Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

مواد مخدر شیشه چیست و از اثرات مخرب آن چه می دانید؟

مواد مخدر شیشه یا مت آمفتامین کریستال (crystal methamphetamine) ، که معمولاً به عنوان کریستال مت نیز شناخته می شود ، یکی از انواع مشتقات دارویی مت آمفتامین می باشد. مت آمفتامین کریستال یک داروی روانگردان بسیار قوی و اعتیاد آور است که به طور مستقیم بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارد و در زبان عامیانه خیابانی ، معمولاً به عنوان شیشه ، مت ، آبی ، بلور و یا یخ شناخته می شود .

از این مواد مخدر به دلیل افزایش بیداری و سطح استقامت که در شخص مصرف کننده ایجاد می کند ، اغلب در مهمانی ها خصوصاً در مجالس سرگرمی و کلوپ های شبانه استفاده می شود. معمولا مواد مخدر شیشه به صورت کریستال های شفاف یا به شکل سنگ های سفید براق  و با رنگ مایل به آبی به فروش می رسند اگرچه به دلیل اینکه تمام این مواد مخدر به طور غیرقانونی در آزمایشگاه های مخفی تولید می شوند و هیچ استانداردی ندارند ، می تواند ظاهرهای دیگری نیز به خود بگیرد.

مصرف کنندگان مواد مخدر شیشه گزارش می کنند که این ماده مخدر باعث افزایش هوشیاری و ایجاد سرخوشی در آنها می شود. در ادامه مقاله در نشریه جهان شیمی فیزیک توضیحات بیشتری در این رابطه ارائه می گردد لطفا همراه ما باشید.

مواد مخدر شیشه (مت آمفتامین کریستال) چه نوع دارویی است؟

مخدر شیشه یا d-methamphetamine یک ماده روان گردان مصنوعی (ساخته بشر) می باشد . این ماده مخدر با تقویت ترشح و متوقف کردن جذب مجدد انتقال دهنده عصبی به نام دوپامین عمل می کند ، که این عمل منجر به افزایش دوپامین در مغز می شود. دوپامین با عملکرد حرکتی ، انگیزه ، پاداش و مراکز لذت مغزی در ارتباط است و به دلیل افزایش دوپامین در مغز ، در حین استفاده اولیه ، این دارو باعث افزایش خلق و خوی سرخوشی ، افزایش هوشیاری ، تمرکز و افزایش سطح انرژی در شخص مصرف کننده خواهد شد .

این اثرات باعث تمایل شدید به ادامه استفاده از این ماده مخدر می شود. با این حال ، حتی استفاده زود هنگام از ماده مخدر شیشه نیز می تواند منجر به ضربان قلب سریع و نامنظم ، افزایش فشار خون و تغییر در عملکرد مغز به دلیل سطح غیرطبیعی دوپامین در مغز شود.

مواد مخدر شیشه چیست و از اثرات مخرب آن چه می دانید؟
مواد مخدر شیشه چیست و از اثرات مخرب آن چه می دانید؟

مواد مخدر شیشه (مت آمفتامین کریستال) از کجا می آید؟

برای درک منشأ مواد مخدر شیشه ، ابتدا باید منشا آمفتامین و مت آمفتامین را بررسی کنیم . آمفتامین ها از گیاهی بومی چین و مغولستان به نام ephedra یا Ephedra sinica گرفته شده اند ، این گیاه حاوی افدرین و سودو افدرین ، آلکالوئیدهای طبیعی یا “ترکیبات آلی نیتروژن دار” است. این مواد منجر به پاسخ فیزیولوژیکی به داروی آمفتامین در بدن می شوند و آنها همچنین پایه ای برای ایجاد مت آمفتامین و d-methamphetamine مصنوعی (ساخته دست بشر) هستند که برای اولین بار در آلمان در سال ۱۸۸۷ تولید شد.

مت آمفتامین (مخفف N-methylamphetamine ) ، یک نسخه کاملاً مصنوعی و قوی تر از ماده آمفتامین می باشد  که ساخت آن نیز آسان تر است و اولین بار در ژاپن در سال ۱۹۱۹ تولید شد.

ماده مخدر شیشه نام متداول فرم بلوری مت آمفتامین است که شبیه خرده شیشه ، بلورهای مایل به آبی یا سنگ های براق و سفید رنگ می باشد و در دهه ۱۹۸۰ هنگامی كه “آشپزها” در آزمایشگاه های خیابانی آمفتامین را تولید می كردند ، فهمیدن كه با افزودن افدرین می تواند ماده مخدر شیشه را ایجاد كنند كه دو برابر قوی تر خواهد بود. افدرین و سودوافدرین که برای تولید این ماده مخدر استفاده می شوند ، در بسیاری از داروهای بدون نسخه سرماخوردگی یافت می شوند.

تفاوت آمفتامین و مت آمفتامین (شیشه) در چیست ؟

آمفتامین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که در درمان اختلالات تمرکز ADHD و نارکولپسی استفاده می شود ، داروی تجویز شده Adderall که معمولاً برای درمان اختلالات ADHD استفاده می شود ، یک آمفتامین است. این ترکیب شیمیایی مشابه مت آمفتامین ها می باشد .

آمفتامین و مت آمفتامین ها از گروه داروهای فنیل آمین هستند و هر دو ماده جز مواد مخدر دسته بندی می شوند . این دو ماده از نظر شیمیایی یکسان نیستند ، اما بسته به قدرت و دوز مورد استفاده ، تأثیرات بسیار مشابهی بر بدن می گذارند. به طور کلی ، مت آمفتامین ها به طرز قابل توجهی داروهای قوی تر از آمفتامین ها هستند.

با این حال ، ماده مخدر شیشه قوی ترین ماده در بین این سه ماده است که یک شکل متبلور از مت آمفتامین می باشد . این ماده معادل دارویی تایید شده ای ندارد و از مواد بدون نسخه مانند افدرین و سودو افدرین ساخته می شود.

مت آمفتامین که در آزمایشگاه های قانونی برای استفاده علمی یا دارویی ایجاد می شود ، حاوی مواد شیمیایی لئو- مت آمفتامین و دکسترو- مت آمفتامین است که معمولاً به مقدار مساوی در ساخت این ماده استفاده می شود. این دو ماده به عنوان “استریوایزومرهای مت آمفتامین” یا به عبارت دیگر ، دو مولکول آینه ای در ترکیب ساخت ماده مت آمفتامین شناخته می شوند و بیشتر اثرات سرخوشی و تولید اعتیاد ماده ای مت آمفتامین از ماده شیمیایی تشکیل دهنده دکسترو- مت آمفتامین حاصل می شود .

مواد مخدر شیشه چیست و از اثرات مخرب آن چه می دانید؟
مواد مخدر شیشه چیست و از اثرات مخرب آن چه می دانید؟

بهتر است بدانید:

مواد مخدر شیشه متشکل از ترکیبات شیمیایی لوو- مت آمفتامین و دکسترو- مت آمفتامین است ، دقیقاً مانند مت آمفتامین درجه دارویی ، با این حال ، اغلب حاوی مواد شیمیایی دیگری است. اغلب محصولات جانبی سنتز غیرقانونی در مخفی کاری ها ، آزمایشگاه های غیرقانونی یا مواد شیمیایی هستند که به عنوان مواد برش دهنده ( مواد رقیق کننده برای سود بیشتر از مواد مخدر ) استفاده می شوند.

برخی از این مواد برش دهنده که در ساخت ماده مخدر شیشه استفاده می شوند و سمی نیز می باشند ، شامل  اتر ، رقیق کننده رنگ ، فرئون ، استون ، آمونیاک بی آب ، بلورهای ید ، فسفر قرمز و اسید باتری هستند. ماده شیمیایی متیل سولفونیل متان (MSM) عامل برشی متداولی است که در ساخت ماده مخدر شیشه بسیار استفاده می شود. این ترکیب یک مکمل بدون نسخه است که برای درمان بیماری آرتروز و استرس اکسیداتیو استفاده می شود و شبیه مایع کریستال است. این مکمل هیچ عارضه جانبی شناخته شده ای بر روی انسان ندارد ، با این حال ، هیچ داده بررسی شده ای درباره اثرات استفاده طولانی مدت آن وجود ندارد.

روند خطرناک جدیدی که توسط چندین گزارش و آزمایش نمونه بدست آمده تایید شده است ، استفاده از فنتانیل به عنوان یک ماده شیمیایی برش دهنده در ماده مخدر شیشه است . این امر بسیار نگران کننده است زیرا فنتانیل یک داروی بسیار قوی می باشد و احتمال مصرف بیش از حد آن بسیار زیاد خواهد بود .

خصوصیات فیزیکی مواد مخدر شیشه چیست ؟

ماده مخدر شیشه یک نسخه بلوری ، خالص تر و قوی تر از مت آمفتامین است و به شکل بلورهای شفافی است که شبیه سنگ های یخی یا سفید مایل به آبی می باشد . این مواد غالباً بی بو و دارای مزه تلخ بوده و به راحتی در آب حل می شوند و گاهی ممکن است بوی مواد شیمیایی مانند پاک کننده لاک ناخن (استون) یا تخم مرغ فاسد (گوگرد) داشته باشند. هنگامی که دود می شود ، مت آمفتامین کریستال می تواند بوی شیمیایی مانند سوزاندن پلاستیک یا بوی شیرینی مانند قند سوخته یا گل ختمی سوخته را ایجاد کند .

علائم استفاده از مواد مخدر شیشه چیست ؟

در صورت مصرف این ماده مخدر علائم مصرف هم از نظر رفتاری و هم از نظر فیزیولوژیک تغییر خواهد کرد . در حالی که شیشه یک داروی محرک بسیار موثر است ، مصرف کنندگان بسیار هوشیار و از نظر جسمی فعال خواهند بود و اغلب در آرام نشستن و صحبت سریع مشکل دارند. علائم جسمی دیگر مصرف این ماده مخدر ، مردمک گشاد ، افزایش ضربان قلب ، حرکات سریع چشم و کمبود بزاق است که معمولاً به عنوان دهان خشک یا پنبه در دهان شناخته می شود . آشفتگی و تغییرات خلقی ممکن است با دوزهای قابل توجه و زیاد این مخدر ایجاد شود و تنفس سریع ، ساییدن دندان و خارش  نیز گاهی اوقات ممکن است رخ دهد و در موارد شدید مصرف این مخدر ، مصرف کنندگان ممکن است علائم پارانویا و  یا توهم را تجربه کنند .

مصرف کنندگان طولانی مدت یا سنگین ماده مخدر شیشه ، ممکن است دچار زخم های پوستی در اثر خارش پوست خود شوند ، از دیگر شاخص های قابل مشاهده استفاده طولانی مدت این مخدر می توان به کاهش وزن ، عدم رعایت بهداشت عمومی و دندان و رفتارهای عجیب یا تکراری اشاره کرد .

مواد مخدر شیشه چیست و از اثرات مخرب آن چه می دانید؟
مواد مخدر شیشه چیست و از اثرات مخرب آن چه می دانید؟

چگونه مواد مخدر شیشه توسط  افراد استفاده می شود؟

متامفتامین کریستال وقتی به شکل پودر است ، به طور معمول دود می شود اما می تواند بلعیده نیز شود. هنگامی که با آب رقیق می شود می توان آن را مستقیماً به جریان خون (IV) تزریق کرد تا بسیار قوی تر و سریعتر عمل کند . همچنین گزارش هایی از مصرف این مخدر در مقعد وجود دارد ، این مسیر معمولاً به عنوان پلاگین یا بوفینگ شناخته می شود. استعمال این مخدر به صورت دخانیات متداول ترین روش مصرف مخدر شیشه می باشد .

مواد مخدر شیشه باعث بوجود آمدن چه احساساتی در شما می شود؟

مصرف کنندگان مخدر شیشه ، اینگونه توصیف می کنند که این ماده مخدر برای آنها هیجان انگیز و شادی آور است. آنها گزارش می کنند که این ماده مخدر باعث افزایش بیداری ، انرژی ، استقامت ، احساس اعتماد به نفس و رفاه در آنها می شود. احساس افزایش رفاه و اعتماد به نفس به خصوص برای مصرف کنندگانی که ممکن است از مشکلات بهداشت روانی قبلی رنج ببرند بسیار مطلوب خواهد بود .

به دلیل احساس افزایش قدرت و انرژی ، مصرف کنندگان گاهی اوقات روزها را بدون خواب می گذرانند و استفاده بیش از حد که منجر به چندین روز بی خوابی در مصرف کننده می شود ، می تواند منجر به چیزی شود که به عنوان “نیشگون گرفتن و کشیدن” شناخته می شود ، جایی که مصرف کننده به طور فزاینده ای ناامید ، پارانوئید و ناپایدار می شود و احتمالاً منجر به توهم و روان پریشی می شود.

مواد مخدر شیشه چه مدت در بدن دوام می آورد ؟

هنگام دود کردن یا تزریق این مخدر ، مصرف کنندگان تقریباً احساس سرخوشی شدیدی دارند که می تواند از ۵ تا ۳۰ دقیقه طول بکشد و به دنبال آن حداکثر ماندگاری طولانی تری که می تواند داشته باشد تقریباً ۶-۸ ساعت خواهد بود .

مواد مخدر شیشه چقدر اعتیاد آور است؟

شیشه ماده ای بسیار اعتیاد آور است و بسته به مشخصات روانشناختی و بیولوژیکی مصرف کننده برای اولین بار ، اعتیاد روانشناختی به مت آمفتامین می تواند خیلی سریع ، گاهی در چند بار استفاده یا سریعتر رخ دهد . مشخصه استفاده از ماده مخدر شیشه ، هجوم قدرتمندی است که مصرف کننده بلافاصله پس از مصرف آن را تجربه می کند و به سرعت به دنبال آن میل شدید به استفاده فوری و مجدد اضافه می شود.

این امر باعث ایجاد یک چرخه  به نام ” بیشتر، استفاده ، سریع ”  می شود که اغلب منجر به استفاده بیش از حد از این مخدر می شود. استفاده مداوم از ماده مخدر شیشه می تواند منجر به تحمل دارو نسبتاً سریعی در فرد مصرف کننده شود و برای رسیدن به همان میزان ، به دوزهای قوی تر و قوی تری نیاز خواهد بود.

مواد مخدر شیشه چیست و از اثرات مخرب آن چه می دانید؟
مواد مخدر شیشه چیست و از اثرات مخرب آن چه می دانید؟

چه مقدار ماده مخدر شیشه برای استفاده بیش از حد لازم است ؟

مقداری که برای مصرف بیش از حد ماده شیمیایی شیشه لازم است ، از فردی به فرد دیگر متفاوت است. خطر مصرف بیش از حد به عوامل مختلفی بستگی دارد ، برخی از آنها شامل مخلوط شدن مخدر شیشه با سایر داروها (سایر محرک ها ، داروهای کاهش دهنده و مخدرها ) می باشد. مصرف بیش از حد مخدر شیشه را می توان با تعریق زیاد ، دشواری در تنفس ، افزایش ضربان قلب و مشکلات قلبی عروقی تشخیص داد . طبق یک مطالعه علمی در سال ۲۰۱۹ ، دوزهای مت آمفتامین برای تفریح ​​از ۵ میلی گرم تا ۶۰ میلی گرم اندازه گیری شده است . یک دوز کشنده حدود ۲۰۰ میلی گرم از این مخدر گزارش شده است .

چگونه می توان مصرف مواد مخدر شیشه را ترک کرد؟

ترک آمفتامین ها ، مت آمفتامین ها ( مخدر شیشه) می تواند کار بسیار دشواری باشد. اولین قدم به طور کلی با تصمیم مصرف کننده در جستجوی کمک یا تصمیم خانواده مصرف کننده برای جستجوی کمک آغاز می شود. به دلیل کشنده بودن داروهای جدید موجود در خیابان ، کمک سریع بسیار مهم است و این می تواند زندگی فرد را نجات دهد و اغلب دریافت اینگونه کمک ها فقط به عهده خانواده می باشد.

به خانواده ها توصیه می شود که مداخله کنند و به عزیزانشان نشان دهند که راهی برای نجات وجود دارد و پشتیبانی مورد نیاز برای ترک آن ها در دسترس است. یک مداخله موفق معمولاً با کمک گرفتن از برنامه درمان اعتیاد بیمارستانی یا سرپایی دنبال می شود. افرادی که با اعتیاد به مخدر شیشه دست و پنجه نرم می کنند در هنگام سم زدایی برای کاهش اثرات منفی ترک محرک به کمک پزشکی مناسب نیاز خواهند داشت و سخت ترین دوره سم زدایی معمولاً ۷ روز طول می کشد.

با این حال مدت زمان کل تا حد زیادی به زمان و شدت استفاده از محرک بستگی دارد ، اما اکثر مصرف کنندگان در پایان یک دوره ۳۰ روزه بهبود چشمگیری در علائم و ولع مصرف مشاهده می کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا