Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا چیست؟

سرطان کیسه صفرا زمانی رخ می دهد که سلول های بدخیم (سرطانی) در کیسه صفرا ظاهر شوند. در سرطان اولیه کیسه صفرا ، سرطان از لایه مخاطی یا داخلی شروع می شود و به سمت خارج حرکت می کند. سرطان کیسه صفرا تنها در صورتی قابل درمان است که قبل از  متاستاز تشخیص داده شود.

کیسه صفرا ، عضوی که در قسمت فوقانی شکم ، زیر کبد قرار دارد ، صفرا تولید شده توسط کبد را برای هضم چربی ذخیره می کند. صفرا از طریق مجرای صفراوی مشترک از کیسه صفرا به کبد و روده کوچک منتقل می شود. سرطان اولیه و ثانویه در این عضو می تواند عوارض متعددی برای فرد داشته باشد. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

علائم سرطان کیسه صفرا چیست؟

تشخیص سرطان کیسه صفرا در اوایل به دلیل فقدان علائم واضح دشوار است به این دلیل که وقتی علائم ظاهر می شوند ، شبیه موارد دیگر و کمتر جدی هستند. علاوه بر این ، محل قرارگیری کیسه صفرا یافتن سرطان را دشوارتر می کند. علائم زیر ممکن است نشان دهنده بدخیمی های کیسه صفرا باشد:

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا چیست؟
علائم و نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا چیست؟

سرطان کیسه صفرا چگونه تشخیص داده می شود؟

اگر پزشک شما مشکوک به سرطان باشد ، وی شما را معاینه می کند و در مورد سابقه پزشکی شما سوال می کند. سپس پزشک آزمایشات دیگری را انجام می دهد ، از جمله:

آزمایش بیوشیمی خون : انواع خاصی از ترکیبات شیمیایی و متابولیت ها را  در خون اندازه گیری می کند ، از جمله مواردی که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد.

سونوگرافی شکمی: از امواج صوتی برای ایجاد تصاویر از اندام های داخل شکم استفاده می کند

آزمایش عملکرد کبد: سطح برخی از مواد آزاد شده توسط کبد را اندازه گیری می کند  که ممکن است نشان دهد کبد تحت تأثیر بدخیمی های کیسه صفرا قرار گرفته است.

سنجش آنتی ژن کارسینوآمبریونیک (CEA): سطح CEA (ماده ای که توسط سلول های سالم و سرطانی آزاد می شود) را اندازه گیری می کند.

سنجش CA 19-9: سطح تومور مارکر  CA 19-9 را در خون اندازه گیری می کند. این ماده هم توسط سلولهای سالم و هم از سلول های سرطانی آزاد می شود. سطح بالاتر می تواند سرطان کیسه صفرا یا لوزالمعده را نشان دهد.

CT (یا CAT) اسکن: نوعی اشعه ایکس است که تصاویر دقیق اندام ها را می گیرد.

MRI (تصویربرداری تشدید مغناطیسی): روشی است که با استفاده از آهنربا ، امواج رادیویی و رایانه تصاویر داخل بدن را می گیرد.

کلانژیوپانکراتوگرافی اندروسکوپی رتروگراد (ERCP): یک روش اشعه ایکس که از مجاری صفراوی عکس می گیرد. سرطان کیسه صفرا می تواند باعث باریک شدن این مجاری شود.

بیوپسی: روشی است که در آن بافت ها یا سلول ها برداشته می شوند و از طریق میکروسکوپ از نظر سرطان بررسی می شوند.

لاپاراسکوپی: یک روش جراحی که در آن لاپاراسکوپ (یک لوله نازک و سبک) از طریق یک برش کوچک به شکم وارد می شود تا به دنبال نشانه های سرطان برود.

کلانژیوگرافی از راه پوست (PTC): تصویر برداری با اشعه ایکس از مجاری صفراوی و کبد با استفاده از تزریق رنگ

خطرات و علل ابتلا به سرطان کیسه صفرا

سرطان کیسه صفرا یک سرطان نادر است. ما نمی دانیم که چه عواملی باعث بیشتر موارد می شود اما برخی از عوامل خطر شناخته شده وجود دارد. هر چیزی که بتواند خطر ابتلا به بیماری شما را افزایش دهد ، عامل خطر نامیده می شود. سرطان های مختلف عوامل خطر مختلفی دارند. داشتن یک یا چند مورد از این عوامل خطر به این معنی نیست که قطعاً به آن سرطان مبتلا خواهید شد. عوامل خطرساز برای این بیماری عبارتند از:

سن و جنسیت

خطر ابتلا به این بیماری با افزایش سن افزایش می یابد. بیشتر افرادی که به آن مبتلا می شوند بین ۸۵ تا ۸۹ سال سن دارند. به یاد داشته باشید ، خطر هنوز ناچیز است زیرا این یک سرطان نادر است. این سرطان در زنان بیشتر از مردان است. از هر ۱۰۰ نفر مبتلا به سرطان ۷۱ نفر (۷۱٪) زن هستند.

سنگ صفرا و التهاب

سنگ صفرا و التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت) شایع ترین عوامل خطر سرطان کیسه صفرا هستند. سنگ های صفراوی توده های سختی مانند سنگ های کوچک هستند که در کیسه صفرا ایجاد می شوند. آنها بیشتر کلسترول هستند و با سایر مواد موجود در صفرا مخلوط می شوند. صفرا مایعی است که توسط کبد برای هضم چربی ها ساخته می شود و در کیسه صفرا ذخیره می شود.

خطر سرطان در افرادی که سابقه بیماری کیسه صفرا (عمدتا سنگ صفرا) را دارند ، در مقایسه با افرادی که چنین نیستند  حدود ۵ برابر بیشتر است. سنگ صفرا بسیار شایع است اما سرطان کیسه صفرا بسیار نادر است. بیشتر افرادی که دارای کیسه صفرا و یا صفراوی ملتهب هستند ، به سرطان مبتلا نمی شوند.

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا چیست؟
علائم و نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا چیست؟

سابقه خانوادگی سرطان کیسه صفرا

افرادی که سابقه خانوادگی سرطان کیسه صفرا دارند ، ۵ برابر بیشتر از کسانی که هیچ خویشاوندی با آن ندارند ، در معرض این بیماری هستند. از آنجا که این سرطان بسیار نادر است ، این افزایش خطر هنوز بسیار ناچیز است.

قومیت

خطر ابتلا به این بیماری برای افرادی که در مناطق مختلف جهان زندگی می کنند و گروه های نژادی مختلف بسیار متفاوت است. این احتمالاً به دلیل عواملی است که بر این جمعیت ها تأثیر می گذارد مانند عفونت ، سنگ صفرا ، التهاب یا رژیم غذایی.

کیسه صفرا چینی

کیسه صفرا چینی در نتیجه التهاب مزمن به وجود می آید و به این معنی است که رسوبات کلسیم در دیواره داخلی کیسه صفرا قرار می گیرد. در افراد مبتلا به این بیماری خطر ابتلا به سرطان بالاتر اما نادر است.

اگر چندین بار دچار کیسه صفرا ملتهب شده اید ممکن است به کیسه صفرا چینی مبتلا شوید. در صورت ابتلا به این بیماری ، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که برای بیرون آوردن کیسه صفرا جراحی کنید.

کلانژیت اسکلروزان اولیه

کلانژیت اسکلروزان کننده اولیه (PSC) نوعی التهاب در مجاری صفراوی است. این یک بیماری نادر است و ما نمی دانیم که چه چیزی باعث آن شده است. افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ، خطر ابتلا به سرطان کمی افزایش می یابد.

سیگار کشیدن

افرادی که سیگار می کشند خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند.

چاقی

اضافه وزن یا چاقی می تواند خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان ها از جمله سرطان کیسه صفرا را افزایش دهد. اضافه وزن باعث تغییر در هورمون ها در بدن ، به ویژه برای خانم ها می شود. این تغییر در تعادل هورمون های بدن است که خطر سرطان را افزایش می دهد. اضافه وزن یا چاقی به این معنی است که به احتمال زیاد دچار سنگ صفرا می شوید که خطر ابتلا به سرطان آن را افزایش می دهد.

پانکراس و ناهنجاری های مجاری صفراوی

برخی از ناهنجاری های پانکراس و مجرای صفراوی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. این شامل:

  • رشد در امتداد مجرای صفراوی (کیست های کلدوچال)
  • ناهنجاری اتصال بین مجرای صفراوی و پانکراس

هر دو شرایطی است که با آن به دنیا آمده اید. آنها بسیار نادر هستند. بیشتر افرادی که با این شرایط متولد می شوند ، در اوایل کودکی علائمی پیدا می کنند. اما برخی از آنها تا بزرگسالی رشد نمی کنند. اکثر افراد مبتلا به کیست کلدوچال دارای یک اتصال غیر طبیعی مجرای صفراوی نیز هستند.

کیست های کلدوچال از بدو تولد در افراد مبتلا وجود دارد. آنها کیسه هایی هستند که به مجرای صفرا متصل می شوند و از صفرا پر می شوند. آنها به آرامی رشد می کنند و در نهایت می توانند تا ۲ لیتر صفرا نگه دارند. سلول هایی که روی کیسه ها قرار دارند می توانند غیرطبیعی باشند و گاهی اوقات تغییرات پیش سرطانی را نشان می دهند. داشتن این شرایط خطر ابتلا به سرطان را در آینده افزایش می دهد.

اگر این بیماری را دارید ، به این معنی است که مایعات و آنزیم های لوزالمعده می توانند دوباره به مجرای صفراوی مشترک برگردند. این مایعات گوارشی باعث تحریک و التهاب دیواره مجرای صفرا می شوند. با گذشت زمان این شرایط می تواند این اندام را ضعیف کند.

دانشمندان هنوز مطمئن نیستند که آیا افزایش خطر ابتلا به این بیماری به دلیل تحریک ناشی از مایعات گوارشی لوزالمعده است یا اینکه صفرا قادر به عبور آسان از مجاری صفراوی نیست.

این رشد های کوچک سرطان نیستند و بسیاری از بزرگسالان به آن مبتلا هستند. آنها در پوشش سطحی کیسه صفرا ایجاد می شوند. اما برخی ممکن است در مدت زمان طولانی به سرطان تبدیل شوند.

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا چیست؟
علائم و نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا چیست؟

پولیپ های کیسه صفرا

هرچه پولیپ بزرگتر باشد ، خطر سرطانی شدن آن بیشتر است. اگر پولیپ بزرگ تر از ۱ سانتی متر (۱۰ میلی متر) داشته باشید ، ممکن است برای برداشتن کیسه صفرا عمل کنید.

دیابت

در صورت ابتلا به دیابت ممکن است خطر ابتلا به این بیماری و سرطان مجرای صفراوی افزایش یابد.

الکل

نوشیدن الکل می تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. افرادی که بیش از حد نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند بیش از بقیه در معرض خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا هستند. و هرچه کمتر بنوشید ، خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد.

اشعه یونیزان

اشعه یونیزان نوعی تابش است که توسط برخی از اسکن های پزشکی مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن مورد استفاده قرار می گیرد. این اسکن ها برای کمک به تشخیص بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان مهم هستند.

اشعه یونیزان خطر ابتلا به سرطان کیسه صفرا را افزایش می دهد. به یاد داشته باشید ، خطر هنوز بسیار ناچیز است زیرا این یک سرطان نادر است.

خطرات تشعشع حاصل از اسکن پزشکی بسیار کم است. پزشکان و دندانپزشک شما را در معرض تابش پرتوها تا حد ممکن پایین نگه می دارند. آنها فقط در صورت لزوم اشعه ایکس و سی تی اسکن را انجام می دهند.

مراحل سرطان کیسه صفرا

یکی از بزرگ ترین نگرانی ها در مورد سرطان این است که آیا سرطان از محل اصلی (اولیه) خود گسترش یافته است (متاستاز داده است). برای تعیین میزان شیوع ، پزشک یک عدد (۰ تا IV) را به تشخیص اختصاص می دهد. این فرآیند مرحله بندی نامیده می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد ، سرطان در بدن گسترش یافته است. مراحل سرطان کیسه صفرا عبارتند از:

مرحله ۰ (همچنین به عنوان سرطان درجا شناخته می شود): سرطان محدود به لایه مخاطی (کیسه صفرا) است.

مرحله I: سرطان به بافت همبند یا لایه عضلانی گسترش یافته است.

مرحله II: سرطان فراتر از بافتی است که کیسه صفرا (صفاقی احشایی) را به کبد و / یا اندام مجاور دیگری مانند معده ، روده کوچک ، لوزالمعده یا مجاری صفراوی یا عضله ، بافت همبند یا گره های لنفاوی مجاور متصل می کند.

مرحله III: سرطان به کبد یا اعضای نزدیک آن و احتمالاً به غدد لنفاوی منتقل شده است.

مرحله IV: سرطان به غدد لنفاوی مجاور و  یا به اندام هایی منتقل شده است که دور از کیسه صفرا قرار دارند.

علائم و نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا چیست؟
علائم و نشانه های ابتلا به سرطان کیسه صفرا چیست؟

سرطان کیسه صفرا چگونه درمان می شود؟

درمان های استاندارد برای این بیماری  جراحی ، شیمی درمانی یا پرتودرمانی است. یک برنامه درمانی ممکن است ترکیبی از هر سه مورد را شامل شود. سن و سلامت کلی بیمار از عوامل تاثیرگذار بر فرآیند درمان است.

برداشتن کیسه صفرا و بافت مجاور توسط جراحی ، کوله سیستکتومی نامیده می شود. جراح همچنین ممکن است غدد لنفاوی واقع در نزدیکی کیسه صفرا را از بین ببرد.

در مرحله اول سرطان سلول های بدخیم در کیسه صفرا یافت می شوند و با جراحی می توان آنها را از بین برد. در مراحل II ، III و IV ، سرطان از کیسه صفرا به سایر بافت ها و اندام ها گسترش یافته است و با جراحی نمی توان آن را به طور کامل از بین برد. (استثنا در این مورد سرطانی است که فقط به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است.)

پرتودرمانی با استفاده از سطح بالایی از اشعه سلول های سرطانی را از بین می برد یا از تکثیر آنها جلوگیری می کند ، در حالی که آسیب سلول های سالم را به حداقل می رساند. تابش می تواند خارجی باشد – که از دستگاهی در خارج از بدن برای هدایت تابش به سمت سرطان استفاده می کند – یا داخلی ، که در آن ماده رادیواکتیو مستقیماً در بدن نزدیک محل سرطان قرار می گیرد.

شیمی درمانی استفاده از داروهایی برای از بین بردن سلول های سرطانی یا جلوگیری از تکثیر آنها است. داروهای شیمی درمانی ممکن است از راه دهان مصرف شوند یا تزریق شوند.

مرحله بندی چه تاثیری در درمان سرطان کیسه صفرا دارد؟

مرحله سرطان بر درمان آن تأثیر می گذارد. سرطان موضعی (مرحله I) ممکن است با جراحی درمان شود و به دنبال آن پرتودرمانی و یا شیمی درمانی انجام شود. سرطان مرحله I نیز ممکن است فقط توسط پرتودرمانی و یا شیمی درمانی درمان شود.

سرطان در مراحل II تا IV با جراحی قابل درمان نیست. درمان این مراحل برای تسکین درد و علائم (مراقبت تسکینی) با جراحی ، پرتودرمانی و شیمی درمانی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا