Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

بیماری زردی (یرقان) چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

بیماری زردی (یرقان) حالتی است که به دلیل انسداد جریان صفرا از کبد و بسیاری از شرایط دیگر رخ می دهد. این بیماری منجر به تغییر مسیر و برگشت صفرا و محصولات فرعی آن به خون می شود و دفع صفرا از بدن ناقص است.

صفرا حاوی فراورده های فرعی زیادی است که یکی از آنها بیلی روبین است ، رنگدانه ای که از گلبول های قرمز خون مرده گرفته شده است. بیلی روبین زرد است به همین دلیل این بیماری باعث زردی پوست ، چشم و غشاهای مخاطی می شود. علائم زردی شامل زردی چشم و پوست ، درد شکم و تب است.

در واقع هر نوع انسداد که مانع جریان صفرا از کبد شود می تواند باعث زردی انسدادی شود. معمولاً سنگ های صفراوی انسداد ایجاد می کنند. سایر دلایل انسداد شامل التهاب ، تومورها ، ضربه ، سرطان لوزالمعده ، باریک شدن مجاری صفراوی و ناهنجاری های ساختاری موجود در هنگام تولد است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه در ادامه مقاله با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.

علائم و روش های درمانی بیماری زردی (یرقان)

علائم و نشانه های زردی انسدادی بسته به میزان انسداد متفاوت است و سیر بیماری در افراد متفاوت است. برخی از افراد مبتلا به زردی انسدادی ممکن است در ابتدا علائمی نداشته باشند ، اما در صورت ادامه بیماری ممکن است درد شدید شکم ، تب ، حالت تهوع و استفراغ داشته باشند. انسداد کامل نیز ممکن است رخ دهد و خطر عفونت منجر به آسیب کبد و کیسه صفرا شود.

هدف از ارزیابی بالینی شناسایی علت اصلی زردی است. خوشبختانه در اکثر موارد زردی را می توان با مایعات داخل وریدی ، آنتی بیوتیک و در صورت لزوم با برداشتن انسداد از طریق جراحی درمان کرد.

یرقان درمان نشده می تواند منجر به عفونت جدی شود که به سایر قسمت های بدن گسترش می یابد. برای علائم جدی مانند تب شدید (بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت) ، درد شدید شکم ، تورم شکم و حالت تهوع همراه با استفراغ یا بدون آن ، به دنبال مراقبت های پزشکی فوری باشید. اگر تحت درمان زردی انسدادی هستید اما علائم خفیف آن عود می کند یا مداوم است به سرعت به دنبال مراقب پزشکی خود باشید.

بیماری زردی (یرقان) چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟
بیماری زردی (یرقان) چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

علائم بیماری زردی (یرقان) چیست؟

زردی می تواند انواع مختلفی از علائم را ایجاد کند که شدت آن در افراد متفاوت است. این بیماری می تواند یکی از علائم زیر را ایجاد کند و گاهی اوقات هر یک از این علائم می تواند شدید باشد:

  • درد شکم (به طور معمول در ربع فوقانی سمت راست بدن رخ می دهد)
  • ادرار تیره رنگ
  • اسهال
  • خونریزی یا کبودی آسان
  • تب و لرز
  • خارش پوست
  • از دست دادن اشتها (بی اشتهایی)
  • مریضی یا بی حالی
  • مدفوع کم رنگ
  • لاغری ناخواسته
  • رنگ زرد چشم و پوست (زردی)

علائم جدی بیماری زردی (یرقان)

در برخی موارد زردی می تواند تهدید کننده زندگی باشد. اگر شما یا کسی که با او هستید این علائم را  داشتید فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. از جمله این علائم تهدید کننده زندگی موارد زیر است:

  • تورم ، اتساع شکم و نفخ شکم
  • تب بالا (بالاتر از ۱۰۱ درجه فارنهایت)
  • حالت تهوع با یا بدون استفراغ
  • درد شدید شکم

علت بیماری زردی (یرقان) چیست؟

شرایطی که روی گلبول های قرمز خون تأثیر می گذارد

شرایط مختلف باعث افزایش سرعت تجزیه سلول های قرمز خون می شود. در نتیجه ، بیلی روبین بیشتر از حد معمول ساخته می شود که وارد گردش خون می شود. سلول های کبدی قادر به همگام سازی و پردازش بیلی روبین اضافی نیستند.

بنابراین ، مقدار بیشتری بیلی روبین در خون در انتظار سلول های کبدی برای پردازش آن جمع می شود. این مقدار افزایش یافته بیلی روبین سپس به داخل بافت های بدن می ریزد و باعث ایجاد زردی می شود. شرایطی که باعث افزایش سرعت تجزیه سلول های قرمز خون می شود عبارتند از:

برخی از بیماری های ژنتیکی مانند کم خونی سلول داسی شکل ، تالاسمی ، اسکروسیتوز و کمبود گلوکز ۶-فسفات دهیدروژناز ، سندرم همولیتیک اورمیک و مالاریا. ژنتیک به این معنی است که این بیماری از طریق کدهای مخصوص داخل سلول ها به نام ژن از طریق خانواده ها منتقل می شود.

بیماری زردی (یرقان) چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟
بیماری زردی (یرقان) چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

شرایطی که سلول های کبدی را تحت تأثیر قرار می دهد

شرایط بسیاری وجود دارد که سلول های کبدی را تحت تأثیر قرار می دهد. در برخی شرایط سلول های کبدی به خوبی قادر به جذب بیلی روبین نیستند ، بنابراین بیلی روبین در جریان خون جمع می شود.

  • گاهی اوقات مشکلی در مورد مواد شیمیایی (آنزیم ها) درون سلول های کبدی وجود دارد که بیلی روبین را پردازش می کنند.
  • گاهی اوقات مشکلی در نحوه انتقال بیلی روبین فرآوری شده در سلول های کبدی به مجاری صفراوی وجود دارد.
  • گاهی اوقات ، سلول های کبدی آسیب دیده و تمام فرآیندهای سلول به خوبی کار نمی کنند ، یا تعداد سلولهای کبدی به دلیل بیماری هایی مانند سیروز کاهش یافته اند.
  • با این مشکلات ، بیلی روبین ممکن است به جریان خون ریخته و باعث ایجاد زردی شود.

شرایط موثر بر سلول های کبدی که ممکن است باعث زردی شوند عبارتند از:

  • عفونت با یکی از ویروس های هپاتیت.
  • برخی از عفونت های باکتریایی
  • هپاتیت الکلی.
  • هپاتیت خود ایمنی.

التهاب ناشی از سموم یا عارضه جانبی برخی از داروها

سیروز وضعیتی است که در آن بافت طبیعی کبد با اسکار جایگزین می شود (فیبروز). این بیماری تمایل دارد به آرامی پیشرفت کند و اغلب در مراحل اولیه علائم ایجاد نمی کند. با این حال ، به تدریج که عملکرد کبد بدتر می شود ، مشکلات جدی ایجاد می شود و ممکن است زردی ایجاد شود.

نقص ارثی در آنزیم هایی که بیلی روبین را در سلول های کبدی پردازش می کنند نیز ممکن است باعث زردی یا یرقان شود. این موارد شامل سندرم گیلبرت ، سندرم دوبین-جانسون ، سندرم کریگلر-نجار و سندرم روتور است. سندرم گیلبرت بسیار شایع است و از هر ۲۰ نفر ۱ نفر مبتلا است.

شرایط موثر بر مجاری صفراوی ریز

اگر مجاری صفراوی ریز داخل کبد آسیب ببیند یا باریک شود ، جریان صفرا محدود می شود. پس از آن صفرایی که حاوی بیلی روبین است به جریان خون می ریزد. شرایط مختلف می تواند از این طریق مجاری صفراوی را تحت تأثیر قرار دهد یا به آنها آسیب برساند. به عنوان مثال ، سیروز صفراوی اولیه ، کلانژیت اسکلروزان کننده اولیه و به عنوان یک عارضه جانبی برخی از داروها.

شرایط موثر بر مجرای صفراوی مشترک

صفرا از کلیه مجاری صفراوی کوچک در کبد به مجرای صفراوی مشترک تخلیه می شود. اگر مجرای صفراوی مشترک باریک یا مسدود شود، صفرای حاوی بیلی روبین می تواند به داخل خون نفوذ کرده و باعث زردی شود. این وضعیت را گاهی زردی انسدادی یا زردی بعد از کبد می نامند  شرایطی که می تواند باعث این امر شود عبارتند از:

سنگ صفرا این موارد هنگامی اتفاق می افتد که در کیسه صفرا سنگ تشکیل شود. بیشتر سنگ های صفراوی در کیسه صفرا تشکیل می شوند و مشکلی ایجاد نمی کنند. زردی یک عارضه غیر معمول سنگ صفرا است. این اتفاق در صورتی می افتد اگر سنگ صفرا از کیسه صفرا خارج شود اما در مجرای صفراوی مشترک گیر کند. صفرا پس از آن نمی تواند به روده منتقل شود و بنابراین به جریان خون نفوذ می کند.

  • سرطان لوزالمعده که می تواند جریان صفرا را مسدود کند.
  • التهاب پانکراس (پانکراتیت). این می تواند باعث تورم پانکراس شود  که ممکن است جریان صفرا را مسدود کند.
  • آترزی صفراوی. در این شرایط ، بخشی یا تمام مجاری صفراوی ملتهب می شوند. این امر منجر به ایجاد زخم (فیبروز) و باریک شدن و انسداد مجاری صفراوی می شود. علت آن روشن نیست.
  • سرطان کیسه صفرا. این ممکن است رشد کند تا مجرای صفراوی مشترک را مسدود کند.
بیماری زردی (یرقان) چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟
بیماری زردی (یرقان) چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

ریسک فاکتور بیماری زردی (یرقان) چیست؟

تعدادی از عوامل خطر ابتلا به زردی انسدادی را افزایش می دهند. همه افراد مبتلا به عوامل خطر زردی انسدادی نخواهند داشت. عوامل خطر زردی انسدادی عبارتند از:

  • آسیب شکمی
  • سنگ صفرا
  • سرطان پانکراس
  • تومورها در ناحیه مجرای صفراوی مشترک

بیماری زردی (یرقان) چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر زردی گرفتید باید به پزشک مراجعه کنید. همانطور که در قسمت های قبل گفته شد علل مختلفی وجود دارد. برخی از آنها بیشتر از دیگران شیوع دارند و برخی از آنها جدی تر از بقیه است.

تشخیص صحیح این بیماری حیاتی است زیرا بسته به علت ، درمان و چشم انداز (پیش آگهی) بسیار متفاوت است. با این حال گاهی اوقات یافتن علت می تواند کمی دشوار باشد و همیشه آسان یا ساده نیست.

در صورت زرد شدن پوست پزشک احتمالا سوالات مختلفی را از شما خواهد پرسید. او همچنین شما را معاینه خواهد کرد. بر اساس این ارزیابی ، ممکن است علل احتمالی مشخص شود ، زیرا برخی علائم و نشانه ها با برخی از دلایل زردی همراه است و نه با برخی دیگر.

با این حال ، برای تأیید تشخیص دقیقاً آزمایشات زیر لازم است:

آزمایش های مختلف خون معمولاً انجام می شود. این آزمایشات نشان می دهد که آیا سطح بالا رفته بیلی روبین غیر کونژوگه است یا کونژوگه اینها می تواند به کاهش علل احتمالی زردی کمک کند.

آزمایش خون ، آزمایش عملکرد کبد نامیده می شود همچنین می تواند آنزیم های مختلف کبدی را اندازه گیری کند که به نشان دادن التهاب یا عملکرد خوب کبد کمک می کند. آزمایش خون همچنین می تواند ویروس های خاص یا مارکرهای عفونت های دیگر را که می توانند کبد را تحت تأثیر قرار دهند ، تشخیص دهد. سایر آزمایشات دقیق خون دیگر نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

آزمایش ادرار کمک می کند تا نشان دهد که آیا سطح مواد شیمیایی مختلف در خون بالا می رود. این می تواند به کاهش علل احتمالی زردی کمک کند.

با سونوگرافی از کبد ، مجرای صفراوی مشترک و پانکراس ممکن است یک علت مشخص شود. به طور خاص ، اغلب می تواند علت انسداد مجرای صفراوی مشترک را تشخیص دهد. به عنوان مثال ، یک سنگ صفرا یا سرطان لوزالمعده.

  • تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (MRI) از کبد ممکن است مفید باشد.
  • گرفتن نمونه از کبد (نمونه برداری از کبد). این مورد برای بررسی زیر میکروسکوپ گرفته شده است.
  • در صورت تردید در تشخیص ، ممکن است آزمایشات پیچیده دیگری نیز لازم باشد.

بیماری زردی (یرقان) چگونه درمان می شود؟

متخصص مراقبت های بهداشتی شما می تواند یک برنامه درمانی متناسب با نیازهای شما تهیه کند. مهم است که به طور دقیق برنامه درمانی خود را برای زردی انسدادی دنبال کنید تا به کاهش علائم شما کمک کند و احتمال عود علائم شما با گذشت زمان کاهش یابد.

برای تعیین اینکه پزشک بفهمد آیا زردی انسدادی دارید یا خیر ، ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی ممکن است از شما بخواهد نمونه خون تهیه کنید و آزمایش های تشخیصی انجام دهید.

بیماری زردی (یرقان) چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟
بیماری زردی (یرقان) چیست و چرا به آن مبتلا می شویم؟

گزینه های درمان بیماری زردی (یرقان)

گزینه های درمان زردی انسدادی به علت دقیق زردی و شدت بیماری بستگی دارد. مثال ها عبارتند از:

کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپیک (ERCP) ، یک روش تصویربرداری است که امکان درمان برخی از مشکلات مجاری صفراوی ، از جمله برداشتن سنگ های صفراوی را ایجاد می کند که باعث انسداد می شوند.

  • مایعات داخل وریدی و داروهای ضد درد
  • آنتی بیوتیک درمانی (در صورت وجود عفونت)
  • پشتیبانی تغذیه ای
  • جراحی یا روش های دیگر برای ترمیم نقایص آناتومیکی یا ایجاد مسیرهای جایگزین برای جریان صفرا
  • پیوند کبد (اگر همه روش های دیگر ناموفق باشد و تمام کبد آسیب دیده باشد)
  • درمان سرطان در صورت وجود  که ممکن است شامل جراحی ، شیمی درمانی یا پرتودرمانی باشد.

عوارض احتمالی بیماری زردی (یرقان) چیست؟

با پیروی از برنامه درمانی که شما و متخصصان مراقبت های بهداشتی و درمانی مخصوص شما طراحی کرده اید می توانید در به حداقل رساندن خطر ابتلا به عوارض جدی کمک کنید. عوارض زردی انسدادی عبارتند از:

  • عوارض جانبی درمان زردی انسدادی
  • سیروز کبدی
  • انعقاد خون (اختلال لخته شدن خون)
  • مشکلات گوارشی
  • نارسایی کبدی
  • سندرم سوء جذب (اختلالی که در جذب مواد مغذی از غذا اختلال ایجاد می کند)
  • گسترش سرطان
  • گسترش عفونت

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا