Fa_flag   En_flag
company1
company2
company3
company0
عمومی

روغن یاس – روغنی اساسی برای سلامتی و زیبایی

 

روغن یاس را از گیاه معطر یاس بدست می آورند. این روغن  دارای رایحه  خوشبو و سبک  است که نمی توان آن را با عطر دیگری اشتباه گرفت. روغن یاس ترکیب فوق العاده پیچیده ای دارد و بیش از صد نوع ماده معطر در آن وجود دارد . این گیاه علاوه بر عطر خوشی که دارد ، سرشار از مواد باارزشی است که بدن را از بسیاری از بیماری ها مصون می دارد. دراین مقاله از نشریه علمی جهان شیمی فیزیک به بررسی مهترین خواص و کاربردهای روغن یاس و هم چنین نحوه مصرف آن می پردازیم.

گیاه شناسی یاس :

 

روغن یاس

یاسمن با نام علمی Jasminum از تیره زیتونیان است. یاس درختچه‌ای است زینتی با گل هایی به رنگ زرد یا سفید و برگ های سرسبز است. برگ های آن متقابل و قلبی شکل می باشد.ارتفاع آن بین دو تا سه متر است .یاس گیاهی چندساله است که خزان می کند . گیاه یاس سفید در ایران با نام های یاس شیروانی ، یاسمن جنگلی ، یاسمن سفید شناخته می شود. این گل به رنگ های دیگری مانند  وجود زرد، سفید و کبود و قرمز دارد.گل یاس مخفف شده گل یاسمن است.گل یاس عطری خوش و قوی دارد که از آن در عطرسازی استفاده می شود.تاکنون بیش از ۲۰۰ گونه مختلف از این گیاه شناخته شده است.

جدول مشخصات

نام گیاه دارویی گل یاس
نام انگیسی گیاه دارویی Jasmine
نام علمی گیاه دارویی Jasminum
نامهای رایج گیاه دارویی گل لیلی، یاسمین، سمن، یاس
خواستگاه گیاه دارویی مناطق معتدل اروسیا و اقیانوسیه
طبع گیاه دارویی گرم و تر (دموی)
اثرگذاری گیاه دارویی اعصاب و روان, پوست و مو, زنان, گیاهان معطر
خواص گیاه دارویی آرامبخش, التیام زخم و سوختگی, بهبود خواب (درمان بیخوابی), بهبود عملکرد مغز, بهبود عوارض یائسگی, درمان آلرژی پوستی, درمان افسردگی, درمان اگزما, رفع جوش و آکنه, کاهش استرس و اضطراب, گیاهان معطر
روش مصرف گیاه دارویی استنشاقی (تنفسی), موضعی
عوارض گیاه دارویی عوارض خاصی ندارد

خاستگاه گل یاس:

این گیاه در مناطق معتدل و گرمسیری اوراسیا و اقیانوسیه و هم چنین استرالیا می روید .

ترکیبات روغن یاس :

این گیاه شامل ترکیبات الکل ها ، آلدهیدها ، کومارین، کتونها ، فنل ها ، اتر ها می شود .

اجزای اصلی روغن یاس اسید بنزوئیک، بنزالدئید ، نئولیدول، ایزوفیتول و فیتول ، بنزیل استات، بنزیل الکل، اندول، بنزیل بنزوات،انترانیلات، پی-کروزول، نرول، گاما،سیس-۳-هگزیلن بنزوات، سیس جاسمون، لیلانول، متیل، سیوزول، اجونل،فارنزول، گرانیول ، ترپینول است.

خواص درمانی روغن یاس :

  • ضد عفونی کننده
  • قارچ کش
  • ضد باکتری
  • ضد قارچ
  • ضد ویروس
  • ضد التهاب
  • خلط آور
  • ادرار آور
  • آرام بخش
  • مقوی
  • تحریک کننده سیستم ایمنی
  • ضد اسپاسم
  • ضد درد
  • تظیم سطح هورمون

روغن یاس و مراقبت از پوست :

مراقبت از پوست : روغن یاس  یک راه نجات واقعی برای پوست های خشک و حساس و یا آسیب دیده است. ماساژ این روغن  به دلیل خواص منحصر به فردی که دارد باعث شادابی و طراوت پوست می شود. این روغن خاصیت ضد پیری دارد و چین و چروک ها را صاف می کند و با رنگدانه مبارزه می کند. این روغن دارای خاصیت ضد عفونی کننده ، ضد باکتری و ضد قارچ است و از پوست آسیب دیده در مقابل عفونت ها محافظت می کند. برای این منظور هفته ای دو الی ۳ قطره از این روغن را با چند قطره روغن نارگیل مخلوط کنید و روی پوست خو ماساژ دهید.

 مراقبت از مو : روغن یاس ، روغنی مرطوب کننده و محافظت کننده عالی برای موها ی طبیعی است ، این روغن سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین ها و پروتئین ها است . مقادیر قابل توجه آنتی اکسیدان  این ماده ، سلمت پوست سر و مو را تضمین می کند.خواص منحصر به فرد این روغن باعث بهبود بافت و ظاهر مو می شود.این ماده به طور عمیق در تارهای مو نفوذ می کند و باعث حفظ رطوبت آن می شود .برای این منظور کافی است بعد از حمام کردن و خشک کردن موها ، چند قطره از این روغن روی مو و کف سر ریخته و آن را ماساژ دهید.

روغن یاس و بهبود خلق و خو :

یکی از محبوبترین کاربردهای روغن یاس در آروماتراپی است. هنگامی که از آن استفاده می کنیم مواد موجود درروغن یاس باعث کاهش التهاب اعصاب در مغز می شود  و باعث تولید هورمون های نشاط آور می شود ، انبوهی از انرژی را ایجاد می کند. هم چنین سایر شاخص های استرس زا را مانند هورمون استرس کورتیزول و فشارخون بالا را کاهش می دهد. برای این منظور چند قطره از مخلوط روغن یاس و روغن اسطوخدوس را در دستگاه بخور می چکانیم و از خواص این روغن بهره مند می شویم.

 

ترمیم زخم و ضدعفونی و ضد التهاب :

روغن یاس حاوی آنتی اکسیدان ، ویتامین ها ، مواد معدنی و اسید های چرب و مواد مغذی است که برای ترمیم قسمت های آسیب دیده پوست و افزایش رشد سلول های سالم است. این روغن با خواص  ضد التهابی و ضدعفونی و ضد قارچی که دارد از زخمهای پوست محافظت می کند و ازورود عفونت به آنها جلوگیری می کند. این روغن با خواص ضد التهابی به درمان قرمزی و التهاب پوست کمک می کند.برای این منظور روغن گل یاس را با روغن نارگیل و روغن زیتون مخلوط می کنیم و آن را روی پوست ماساژ می دهیم . این عمل را روزی ۳ مرتبه تکرار کنید تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

روغن یاس و بهداشت دهان و دندان :

از دیگر خواص روغن گل یاس خواص ضدباکتریایی و ضد عفونی کننده آن است. ازاین روغن  برای از بین بردن عفونت و باکتری های دهان و دندان استفاده می کنند . این روغن خصوصاً باعث ازبین رفتن باکتری های مولد بیماری برفک دهان می شود.

رفع گرفتگی و اسپاسم عضلات :

روغن یاس

روغن گل یاس از بهترین درمان های گیاهی و خانگی برای بهبود گرفتگی و اسپاسم عضلات است. ذات این روغن تسکین دهنده است و دارای خاصیت ضدالتهابی نیز می باشد و باعث آرام شدن عضلات در مواقعی که فشار بروی آن است ، می شود. این روغن باعث می شود عضلات از درون تسکین پیدا کنند و به آرام شدن مجددتان کمک می کند.

روش مصرف روغن یاس :

جهت بهره مند شدن از خواص بی نظیر روغن گل یاس ، می توانید از آن به دوصورت استنشاقی و موضعی استفاده کنید. استنشاق آن باعث بهبود علایم افسردگی می شود.

اگر این روغن به صورت رقیق شده خریداری شود ، بدون نیاز به آماده سازی ، می توان از آن استفاده کرد. اما بهتر است هنگام استفاده از آن ، این روغن را با یکی از روغن گیاهی حامل به نسبت ۱ به ۱۰ رقیق کنیم و بعد استفاده کنیم.زمان استفاده موضعی ازاین روغن باید دقت کنیم این روغن وارد چشم نشود .

روغن یاس

عوارض روغن یاس :

مصرف این روغن به صورت استنشاقی و موضعی ، هیچ گونه عوارضی به دنبال ندارد . هرگز نباید این ماده را به صورت خوراکی مصرف کرد چون منجر به بروز مشکلات دستگاه گوارشی و اختلالات قلب می شود.

از دیگر اثرات جانبی این روغن ، ایجاد حساسیت و آلرژی در افراد است. روغن گل یاس به دلیل داشتن مواد آلرژی زا معروف است . قبل از مصرف حتما ، مقداری از آن راروی قسمت کوچکی از پوست خود امتحان کنید.عطر تند این ماده ممکن است برای برخی افراد ایجاد حالت تهوع ، سرگیجه کند. برای جلوگیری از این حالت کافی است مقدار کمی از آن استفاده کنید.استفاده از این روغن در زمان بارداری ، به دلیل وجود مقادیر بالای ترکیبات فعال و مواد شیمیایی ، توصیه نمی شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا