ۳ این امکان را به ریه می دهند تا هوا را فیلتر کرده و از ورود رادیکال های آزاد به درون ریه جلوگیری کند . رادیکال های آزاد مواد بسیار  فعالی هستند که با ایجاد اختلال در فرایند های اکسیداسیون باعث آسیب به بافت و عملکرد ریه می شوند . از این رو مصرف روغن کتان برای درمان آسم و جلوگیری از حملات آسم توصیه می شود .

آرامش اعصاب

این روغن یک آرامبخش قوی است و مصرف آن آسیب های ناشی از حملات عصبی را به حداقل می رساند . مطالعات انجام شده نشان می دهد استفاده منظم این روغن روی بیماری های عصبی مانند پارکینسون ، دیابت و اسکلروزیس چندگانه اثر مثبت دارد .

درمان اگزما

اگزما نوعی بیماری پوستی است که می تواند نتیجه واکنش آلرزیک بدن به برخی مواد غذایی و عوامل بیرونی مانند صابون ، عطر و سایر محصولات مراقبت از پوست باشد . این بیماری سبب قرمزشدن ، خشک شدن ، التهاب و خارش پوست  شود . مصرف روزانه یک قاشق غذا خوری از این روغن کشسانی پوست را کمتر کرده و موجب کاهش التهاب می شود .

رفع چین و چروک پوست

محصولات بسیاری وجود دارند که مدعی تاثیر معجزه آور بر پوست و زیبایی هستند در صورتیکه با افزایش سن توقع داشتن پوست جوان دور از انتظار است . اما می توان با مراقبت های اصولی در هر سنی به سلامت و زیبایی پوست کمک کرد . مصرف این روغن قابلیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و سبب پیشگیری از چین و چروک ها و دیگر مشکلات پوستی مربوط به سن می شود .

مو

روغن کتان منبعی غنی از اسیدهای چرب، ویتامین ها و مواد معدنی است که استفاده منظم از آن موجب افزایش رشد  و جلوگیری از ریزش مو شده و شوره سر را نیز از بین می برد. می توان روغن را گرم کرده و حدود یک تا دو قاشق چای خوری به نرم کننده مورد استفاده اضافه کرد . توصیه می شود پیش از استفاده مرتب از روغن، با پزشک متخصص ( مخصوصا در رابطه با کودکان ) مشورت شود .

کاهش وزن

روغن کتان مانند دیگر آجیل ها و دانه ها، غنی از چربی های سالم و مواد مغذی است . به همین دلیل ، به محدود کردن اشتها در طول روز کمک می کند. توصیه می شود روزی سه مرتبه و هر بار ۱۰ تا ۱۵ قطره روغن کتان را برای کم کردن وزن مصرف کرد .

درمان سلولیت

هنگامی که بدن توانایی خود در برابر تغییرات ساختاری را از دست می دهد سلولیت اتفاق می افتد . سلولیت به دلیل از دست دادن کشسانی و کلاژن در بدن تولید می شود . این روغن با تولید کلاژن به درمان این بیماری کمک می کند .

عوارض جانبی مصرف روغن کتان

 

 

  • زیاده روی در مصرف این روغن بدون مایعات می تواند سبب بروز مشکلاتی مانند اسهال و انسداد روده ای شود .
  • در برخی افراد موجب بروز مشکلات آلرژیک می شود . طولانی شدن تنفس ، کاهش فشار خون ، آنافیلاکسی ، حالت تهوع ، درد شکمی و استفراغ از جمله علائمی هستند که در صورت بروز باید مصرف کتان را قطع کرد .
  • این روغن تاثیراتی مانند استروژن در بدن دارد که سبب بروز تحریکاتی در دوره ی قاعدگی می شود . از این رو مصرف آن توسط زنانی که سندرم پلی کیستیک تخمدانی ، فیبروئید رحمی ، سرطان رحم و سرطان تخمدان دارند توصیه نمی شود .
  • در افرادی که دارای اختلال خونریزی هستند یا داروهای ضد انعقاد خون مانند آسپرین ، دیکلوفناک ، وارفارین و … مصرف می کنند می تواند موجب بروز مشکلات جدی شود .
  • این روغن را دو هفته قبل از عمل جراحی و در دوره نقاهت نباید مصرف کرد زیرا سبب بروز خونریزی می شود.
  • در صورت استفاده از داروهای دیگر مصرف این روغن باید با نظر پزشک صورت بگیرد زیرا ممکن است سبب اخلال در عملکرد داروها شده و جذب آن ها را کاهش دهد .
  • استفاده ی آن برای افراد مبتلا به شب کوری مضر است .
  • مصرف آن توسط مادران شیرده ، باردار و کودکان توصیه نمی شود .

گیاه کتان

 

گیاه کتان
گیاه کتان

 

گیاه کتان یا لینیوم با نام علمی  Linum usitatissimum ، گیاهی علفی ، بدون کرک و یکساله است که ارتفاع آن ۳۰ تا ۷۰ سانتیمتر می باشد . برگ های گیاه باریک، دراز ، نوک تیز، به رنگ سبز مات و داراری سه رگبرگ طولی است . دارای گلهایی منظم و بزرگ به رنگ آبی زیبا و مرکب از قطعات ۵ تایی است. میله ی پرچم های آن در قاعده به یکدیگر متصل هستند . میوه گیاه کتان پوشینه، مدور و حاوی یک دانه قهوه ای رنگ در هر خانه است . دانه کتان که تنها قسمت مورد استفاده در داروسازی است، به رنگ قهوه ای روشن (در برخی واریته ها سفید) دیده می شود و بدون بو ،شفاف و لغزنده است .  طول دانه ۴ تا ۵ میلیمتر و ضخامت آن ۵/۱ میلیمتر است.

پراکنش جغرافیایی گیاه کتان

 

برخی بر این باورند که منشاء جغرافیایی این گیاه قفقاز است . هر چند با وجود شواهد و تحقیقات انجام شده نمی توان این ادعا را به طور کامل پذیرفت . کاربرد گیاه کتان در صنایع داروسازی و غذایی به حدی است که امروزه در مناطق وسیعی از جنوب اروپا و آسیا کشت می شود .

انواع کتان

۱- کتان لیفی ( fiber flax )

دارای ساقه های بلند و انشعابات محدود در قسمت فوقانی ساقه است . کتان لیفی به دلیل داشتن الیاف نرم ، طویل و با کیفیت کشت می شود و برای ریسندگی بسیار مناسب است .

۲- کتان روغنی ( Seed Flax )

دارای ساقه های کوتاه و انشعابات زیاد است به همین دلیل دانه های زیادی دارد . کتان روغنی به دلیل استفاده از دانه هایش جهت به دست آوردن روغن کشت می شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا